Gå til innhold

Flagget kan endres


The Kitten

Anbefalte innlegg

men om den dommen blir stående så kan vi snu det slik, ingen kors - ingen andre religiøse symboler heller. Ei eller klesplagg...

..eller minareter, men her er det antagelig rom for dispensasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dom kan true korset i det norske flagget

Hva synes du om dette? Burde det norske flagget endres eller er det bra som det er?

Uansett hvor man bor bør man etter mitt syn ha krav på å bli behandlet med like mye hensyn og ha like stor frihet til å ta sine livsvalg uavhengig av om man tilhører en stor verdensreligion eller har et helt privat, personlig utviklet livssyn. Stikkordene er frihet og likebehandling.

Det man derimot ikke kan kreve er at kulturen i det land man befinner seg skal hviskes ut og alle gamle symboler erstattes med nye, "nøytrale". Korset i en del europeiske flagg oppfattes nok som symbol på kristendom i den muslimske verden, det er derfor muslimene ikke kunne godta Røde kors (som jo er et invertert sveitsisk flagg), men følte at de måtte danne sin egen muslimske variant, Røde halvmåne. Men dette handler vel sant å si mer om "a clash of civilizations", muslimers oppfatning av Vesten som en konkurrerende sivilisasjon som det gjelder å bekjempe, eller i det minste sørge for at islam er kulturelt dominerende i alle de land der muslimer er i flertall. Hvis det ikke var for dette ville man neppe oppfattet korset i et flagg eller i et organisasjonssymbol som en vederstyggelighet.

Når man bor i Vesten er krisendommens kultur del av landets kultur, og det har lite for seg å forsøke å hviske ut alle tegn og symboler - så lenge lovgivning sørger for at små private livssyn ikke forskjellsbehandles i forhold til store, synlige og politisk potente religioner. Og her må vi være på vakt, for det er veldig lett å vise mer respekt for de livssyn som synes og har tradisjon for å presse andre til underkastelse og tilpasning. Jeg ønsker likebehandling på individnivå, men jeg ønsker ikke å fjerne kirkespirene fra det europeiske kulturlandskap. Ei heller døpe om byer med kristne navn, slike som Santiago eller San Francisco. Jeg tror heller ikke på å fjerne søndag som generell fridag eller gå løs på de tradisjonelle fridagene ved jul, påske og pinse, selv om disse i utgangspunktet er tilpasset de kristne. Vi bør heller sørge for at alle har krav på såpass mange fridager i året at det er mulig å få fri på sine egne høytider i tillegg til de nasjonale fellesfridagene. Og så må det selvsagt være opp til enhver hvordan man benytter jule- eller påskeferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Micka

Det er litt nazi-preg over det norske flagget synes jeg. Så for all del, nytt design er kjærkommet. Med et par enkle grep kan det bli kulere.

Her er mitt forslag:

*kommer når jeg får til funksjonen*

Endret av Micka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor man bor bør man etter mitt syn ha krav på å bli behandlet med like mye hensyn og ha like stor frihet til å ta sine livsvalg uavhengig av om man tilhører en stor verdensreligion eller har et helt privat, personlig utviklet livssyn. Stikkordene er frihet og likebehandling.

Det man derimot ikke kan kreve er at kulturen i det land man befinner seg skal hviskes ut og alle gamle symboler erstattes med nye, "nøytrale". Korset i en del europeiske flagg oppfattes nok som symbol på kristendom i den muslimske verden, det er derfor muslimene ikke kunne godta Røde kors (som jo er et invertert sveitsisk flagg), men følte at de måtte danne sin egen muslimske variant, Røde halvmåne. Men dette handler vel sant å si mer om "a clash of civilizations", muslimers oppfatning av Vesten som en konkurrerende sivilisasjon som det gjelder å bekjempe, eller i det minste sørge for at islam er kulturelt dominerende i alle de land der muslimer er i flertall. Hvis det ikke var for dette ville man neppe oppfattet korset i et flagg eller i et organisasjonssymbol som en vederstyggelighet.

Når man bor i Vesten er krisendommens kultur del av landets kultur, og det har lite for seg å forsøke å hviske ut alle tegn og symboler - så lenge lovgivning sørger for at små private livssyn ikke forskjellsbehandles i forhold til store, synlige og politisk potente religioner. Og her må vi være på vakt, for det er veldig lett å vise mer respekt for de livssyn som synes og har tradisjon for å presse andre til underkastelse og tilpasning. Jeg ønsker likebehandling på individnivå, men jeg ønsker ikke å fjerne kirkespirene fra det europeiske kulturlandskap. Ei heller døpe om byer med kristne navn, slike som Santiago eller San Francisco. Jeg tror heller ikke på å fjerne søndag som generell fridag eller gå løs på de tradisjonelle fridagene ved jul, påske og pinse, selv om disse i utgangspunktet er tilpasset de kristne. Vi bør heller sørge for at alle har krav på såpass mange fridager i året at det er mulig å få fri på sine egne høytider i tillegg til de nasjonale fellesfridagene. Og så må det selvsagt være opp til enhver hvordan man benytter jule- eller påskeferien.

Dersom flertallet ikke lenger føler tilhørighet til deler av en kultur er det helt greit at denne byttes ut eller fornyes. Ikke-religiøse i vesten er langt i fra noen liten privat minoritet. Og damen som ville ha krusifiksene ut av klasserommet til ungen sin er så vidt jeg vet ikke muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagget vårt bør være som det er.

Forstår ikke vitsen med å begynne å snekre sammen et eller annet sjørøverflagg kun for å tekkes noen få personer med fritidsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagget bør beholdes slik det er. Det er en del av historien til Norge, og det trenger man ikke å endre på.

Har det hendt at flagg har blitt endret på i nyere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det hendt at flagg har blitt endret på i nyere tid?

Tja, både Tyskland og Russland har en fin tradisjon på det der, selv om de til syvende og sist endte opp med tilnærminger til de tidligste flaggene fra da nasjonsfølelsen begynte å sive innover Europa. På andre kontinenter har en del tidligere kolonier som fra femtitallet og utover ble uavhengige snekret sammen noen fargeglade sjørøverflagg. Land som erklærer seg uavhengige synes naturlig nok det er greit å ha et flagg som er nokså distinkt fra flagget til landet de tidligere tilhørte, så de svinger også ofte opp med nye og spenstige flagg. Et veldig nylig eksempel i den kategorien er Kosovo, som i kjølvannet av uavhengighetserklæringen fra 2008 byttet fra dette til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor man bor bør man etter mitt syn ha krav på å bli behandlet med like mye hensyn og ha like stor frihet til å ta sine livsvalg uavhengig av om man tilhører en stor verdensreligion eller har et helt privat, personlig utviklet livssyn. Stikkordene er frihet og likebehandling.

Det man derimot ikke kan kreve er at kulturen i det land man befinner seg skal hviskes ut og alle gamle symboler erstattes med nye, "nøytrale". Korset i en del europeiske flagg oppfattes nok som symbol på kristendom i den muslimske verden, det er derfor muslimene ikke kunne godta Røde kors (som jo er et invertert sveitsisk flagg), men følte at de måtte danne sin egen muslimske variant, Røde halvmåne. Men dette handler vel sant å si mer om "a clash of civilizations", muslimers oppfatning av Vesten som en konkurrerende sivilisasjon som det gjelder å bekjempe, eller i det minste sørge for at islam er kulturelt dominerende i alle de land der muslimer er i flertall. Hvis det ikke var for dette ville man neppe oppfattet korset i et flagg eller i et organisasjonssymbol som en vederstyggelighet.

Når man bor i Vesten er krisendommens kultur del av landets kultur, og det har lite for seg å forsøke å hviske ut alle tegn og symboler - så lenge lovgivning sørger for at små private livssyn ikke forskjellsbehandles i forhold til store, synlige og politisk potente religioner. Og her må vi være på vakt, for det er veldig lett å vise mer respekt for de livssyn som synes og har tradisjon for å presse andre til underkastelse og tilpasning. Jeg ønsker likebehandling på individnivå, men jeg ønsker ikke å fjerne kirkespirene fra det europeiske kulturlandskap. Ei heller døpe om byer med kristne navn, slike som Santiago eller San Francisco. Jeg tror heller ikke på å fjerne søndag som generell fridag eller gå løs på de tradisjonelle fridagene ved jul, påske og pinse, selv om disse i utgangspunktet er tilpasset de kristne. Vi bør heller sørge for at alle har krav på såpass mange fridager i året at det er mulig å få fri på sine egne høytider i tillegg til de nasjonale fellesfridagene. Og så må det selvsagt være opp til enhver hvordan man benytter jule- eller påskeferien.

Dersom flertallet ikke lenger føler tilhørighet til deler av en kultur er det helt greit at denne byttes ut eller fornyes. Ikke-religiøse i vesten er langt i fra noen liten privat minoritet. Og damen som ville ha krusifiksene ut av klasserommet til ungen sin er så vidt jeg vet ikke muslim.

Her tror jeg du leste noe inn i innlegget mitt som ikke var der. Jeg hverken skrev eller mente å antyde at det nødvendigvis vil være et flertall kristne i alle land som har en kultur der kristne symboler inngår. Heller ikke at de som ikke er kristne er få. Hvis du leser en gang til, ser du at jeg tvert imot skrev at alle bør stille likt uavhengig av livssyn; vi bør alle ha frihet til å velge vår egen vei etter vår egen overbevisning, og de som tilhører en stor religion bør ikke få fordeler fremfor de som har et livssyn uten navn og hellige bøker.

Men det betyr ikke at vi trenger å luke bort alle gamle ornamenter og symboler, enten de nå skulle være fra antikken, fra norrøn tid eller fra perioden da kristendommen var Europas dominerende ideologi. Det denne tråden handler om er ikke krusifikset i italienske klasserom, men korset i det norske flagg og andre tilsvarende symboler. Det er ingen menneskerett å slippe å se noe som provoserer eller fornærmer, og selv om jeg i mange tråder her på KG har gitt uttrykk for at jeg ønsker at samfunnet skal bevege seg videre på veien bort fra det religiøse privilegiesamfunn og mot full livssynmessig frihet og likebehandling, betyr det ikke at jeg anser det nødvendig å forandre det norske flagg eller fjerne søndagen som fridag eller slike ting.

Norge kan godt ta med seg sin kristne historie inn i en fremtid der alle livssyn stiller likt. Men da vil det være snakk om kulturelle symboler, symboler som viser at vi kjenner vår historie og den kultur vi kommer fra, sett i et slikt perspektiv er det irrelevant hvor mange som faktisk tror på Zevs eller Tor og Odin eller kaller seg kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom kan true korset i det norske flagget

Hva synes du om dette? Burde det norske flagget endres eller er det bra som det er?

Det er ikke noe rart om ynkelige stakkarer er redd for korset.

Det minner dem om en sannhet de ikke tåler.

Om det norske flagget blir endret, da sitter det en gjeng i regjering og storting som burde holdt seg i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Micka

Det er ikke noe rart om ynkelige stakkarer er redd for korset.

Det minner dem om en sannhet de ikke tåler.

Om det norske flagget blir endret, da sitter det en gjeng i regjering og storting som burde holdt seg i barnehagen.

Det dummeste jeg leser er folk som klager over iq-nivået på de som sitter i regjering/storting. Du har vært med på å velge dem selv! Og hvis du mener du er så mye mer intelligent enn alle statsråder og stortingsrepresentanter, kan jo du stille til valg neste gang.

Endret av Micka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tja, både Tyskland og Russland har en fin tradisjon på det der, selv om de til syvende og sist endte opp med tilnærminger til de tidligste flaggene fra da nasjonsfølelsen begynte å sive innover Europa. På andre kontinenter har en del tidligere kolonier som fra femtitallet og utover ble uavhengige snekret sammen noen fargeglade sjørøverflagg. Land som erklærer seg uavhengige synes naturlig nok det er greit å ha et flagg som er nokså distinkt fra flagget til landet de tidligere tilhørte, så de svinger også ofte opp med nye og spenstige flagg. Et veldig nylig eksempel i den kategorien er Kosovo, som i kjølvannet av uavhengighetserklæringen fra 2008 byttet fra dette til dette.

Russland tok bare et flagg som var Russisk. Det flagget de har i dag er det flagg de hadde under Tsarene. Så de tok ihvertfall et flagg som var et Russisk flagg det orginale Russiske flagget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Norges flagg er ikke det styggeste flagget jeg har sett, men det her langt i fra det peneste. Synes godt det burde endres, ikke pgs. korset, men pga. at det ikke er så pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg leser er folk som klager over iq-nivået på de som sitter i regjering/storting. Du har vært med på å velge dem selv! Og hvis du mener du er så mye mer intelligent enn alle statsråder og stortingsrepresentanter, kan jo du stille til valg neste gang.

Det er nok mye dummere å komme med påstander man ikke har noen forutsetninger for å vite noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Det er det mye mulig at du har rett i. Problemet er at så langt jeg kan bedømme det på bakgrunn av de tre avisene jeg har sett omtale saken, så sier ikke dommen bare at man ikke skal tillate krusifikser i klasserommene. Den begrunner dette med en flunkende ny formulering av menneskeretter, nemlig "Retten til å ikke bli fornærmet". Og det er denne nye "retten" (som virker helt surrealistisk, jeg trodde at retten TIL å fornærme var en kjerneverdi i den vestlige verden) som skaper problemene.

..det VAR en rett. Dvs, den er vel der enda, men den ser ut til å være under utskiftning.

Med tanke på hvilken vei FN ser ut til å gå i lignende spørsmål, så er jeg ikke overrasket over utviklingen i EU. Det passer fint inn i rekken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det VAR en rett. Dvs, den er vel der enda, men den ser ut til å være under utskiftning.

Med tanke på hvilken vei FN ser ut til å gå i lignende spørsmål, så er jeg ikke overrasket over utviklingen i EU. Det passer fint inn i rekken..

Vel, ingenting er gratis.

Det rinner meg i hu et sitat som JEG leste i en av Neil Gaimans tegneserier om Sandman, men som der er lagt i munnen på en størrelse under den franske revolusjonen.

"Friheten er en hore som må nedlegges på en seng av lik." Mao, den har sin pris.

Om noen innbiller seg at de kan sette en strek over det med å kapre en FN-komitè og snekre sammen en resolusjon som sier at man ikke får lov til å såre folks religiøse følelser, så tror jeg de får tenke om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...