Gå til innhold

Havsulens mirakelbok

havsulen

Anbefalte innlegg

Godt nyttår, havsulen! Håper kvalmen holder seg langt unna og at du får en fin vinter og vår! Imponert over babyteppestrikking :o Du er flink!

klem fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...så det er Embrian som er navnet? :P

Moro funnet på!

Godt nyttår, Havsulen!

Koselig å høre om tidlig graviditetstid... :)

Lillen-klm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsner, Meta, Salamandra, Jolie, Mayamor, Kipa, Hanni, Jinx og Lillen! :klem2:

Ja, han heter Embrian, Lillen - døpt av mannen da han fant ut at det heter et Embryo! Om en uke kan vi omdefinere til et foster, da må vi kanskje døpe om? :wink: Jeg for min del tenker mest på knøttet som min lille venn. :hjerte:

Slutt på soving til lunsj i helgene! Blir nemlig bedre hvis jeg står opp "tidlig", ca ni, og får i meg mat. Lørdag fulgte jeg denne prosedyren, før jeg dro i svømmehallen. Følte meg nesten uforskammet effektiv da jeg kom hjem igjen i 12-tiden med hele dagen foran meg. Deilig å være i svømmehallen, skal prøve på to ganger i uka framover.

Søndag gikk vi tur i skogen, til ei hytte hvor vi kjøpte vafler med brunost og drakk kakao. At det går ann å ha det så fint, altså!

Fredag hadde jeg bestemt meg for å fortelle om graviditeten til en av mine beste venninner, men så var hun opptatt hele helgen. Og jeg vil ikke fortelle det på telefonen! Så jeg må holde meg litt til...

Så at jeg skrev feil tid fredag, var 8 + 5 da - er nå i niende uke! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går ann! :roll: (<-ikke helt meningen å himle, måtte bare)

Du har det jo så bra! :P

Kos deg videre inn i mammaforberedelser!

Havsul-jenta er god!

Du skriver så mange velvalgte koselige ord

i dagbøkene rundt omkring! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig sagt av deg, Lillen! Du gjør faktisk en liten gravid litt rørt... :ler:

Ble skikkelig oppblåst i magen i går kveld, har vært det de siste ukene, men i går mer enn vanlig. Magen sto stramt ut - det så ut som om jeg var mange måneder på vei - faktisk ganske morsomt å se på. Men vondt! Måtte bare legge meg, og da jeg sto opp i dag var det lettere. Lurer på om det kan ha kommet av at jeg ubevisst holdt inne magen på jobben i går? Synes sjefen gransket magen min nemlig, den HAR blitt større, og er så redd for at hun skal oppdage. Men i dag har jeg bestemt meg for at de får tro hva de vil! Har på stor strikkegenser! :wink:

Mannen sendte melding om at en av hans kolleger skal bli pappa. Om en uke!!! Og han har ikke sagt noe til kollegene før nå. Skjønner ikke at han klarte! Gleder meg til alle vet, jeg - så jeg slipper å tenke på om folk har mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mannfolk er litt annerledes der ja!

Da mannen tok seg et jobbeår (to år siden tror jeg... :roll: ) Fant vi ut at den kollegaen han var mest sammen med skulle bli pappa.... Ba han og damen med ut på kino, og da fikk vi vite at de skulle blitt foreldre for noen dager siden.... så de fortalte det to dager etter termin :roll: Tror ikke min mann klarer å holde på hemmeligheten lenger enn strengt tatt nødvendig :ler: Tror jeg hadde blitt litt snurt dersom han ikke fortalte kolleger før etter termin :o

Tusen takk for koselig hilsen i boka mi :blunke: Gleder meg til vi kan sette osloplanene ut i praksis! Bodde tre år ved birkelunden (grünerløkka) før vi flyttet til Bergen på grunn av mannens studieplaner! Savner Oslo jeg, selv om jeg føler meg hjemme her i Bergen også - skulle jo bare mangle etter snart 6 år i eksil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min lukter vondt! :o Det synes kanskje ikke resten av verden, men jeg... De andre passasjerene på bussen lukter også vondt! For ikke å snakke om middagsrester et sekund etter at jeg er ferdig med å spise! Har utviklet sporhundnese, og det er ikke særlig enkelt for mine omgivelser, antar jeg. :blunke:

Gikk tur med min gravide kollega i går kveld, og fant ut at hun ikke har skjønt noen ting om min graviditet. Var sikker på at hun skulle avsløre meg, men hun skal føde om to uker, og er ganske fokusert på det selvfølgelig. Lurer på hva kollegene kommer til å si når de får vite!

Skal på ultralyd i dag, og gledegruer meg. Det er i forbindelse med et medisinsk forsøk om kvinners helse under svangerskapet. Gleder meg til å se lille vennen! Samtidig er det litt skummelt. Har veldig lyst til å høre at alt står bra til! Mannen skal være med.

Skal svømme i kveld, lover å nyte mens jeg kan, Jinx! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra BIM:

Fosteret er nå 4,5 centimeter langt. Nå begynner den delen av svangerskapet som man kaller føtalperioden. Nå skal organanleggene utvikles til ferdige organer. Det er nå mulig å vite om det blir gutt eller jente.

Livmoren er i vekst og det skyldes ikke minst også at det stadig dannes mer fostervann. Ved slutten av svangerskapet er det normalt med en halv til to liter fostervann.

Babyen din er en viktig faktor når det gjelder å rense fostervannet. Den drikker litt hele tiden. I begynnelsen blir det bare sugd opp i tarmkanalen til babyen for så å gå gjennom blodet og over til morens blodsirkulasjon gjennom morkaken, for så å bli renset. Men etter hvert som nyrene og urinveiene er ferdig laget hos barnet, vil det også tisse det ut i fostervannet som en del av sirkulasjonen.

Nå er det mulig å vite om det er gutt eller jente! Hallo? Også jeg som skal på ultralyd... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke mulig å se det på ul'en enda om det er gutt eller jente, tror det gjelder fostervannsprøver eller noe sånt (mener jeg leste noe om det et eller annet sted).

Jeg fikk vite kjønnet på mandag, da var jeg 12+5, og det var helt i grenseland for å se kjønnet ettersom jeg har skjønt.

Og så må du huske på at Barn I magen oppgir altofr store mål i forhold til uker.

Jeg for eksempel er 13+1 i dag, og ul'en viste at Sebastian var 7,5 cm på mandag (så kanskje 8 cm i dag da), mens BIM skriver at han er 12,5 cm.

Vet ikke hvor de henter tallene fra, men flere jeg har "snakket" med på nett har oppdaget dette.

Hvor mange uker er du nå, forresten?

Var ikke meningen å ta fra deg noen forventninger her asså, måtte bare forklare litt... :wink:

Det er uansett kjempemoro med ultralyd, gleder meg til rapporten.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: det der med luktesansen kan jeg skrive under på...og bare jeg tenkte på noe som kunne lukte vondt..blæh!! :ler: Men det er slitsomt å gå sånn også- og alt jeg før synes var så godt ble ekkelt og jeg skulle i hvertfal ikke ha det...tomater, løk, oliven, sånn kylling fra prior med tacoskjell..det vil jeg enda ikke ha. Og ikke minst kjøttdeig- blæh!! :ler:

- men det meste går i hvertfall over. Stakkars mannen din da som lukter så vondt...

Ønsker deg en fin dag, håper du er omgitt av gode lukter...tji- hi...og tusen takk for den lille talen i dagb. min!! :kyss:

Klem fra Kipa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei frue!

GRATULERER SÅ UTROLIG MYE! :hoho:

Dere kommer til å bli fantastiske foreldre til en liten gutt eller jente som har de beste foreutsetninger for å bli aldeles harmonisk!

Jeg må si jeg er litt missunnelig...

Vi vil også gjerne ha barn snart, men så har vi jo satt igang dette husbyggingsprosjektet også da, som kommer til å ta hele dette året. Vil helst unngå å være supergravid når vi skal innrede og flytte, og det kan bli alle dager mellom november og jul...:-(

Har imidlertid vurdert å slutte med piller nå for å forberede kroppen mest mulig til tiden for forsøk-oppstart er inne utpå senvåren. Har jo ingen aning om hvor lang tid det vil ta.

Ble derfor veldig glad for å lese deres historie!

Åsså vi som hadde tenkt å be dere bort på fest og fanteri i jula, da vi så dere var på besøk...

Jeg skal i alle fall følge med på dagboka di, og glede meg med dere framover.

Har en annen venninne som er litt mer gravid enn dere, og to som fikk hver sin gutt forrige uke. Og stadig flere kjenninger som rusler forbi med stolt mage...

Alle er gravide unntatt vi!!!!!!!!

Men vår tid vil forhåpentligvis også komme :blunke:

Best hjemmefra-hilsener

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett min lille venn!!! :hjerte:

Det var ... uvirkelig vakkert!

Vi så hjertet som slo, og armer og bein som sprellet. Får tårer i øynene når jeg tenker på det, jeg! Mannen var så glad han var med! Han sa at det var så rart at noe sprell levende bodde inne i magen min, og at det var en del av ham. :hjerter:

Og etter at vi hadde vært inne, passet han ekstra på så jeg ikke gikk over veien før det var klart og sånn, hehe! Tror det ble mer virkelig for ham, alt sammen.

Jeg ble så lettet over å se at hjertet slo og at det så ut som om babyen har det fint! Legen sa prognosene var gode.

Nitha husbyggeroverallehusbyggere!: jeg skjønner godt alle hensynene du trekker fram. Jeg tenkte som deg - at jeg skulle slutte på p-pillene for å få kroppen i gang igjen. Så prøvde vi og tenkte at det vel ville skje innen et år, men det satt på første forsøk. Så det trenger ikke ta lang tid før kroppen fungerer igjen! Men piller er noe herk uansett, jeg har merket store positive forandringer i kroppen min, så kast dem gjerne ut av huset på min anbefaling. Tenk så heldig deres barn er - som får lov til å komme når dere har hus i orden og er klare! Det kommer til å bli så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at alt var i orden, havsulen.. :D

Fikk du med noe bilde vi kan se på eller...? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi fikk to bilder, et foran og et fra siden!

Men har ikke scanner, eller kunnskaper om hvordan man enkelt og greit legger ut sånne ting. Burde kanskje lære meg det? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til:

Embrian ble målt til 1,9 cm i går, noe som legen sa var helt normalt i forhold til hvor langt jeg er på vei (8+6)

Det stemmer jo ikke med Barn i magens tall nei, Salamandra. Useriøst av dem, synes jeg. Stoler ikke på den siden lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...