Salamandra Skrevet 27. januar 2004 #301 Skrevet 27. januar 2004 Det er ikke nødvendig å at ut alle ferieukene før permisjonen starter hvis du ikke vil Jeg undersøkte på jobben og fikk beskjed om at jeg kunne ta ut fem uker av permisjonen i 2004 som ferieuker, og forlenge permisjonen med fem uker i 2005. Jeg føler ikke noe behov for å ta ut ferieuker før permisjonen starter i juni, så jeg kommer til å gjøre det sånn. Har sannsynligvis ikke råd til å ta lengre permisjon enn 42 uker (pga nytt hus og mye gjeld) så jeg kommer til å forlenge permisjonen med 10 ferieuker (5 uker ferie i 2004 og 2005) Vet ikke om dette er aktuelt for deg, men da vet du i hvertfall om denne muligheten..
Gjest Camelia Skrevet 27. januar 2004 #302 Skrevet 27. januar 2004 Tilleggsopplysning om spelt; spelt er egentlig hvete, forskjellen er at selve kornet blir kvernet med "hylsen" på, som visstnok inneholder masse fine greier. :D Spelt er altså hvete, bare grovere enn vanlig hvete. I gamle dager (når var det? :o ) lagde man visstnok som oftest brød av spelt. Jepp, lurt å tenke nøye over dette med ferie, i forhold til permisjon. Jeg hadde heller ikke råd til å ta mer enn 42 uker, trengte 100% lønn i permisjonstiden. Gikk ut i permisjon i april (altså i fjor), hadde dermed ingen ferie det året. Dermed tar jeg ut de fem ukene jeg har spart fra i fjor i forlengelse av permisjonen. Jeg kan love deg at du etter all sannsynlighet ikke har særlig lyst til å begynne å jobbe etter 38 uker, når barnet er bare 8 måneder... (som det jo blir, ettersom pappaen skal ha fire uker). Å ta ut tre uker i forkant av permisjonen ville jeg ikke gjort om jeg var deg, husk permisjonen din starter jo uansett tre uker før terminen din. 6 uker oppladning trenger du ikke. En ferieuke når du er i andre trimester (4-6 måneder på vei, som oftest den letteste tiden) er ingen dum idé, synes jeg. :D
havsulen Skrevet 29. januar 2004 Forfatter #303 Skrevet 29. januar 2004 Fra BIM: Det lille fosteret veier nå ca. 30 g og er ca 9cm lang.Nå har livmoren blitt omtrent så stor som en knyttneve, når det ikke er flerlinger. Hos noen kan man nå begynne å kjenne livmoren rett over bekkenbenet. Allerede nå er det noen som kjenner liv hvis de kjenner riktig godt etter. Dette er så tidlig at det er snakk om at du kanskje kjenner noe den ene dagen og så kan det gå et par dager/uker til neste gang. Fosteret produserer selv urin og skiller det ut i fostervannet. Fostervann svelges og fordøyes, men har ingen næring i seg selv. All næring til fosteret kommer via deg gjennom navlestrengen fra morkaken. Kjønnsorganene er ferdig dannet og armene har fått sin proposjonale lengde. Hvis barnet stryker seg over leppene sine oppstår det en sugereaksjon. De aller fleste spontanaborter har skjedd innen nå og de fleste av oss puster litt umerkelig lettet ut. Fortalte det til min bror i går kveld, han overnattet hos oss. Han hadde visstnok skjønt det på grunn av forsnakkelser fra mine foreldre, men det gjør ikke noe. Jeg skal bli en tøff onkel, sa han! Når jeg tenker meg om tror jeg han blir en onkel med TV-spill og data. :o Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke trenger seks ukers oppladning, Camelia. Men jeg trenger å være sammen med mannen min! Og ha ferie sammen! Og det er enklest i juli, i forhold til jobbene våre. Må tenke videre... Men; skal ha ett års permisjon!!! Er så heldig!
meta Skrevet 29. januar 2004 #304 Skrevet 29. januar 2004 Ett år sammen med nydelige lille knøttet.. DET blir koselig det :D Man trenger tøffe onkler med tv-spill og data. Man trenger snille tanter som gir bort masse gaver og oppmerksomhet. Det syns jeg alle småbarn fortjener Jeg har ingen tanter, onkler eller kusiner, så jeg sørger for å ta igjen på min nevø og gi han desto mer oppmerksomhet. Om han fortjener det?? Såklart :blunke: Det er mulig salinasen blir litt "brukt opp" her i heimen også, men pytt. Så lenge det hjelper litt innimellom er det vel greit. Jeg forsøkte å spise noen treige frokostcrackers, men salinas hjelper mest! Meta
Gjest Mayamor Skrevet 29. januar 2004 #305 Skrevet 29. januar 2004 Jeg måtte først ta ut 2 uker permisjon før Andreas ble født. Så 3 uker permisjon etter han ble født. Så 4 ukers restferie for 2003 pga sykemeldingen... Deretter permisjon med 80% lønn. Til slutt 5 ukers 2004 ferie... Søker om pappas 4 uker i tillegg siden pappan her i heimen er selvstendig næringsdrivende... Vi velger at jeg er hjemme lengst mulig. Føler meg også privilligert så kan ta et slikt valg... :D Der har du fordelen med å være onkel...: Slipper konsekvenser - bare være kul... Klem fra Mayamor :blomst_opp:
havsulen Skrevet 30. januar 2004 Forfatter #306 Skrevet 30. januar 2004 Jeg var hos legen og fikk høre hjertelyden i dag! Svosj - svosj - svosj - 140 slag i minuttet. :D Kjære lille vennen min, jeg gleder meg så til å bli mammaen din! :D
Salamandra Skrevet 30. januar 2004 #307 Skrevet 30. januar 2004 Nooomin så koselig... :D Kunne trengt å høre eller se på min jeg også, så fælt program på BBC Prime i går kveld om fostere med alvorlige feil og sykdommer.. Åh...det er så godt å få bekreftelser på at det faktisk er noen der inne.. *misunnelig-Salamandra*
Jinx Skrevet 30. januar 2004 #308 Skrevet 30. januar 2004 Jeg har ihvertfall lært noe nytt - speltmel Har ikke hørt om det før altså... Husker selv den første lyden av det lille hjertet der inne Vakkert Åh du har så mye å glede deg til Havsulen... Jinx
magnhild Skrevet 30. januar 2004 #309 Skrevet 30. januar 2004 Hihi, det er såååå koselig å få høre hjertelyden for første gang!!! *savner litt å være gravid jeg ja...* :oops: GOD HELG VENNEN!!! Håper du får kost deg skikkelig og slappet godt av slik at du er klar for ny uke!! Klem Magnhild :blomst_opp:
lillen Skrevet 31. januar 2004 #310 Skrevet 31. januar 2004 PS: Jeg skjønner selvsagt ingenting av diskusjon om permisjon og ferie-uker, så melder meg ut av den... Men jeg melder meg på en liste over de som vil høre mer om dette mysteriet når det blir aktuelt, ok? Håper du har en fin helg, Havsul! Og beklager at jeg ikke har skrevet her inne på lenge. Takk for ord i boka mi!
havsulen Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #311 Skrevet 2. februar 2004 Er nå i 13. uke! Danse, danse, danse av glede for det. NÅ mener jeg at jeg har rett til virkelig å slippe gleden løs! Var på hyttetur med et vennepar i helgen. Nydelig vær, perfekte forhold i bakken (noe de tre andre benyttet seg av), badstubading og snøbading (noe de tre andre benyttet seg av). Jeg gikk lang tur med kameraet mitt, leste gamle ukeblader (for det er det jo alltid på hytta) og lagde daimiskake. Hele kaka ble spist opp som dessert etter middag lørdag. Av fire personer! :o Så til Bestemor på middag søndag. Hun tok nyheten med stoisk ro. Ja, det er vel livets gang det, sa hun. Jeg hadde muligens forventet litt mer entusiasme. Men hun lurte også på om hun kom til å bli oldemor før hun ble 80 (om en måned), så jeg kan kanskje skrive det på kontoen for at ting begynner å gå litt i stå av og til? Men hun gikk med en gang i oppskriftsskuffen for å lete etter noe å lage, og bestemte seg for et broderi til dåpskjolen. Snill! Mannen ringte til sin bestemor, og da fikk han vite at faren hans allerede hadde sagt det til henne. Hallo? :evil: De hadde jo lovet å ikke si det til noen, og det synes jeg er en prinsippsak! Mannen hadde jo gledet seg til å fortelle henne det. Vel, nå vet hun det i hvert fall. Så ringte jeg til familiens beste husvenn, ei dame på 40 som jeg egentlig ser på som ei slags tante! Så spennende, da blir jeg strikkebestemor!!! utbrøt hun. Så jeg tror ikke barnet skal mangle klær. I går kveld besøkte vi mine foreldre og gikk gjennom det mamma har spart på av babyklær. Fire fulle skuffer! Stilige slengbukser i rødt og orange feks. Jeg var jo baby på 70-tallet... Fantastisk morsomt at hun har tatt vare på så mye. Og jeg tror faktisk vi kan bruke det aller meste!
bizzy Skrevet 2. februar 2004 #312 Skrevet 2. februar 2004 Tusen takk for hilsen i boka mi havsulen!! Godt å høre at det ikke bare er jeg og mannen som reagerte på gjesteoppførselen!! Pleier å sette gjester i sving jeg også, men jeg pleier ikke å være nødt til å gjete de! De fleste tilbyr seg jo å hjelpe! Satte de til å dekke bordet lørdag, de satte på tallerkner, gikk å satte seg i sofaen... Jeg spurte om de kanskje ville ta frem bestikk også... åhh, okay dahhh... satte på bestikk og dumpet ned i sofaen, da gadd jeg ikke mer, og gjorde resten sjøl! Gratulerer med 13 uker da!!! Syns nettopp du testet positivt jeg :D Rart hvor fort tiden faktisk går, selv om den til tider ser ut til å stå omtrent stille Stor klem fra meg :klem2:
lillen Skrevet 2. februar 2004 #313 Skrevet 2. februar 2004 "Jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt, at fire personer spiste opp daimkaka på et blunk!" Sulten Lillen, Trondheim Daimkake er jo verdens beste slurp! Råkult med alle barneklærne mamman din har spart på! Jeg håper også på å hente litt hos mamma en gang... :blunke: Er du enebarn? Eller er du den første som får barn? *Sender din svigerfar et oppgitt blikk, og rusler videre...* Klem fra Lillen
Gjest Mayamor Skrevet 2. februar 2004 #314 Skrevet 2. februar 2004 Grattis med å ha hørt hjertelyden for første gang... :kysse: Deilig - ikke sant...? Klem fra Mayamor :blomst_opp:
havsulen Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #315 Skrevet 3. februar 2004 BIM hevder at barnet nå er 11 cm langt og veier 60 gram. Og jeg har allerede lagt på meg tre og et halvt kilo! :o (Har ikke vekt hjemme, er ikke opptatt av det til vanlig, men legens har jo vekt...) Kommer til å måtte gå i telt hvis jeg fortsetter slik! Er større i ansiktet alt, og jeg synes allerede at det er deiligst med gravidbukser som ikke strammer over magen. Magen står jo ut! :o Ikke at dette er det viktigste, altså. Men jeg vil jo gjerne være i så god form som mulig under svangerskapet. Vel - var på gravidyoga i går for første gang! Gøy! Fikk en oversikt over øvelsene, så vi kan øve hjemme. Det føltes godt! Vi gjorde avspenning, styrkeøvelser og pusteøvelser. Med en søt danske med hestehale og myk stemme som instruktør. Gleder meg allerede til neste gang! Mannen hentet meg så jeg slapp å bytte buss etc. Han er veeeldig glad for at jeg ikke er så kvalm og søvnig lenger. Nå hender det nemlig at jeg klarer å være oppe til over ti. Jeg er storesøster, har en yngre bror, Lillen. Han har ingen barn, så dette blir det første barnebarnet. Skal sørge for å spare noen klær til lillebrors eventuelle etterkommere også, altså. (Men de håper jeg venter noen modningsår før de kommer. Det kan pappaen deres nemlig trenge).
Gjest Mayamor Skrevet 4. februar 2004 #316 Skrevet 4. februar 2004 Min søster var fryktelig barnslig. Så alle fryktet det værste da hun ble gravid. Eldste niesen min ble født da hun var 17 år. Nå er hun 28 år og en supermor til 4... Hun gikk fra dukker å leke med - til baby å stelle... Nå kan hun peke nese av alle dem som mente dette kom til å gå rett vest... Men det er kanskje en ting med jenter - en annen med gutter... Men må man - så må man... Nå skal nå du bli mamma først uansett... Klem fra Mayamor
havsulen Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #317 Skrevet 4. februar 2004 Hel enig, Mayamor! De fleste vokser jo med oppgaven! Men når det gjelder min bror håper jeg han får noen år med andre ting å holde på med først, også for sin egen del. Var på barselbesøk hos venninne L i går (ja, hun som sendte SMS under fødselen...) Nyyyydelig sønn. Liten, rynkete, skjønn og søvning. Hun var påtagelig blek da vi kom inn, men slitne kan jo alle være. Så viste det seg at hun fikk komplikasjoner etter fødselen. Etter at mannen hennes sendte melding om at alt var bra med mor og barn. Livmoren trakk seg ikke ordentlig sammen, og hun mistet 1,5 liter blod. :o Måtte få narkose og opereres da de oppdaget det. Dessuten blør brystvortene hennes pga amming. Ojojoj! Jeg føler meg som en liten pingle når jeg hører sånt. Ellers husket hun fødselen som en god opplevelse! Og faren var så lettet! Han fortalte om lite søvn og slitsomme dager som om det var den flotteste ferie! Så godt å se og høre! Jeg føler meg bedre nå. Sover fortsatt mer enn vanlig, men er sjelden kvalm. Og synes jeg har mer energi! I dag gjorde jeg feks følgende før jeg gikk på jobb: hengte opp en klesvask, satte på en ny, ryddet kjøkkenet og gangen. Dette er enkle gjøremål som har føltes uoverkommelige om kveldene i noen uker nå. Heia energien min, velkommen tilbake til meg!
havsulen Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #318 Skrevet 5. februar 2004 Var på svømming i går, rett etter jobb. Så deilig! Måtte kjøpe ny badedrakt, for i den vanlige holder puppene på å dette ut! :o Så rett til koselig spise-kake-og-skravle-treff med venninner S og S. Plutselig hadde det jamen gått 4 og en halv time! S og S synes nok det var litt rart at jeg hadde blitt gravid. "Vi skulle jo bli gravide sammen!" lo S. S og S lovet hverandre å forsøke få barn før mensen forsvinner. Den eldste av dem fyller 30 om noen uker, så det haster ikke akkurat. Det føltes litt rart å snakke med dem om det. Vi er studievenninner, og ... det er liksom en helt annen tid. Men det er godt at vennskapene våre kan viderføres i ulike stadier av livet! Ringte også venninne GE og fortalte. Vi hadde egentlig en skøytedate om en uke, men det mente hun var for farlig, for jeg kunne jo dette! Nå skal vi på kafé i stedet. Fortalte at jeg er gravid til sjefen over alle sjefer i går. Og han sa (jeg siterer direkte: "At de små pikene ikke kan lære å ta pillene sine" Riktignok med et lite smil, men dog. Så spurte han hvor lenge jeg hadde tenkt å være borte, og sa at da måtte de skaffe vikar nesten med en gang. Måtte i hvert fall ha tre måneders overlapping, for det var jo ikke en jobb man kunne hoppe rett inn i. Også sa han at det var hyggelig, men litt trist. :o Hadde jeg ikke vært så sikker på meg selv som jeg er, kunne jeg jo gått i bakken av mindre. Men hva han mener om det betyr lite for meg! Heldigvis.
Gjest Mayamor Skrevet 5. februar 2004 #319 Skrevet 5. februar 2004 De færreste sjefer gleder seg til en går ut i permisjon - men de gleder seg likevell på dine vegner... det er jo ikke alltid like lett å erstatte en arbeidstager heller. Får satse på bob-bob opplæring nå da slik at de virkelig savner deg... Klem fra Mayamor
havsulen Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #320 Skrevet 5. februar 2004 Hadde med konfekt (Ferrero Rocher, nam nam), og sa det til alle kollegene på jobben i lunsjen i dag! "I dag har jeg med konfekt til kaffen, fordi jeg har barn i magen!" Jubel! Deilig å ha sagt det!
Fremhevede innlegg