Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #61 Skrevet 23. mai 2010 Du må jo enten ha unngått å lese tråden, eller du må være tilbakestående. Det er kommet mange begrunnelser for at foreldre ikke burde kjøpe sexleketøy til barna sine. En plass må man sette grensa for hva som er privat og ikke, foreldre har ingenting med barnas sexliv å gjøre utover det å informere om sikker sex og det å klare å sette grenser for seg selv. Man skal heller ikke trenge seg på sitt barn når det gjelder intimgrenser, å introdusere det til en verden av sexleketøy i en alder av 12 år er unaturlig. Man trenger ikke OPPFORDRE til å ha et sexliv i tidlig alder, selv om det er naturlig å utforske seg selv. Dette må komme når barnet er klar for det, og det er noe de finner ut av selv. Det er PRIVAT. Nei, det er ikke galt at en 12-13-åring bruker sexleketøy, men da må de skaffe det selv. Tviler på at noen hadde syntes det hadde vært så naturlig å få en negerkuk av latex i julegave fra datteren sin, med et fint kort hun har laget på juleverksted med teksten "kos deg" på... Tusen hjertelig takk for at du kommer med personangrep da. Men kanskje jeg ikke lest grundig nok da. Men det er ikke noe fasitsvar. Hver person har sin mening, og jeg har lest flere her som spyr ut sin verede over dildoen uten å si noe om grunn. Nå er det jo stor forskjell på at foreldre kjøper plutselig enn at barna faktisk spør.
addict Skrevet 23. mai 2010 #62 Skrevet 23. mai 2010 (endret) Det var ikke ment som personangrep, jeg sa at enten så hadde du ikke lest tråden, eller du måtte være tilbakestående. Kunne ikke komme på noen annen grunn at at du skulle komme med en uttalelse om at alle har så sterke meninger men ingen begrunner, når det er flere som begrunner meningene sine veldig godt. Merkelig å komme med en slik uttalelse uten faktisk å ha lest igjennom svarene da, men det er jo en annen sak. Hadde mitt framtidige barn kommet og spurt meg om sexleketøy i en alder av 12 år hadde jeg forklart at h*n bare måtte bruke det og hvor h*n kunne få tak i det, men finansieringen og kjøpet måtte h*n stå for selv. Jeg sponser ikke slike ting, på samme måte som at jeg ikke kommer til å sponse alkohol. Uansett om h*n har fylt 18. Skal h*n ha det morro med slike ting, så får h*n være såppas voksen at h*n klarer å få det til uten hjelp av foreldre. det var forresten ikke meningen å skrive som anonym i det forrige innlegget. Endret 23. mai 2010 av addict
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #63 Skrevet 23. mai 2010 Det var ikke ment som personangrep, jeg sa at enten så hadde du ikke lest tråden, eller du måtte være tilbakestående. Kunne ikke komme på noen annen grunn at at du skulle komme med en uttalelse om at alle har så sterke meninger men ingen begrunner, når det er flere som begrunner meningene sine veldig godt. Merkelig å komme med en slik uttalelse uten faktisk å ha lest igjennom svarene da, men det er jo en annen sak. Greit, da misforstod jeg. Nå har jeg suttet og lest lignende ting her og på yahoo answers og jeg holder på å bli gal av alle meningene, så ar vel mer generelt. Men jeg har lest, men ikke alt på en gang og kan kun huske noen få komme med en grunn. Men mange ikke. Jeg liker grunner.
Mann 42 Skrevet 23. mai 2010 #64 Skrevet 23. mai 2010 Det ville nok være veldig merkelig om foreldre skulle kjøpe en dildo til sin datter på 12-13. Nesten like merkelig som om en jente i den alderen skulle finne på å SPØRRE noen om det. Det kan jeg nesten ikke se for meg. Og enda verre ville det vel være om foreldre, eller en annen voksen person fremskaffer en dildo ubedt. Det ville virkelig være en invasjon av jentas privatsfære. Men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skulle være et problem i og for seg selv om en jente på 12-13 SKAFFET seg en dildo. Man vil kanskje ikke tenke så mye PÅ det, men selv ganske unge mennesker er opptatt av sin seksualitet. Ikke for å ha et voksent seksualliv, men for å skaffe seg nytelse. Enhver som har tuklet med genitaliene sine, oppdager at det kan være en hyggelig måte å tilbringe alenetid på. At en ung jente utforsker sin kropp og hva som er bra, kan ikke være noe negativt. Jeg sjekket forøvrig hvordan det ligger an med aldersgrenser, etc. Og det viser seg at noen nettbutikker har 18 års grense for å bestille sexleketøy (noe som er litt merkelig, all den tid lavalderen faktisk er på 16). Jeg antar at det har noe med kontrakter og myndighet å gjøre. Kondomeriet.no skriver ingen steder at man må være over en viss alder. Det står ikke noe om det på nettsidene, og de ber ikke om informasjon om alder på kunderegistreringsskjemaet. Men det er jo tenkelig at de vil sjekke alder på bestiller, siden primær betalingsmåte er kredittkort.
annemette Skrevet 24. mai 2010 #65 Skrevet 24. mai 2010 Jeg hadde aldri kjøpt en dildo til mitt barn, uansett hvor gammel barnet var. det er å gå over den magiske streken for hva en foreldre skal gjøre, for den delen av sexlivet har ikke foreldre noe med. Vi som foreldre skal være en støtte for våre barn, forklare de om sikker sex ol, men man går ikke ut og kjøper en dildo til sitt eget barn. er det greit om barna kjøper dildo til sine foreldre også, eller blir det noe annet? Hvor går grensen egentlig for hva foreldre skal blande seg inn i? Bare det å tenke tanken på å kjøpe en dildo til sitt eget barn, er hårreisende for meg. Om de vil skaffe det selv, så får de gjøre det. Men foreldre skal ikke ta på seg et slikt ansvar. Det er stor forskjell på venner og foreldre. Det er helt greit å kjøpe en dildo til en venn, men det er ikke greit å kjøpe en til sitt eget barn. Til dere som mener det er greit å gjøre det, er det like greit selv om det er far som kjøper til datteren sin? enig med deg!
Piper Skrevet 24. mai 2010 #66 Skrevet 24. mai 2010 Merkelig så sterke meninger folk har når det kommer til sex og slikt. Også er det ingen som klarer å begrunne hva som er så galt med at 12-åringer har dildo eller at foreldre kjøper om de de selv spør. Virker mer som det kun er det politiske korekte og bare være i mot. Er da langt bedre at de bruker dildo i den alderen en at de flyr rundt å har sex. Jeg syns en 12 åring er for ung til å eie en dildo, men ejg hadde aldri nektet min datter å eie en om hun skaffet den selv. Jeg tror jeg hadde sett rart på min datter, om hun spurte meg om jeg kunne kjøpe en dildo til henne. Det er å gå over en magisk grense, som jeg mener barn og foreldre ikke skal gjøre. Det er ikke greit å kjøpe diodo til sitt eget barn, fordi det er en del av sexlivet til barnet man som foreldre IKKE skal ta del av. Det handler ikke om å ha et åpent og godt forhold til barnet, men det handler om å gå over den magiske streken for hva man som forledre skal ta del i. privatliv har alle rett på, og det er en del som jeg mener ikke har noe med foreldre-barn forhold å gjøre. Noe får barna klare uten hjel fra foreldrene, og derfor ville ejg sett rart på min datter om hun spurte meg om noe slikt. Kanskje har man vært alt for åpen selv underveis, der man selv ikke har hatt noen som helst grenser. man ahr kanskje behandlet datteren som en venninne, noe en datter ikke skal være. Ialle fall ikke før de blir voksne, for før den tid skal man være en klar voksenperson i livet til barna. Og bruker hun dildo som 12 åring, så må hun det, men hun behøver ikke fortelle emg om det.
gompen Skrevet 24. mai 2010 #67 Skrevet 24. mai 2010 Hvis hun hadde spurt, ville jeg kjøpt til henne ja. Begynte selv å onanere i 11-12 års alderen, og synes vel det er bedre sånn hygienisk sett at man bruker dildo, enn tannbørster, agurker eller hva det skulle være. Så fra en praktisk synsvinkel, ville jeg gjort det. Da jeg selv var på den alderen ville jeg heller gjennomgått tortur fremfor å inrømme for mine foreldre at jeg hadde seksuelle behov. Hvis min datter hadde spurt meg, ville jeg tatt det som en enorm tillittserklæring. Men jeg lurer på noe, er det ikke vanlig at barn begynner å utforske seg selv i mye tidligere alder enn 12?
cyanid Skrevet 24. mai 2010 #68 Skrevet 24. mai 2010 Å huff. Fikk heller ikke noen klittorgasme før jeg var 20 (det var da jeg kjøpte min første vibrator), men det var nå verdt det framfor at mamma kjøpte en til meg da jeg var yngre! Flaut og vemmelig!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2010 #69 Skrevet 25. mai 2010 Jeg har ikke noe problemer med å forstå at noen ikke ønsker å bli involvert i sine barns eller foreldres seksualliv. Det jeg har problemer å forstå er hva som nærmest oppleves som en fordømming av andre som tenker/har det annerledes. Er det så rart at andre har og opplever det annerledes enn en selv? Kan det ikke tenkes at noen foreldre og barn har et annerledes og mer åpent forhold om dette uten at det er noe suspekt ved det? Ut fra enkelte tilbakemeldinger her så virker det nesten som om disse foreldrene blir oppfattet som insestiøse/pedofile. Til dere som mener det er greit å gjøre det, er det like greit selv om det er far som kjøper til datteren sin? Ut fra dette spørsmålet virker det som om spørsmålsstilleren mener at det er en forskjell på mor og far. Har ikke en mor og en far nøyaktig samme forhold til sin datters seksualitet? Begge ønsker at datteren skal ha et godt liv og deri innbefattes et godt seksualliv. Ingen av de ønsker selvfølgelig å delta direkte fysisk i dette men som en rådgiver i den grad barnet ønsker/trenger dette. Hvorfor skulle det være forskjell på en far og en mor? Er det fordi en mann i de fleste tilfeller tiltrekkes av kvinner og motsatt? Er det en forestilling/redsel for at faren plutselig ikke skal kunne styre sine seksuelle følser og kaste seg uhemmet over sin datter? Eller motsatt, hun kaste seg over han? Mener man seriøst at den potensielle seksualiteten mellom far og datter er så sterk og ukontrollerbar i vanlige familieforhold at seksualrådgivningen skal begrenses til mor? (Og hva hvis mor er bifil?)
kaprifolen Skrevet 25. mai 2010 #70 Skrevet 25. mai 2010 Denne overskriften gjorde meg kvalm, og jeg lurer på hva pokker det feiler de som erfarer dette som en reell problemstilling. Dog ser jeg poenget i at mange vil gjøre barna trygge i sin seksualitet, men har en annen sperre når det kommer til å utforske feltet...
skandale Skrevet 25. mai 2010 #71 Skrevet 25. mai 2010 Hva er egentlig ditt syn på at jenter på 12-13 har dildo? Ville du kjøpt til ditt barn, hvorfor eller hvorfor ikke? Synes du slike ting burde ha aldersgrense og i såfall, hvilken? Jeg synes det er mye bedre at de skaffer seg en dildo eller vibrator, enn at de går ut for å teste "ekte vare". Husker jeg ønsket meg en da jeg var tolv, faktisk. Kunne ikke bestille, da det var 18-års grense, og turte IKKE å gå i butikken (lurer på hvordan de hadde reagert?). Sier ikke at hvis jeg hadde hatt en dildo, hadde jeg latt vær å debutere for tidlig og med helt feil folk, men tror definitivt på at det er en bedre løsning dersom en allerede fantaserer om sex og føler seg klar for neste trinn. For et leketøy er noe helt annet enn ordentlig sex. Likevel ville jeg ikke kjøpt til eget barn om jeg hadde hatt. Det er noe de bør og skal ha for seg selv, synes jeg. Hun kunne til nød få låne mitt visa og bestille over nett dersom hun virkelig hadde lyst på, men jeg ville ikke sett hva hun bestilte eller hatt noe mer med det å gjøre. Om en fremmed tolvåring hadde spurt meg, hadde jeg sikkert kjøpt. Aldersgrense, ja. Synes en 18 års aldersgrense er greit, så lenge de i kassa bruker skjønn. Mest for å slippe fnisete drittunger som gjør de virkelige kundene forlegne, ikke for å nekte 16 år gamle jenter å kjøpe leketøy de har glede av. At folk skal bli kvalme av slike titler sier mer om dem enn om de unge jentene som ønsker seg leketøy, tenker jeg. At de selv ikke oppdaget kroppens gleder før de var seksten, betyr ikke at ikke andre har kjent til dem hele livet, og vil avansere!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2010 #72 Skrevet 25. mai 2010 Jeg synes det er uforståelig at noen vil ha 18år grense på dildo når grensen ved samleie er 16år. Noen ser også ut til å forsvare at jevnaldrede under 16år har sex med hverandre men synes de må vente med dildo.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2010 #73 Skrevet 25. mai 2010 Hva er egentlig ditt syn på at jenter på 12-13 har dildo? Helt greit. Ville du kjøpt til ditt barn, hvorfor eller hvorfor ikke? Kommer helt an på situasjonen. Hvis hun hadde spurt og ønsket seg det, ja. Hvis hun hadde gått løs på grønnsaker, stearinlys og annet som var uhygenisk, skadelig eller ulekkert så ja. Ellers ikke. Synes du slike ting burde ha aldersgrense og i såfall, hvilken? Nei, men de bør ikke få det før de er seksuelt modne nok og har glede av den.
kaprifolen Skrevet 25. mai 2010 #74 Skrevet 25. mai 2010 Jeg synes rett og slett bare at forholdet foreldre-barn ikke har noe å gjøre i sammen med onani og seksualitet i praksis! Det er en grense der, for meg! Må dog si at jeg synes hun som skrev at ungen kunne få visakortet hadde gode poenger. Jeg ville jo selvsagt ikke (med vilje) sagt noe som gjorde ungen min skamfull om situasjonen ble slik at hun spurte... Så hadde vel kanskje også gitt penger og forklart at hun bør verne om privatlivet sitt. Ikke bare overfor meg, men også andre. Ser også for meg at det kommer ann på hvor "direkte" det ble spurt.
Gjest Anonym 12-åring Skrevet 20. juni 2010 #75 Skrevet 20. juni 2010 Okei, jeg er 12 år! Jeg ville blitt GAL hvis noen kjøpte det til meg! Ikke noe man trenger å blande seg inn i, men litt morsomt å se diskusjonen da
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juni 2010 #76 Skrevet 20. juni 2010 Enda et sykt innlegg fra den gale pedogjesten her inne på KG, vedkommende har stadig nye ideer og blir vel ophisset av fantasibildene som han/hun vekker, eller innbiller seg at han/hun vekker hos de som svarer og skriver innlegg om slike syke problemstillinger.
Auraya Skrevet 20. juni 2010 #77 Skrevet 20. juni 2010 (endret) Slik jeg ser det er det ganske stor forskjell på at foreldrene uoppfordret kjøper noe sånt, og at 13-åringen selv og kommer og spør om å få. Det første er en utidig innvadering i ungenes seksualliv, det andre ser jeg ikke helt problemet med, men tror det er en uvanlig problemstilling, siden de fleste vil være for flaue til å bringe noe sånt på banen. Ellers lurer jeg litt på hvor dere har det fra at det er aldergrense på sånne ting? 18-årsgrensen på nettbutikker skyldes bare det juridiske ansvaret for handelen, og gjelder alle artikler på nett/postordre. Og da jeg var 12 handlet vi jo på kondomeriet, det eneste stedet vi ikke slapp til der var i voksenfilmavdelingen, som jo har definert 18-årsgrense i norsk lov, men vi fikk lov å kikke i resten av butikken, så lenge vi oppførte oss bra. Noen sexbutikker har vel også generell 16/18-årsgrense, siden de er redd fnisete småunger skal skremme vekk andre kunder, og barn har uansett ikke den store kjøpekraften så de mister ikke noe på å nekte dem. Endret 20. juni 2010 av Auraya
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2010 #78 Skrevet 20. juni 2010 Enda et sykt innlegg fra den gale pedogjesten her inne på KG, vedkommende har stadig nye ideer og blir vel ophisset av fantasibildene som han/hun vekker, eller innbiller seg at han/hun vekker hos de som svarer og skriver innlegg om slike syke problemstillinger. Jeg blir minst like skremt over at et slikt innlegg i det hele tatt får 4 sider. Skulle vært slettet fra dag 1.
musikkfrelst Skrevet 20. juni 2010 #79 Skrevet 20. juni 2010 Selv er jeg 18 år, og kunne aldri tenkt meg å spørre min mor om dildo. En 12-13 åring har ikke noe bruk for dildo, etter min mening. Skal man oppmuntre barna sine til å debutere tidlig? Det er en ting at en 16-17 år gammel jente har dildo, men dette er vel ikke noe å sette på ønskelisten, er det? Jeg kommer værtfall aldri til å gi mine søsken og barn når den tid kommer dildo.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2010 #80 Skrevet 20. juni 2010 I følge den nye sexloven så er det forbudt å bruke penger på gaver som knyttes til seksuelle handlinger. Å gi noen en dildo er dermed straffbart uansett om det er til barn, søster, bestevenninne eller kjæreste.
Fremhevede innlegg