mysan Skrevet 17. mai 2010 #21 Skrevet 17. mai 2010 Jeg liker ikke 17. mai. Ikke fordi jeg har angst, men rett og slett fordi jeg ikke ser vitsen med "tvangsfeiring". Man skal liksom trekke i finstasen den dagen og gå ut og menge seg med folket og være så bliiiiid for det er jo årets store dag! Det var morsomt da jeg var liten, og det var morsomt da jeg var tenåring. Da mine egne unger kom til verden, ble det et pliktløp, og nå som de alle er voksne har jeg meldt meg ut. Jeg ser ikke noe poeng i å tråkke rundt i sentrum for å se på barnetoget, stå i kø for å kjøpe pølser og is... Får jeg barnebarn noen gang skal jeg stille opp for å se dem i toget. For meg er det barnas dag, selv gir jeg blaffen. På meg joggesko og jakke og ut i skogen med vovs.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #22 Skrevet 17. mai 2010 Jeg likte mer 17mai da jeg var mindre. Barne/ungdomskolen. Nå jeg er bare i en byen en liten stund så går jeg hjem igjen. Får med meg barnetoget også ta meg en liten runde i byen også dra hjem Det er nok for meg...
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #23 Skrevet 17. mai 2010 Det som er kjipt er jo at nordmenn enten holder seg hjemme eller er ute og flagger og hoier. Det er ingen mellomting moderat gjennom året - ingen flyt. Klart mange reiser utenlands, når nordmennene skråler og hoier i bunadskremselet sitt der ute i gatene, det er et skremmende syn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #24 Skrevet 17. mai 2010 Tja, i mitt tilfelle skyldes det en ubehagelig høy grad av angst, og det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Så slike uttalelser er litt frekke og unødvendige, når man ikke vet alt som ligger bak. Jeg er ikke TS, bare følte for å svare på akkurat dette - ting er ikke alltid så enkelt Er overhode ikke frekt. jeg mener det. Det er virkelig noe til man gjør selv. Dagen blir ikke bedre av å sitte å suttre på ett forum om hvor grusom dagen er. Har mange i familien med sterk angst, men de klarer da virkelig å være positiv forde.
Tabris Skrevet 17. mai 2010 #25 Skrevet 17. mai 2010 Jeg forstår ikke dette med at man føler man er "tvunget til å være glad". Er det virkelig en tvang og et ork å være glad? Jeg er generelt sett glad i hverdagen, og blir i enda bedre humør av å se festkledde mennesker med smil og latter. Da går det helt av seg selv å være glad og blid.
Cata Skrevet 17. mai 2010 #26 Skrevet 17. mai 2010 Jeg respekterer at ikke alle vil feire 17. mai med brask og bram, folk får gjøre som de vil, men da får de også la være å klage på manglende fellesskap de 364 andre dagene i året. Jeg klager strengt tatt mer på manglende fellesskap 17. mai enn jeg gjør de andre dagene . Det er ikke alle som er inkludert i en eller annen krets, skjønner du. Vi er noen som er alene uten selv å ha tatt det valget, fordi alle andre er opptatt med sine kretser. Jeg kan fint akseptere at ingen har plass til meg den dagen, for jeg ville absolutt ikke likt å være "hun som vi må be med for at hun ikke skal sitte alene", men ordet fellesskap i forbindelse med 17. mai får meg nesten til å le. Er det noen dager som virkelig er ekskluderende så er det den dagen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #27 Skrevet 17. mai 2010 Åh som jeg elsket 17.mai som barn! Fantastisk dag, med posisjon i Bergen by, gassballong, lakrissmokk, sukkerspinn og sofis! Lykke! Så kom slutten av tenårene/begynnelsen av 20-årene hvor 17 mai stort sett bestod av bakrus på grunn av en fuktig 16.mai. Da var det et ork og slepe seg med på resturant med familie da ja... Nå har jeg fått barn selv, og nå skal jeg lage tradisjoner for mine egne barn, så nå synes jeg det er stor stas igjen:) Kjente faktisk gleden fra barndommen i meg da jeg kjøpte gassballong til min lille 2 åring idag. Nesten så jeg lurte på hvem som egentlig ville ha gassballongen mest av oss.......
Fluffe Skrevet 17. mai 2010 #28 Skrevet 17. mai 2010 Faktisk bare vært full en gang på 17 mai og da var jeg russ. hehe
Gjest Atanih2 Skrevet 17. mai 2010 #29 Skrevet 17. mai 2010 For meg er 17.mai EN ting: Penklær, is og pølser. Det var TRE ting.
Cand alt Skrevet 17. mai 2010 #30 Skrevet 17. mai 2010 Enten liker man 17.mai eller ikke. Handler vel litt om hvilken personlighet man har. Er man sosial og liker folk, er vel store folkemengder bra, og visa versa. Men jeg la merke til en snodig ting. Alle barn av innvandere hadde sånn sprayboks med skum på. Drev og sprayet og forsøpla hele byen. Hva er det med disse foreldra? Hva med miljøet? Hva har dette med 17.mai å gjøre?
Gjest Marlo Skrevet 17. mai 2010 #31 Skrevet 17. mai 2010 Men jeg la merke til en snodig ting. Alle barn av innvandere hadde sånn sprayboks med skum på. Drev og sprayet og forsøpla hele byen. Hva er det med disse foreldra? Hva med miljøet? Hva har dette med 17.mai å gjøre? Seriøst? Dette er noe barn har drevet med i alle år, norske barn også. Enig at det er forsøplende, men å snakke ned om innvandrere ang dette blir for dumt.
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #32 Skrevet 17. mai 2010 Men jeg la merke til en snodig ting. Alle barn av innvandere hadde sånn sprayboks med skum på. Drev og sprayet og forsøpla hele byen. Hva er det med disse foreldra? Hva med miljøet? Hva har dette med 17.mai å gjøre? Jeg vet! Hva ER dette for noe idiotisk? Når de i tillegg sikter på tilfeldige forbipasserende, er det ille. Så en eldre dame som intetanende hadde fått rumpa på bunaden sprutet full av dette klissete skummet..
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #33 Skrevet 17. mai 2010 Seriøst? Dette er noe barn har drevet med i alle år, norske barn også. Enig at det er forsøplende, men å snakke ned om innvandrere ang dette blir for dumt. Jeg var også i Oslo sentrum, og det var definitivt en tydelig overvekt av innvandrerbarn som sprayet dette skummet. Det må gå an å påpeke fakta uten å bli beskyldt for rasisme, arroganse og fordommer.
Gjest Marlo Skrevet 17. mai 2010 #34 Skrevet 17. mai 2010 Så fordi man som en person (sivilist) legger merke til innvandrerbarna som driver med dette, så er det fakta at det bare var barn av innvandrere? Tragisk...
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #35 Skrevet 17. mai 2010 Så fordi man som en person (sivilist) legger merke til innvandrerbarna som driver med dette, så er det fakta at det bare var barn av innvandrere? Tragisk... Jeg er enig i at det var en uheldig formulering, men jeg ser ikke poenget i å tolke alt i absolutt verste mening, og å skulle se rasisme i alt. Jeg tror dette skaper mer rasisme enn det motvirker. Back to topic! 17. mai
Kamikatze Skrevet 17. mai 2010 #36 Skrevet 17. mai 2010 Skum og bunader høres ut som en kjip kombo. Hvorfor tillates salg av dette skummet på gata syttende mai? Er det ikke kommunen som gir løyve til pølsesalget utenom fast utsalgssted, denne dagen? Da bør det kunne stilles krav om hvilke varegrupper som tillates solgt.
Cata Skrevet 17. mai 2010 #37 Skrevet 17. mai 2010 Enig i at den der spraygreia er noe herk (uansett hvem som bruker den) . Husker at det var temmelig mange unger som raste rundt med de sprayboksene den gang jeg bodde i Trondheim. Var alltid bekymret for få bunaden nedsprayet, selv om det vel skal være lett å vaske vekk.
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #38 Skrevet 17. mai 2010 Skum og bunader høres ut som en kjip kombo. Hvorfor tillates salg av dette skummet på gata syttende mai? Er det ikke kommunen som gir løyve til pølsesalget utenom fast utsalgssted, denne dagen? Da bør det kunne stilles krav om hvilke varegrupper som tillates solgt. Jeg tror ikke det ble solgt ved de ulike standene i sentrum som solgte pølser og brus. Så vidt jeg fikk med meg gikk det Romanikvinner litt tilfeldig rundt som solgte disse sprayflaskene. Kanskje hadde de ikke søkt om løyve? Irriterende var det i alle fall, kjipt å ha strøket skjorter og brukt tid på å ta på bunaden, og så får du dette klisset på deg - den ene dagen i året hvor man får vist frem bunaden
Cand alt Skrevet 17. mai 2010 #39 Skrevet 17. mai 2010 Seriøst? Dette er noe barn har drevet med i alle år, norske barn også. Enig at det er forsøplende, men å snakke ned om innvandrere ang dette blir for dumt. Nei, hvorfor er det dumt. Det var min observasjon. Jeg har forøvrig ikke sett så mye til dett før nå. Jævla forsøpling av byen vår.
Gjest Jente1990:) Skrevet 17. mai 2010 #40 Skrevet 17. mai 2010 Jeg var også i Oslo sentrum, og det var definitivt en tydelig overvekt av innvandrerbarn som sprayet dette skummet. Det må gå an å påpeke fakta uten å bli beskyldt for rasisme, arroganse og fordommer. Jeg må si meg enig her. Var selv i oslo idag og var bare innvandrerbarn som drev på med dette(som jeg så) Selvfølgelig kan det ha vært noen Norske barn å men jeg så kun utenlandske...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå