Gjest lilje Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Er det flere enn jeg som ikke liker 17 mai? bare stress og lange køer overalt. Familien vil ha meg med å spise i byen i morgen, men jeg vurderer å bli hjemme, kjenner at jeg ikke orker maset fra andre folk og fra familien. 1
annemette Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Jeg liker 17.mai. Liker du ikke å dra ut å spise med familien fordi du synes det er stress? Hjelpes, snakk om å ha lite å klage over....
Lapetos Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 17 mai er slitsomt - altfor mange mennesker, altfor mye bråk, altfor mye styr og stress og tull og tøys. I fjor på syttende mai fikk jeg kjeft av en fullstendig fremmed fyr fordi jeg ikke hadde bunad på meg. Det merkelige er at jeg hadde dress på meg, og det hadde han også... Jeg regner med at han ikke likte dressen min, siden den var lys og ikke mørk. I år går jeg ut, tar meg en pils, og går hjem igjen og ser film. Patriotisme kan bringe ut det verste i folk. 1
Gjest Marlo Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Er ikke noe glad i 17. mai jeg heller, så jeg velger å ikke være der det skjer. I dag har jeg ryddet og vasket litt hjemme, så dro vi på butikken og handlet litt til middag (er en liten butikk her som er åpent alle dager uansett). I kveld skal vi leie film og slappe av. Tidligere år når det har vært skikkelig godt vær, så har vi som regel tatt med oss grill og mat, bikkja og sekk og dratt ut i skauen =) 1
Tabris Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Sier som de andre - dagen blir hva man gjør den til. Hvis man fokuserer mest på det negative, så blir jo alt bare ork og mas.
Siiw Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Luksus problemer:D du har værtfall en familie og spise med og som vil ha deg med ut:)!
Gjest Atanih2 Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 17.mai var mye gøyere som liten - selvfølgelig. Jeg var russ i fjor, men synes ikke det var det helt store heller desverre. Jeg føler ikke jeg kjenner noen som går i tog lenger, og jeg bor i en liten by på sørlandet, så det er litt merkelig å ikke føle man kjenner noen i sin egen by som man har feira denne dagen i i alle år. Håper det blir bedre når jeg selv får barn, og været blir bedre!
Lapetos Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Det er noe du gjør det til selv ts.. Tja, i mitt tilfelle skyldes det en ubehagelig høy grad av angst, og det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Så slike uttalelser er litt frekke og unødvendige, når man ikke vet alt som ligger bak. Jeg er ikke TS, bare følte for å svare på akkurat dette - ting er ikke alltid så enkelt
Gjest scorpius Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Sant som de andre sier; dagen blir hva man gjør den til. Men du er iallfall ikke alene om å føle det slik. Jeg er heller ikke så glad i 17. Mai. Grunnen til det er fordi kontrastene blir så store i forhold hvordan jeg føler det fra før av. Håper du likevel klarer å nyte dagen på din måte. Kanskje dere heller kunne kost dere med en fin middag hjemme?
Gjest Marlo Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Virker som enkelte her "nekter" andre å ha sine problemer fordi andre tydeligvis har større problemer. Selvom andres problemer kan virke små, så betyr ikke det at de er små for den personen. Jeg skjønner godt at alt kan bare virke stressende og ubehagelig, spesielt når man sliter med angst og diverse. Da er det ikke bare å ta seg sammen eller at dagen blir til hva man gjør det til selv.
Gjest sardintroll Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 For meg er 17.mai EN ting: Penklær, is og pølser. Det er det jeg gidder å gjøre ut av dagen. xD
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 Er det flere enn jeg som ikke liker 17 mai? bare stress og lange køer overalt. Familien vil ha meg med å spise i byen i morgen, men jeg vurderer å bli hjemme, kjenner at jeg ikke orker maset fra andre folk og fra familien. Vær glad du har en familie som inkuderer deg og vil ha deg med. Også ut å spise da, har aldri vært ute på byen å spist med min familie jeg. Her sitter jeg alene i dag, vi har ingen tradisjon i familien å samles. Synes det er veldig trist jeg.
Gjest Constanze Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes det er en flott dag .. Iår tenkte jeg det skulle bli litt kjedelig siden mannen er offshore og barna er blitt voksne ... hva skulle jeg finne på liksom? Men jeg dusjet og tok på meg finklær, kjørte inn til byen, parkerte bilen og tok meg en runde helt alene hvor jeg for en gangs skyld fikk se på folkehavet uten at noen var med meg. Trengte ikke tenke på andre mennesker enn meg selv. Nå skal jeg bare slappe litt av før jeg skal ut til middag hos noen gode venner som har inviterte meg over. Så selvom jeg tenkte dagen nok ville bli litt trist og kjedelig så ble det en stor opptur for mitt vedkommende.
Tabris Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 Jeg skjønner godt at alt kan bare virke stressende og ubehagelig, spesielt når man sliter med angst og diverse. Da er det ikke bare å ta seg sammen eller at dagen blir til hva man gjør det til selv. Jeg har ingen problemer med å forstå at f.eks mennesker som lider av angst eller er inne i vanskelig periode for tiden kan slite med 17. mai. Jeg tenker mer på de som klager mest for å klage. Som ikke har angst eller sosialfobi, men som henger seg oppi stryking av klær, kø og kav og lar gleden over 17. mai drunke i klager om dette. Det blir som de som klager over været 300 dager i året i stedet for akseptere det og heller forsøke å se hverdagen i litt positivt lys. Mennesker av typen som hvis du møter dem på en solskinnsdag svarer deg med: "Nja, det begynner nok å regne snart likevel."
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes også det er litt lite innsiktsfullt å bare avfeie det med at det er trådstarter selv som gjør dagen til et problem. I deler av min familie har det alltid blitt arrangert middager o.l som alle "måtte" være med på, men som nesten aldri ble hyggelige fordi flere av familiemedlemmene bare satt og hakket på hverandre (dette var noe som hadde pågått siden de var små). Gjerne i full offentlighet, og fordi det er lett å ta ut frustrasjonen på enda lettere ofre fikk ofte andre, f eks barn og ektefeller, også gjennomgå. Trivelig Det, pluss at jeg blir stressa og sint av å gå og dytte meg fram, bli dyttet og måtte vente i lange tider i "køer" i gatene 17.mai, gjør det i hvert fall veldig lett å svare nei på invitasjoner om middag i byen i dag. Men man trenger jo ikke la det ødelegge hele 17.mai og hele dagen. Om man slapper av hjemme med litt ekstra god mat, eller tar en runde i nabolaget, kjøper pølse og ser på pynta folk så kan det jo bli ganske hyggelig. Jeg hadde forresten tenkt meg ut i sted, men er glad jeg ikke kom så langt, for det smalt en skikkelig bombe (åpenbart ikke noe farlig, for det har ikke kommet politibiler ) like utenfor her, og jeg HATER smell Men skal snart ut og se om jeg rekker å få kjøpt meg en is.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Jeg sliter med angst og på en dag som dette, så gjemmer jeg meg bort. Jeg liker 17. mai og skulle ønske jeg klarte å være med å feire, men tanken på å gå ut og se alle menneskene overalt, som er pyntet opp, blir for mye. Det er ille nok når resten av verden er normalt kledd og oppfører seg som vanlig, men blir ennå værre når de er festkledde og "høye på sukker og hurra-rop". Jeg tørr ikke gå ut
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Er det flere enn jeg som ikke liker 17 mai? bare stress og lange køer overalt. Familien vil ha meg med å spise i byen i morgen, men jeg vurderer å bli hjemme, kjenner at jeg ikke orker maset fra andre folk og fra familien. Forstår deg veldig godt! Den dagen er bare tut & mas fra alle kanter. Mange velger å reise til utlandet...
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #20 Skrevet 17. mai 2010 Dette er så typisk norsk. Resten av året klages det i hytt og pine på at nordmenn er så kalde, trauste og holder oss mest til vårt eget - mens på den ene dagen i året hvor vi har noe som ligner på folkeliv i gatene, fellesskap og feiring, så klages det på stress, trengsel og unødvendighet. Jeg for min del har hatt en helt fortreffelig 17. mai så langt, og jeg befinner meg i tjukkeste Oslo hvor trengselen er størst. Ikke fant vi parkeringsplass, og jammen ble vi dultet borti av forbipasserende i kaoset, men det skal mer til for å ødelegge en festdag for meg. Jeg kjenner oppriktig glede av å lufte bunaden, titte på et hav av andre bunader og festantrekk, høre flott musikk, le og kose meg med kjente og kjære. Dager som 17. mai er en del av livets krydder, livet skal være mer enn bare hverdager. Jeg respekterer at ikke alle vil feire 17. mai med brask og bram, folk får gjøre som de vil, men da får de også la være å klage på manglende fellesskap de 364 andre dagene i året.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå