LetThemEatCake Skrevet 24. mai 2010 #81 Skrevet 24. mai 2010 Så er det nok mye større sjangse for å utvikle asma, om man er mye ute i storbyene der det er mye trafikk enn at en 3 åring får asma fordi foreldrene røyker i et annet rom, som til og med blir luftet ut mange timer før hun kommer inn i det rommet. En ting er litt merkelig, og det er at det finnes mange flere med asma og allergi i dag, enn det fantes da folk røykte inne i sine hus. Hvorfor er det slik? Det ena utesluter väl inte det andra? Det är väl inte bara folk på landet som röker inne? Snarare tvärt om.. Bor man i en lägenhet i stan utan balkong så röker man nog hellre inne, medan någon som bor på landet och har flera hektar egen mark gärna tar sig ut även i minusgrader. Och det sista stycket (varför du nu frågar mig om det?), det med att vi har fler allergiker och astamtiker idag är väl ett mysterium. Men hygienen har ju blivit bättre, det kan ju ha med saken att göra? Nu är det ju alkogel på alla offentliga toaletter och folk ropar "FY!" om man tar i trappräcket på tunnelbanan. Sedan äter vi mer och mer tillsatser i maten idag än vad vi gjorde för 40 år sedan. Det är väl bara en tidsfråga innan man utvecklar sjukdom efter sjukdom med tanke på alla kemikalier vi sätter i oss? Men jag vet inte, jag spekulerar bara. Är inte rökning vanligare bland unga nu än vad det var för 40 år sedan? När man är ung (tonåring) har man ju inte utvecklats fullt ut och jag kan tänka mig att det är lättare att utveckla astma och allergi om man börjar röka som ung än som vuxen.
Jade Skrevet 24. mai 2010 #82 Skrevet 24. mai 2010 (endret) Merker at stadig flere og flere er og blir intolerante for andre menneskers frie valg. Ingen tre-åring har dødd av røyking så dere er laaaangt ute på landet med teoriene deres. Fritt valg for hvem? tre-åringen? "Nei, nå er jeg lei av dette innrøykte huset. Jeg flytter til naboen hvor de ikke røyker inne! Godt det er et fritt land hvor jeg kan gjøre mine egne frie valg!" Og det er ingen voksne som har dødd av å ta hensyn til andre heller. Enten det er nå tre-åringen sin, mannen sin eller gjestene sine. Og det gjelder selvsagt både røyking, dårlig hygiene og andre uvaner som kan plage andre unødvendig. Endret 24. mai 2010 av Jade
Piper Skrevet 24. mai 2010 #83 Skrevet 24. mai 2010 Det ena utesluter väl inte det andra? Det är väl inte bara folk på landet som röker inne? Snarare tvärt om.. Bor man i en lägenhet i stan utan balkong så röker man nog hellre inne, medan någon som bor på landet och har flera hektar egen mark gärna tar sig ut även i minusgrader. Och det sista stycket (varför du nu frågar mig om det?), det med att vi har fler allergiker och astamtiker idag är väl ett mysterium. Men hygienen har ju blivit bättre, det kan ju ha med saken att göra? Nu är det ju alkogel på alla offentliga toaletter och folk ropar "FY!" om man tar i trappräcket på tunnelbanan. Sedan äter vi mer och mer tillsatser i maten idag än vad vi gjorde för 40 år sedan. Det är väl bara en tidsfråga innan man utvecklar sjukdom efter sjukdom med tanke på alla kemikalier vi sätter i oss? Men jag vet inte, jag spekulerar bara. Är inte rökning vanligare bland unga nu än vad det var för 40 år sedan? När man är ung (tonåring) har man ju inte utvecklats fullt ut och jag kan tänka mig att det är lättare att utveckla astma och allergi om man börjar röka som ung än som vuxen. Det er faktisk færre unge som røyker i dag, enn det var før. Før var det 16 års grense på kjøpe av røyk, og man kunne skrive en lapp med "foreldres underskrift" så fikk man kjøpe røyk. Det var enklere å røyke før enn nå, og det er faktisk ikke like mange som røyker som unge i dag enn før. Men likevel så er det flere og flere som utvikler allergier og får asma. jeg tror at alt skal være klinisk rent, man er redd for litt skitt og det igjen gjør at vi ikke utvilkler et godt nok immunforsvar. Maten kan også spille inn.
Jade Skrevet 24. mai 2010 #84 Skrevet 24. mai 2010 jeg tror at alt skal være klinisk rent, man er redd for litt skitt og det igjen gjør at vi ikke utvilkler et godt nok immunforsvar. Maten kan også spille inn. Jeg kjenner ingen som har det klinisk rent. Men er med på at man må tåle litt skitt for å ha et godt immunforsvar. Men jeg flytter ikke inntil en tungt traffikert motorvei eller røyker inne for å gi ungene sterkere immunforsvar liksom. Men vi drikker vann fra springen, og får ikke panikk om minsten mister en kjeks på bakken og putter den i munnen etterpå.
Piper Skrevet 24. mai 2010 #85 Skrevet 24. mai 2010 Jeg kjenner ingen som har det klinisk rent. Men er med på at man må tåle litt skitt for å ha et godt immunforsvar. Men jeg flytter ikke inntil en tungt traffikert motorvei eller røyker inne for å gi ungene sterkere immunforsvar liksom. Men vi drikker vann fra springen, og får ikke panikk om minsten mister en kjeks på bakken og putter den i munnen etterpå. Jeg er enig i det, men enkelte blir litt hysteriske og kaster alt som blir mistet på gulvet, flaskene blir kokt til barnet er over året osv osv, og det er ikke bra.
Gjest Luringen Skrevet 24. mai 2010 #86 Skrevet 24. mai 2010 Greia er at hva som er sunt er forskjellig for alle mennesker. La meg forklare, - å drikke hel-melk er sunnere enn å drikke skummelt melk. Det er fordi jeg er slank. Fordi om du har en slank kropp så har du ikke godt av å bli feit inni blodårene, luringen. Slanke folk kan også tette igjen blodårene sine og bli syke av det.
Sissan Skrevet 24. mai 2010 #87 Skrevet 24. mai 2010 Jeg kjenner en hvis lege sier at det er sunt for ham å drikke fløte. Jeg kjenner en som kan bli alvorlig syk av lettbrus. Jeg kjenner til en kronisk sykdom som er skjult og som lettere blir aktiv dersom man SLUTTER å røyke. Alt er relativt, selv sunnhet. Boller er ikke usunt. Det er mel, smør, melk, sukker og gjær. Ikkenoe farlige ingredienser i dem. Men om man LEVER på dem, er det usunt. Ikke bollene i seg selv, men det man IKKE spiser. Røyking er ikke sunt for noen. Det er en uvane som er et helvete å bli kvitt for alle som har vært dumme nok til å starte. Det er ingen som røyker fordi man ønsker å bli syk. Man starter fordi man tror man kan kontrollere det (heter ung og dum), og så sitter du i saksa. De siste 15 åra har det blitt pålagt for røykere å vise hensyn. Før var det omvendt - alle andre måtte finne seg i det. Derfor er det fortellinger som den over her om kone som plager mann. Hun henger igjen i fortiden. Men for oss som røykte for 15 år siden, virker det mildest sagt overhysterisk å reagere på at noen røyker noen få sigaretter i blant innendørs når barna IKKE er tilstede. Og at det sammenlignes med det vi ble utsatt for i egen barndom, med damping inne - røyking i bil osv, syns jeg er helt ...... dust?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå