Gå til innhold

Å røyke inne

Fremhevede innlegg

Skrevet

For det første - om man ikke selv kjenner at det er røyklukt i rommet, og barnet ikke reagerer - hva er problemet? At gjester syns det lukter vondt? Det blir litt som om jeg skulle sagt æsj fordi jeg ikke likte tapetet et sted.

For det andre, det er ikke slitsomt å gå ut og røyke. Det er bare utrolig mer behagelig å sitte i sofaen, fortsette å se på TV, og slippe å kle på seg. Og om man driter i innelukta - hvorfor ikke? Selv sluttet jeg inne lenge før jeg fikk unger - kjente lukta selv om jeg røykte selv.

Men barnet har ju ingenting att jämföra med. Jag trodde att det var normalt att vara mobbad när jag var liten för att det var så jag växte upp.. Så vad barnet tycker eller reagerar på har väldigt lite med saken att göra. Barn är knappast hälsomedvetna, det är föräldrarna som ska vara det åt dem. ;) Och en ful tapet skadar inte din hälsa, det gör passiv rökning.

Videoannonse
Annonse
Gjest smurfen
Skrevet

jeg røyker 25 om dagen på mitt verste. Jeg har ikke barn, men jeg har en samboer. Det vil aldri falle meg inn å utsette han for mine laster.

Skrevet

Jeg vokste oppi et hjem der begge foreldrene røykte inne og i bilen (på 70 tallet). Kan aldri huske at jeg synter det var ubehagelig jeg. Vi var 3 søsken. 2 av oss har aldri røyka, den andre er festrøyker. Ingen av oss har vært plaga av astma eller allergier. Faktisk har vel ingen av oss vært plaget av noe som helst. Selvsagt foretrekker jeg at det røykes ute. Men gidder ikke legge meg oppe i hva andre velger å gjøre hjemme hos seg selv. Så lenge tobakk er lovlig å kjøpe kan man ikke bli hysterisk over hva andre gjør!

Gjest smurfen
Skrevet

jeg røyker 25 om dagen på mitt verste. Jeg har ikke barn, men jeg har en samboer. Det vil aldri falle meg inn å utsette han for mine laster.

snakka før jeg leste noen innlegg.. etter barnet har lagt seg spiller det vel ingen rolle. Tror ikke man får kreft eller astma av å lukte på en røyklagt gardin..

og TS mind your own fuckin business

Skrevet

Men barnet har ju ingenting att jämföra med. Jag trodde att det var normalt att vara mobbad när jag var liten för att det var så jag växte upp.. Så vad barnet tycker eller reagerar på har väldigt lite med saken att göra. Barn är knappast hälsomedvetna, det är föräldrarna som ska vara det åt dem. ;) Och en ful tapet skadar inte din hälsa, det gör passiv rökning.

Nå er jeg av dem som mener røykLUKT ikke er skadelig. Dermed trenger ikke barna være helsebevisste, om de er i et rom det ble røykt i 10 timer tidligere og det er luftet, tror jeg ikke det er skadelig for dem.

Jeg har også blitt mobbet, jeg trodde aldri det var normalt. Aldri hørt om noen før som har syntes det er normalt å bli mobbet heller. Ertet kanskje, ikke mobbet. Men det er jo en HELT annen diskusjon.

Skrevet

og TS mind your own fuckin business

Er ikke dette et forum? Hvem som helst har lov til å stille spørsmål.

Slike utsagn er unødvendig.

Snakker du slik til folk du kjenner?

Vel, når det gjelder røyk: Jeg synes at man kan røyke utendørs. Det koster 2 kalorier å gå ut- hvorfor skal alle andre slite med lukta?

Og jepp, jeg røyker litt selv, men det forgår utendørs.

Gjest smurfen
Skrevet

jepp, jeg snakker slik til folk jeg kjenner. Jeg sier i fra når folk blander seg i ting de ikke har noe med. Men du har rett. Det er et forum å selvsagt kan du stille spørsmål. Men jeg hadde nok ikke villa sagt noe til dem, hva andre velger å gjøre i sitt eget hus er vel opp til hver enkelt.

Og hvis de driter om du slutter å komme på besøk fordi du ikke liker lukta hjemme hos dem så velger de vel det selv også..

Tviler på at det er kaloriene det koster dem så gjør at de ikke går ut, tipper det er fordi de liker kosen med å sitte inne å ikke være foreldre en liten stund.

Tror ikke det er noen røykere her, enten de kjenner deg eller ikke, som bryr seg om hva du mener de har lov til å gjøre inne i sitt eget kjøpte og betalte hus.

Skrevet

Nå er jeg av dem som mener røykLUKT ikke er skadelig. Dermed trenger ikke barna være helsebevisste, om de er i et rom det ble røykt i 10 timer tidligere og det er luftet, tror jeg ikke det er skadelig for dem.

Jeg har også blitt mobbet, jeg trodde aldri det var normalt. Aldri hørt om noen før som har syntes det er normalt å bli mobbet heller. Ertet kanskje, ikke mobbet. Men det er jo en HELT annen diskusjon.

Nej, men nu har du det. Bara för att du lever i din lilla bubbla betyder det inte att det inte existerar något utanför. Jag försökte komma med en liknelse och jag var inte ute efter den kommentaren. Men tack för påhoppet! Det var inte uppskattat.

Och lukt är ju partiklar det också. Det är ju inte bara vakuum. Jag som astmatiker får astma när jag kommer hem till någon som rökt inomhus regelbundet (10 timmar, 24 timmar, 48 timmar tidigare, det spelar ingen roll).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kan velge mellom å slippe to-åringen inn i et hus hvor det ble røyka for et døgn siden eller ut i rushtrafikken med avgasser og svevestøv, så hadde det nok blitt huset!

Gjest Fettknopp
Skrevet

Vokste opp i et røykfritt hjem og har videreført det i eget hjem.

For meg er det en selvfølge å ikke røyke og er glad for at det er sånn.

Det er nok stor forskjell på å utsette unger for røyk mens det røykes i forhold til at de kjenner at det har vært røyka i et rom/hus, om det nå er 2 timer eller ei uke etterpå.

Det er vel den umiddelbare innåndinga av 'fersk' røyk som er problemet, ikke når det har 'lagt seg'.

Likevel kunne det ikke fall meg inn å utsette ungene for kun røyklukta heller.

Røyking er en uting selv om det er ei grense for hva man skal bestemme for andre.

At tjæra sitter i tak og vegger og det lukter som f... så tror jeg ikke det er det spor skadelig, men f... for ei lukt. Det lukter lav intelligens lang vei.

Gjest Gjest
Skrevet

Syns ikke man skal røyke med barn tilstede, men heller ikke voksne som ikke liker det skal utsettes for det.

Ofte ser jeg foreldre som nærmest røyker oppi barnevogner, men jeg har ikke noe med det, bare at jeg blir så fortvila når de små barna inhalerer røyk i de friske lungene sine. :tristbla:

Jeg kan ikke tro at noen fortsatt røyker inne, det trodde jeg tilhørte steinalderen!

Selv var jeg veldig allergisk som barn, så foreldrene mine sluttet å røyke på dagen da de så hvor dårlig jeg ble av røyklukten, da var jeg 1 år. Brødrene mine reagerte ikke på det, så det er vel forskjell fra person til person.

Så etter det fikk ingen røyke inne hos oss, de måtte alltid gå ut i hagen, og noen av de som var på besøk hos oss som røyket ble veldig sure for det. MEN, det måtte de bare bli, jeg kunne jo ikke lide eller stenges inne på et rom bare fordi de måtte ha seg en røyk.

Før i tiden visste man ikke hvor skadelig det var, og det var in, nå til dags trodde jeg at folk visste bedre.

Som voksen reagerer jeg fortsatt på røyk, får vondt i hodet, nærmest migrene, men så henger jeg bare sammen med ikke-røykere, og alle i slekta som røyket før har sluttet, siden de ble så syke.

De som røyker idag i verden er som regel de fattige og uopplyste, som regel i u-land, bare for å sette ting på spissen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv om en røyker "lufter ut" vil det alltid lukte røyk av en røyker.

Det er sannelig merkelig dersom det er slik du bastant hevder, at ingen av mine kolleger vet at jeg røyker før jeg forteller det selv.

Gjest moe999
Skrevet (endret)

--

Endret av moe999
Skrevet

eg syns det er dumt å røyke inne, særleg når ein har små ungar, men folk må då få gjere som dei vil i si eiga heim!

Gjest gjest
Skrevet

Vi røyker men går ut. Dette pga ungene samt at lukten setter seg i huset.

MEN da det var - 20 grader tok vi en røyk under vifta ( trøsten får være at vi røkte mindre)

men når det er sagt, jeg røyker ikke på jobb, og det er heller aldri noen som har anntydet at jeg røyker......

Folk må selv bestemme innenfor sine 4 vegger, de fleste bruker sunn fornuft!

Skrevet

Hm... er litt overrasket over hvor liberale folk er når det gjelder barn og røyk.

Sier seg selv-såklart folk får gjøre som de vil i sitt eget hus. Hadde bare trodd folk tenkte litt lengre og smartere nå i 2010.

Folk får si hva de vil om mine meninger om temaet,men det at noen velger å utsette barna sine for denne dritten bevisst er for meg et mysterium.

TV2 Nyheter

Skrevet

Jag som astmatiker får astma när jag kommer hem till någon som rökt inomhus regelbundet (10 timmar, 24 timmar, 48 timmar tidigare, det spelar ingen roll).

men barna det dreier seg om her er jo ikke astmatikere? Om noen spurte om det var greit å røyke inne i et hus der det også bor astmatikere, ville jo svarene blitt annerledes...

Skrevet

men barna det dreier seg om her er jo ikke astmatikere? Om noen spurte om det var greit å røyke inne i et hus der det også bor astmatikere, ville jo svarene blitt annerledes...

Det jag menade var att partiklarna finns kvar även om man vädrar, inte att barnen får astma. ;) Men man kan gott och väl utveckla astma av passiv rökning.

Skrevet

Min mor røyker inne i huset der hun bor med min astmatiske far. Hun mener hun har rett til å gjøre som hun vil hjemme hos seg selv. Min far må ta medisiner hver dag pga dette. Dette er den største kilde til konflikt i vår familie. Om noen sitter ved siden av henne med lungebetennelse, ser ikke hun noen grunn til å la være å røyke. Forkjølelse og sterke hosteanfall utløst av partikler i luften? Hun røyker uansett. Lett bilsyke barn var ingen hindring, røyken skal nytes. Fikk bare stoppe når de måtte spy. Jeg synes det er veldig vanskelig å ta henne seriøst og respektere henne generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...