Gå til innhold

Å røyke inne

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis det luftes godt mens de røyker, røyker svært lite inne, lufter etterpå, så trenger det ikke bli noe lukt, men jeg tror det kommer an på ventilasjonen i huset og hvilke materialer hus og interiør er i. Andre skadelige partikler tror jeg ikke utgjør noen stor fare i dette tilfellet, med mindre barnet er allergisk selvsagt. Så jeg synes ikke det er så forferdelig av dem - på den annen side, hvor slitsomt er det å gå ut i stedet? Ettersom de røyker selv er de heller ikke de beste til å kjenne om det faktisk blir lukt i rommet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

En røyk hver, i et annet rom enn barnet befinner seg, som blir luftet ut, tror jeg neppe har noen innvirkning på barnet. Syns det er litt hysterisk å henge seg opp i noe slikt.

Jeg er enig med deg i at det sikkert ikke har noen innvirkning. Jeg forstår likevel ikke hvorfor de ikke kan gå ut? Hva er den store heften med å ut på gaten og ta den siggen?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det å røyke i seg selv er patetisk. Å røyke inne er noe som er enda mer patetisk. Unngår røykere for alt i verden. Noe som gjør at det er mulig å kjenne andre lukter enn sur tobakk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vokste opp i en tid da det var helt vanlig å røyke overalt. På alle kafèer, på butikksentere, i alle hjem der det var røykere eller besøkende som røykte,i bilene selv om de var fulle av unger, jeg kan til og med huske at det var akebegere på skranken i banken og på legekontoret. Jeg kan faktisk ikke huske noe sted folk gikk ut. Og nå tror dere sikkert at jeg er 100 år, men jeg er faktisk ikke fylt 40, så det er faktisk ikke så fryktelig lenge siden.

Og jeg kan uten tvil si at det er flere unger med astma, allergi og lignende plager nå enn da. Jeg husker EN unge på vår barneskole (med ca. 500 elever) som hadde allergi, og han ble sett på nesten som han var fra Mars, fordi dette var så uvanlig.

Nå sier jeg ikke dette for å forsvare røyking, men for å sette ting litt i perspektiv i forhold til det jeg skal si videre.

Jeg er glad for den utviklingen vi har hatt når det gjelder å få det røykfritt rundtomkring. Den utviklingen har vært ENORM på kort tid. Hvis dere hadde opplevd slik det var da jeg vokste opp, kontra slik det er nå, ville dere nok sett på det litt annerledes. Her i landet er vi kommet veldig langt når det gjelder ikke-røyking på de fleste steder. Det lille som henger igjen, og som fortsatt noen (hysteriske, fordømmende ikke-røykere) henger seg opp i, er minimalt og ubetydelig i forhold til hvordan det har vært og er fortsatt noen steder. Jeg vil si at det lille som henger igjen utgjør ingen fare for omgivelsene, det er bare til irritasjon for de som MÅ ha noe å irritere seg over eller å henge ut noen for.

Og med det lille som henger igjen så mener jeg røyking på uterestauranter (hallo, det var jo der røykerne ble forvist til, og grunnen til at Norge har fått svært mange ute-sitteplasser de siste årene), røyking foran innganger og at det har f.eks. vært røykt en røyk eller to i et rom kvelden før og det er luftet ut...

Alle jeg kjenner som har barn røyker nå ute. Men OM noen av de skulle kommet til å ta seg en røyk eller to i stuen etter at barna har lagt seg, og lufter ut igjen etterpå, så ville jeg aldri engang kommet på tanken å se ned på de for det.

Et rom der man såvidt kan kjenne antydning til at noen tok en røyk igår, kan ikke på noen måte utgjøre noen fare for noen. Så hvem er det dere er bekymret for? Barna? Dette er i mine øyner bare tull og tøys, og jeg tror at enten er det kunnskap som mangler, og at dette har blitt hysteri, eller så er det rett og slett trangen til å rakke ned på andre, sannsynligvis for å oppheve seg selv.

Hva med alle malingsgasser og andre gasser som finnes i et hus (og i dagens samfunn pusses det jo opp hele tiden)? Hva med eksosen ute?

Jeg synes folk skal begynne å passe sine egne saker. Å rakke ned på røykere er tydeligvis blitt en ny hobby, men om dere skal rakke ned på dem så gjør det ihvetfall bare om dere har noe å finne på dem. Dette som TS nevner er bare latterlig. Og det er latterlig å høre på dere som svarer. Litt antydning til røykeLUKT fra kvelden før (og da snakker vi 1-2 røyk, ikke slik det var på puben i gamledager) kan ikke skade. Og så tenker dere ikke i hele tatt på all den andre dritten ungene deres er omgitt av, dagen lang...

Det å røyke i seg selv er patetisk. Å røyke inne er noe som er enda mer patetisk. Unngår røykere for alt i verden. Noe som gjør at det er mulig å kjenne andre lukter enn sur tobakk.

Så bra for deg. Synd at du unngår en del trivelige folk som dessverre bare har en dårlig vane. Men bra for de at de slipper å omgås så fordømmende mennesker som deg.

PS! Er ikke røykelukta du har problemer med. Du er bare fordømmende, stakkar. Folk som er det, er det som regel fordi de sliter med sitt eget selvbilde. God bedring!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Så bra for deg. Synd at du unngår en del trivelige folk som dessverre bare har en dårlig vane. Men bra for de at de slipper å omgås så fordømmende mennesker som deg.

PS! Er ikke røykelukta du har problemer med. Du er bare fordømmende, stakkar. Folk som er det, er det som regel fordi de sliter med sitt eget selvbilde. God bedring!

Sår hals, sviende øyne, kvalme og hodepine er resultatet for min del. sist gang jeg var i et lukket lokale kunne jeg ikke se på de neste to timene fordi det rant så intens med tårer fra øynene. Det svei som bare faen.

Jeg husker 70-tallet like godt som deg og husker hvor jævlig det var å være på besøk rundt om kring. At jeg var konstant kvalm gav alle røykende voksne en lang faen i. Røyking i bil ble det ikke slutt på før jeg spydde ut hele bilen. Visst nok var spy verre for bilen enn røyk...

I dag VET en hvor idiotsk røyking er. Med andre ord så må en være komplett idiot for å begynne.

Skrevet

Jag både avskyr när småbarnsföräldrar röker och när folk röker inomhus, så det här är dubbeläckel för min del! Usch, jag klarar inte av det. Jag förstår verkligen inte hur folk tänker ibland. Det enda positiva här är väl att de inte röker inför barnet. Men de röker likväl inomhus och förpestar luften i huset, oavsett om ungen är vaken eller inte.

Skrevet

Når man skal tenke på passiv røyking har luftingen lite å si om man skal gå i dybden hvor skadelig det er å være tilhenger som passiv røyker.

Røyken, giften og partiklene fra røyken setter seg i alle overflater i rommet man røyker i. Samt klær og hår. Tepper og støv også.

Når barn krabber på gulver, tepper osv kan dem stikke fingrene i munnen og få disse partiklene i munnen blandt annet. Det er ikke så mange som vet at røyk som sitter i klær og hår osv kan og være skadelig for barn.

Amerikanske forskere mener det kan være mest risikabelt for spedbarn og gravide, men også at det kan være farlig for andre barn får i seg disse stoffene.

Ellers står det litt om passiv røyking her:

Nettdoktor.no - Passiv røyking

Og litt om - Sigarettrøyk i klær skader barn

Nicotine effect - Indoors or out, Secondhand smoke can still harm children.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Har ett vennepar som røyker. De røyker inne når ungen på 3 år har lagt seg. Da sitter dem i stua å tar en røyk eller to hver. Det skal sies at det luftes etterpå, men hva tenker dere om dette? De kan også finne på å røyke i bilen, men ikke når barnet er med.

Fullstendig uakseptabelt.

For meg gjelder det under alle omstendigheter total røykfrihet i biler, hus og overalt der hvor det er mulig å skjerme meg selv og barn fra røyklukt. Det spiller ingen rolle om barna ikke er der akkurat når det røykes, lukten sitter i. Røyk er et onde og barn bør skjermes 100% fra røyk.

Selv om en røyker "lufter ut" vil det alltid lukte røyk av en røyker. Røyk setter seg overalt i fibre og klær og er et onde.

Endret av gjestdeluxe
Gjest gjest
Skrevet

Alle vet at det er skaldelig å røyke men det er også skadelig å drikke alkohol, spise mye fet mat, sitte for mye forann tv,en osv

Ære være dem som klarer å oveg\holde alt dette til punkt og prikke.

Selv røyker jeg, drikker ikke, er vegetarianer og ser ikke TV.

men fy skam så lite ansvarsbevist jeg er...

Skrevet (endret)

Det å røyke inne i et hus hvor det bor barn synes jeg ikke noe om. Røyken og lukta setter seg i alt.

Jada, det er skadelig å drikke alkohol, spise mye fet mat, sitte for mye foran tv, men det går da tross alt ikke ut over andre enn en selv.

Jeg husker lærerne var bekymret for niesen min da hun var 10-12 år, fordi det luktet røyk av henne bestandig. De trodde det var hun som røyket. Det var det selvfølgelig ikke, det var det moren hennes som gjorde, på kjøkkenet eller ut av verandadøra. Lukta setter seg uansett, og når den setter seg i ungenes klær er det ille. Æsj.

Endret av Bodillen
Gjest strykebrett
Skrevet
Og de amerikanske forskerne presenterer tredjehåndsrøyk som et nytt begrep. Men deres studie går på holdninger til tredjehåndsrøyk – den legger altså ikke frem noen beviser for at dette er så skadelig som de hevder.

Altså: det har vært en masse skriverier i amerikanske aviser angående at foreldre i USA ikke er fokusert på de store farene med tredjehåndsrøyk (lukten som henger igjen), men det er fortsatt ingen som har bevist disse enorme farene (kilde her). Selvfølgelig er tobakksrøyk ikke en bra ting, men senk skuldrene litt da folkens, en skulle jo tro det var sennepsgass det var snakk om etter svarene her å dømme.

Jeg må si at den oppvoksende generasjon med bomullsbarn virker langt mer bekymringsvekkende enn de 10 røykerne som kankje er igjen her i landet.

Skrevet

Det er flere som skriver at barn før i tiden ble utsatt for røyking overalt, og at det var uproblematisk.

Jeg var et av de barna som levde i noe som føltes som en konstant røyksky.

Det falt meg ikke inn å klage for det var ingen som tenkte over at det ikke var så greit å puste inn denne røyken.

Og jeg hadde jo ikke astma.

Som voksen kan jeg sette ord på det, og det var svært ubehagelig.

Jeg var svært ofte småkvalm, og hadde vondt i hodet.

Halsen var som oftest sår.

Etterhvert utviklet jeg en kraftig allergi, og nå blir jeg syk av å være i et rom hvor det har vært røyket og luftet.

Så argumentet om at det gikk bra før, holder ikke.

Det gikk stort sett bra å kjøre uten barnesete også. Jeg er gammel nok til å huske hvor kjedelig bilturene ble når det ble påbudt med sikkerhetseler i baksetet.

Og selv om de fleste ikke ble skadet av det, betyr det ikke at det er greit.

Skrevet

Jeg tenker at disse foreldrene er utrolig slappe som ikke drar med seg kroppen ut et eller annet sted når de føler for en røyk. Det er helt unødvendig og litt dårlig gjort å røyke inne når man har barn.

Vi røyker også i bilen innimellom, når det bare er oss to, og med vinduene nede. Så det er så og si ingen lukt i bilen. Dersom vi vil ha en røyk her hjemme, går vi ut på balkongen og lukker døra. Verre er det ikke.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye skade 3-4 sigaretter hver kveld innadørs med god utluftning gjør. Jeg røyker ikke selv, og vet dermed ikke hvor mye lukt det vil lage og hvor dårlig luft det blir. (sikker på at det bare er 3-4 sigaretter? I vårt hus er det ihvertfall nulltoleranse - for alles skyld.

Når jeg var liten, så røykte pappa inne. Tok jeg noe skade av det? Aner ikke. Luktet det vondt? Ja. Tenkte jeg særlig over det? Nei, det gjorde jeg ikke. Det var jo det jeg var vant til, så jeg visste ikke om noe annet. Det luktet slik i "alle" hus. I bilen derimot spydde jeg som en gris om vi skulle kjøre et stykke. Tok en tid før pappa skjønte sammenhengen. Vi kjøpte ny bil, og det var visst mer sjans å få solgt en røykfri bil. Bonusen var jo da at jeg ikke spydde; A-ha-opplevelse!

I dag er vi vant til røykfrie hus. Hva det har gjort med astma-statistikken, vet jeg ikke. Det er jo mye annet vi kan få astma av også. Men tenker at det sikkert hadde vært verre med røykingen oppå det hele! Uansett; vi er vant til røykfrie hus, og man merker med en gang hvem som røyker hjemme. Man trenger ikke gå hjem til dem engang! Man trenger bare å lukte på ungene deres! Å være i et slikt innrøykt hjem gjør meg kvalm og gir meg intens hodepine hvis jeg skal være der over lengre tid (f.eks. en hel helg m/overnatting). Men her snakker vi 10-30-40 innesigaretter pr. dag. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som røyker 3-4 sigaretter inne daglig.

Etter at det ble røykeforbud ute på byn, slipper jeg forresten skallebank dagen derpå! Trodde tidligere at det var alkoholen som gjorde det, men det var røyken. Herlig! Selv røykere sier jo at det er mye mer behagelig nå! Selv om det er utrolig kjedelig å sitte igjen alene inne og passe på alle de andre sine øl mens de står ute og røyker og koser seg :/ Men det er en annen diskusjon :)

Så tar ungen skade av de 3-4 sigarettene innendørs? Aner ikke. Lukter det inne hos dem pga det? Aner ikke. JEG hadde ihvertfall ikke gjort det! Hvis noen hadde spurt meg om hva jeg hadde synes de burde gjøre, så hadde jeg sagt at de burde latt være. Men ellers hadde jeg ikke lagt meg opp i det.

Ellers så tror jeg ikke røykerne selv innser hvor mye de selv, huset deres, bilen deres og evt. ungene deres lukter! Og ikke skjønner jeg at røykere gidder å bruke parfyme engang. Man kjenner jo ikke parfymelukten! Og hvis de klarer å ta resten av sigarettene ute, hvorfor da ikke ta de to siste ute også?

Skrevet

Jeg er oppvokst i et hjem hvor begge foreldrene mine røykte. Overalt. I hvert eneste rom. Som liten tenkte jeg ikke veldig mye over det. Men jo eldre jeg ble, jo mer var jeg plaget av det. Husker at jeg sa ifra til foreldrene mine men de hørte ikke. Vet ikke akkurat hvor mye skade jeg har hatt av det. Men jeg skulle nok ønske at de tok mer hensyn. Mamma sluttet å røyke like før jeg ble 18år, tror jeg. Men faren min tok heller ikke noe hensyn til henne.

En av de vennene mine som har barn røyka når de fikk første unge. Men de gikk alltid ut, husker jeg. Men nå røyker ingen av dem lengre. Og det synes jeg er veldig bra gjort av dem.

Gjest Krizzy
Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldre røyke ute?

Skjønner ikke hva som er problematisk med å gå ut! :kjefte:

Skrevet

Det var da ikke måte på overreagering her! Det fins langt viktigere ting å bekymre seg og irritere seg over enn dette. La da folk få gjøre som de vil i sitt eget hjem. Tror ikke ungen er plaget av dette i større grad enn f.eks å gå en tur langs veien. Jeg blir nesten skremt av hvor fordømmende enkelte er, hvor akseptert det er å kommentere og håne andre for det de gjør i sitt eget hjem, og hvor forferdelig overbeskyttende man skal være overfor barna. Gruer meg litt til bomullsbarngenerasjonen skal styre verden...

Skrevet

Jeg er oppvokst i et hjem hvor begge foreldrene mine røykte. Overalt. I hvert eneste rom. Som liten tenkte jeg ikke veldig mye over det. Men jo eldre jeg ble, jo mer var jeg plaget av det. Husker at jeg sa ifra til foreldrene mine men de hørte ikke. Vet ikke akkurat hvor mye skade jeg har hatt av det. Men jeg skulle nok ønske at de tok mer hensyn. Mamma sluttet å røyke like før jeg ble 18år, tror jeg. Men faren min tok heller ikke noe hensyn til henne.

Det er nettopp dette jeg mener. Jada, man får kreft av alt nå om dagen, men barn plages som regel av røyk uten at de nødvendigvis blir syke. Noen barn sier ifra, og desverre er det noen foreldre som ikke bryr seg.

Da jeg ba moren min og samboeren hennes om de kunne røyke ute, fikk jeg til svar at jeg selv kunne gå ut.

Nå sier jeg ikke at alle røykere er så hensynsløse, men man må ha i bakhodet at barnet kan plages av å ha røyk rundt seg, I SITT EGET HJEM, og ikke alle sier ifra om dette. Jeg plagdes av røyken i mange år, men sa ikke noe før jeg var blitt tenåring.

Gjest Gjest
Skrevet

Sår hals, sviende øyne, kvalme og hodepine er resultatet for min del. sist gang jeg var i et lukket lokale kunne jeg ikke se på de neste to timene fordi det rant så intens med tårer fra øynene. Det svei som bare faen.

Jeg husker 70-tallet like godt som deg og husker hvor jævlig det var å være på besøk rundt om kring. At jeg var konstant kvalm gav alle røykende voksne en lang faen i. Røyking i bil ble det ikke slutt på før jeg spydde ut hele bilen. Visst nok var spy verre for bilen enn røyk...

I dag VET en hvor idiotsk røyking er. Med andre ord så må en være komplett idiot for å begynne.

Jeg mente ikke at man skal sitte sammen med røykere i et rom hvor det røykes. Forresten så er det vel ikke mange rom det røykes i lenger? Men vedkommende skrev at hun/han unngår røykere fordi de er så patetiske. En liten forskjell...

Og jeg nevnte ikke 70-åra fordi det var greit slik det var da, regnet vel med at de fleste skjønte at jeg ikke mente det var greit siden jeg utdypet hvor mye røyk det egentlig var alle steder da... Dette ble nevnt for å illustrere hvor langt utviklingen egentlig har kommet, og hvor røykfritt det egentlig er nå i forkjell...men det vil alltid være noen som klager. Når det ikke finnes røykere lenger, vil de nok finne noe annet å irritere seg over. Selv om det ikke går ut over dem eller andre på noe som helst måte.

Jeg skrev heller ikke at det var uproblematisk med all røyken, slik noen skriver. Igjen var det jeg skrev for å illustrere hvor galt det var, og hvor bra det er nå.

Det jeg imidlertid står fast på, er at mange, mange flere barn har astma, allergi og plager nå enn da. Kanskje det er her dette med bomullsbarn kommer inn, som noen nevnte?

Hvorfor kan ikke foreldre røyke ute?

Skjønner ikke hva som er problematisk med å gå ut! :kjefte:

Jo, det er jo akkurat det de fleste gjør nå. TS sitt innlegg handlet jo akkurat om to foreldre som røyker ute, men som dessverre har syndet et par ganger med en røyk inne når barna var lagt. Regner med at dette ikke er noe som skjer hver dag, og som hun sa så var det snakk om 1-2 røyk, og utlufting etterpå. Jøsses, har man ikke annet å henge seg opp i så har man virkelig et kjedelig liv...

Skrevet

Så jeg synes ikke det er så forferdelig av dem - på den annen side, hvor slitsomt er det å gå ut i stedet? Ettersom de røyker selv er de heller ikke de beste til å kjenne om det faktisk blir lukt i rommet.

For det første - om man ikke selv kjenner at det er røyklukt i rommet, og barnet ikke reagerer - hva er problemet? At gjester syns det lukter vondt? Det blir litt som om jeg skulle sagt æsj fordi jeg ikke likte tapetet et sted.

For det andre, det er ikke slitsomt å gå ut og røyke. Det er bare utrolig mer behagelig å sitte i sofaen, fortsette å se på TV, og slippe å kle på seg. Og om man driter i innelukta - hvorfor ikke? Selv sluttet jeg inne lenge før jeg fikk unger - kjente lukta selv om jeg røykte selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...