Gå til innhold

Vil anmelde hønedrap på TV Norge


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg poenget, dyreelskere blir sinte bl.a. fordi slaktingen vises på TV. Men hva er galt med det? Det er jo ikke mer dyreplageri om slaktingen ble brukt som underholdning eller ikke. Det som avgjør om det er dyreplageri eller ikke er hva dyrene føler og hvordan de blir behandlet før og mens de blir avlivet. Om det ble vist på TV eller ikke etterpå er helt irrelevant.

Jeg trodde de fikk opplæring i hvordan de skulle gjøre det først. Jeg så ikke programmet, men noen her sa de fikk det. Uansett så trenger man ikke akkurat doktorgrad for å slakte en fugl heller.

Det kan se ut som om det å slå en fugl bevisstløs, faktisk er mer enn enkelte klarer. Det var jo akkurat det som var problemet her: Den ene deltakeren var ikke kapabel til å skå høna bevisstløs før øksa kom i bruk. *Personlig har jeg ikke særlige motforestillinger mot å drepe dyr for mat. Men å drepe dem for underholdning er galt. Og å la inkompetente mennesker seigpine dem for underholdning, er bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Synes det der er helt på sin plass. Er det lovbrudd, så er det lovbrudd, samme hvor "uskyldig" noen mener det er.

Å drepe bør aldri bli lovlig igjen som underholdning/konkurranse.

Helt enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Sitronmelisse: Har du noen dokumentasjon på at denne loven har tilbakevirkende effekt?

Om loven har tilbakevirkende kraft er irrelevant all den tid lovbruddet skjedde i det TVNorge sendte programmet som underholdning.

Dyrevelferdslovens formålsparagraf sier at loven skal "fremme god dyrevelferd og respekt for dyr".

Loven sier også at "dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker"

Vi mennesker liker å tro at vi er født med en bedre forstand enn (andre) dyr. La oss bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om loven har tilbakevirkende kraft er irrelevant all den tid lovbruddet skjedde i det TVNorge sendte programmet som underholdning.

Dyrevelferdslovens formålsparagraf sier at loven skal "fremme god dyrevelferd og respekt for dyr".

Loven sier også at "dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker"

Vi mennesker liker å tro at vi er født med en bedre forstand enn (andre) dyr. La oss bruke den.

Her tar du feil, gitt. Når det kommer en ny lov blir ikke dem som har "brutt" den loven i fortiden straffet.

La meg si det enkelt: Fartsgrensen blir satt ned fra 80km/t til 70km/t på en strekning. Dem som kjørte i 80 før rekusjonen har da ikke kjørt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kan se ut som om det å slå en fugl bevisstløs, faktisk er mer enn enkelte klarer. Det var jo akkurat det som var problemet her: Den ene deltakeren var ikke kapabel til å skå høna bevisstløs før øksa kom i bruk. *Personlig har jeg ikke særlige motforestillinger mot å drepe dyr for mat. Men å drepe dem for underholdning er galt. Og å la inkompetente mennesker seigpine dem for underholdning, er bare feil.

Jeg er enig i at man ikke skal pine dyr, men hvorfor de blir drept er irrelevant og må være opp til den som eier dyrene, det er hvordan de blir drept som faktisk betyr noe.

Og dessuten så spiste de jo dem etterpå uansett.

Her tar du feil, gitt. Når det kommer en ny lov blir ikke dem som har "brutt" den loven i fortiden straffet.

La meg si det enkelt: Fartsgrensen blir satt ned fra 80km/t til 70km/t på en strekning. Dem som kjørte i 80 før rekusjonen har da ikke kjørt for fort.

Ikke om det er selve kringkastingen som er ulovlig, altså at loven sier det er forbudt å vise dyr bli slaktet på TV. Men samme om loven sier det ene eller det andre er den en innskrenkning på ytringsfriheten. Dyr er visst viktigere enn ytringsfriheten... kan de ikke like godt forby all slakting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

At den høna ble spist etterpå - har ikke noe med hvordan den ble drept.

Og deltakerene holdt heller ikke på å dø av sult, så hønene MÅTTE drepes for at de skulle holde seg i live til neste episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At den høna ble spist etterpå - har ikke noe med hvordan den ble drept.

Og deltakerene holdt heller ikke på å dø av sult, så hønene MÅTTE drepes for at de skulle holde seg i live til neste episode.

Jeg synes det er viktig at hensikten med slaktingen av hønene ikke bare var et underholdnings-element. Det sammenholdt med hvordan slaktingen foregikk er hvordan jeg ville vurdere om dette er ok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At den høna ble spist etterpå - har ikke noe med hvordan den ble drept.

Og deltakerene holdt heller ikke på å dø av sult, så hønene MÅTTE drepes for at de skulle holde seg i live til neste episode.

At det ble vist på TV etterpå har heller ingen ting med hvordan den ble drept.

Er det bare greit å slakte dyr om man holder på å sulte i hjel?

Om den ble slaktet på feil måte burde derimot kanskje den som slaktet den bli straffet. Men mest sannsynelig ikke, den personen slaktet neppe dyret dårlig med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om det å slå en fugl bevisstløs, faktisk er mer enn enkelte klarer. Det var jo akkurat det som var problemet her: Den ene deltakeren var ikke kapabel til å skå høna bevisstløs før øksa kom i bruk. *Personlig har jeg ikke særlige motforestillinger mot å drepe dyr for mat. Men å drepe dem for underholdning er galt. Og å la inkompetente mennesker seigpine dem for underholdning, er bare feil.

En trenger ikke være vegetarianer for å reagere på det der nei. Veit om en del erfarne jegere, gårdfolk etc. som hadde reagert sterkt på måten det der foregikk på. Unødig lidelse ved avlivning skal på alle måter unngåes så langt det går an. Om dyrene skulle spises har ikke noe med det å gjøre.

Var på tide at en sånn lov kom.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke være vegetarianer for å reagere på det der nei. Veit om en del erfarne jegere, gårdfolk etc. som hadde reagert sterkt på måten det der foregikk på. Unødig lidelse ved avlivning skal på alle måter unngåes langt det går an. Om dyrene skulle spises har ikke noe med det å gjøre.

Var på tide at en sånn lov kom.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...