Gå til innhold

Kjedelige, selvopptatte norske kvinner


Toogood

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne legge inn et lite hjertesukk. Flere ganger har jeg og mine mannlige venner snakket om norske kvinner, og om hvordan de ser ut til å utvikle seg. Vi finner den jevne norske kvinne enormt lite interessant. Hun virker mest opptatt av siste realityshow eller Sex og Slyngelliv, og hun har et altfor stort alkoholinntak. Hun er også overvektig, lat og som ofte tatovert/piercet, noe mange menn faktisk synes er frastøtende, selv om de kanskje sier noe annet for ikke å fornærme.

Hvorfor har norske kvinner blitt så uinteressante? Det er mange av oss menn som begynner å få store problemer med å ser for seg et langvarig forhold med en norsk jente. Og vi som mener dette, er ikke tapere med kulemage, tvert imot. Dette har jeg hørt fra "high-achievers", dvs vellykkede, veltrente, oppegående menn som har høye krav til seg selv her i livet. Kanskje nettopp disse høye kravene er grunnen til at det ofte er denne typen menn som har problemer med å respektere norske kvinner?

I mitt yrke har jeg ofte inne disse kvinnene som pasienter. De virker dønn ulykkelige og er ofte snakket ut i et mentalt, egosentrisk uføre av sine venninner. De virker ureflekterte og har på en måte hodet stukket i jorden for mange år siden.

På den annen side har vi kvinner fra Øst-Europa, hvor jeg ofte reiser i yrkessammenheng. Jevnt over har kvinner i f.eks. Russland eller Ukraina høyere utdannelse, de er beleste og intelligente, de er fysisk sunnere, de verken røyker eller drikker, de har mer tradisjonelle verdier, de fremstår mye mer feminine for meg som mann, de er statistisk sett sjelden utro, de er mer åndelige og mindre materalistiske, og de virker mye lykkeligere enn norske kvinner.

Jeg er ingen tilhenger av postordrebruder, akkurat som jeg ikke er tilhenger av at norske jenter drar til landene rundt Middelhavet for å ha seg med de innfødte der, men jeg kan ikke la være å observere at norske kvinner begynner å bli så lite attraktive pga sine personlige egenskaper og sin (u)moral, at det er forståelig at menn finner kjærligheten i f.eks. Øst-Europa.

Jeg vet jeg generaliserer nå, men innenfor samfunnspsykologien utfører man jo statistiske undersøkelser som understøtter mye av dette. Jeg sier for øvrig ikke at norske menn er så fantastiske, men en del av dem har åpenbart så mye å tilby at de burde tilby det til en kvinne som kan verdsette dem.

Det kommer nok mange indignerte svar på denne teksten. Hvilket understøtter et av mine poeng over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg er kvinne, og rent personlig kan jeg faktisk forstå at (utdannede, veltrente) menn synes late, lite intellektuelt stimulerende kvinner er uinteressante, på samme måte som jeg som er en utdannet og belest kvinne synes late menn som sitter i godstolen og drikker øl foran tv og ikke husker hva som sto i VG fordi de bare så på bildene, er helt uaktuelle for meg. Det jeg imidlertid synes er rart er at dersom du hører til et miljø med godt utdannede, intellektuelle og trente MENN, så burde det normalt sett vært slike kvinner også i dette miljøet deres... det er i hvert fall min erfaring, i mine omgangskretser er menn og kvinner nokså jevnt fordelt og "samme type". Du er sikker på at du ikke har havnet i en *litt spesiell* klikk, med kvinnehatende homofile eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall glad for å kunne si, med hånden på hjertet, at jeg ikke er en av disse jentene. Jeg tror det har mye å si hvilket miljø man velger å lete i, når det gjelder å finne seg en jente med sunne verdier, god utdannelse og feminint uttrykk.

Jeg synes også det er synd at mange Norske jenter tar del i denne utviklingen, men de hadde ikke blitt sånn hvis det ikke hadde vært menn nok som vil ha dem sånn - det er jo også noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tror dette er jevnt fordelt mellom kvinnter og menn. Jeg er kvinne og sliter med det samme når det gjelder menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tror dette er jevnt fordelt mellom kvinnter og menn. Jeg er kvinne og sliter med det samme når det gjelder menn.

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada, norske jenter er grusomme, lykken er øst-europeiske eller thailandske kvinner. Hørt det før, synes fortsatt det er noe tull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Vel, jeg var både feit og lat i en periode i livet mitt nå nylig. Men det passet ikke meg, heller ikke det å ha en mann som er akademisk, men feit og lat.

Så jeg brøt ut av forholdet, og er faktisk nå på jakt etter en engasjert, veltrent, tv-tittende, intelligent mann som er flink til å jobbe med hendene både i hjemmet og med bil.

Ambisiøs er han og.

Selv kan jeg bidra med veltrent, kokkelerende, huslig, lesehest, sosial og flink til å hjelpe til når mannen jobber.

Trur nesten jeg har truffet drømmemannen min, bare han innser at jeg er drømmedama så er vi godt på vei. :)

Men mannfolk som er ambisiøse trenger litt mer tid, så jeg får bare gi ham alt han trenger av det. Være tålmodig og stole på ham. Kanskje vi ender opp i lag tilslutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle barn av vår kultur.

Bare siden jeg vokste opp her i Norge, så har faktisk kulturen endret seg radikalt, og vi med den (mer eller mindre). Vi blir nå bare mer og mer amerikaniserte - noe som absolutt ikke er positivt - men som hele den vestlige (og østlige) verden blir i dag.

Denne (u)kulturen forklarer da det meste av det du skriver her:

"Hun virker mest opptatt av siste realityshow eller Sex og Slyngelliv, og hun har et altfor stort alkoholinntak. Hun er også overvektig, lat og som ofte tatovert/piercet, noe mange menn faktisk synes er frastøtende, selv om de kanskje sier noe annet for ikke å fornærme."

Men la oss ikke tro at menn er noe bedre i dagens kultur, fordi det stemmer så absolutt ikke. Vi er ALLE barn av vår kultur.

En annen ting som forklares av kulturen i dag, er denne hysteriske overopptattheten av det fysiske utseendet - inklusive krav til å være veltrent.

Den gyldne middelvei er som regel alltid best - også når det gjelder kropp og utseende.

Dessuten vil det være smart å se litt på seg selv og på egne feil og mangler før man dømmer andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Jeg må bare si meg enig i at man finner 'selvopptatte og uinteressante' mennesker av begge kjønn,i alle aldre og sosiale lag. Som kvinne har jeg såklart lagt merke til selvopptatte menn, slik du, Toogood(litt av et navn, forresten) best legger merke til selvopptatte kvinner. Heldigvis er vi mennesker forskjellige, med ulike preferanser. Det du eller jeg syns er selvopptatthet, syns kanskje noen andre er selvsikkerhet? Det noen syns er stygt, syns andre er tiltrekkende? Den som er kjedelig for én, er kanskje spennende for en annen? Takk og pris for mangfold!! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil det være smart å se litt på seg selv og på egne feil og mangler før man dømmer andre.

Enig i denne!

Hva er greia med all fordømmingen..

Uansett.. jeg har observert den norske kulturen hele livet, og aldri vært helt deltager. Jeg er ikke en typisk norsk person på noe vis, selv om jeg er helt norsk og hele min slekt likeså.. det bunner ut i en smule annerledes oppvekst, og er bakgrunnsmessig fra en annerledes og utypisk kultur (For å ikke la folk tro at jeg er fra en mosetilbedende sekt så dreier det seg om internasjonalt miljø av kunstnere, bohemer, raringer, hippier, forfattere, tenkere, filmfolk, bums, jet-sets, gamle penger osv.) Vel ikke meningen å starte en avhandling om det dog, men for å forklare hvorfor jeg hovedsakelig er observerer.

Men man må se litt på norge rent historisk her; Norge har lenge, LENGE vært et land som har vært veldig jordnært og hardtarbeidende. Det har ikke vært mye rom for jåleri, selvhøytidelighet eller luksus.. dette fordi norge som land har vært uselvstendig i mange herrens år. Og jeg kan tenke meg sånn i farta at vi som folk kan lide av en viss mengde mindreverdighetskompleks. Det er f.eks fortsatt en del jantelov i live her i landet, hvor alle skal være like og like folkelige. Kvinnens rolle har lenge vært å ta seg av hus og familie, til dels skapte også dette en del sterke kvinner enkelte steder i landet på den tiden, da det var harde kår, lite mat og stygge forhold (værforhold og ellers, husk fisk var hovedlivnæring hvilket betød at mannen var borte lang tid i strekk) og de ble altså nødt til å være en smule hardføre 0g jordnære.

Med dette som bakgrunn kan jeg tenke meg at det har vokst frem flere tendenser i det hyperkjappt utviklende norge, som plutselig for knappe 30-40 år siden ble velstående ute av det blå og plutselig hadde mulighet til å yppe seg litt.

Mange påpeker at norske kvinner har blitt kravstore, samtidig som de utviser en total forvirring (de vet ikke hva de vil ha). Kan dette være en konflikt mellom den gamle norske kulturen, i konflikt med internasjonal påvirkning? Samt da et utrykk for mindreverdighetskomplekset nordmenn ofte besitter?

Kan være at norske kvinner er usikre på sin rolle i samfunnet.. hvem de er.. og hva deres identitet er etter den feministiske bølge.. og at denne utviklingen har skjedd for fort, og har ført til en umiddelbart usunn ubalanse i samfunnet.

Jeg får ihvertfall feelingen på at nordmenn er litt småforvirret akkurat nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes at de fleste norske jenter er veldig flinke til å kle seg og ser ganske freshe ut, skulle ønske jeg så like bra ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vil gjerne legge inn et lite hjertesukk. Flere ganger har jeg og mine mannlige venner snakket om norske kvinner, og om hvordan de ser ut til å utvikle seg. Vi finner den jevne norske kvinne enormt lite interessant. Hun virker mest opptatt av siste realityshow eller Sex og Slyngelliv, og hun har et altfor stort alkoholinntak. Hun er også overvektig, lat og som ofte tatovert/piercet, noe mange menn faktisk synes er frastøtende, selv om de kanskje sier noe annet for ikke å fornærme.

Hvorfor har norske kvinner blitt så uinteressante? Det er mange av oss menn som begynner å få store problemer med å ser for seg et langvarig forhold med en norsk jente. Og vi som mener dette, er ikke tapere med kulemage, tvert imot. Dette har jeg hørt fra "high-achievers", dvs vellykkede, veltrente, oppegående menn som har høye krav til seg selv her i livet. Kanskje nettopp disse høye kravene er grunnen til at det ofte er denne typen menn som har problemer med å respektere norske kvinner?

I mitt yrke har jeg ofte inne disse kvinnene som pasienter. De virker dønn ulykkelige og er ofte snakket ut i et mentalt, egosentrisk uføre av sine venninner. De virker ureflekterte og har på en måte hodet stukket i jorden for mange år siden.

På den annen side har vi kvinner fra Øst-Europa, hvor jeg ofte reiser i yrkessammenheng. Jevnt over har kvinner i f.eks. Russland eller Ukraina høyere utdannelse, de er beleste og intelligente, de er fysisk sunnere, de verken røyker eller drikker, de har mer tradisjonelle verdier, de fremstår mye mer feminine for meg som mann, de er statistisk sett sjelden utro, de er mer åndelige og mindre materalistiske, og de virker mye lykkeligere enn norske kvinner.

Jeg er ingen tilhenger av postordrebruder, akkurat som jeg ikke er tilhenger av at norske jenter drar til landene rundt Middelhavet for å ha seg med de innfødte der, men jeg kan ikke la være å observere at norske kvinner begynner å bli så lite attraktive pga sine personlige egenskaper og sin (u)moral, at det er forståelig at menn finner kjærligheten i f.eks. Øst-Europa.

Jeg vet jeg generaliserer nå, men innenfor samfunnspsykologien utfører man jo statistiske undersøkelser som understøtter mye av dette. Jeg sier for øvrig ikke at norske menn er så fantastiske, men en del av dem har åpenbart så mye å tilby at de burde tilby det til en kvinne som kan verdsette dem.

Det kommer nok mange indignerte svar på denne teksten. Hvilket understøtter et av mine poeng over.

men iq nok til å søke opp tema har du ikke. finnes masse like tråder fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns norske damer er blide, søte og selve bildet på sunnhet: robuste, sterke kvinnfølk med bein i nasan. Norske karer er kjekke, sjarmerende og glade. Bare sånn helt generelt.

Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt, TS. Det finnes da uendelige varianter av oss norske kvinner også ? Det er ikke sånn at 90 % av alle kvinnfolk er late dassejenter med tatovering på bilringen. Kanskje du vanker i feil miljø ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt innlegget? Du snakker om at norske kvinner er slik og slik, slike kvinner finnes i alle land..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er selv fra øst europa og du har mye rett i det du sier.Men røyking og drikking da tar du feil.Russiske kvinner drikker og røyker 100 ganger mer enn norske,dette er en del av kulturen.Jeg er heldigvis ikke derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i denne!

Hva er greia med all fordømmingen..

Uansett.. jeg har observert den norske kulturen hele livet, og aldri vært helt deltager. Jeg er ikke en typisk norsk person på noe vis, selv om jeg er helt norsk og hele min slekt likeså.. det bunner ut i en smule annerledes oppvekst, og er bakgrunnsmessig fra en annerledes og utypisk kultur (For å ikke la folk tro at jeg er fra en mosetilbedende sekt så dreier det seg om internasjonalt miljø av kunstnere, bohemer, raringer, hippier, forfattere, tenkere, filmfolk, bums, jet-sets, gamle penger osv.) Vel ikke meningen å starte en avhandling om det dog, men for å forklare hvorfor jeg hovedsakelig er observerer.

Men man må se litt på norge rent historisk her; Norge har lenge, LENGE vært et land som har vært veldig jordnært og hardtarbeidende. Det har ikke vært mye rom for jåleri, selvhøytidelighet eller luksus.. dette fordi norge som land har vært uselvstendig i mange herrens år. Og jeg kan tenke meg sånn i farta at vi som folk kan lide av en viss mengde mindreverdighetskompleks. Det er f.eks fortsatt en del jantelov i live her i landet, hvor alle skal være like og like folkelige. Kvinnens rolle har lenge vært å ta seg av hus og familie, til dels skapte også dette en del sterke kvinner enkelte steder i landet på den tiden, da det var harde kår, lite mat og stygge forhold (værforhold og ellers, husk fisk var hovedlivnæring hvilket betød at mannen var borte lang tid i strekk) og de ble altså nødt til å være en smule hardføre 0g jordnære.

Med dette som bakgrunn kan jeg tenke meg at det har vokst frem flere tendenser i det hyperkjappt utviklende norge, som plutselig for knappe 30-40 år siden ble velstående ute av det blå og plutselig hadde mulighet til å yppe seg litt.

Mange påpeker at norske kvinner har blitt kravstore, samtidig som de utviser en total forvirring (de vet ikke hva de vil ha). Kan dette være en konflikt mellom den gamle norske kulturen, i konflikt med internasjonal påvirkning? Samt da et utrykk for mindreverdighetskomplekset nordmenn ofte besitter?

Kan være at norske kvinner er usikre på sin rolle i samfunnet.. hvem de er.. og hva deres identitet er etter den feministiske bølge.. og at denne utviklingen har skjedd for fort, og har ført til en umiddelbart usunn ubalanse i samfunnet.

Jeg får ihvertfall feelingen på at nordmenn er litt småforvirret akkurat nå.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i denne!

Hva er greia med all fordømmingen..

Uansett.. jeg har observert den norske kulturen hele livet, og aldri vært helt deltager. Jeg er ikke en typisk norsk person på noe vis, selv om jeg er helt norsk og hele min slekt likeså.. det bunner ut i en smule annerledes oppvekst, og er bakgrunnsmessig fra en annerledes og utypisk kultur (For å ikke la folk tro at jeg er fra en mosetilbedende sekt så dreier det seg om internasjonalt miljø av kunstnere, bohemer, raringer, hippier, forfattere, tenkere, filmfolk, bums, jet-sets, gamle penger osv.) Vel ikke meningen å starte en avhandling om det dog, men for å forklare hvorfor jeg hovedsakelig er observerer.

Men man må se litt på norge rent historisk her; Norge har lenge, LENGE vært et land som har vært veldig jordnært og hardtarbeidende. Det har ikke vært mye rom for jåleri, selvhøytidelighet eller luksus.. dette fordi norge som land har vært uselvstendig i mange herrens år. Og jeg kan tenke meg sånn i farta at vi som folk kan lide av en viss mengde mindreverdighetskompleks. Det er f.eks fortsatt en del jantelov i live her i landet, hvor alle skal være like og like folkelige. Kvinnens rolle har lenge vært å ta seg av hus og familie, til dels skapte også dette en del sterke kvinner enkelte steder i landet på den tiden, da det var harde kår, lite mat og stygge forhold (værforhold og ellers, husk fisk var hovedlivnæring hvilket betød at mannen var borte lang tid i strekk) og de ble altså nødt til å være en smule hardføre 0g jordnære.

Med dette som bakgrunn kan jeg tenke meg at det har vokst frem flere tendenser i det hyperkjappt utviklende norge, som plutselig for knappe 30-40 år siden ble velstående ute av det blå og plutselig hadde mulighet til å yppe seg litt.

Mange påpeker at norske kvinner har blitt kravstore, samtidig som de utviser en total forvirring (de vet ikke hva de vil ha). Kan dette være en konflikt mellom den gamle norske kulturen, i konflikt med internasjonal påvirkning? Samt da et utrykk for mindreverdighetskomplekset nordmenn ofte besitter?

Kan være at norske kvinner er usikre på sin rolle i samfunnet.. hvem de er.. og hva deres identitet er etter den feministiske bølge.. og at denne utviklingen har skjedd for fort, og har ført til en umiddelbart usunn ubalanse i samfunnet.

Jeg får ihvertfall feelingen på at nordmenn er litt småforvirret akkurat nå.

Mange bra tanker her :)

Jeg tror likestillingen er en meget viktig faktor, og kanskje den viktigste enkelt faktoren. Norge er vel i dag verdens mest likestilte land, og dette skaper naturlig nok forvirring hos både kvinner og menn når de tradisjonelle kjønnsrollene har blitt satt mer eller mindre helt ut av spill. Og som du påpeker, så har da sannsynligvis likestillingen, samt andre endringer i kulturen og samfunnet, skjedd for fort.

Jeg syns også at likestilling blir misforstått. Likestilling bør bety at kvinner og menn er likeverdige. Ikke at vi skal gjøre 50/50 av akkurat de samme oppgavene. Vi bør ha muligheten til gjøre det vi er gode til, på et helt individuelt nivå. Da kan fortsatt kvinner og menn utfylle hverandre i et parforhold :)

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guffen

Å sammenligne «"high-achievers", dvs vellykkede, veltrente, oppegående menn som har høye krav til seg selv her i livet» med "den jevne norske kvinne" blir vel litt feil?

Og hvis du ikke klarer å få deg en norsk dame fra ditt eget sosiale sjikt, er det lite trolig at du klarer å få deg en tilsvarende utenlandsk dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge frk. Gerd :pls:

En kommer litt i klemma ved et en skal være tøff, ha utdannelse, bra jobb, ha orden på hus og heim, venner i fleng, helst være trendy og litt jetsetter, være sassy og feminin..puhh..

Klarer dessverre ikke alt detta som er lista opp over her og prøver desperat å holde 1 1/2 fot på jorda mens den andre 1/2 halve foten har god fart opp mot himmelen og alt det en blir bombandert med fra folk rundt seg og media om hvordan man skal være som kvinne! Har egentlig mer enn nok med å værra meg sjæl.

Det er ikke bestandig så lett å holde på trua om at en er bra nok og at, i hvertfall noen, andre trur det samme.

En skal jammen være hard, tøff og ha en beinhard tro på seg selv, hvis en skal unngå å bli lett forvirret til tider.

Neeiii..lurer på om jeg skal grave meg ned og bli der, eller gå småforvirra ut i verden og være den beste meg jeg kan?

Satser på alternativ 2 gitt :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Å sammenligne «"high-achievers", dvs vellykkede, veltrente, oppegående menn som har høye krav til seg selv her i livet» med "den jevne norske kvinne" blir vel litt feil?

Og hvis du ikke klarer å få deg en norsk dame fra ditt eget sosiale sjikt, er det lite trolig at du klarer å få deg en tilsvarende utenlandsk dame.

Hehe, good one. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...