Miranda Skrevet 23. november 2004 Forfatter #661 Del Skrevet 23. november 2004 Takk, Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 23. november 2004 Forfatter #662 Del Skrevet 23. november 2004 Farvernes virkelighed Man skelner mellem begrebene spektralfarver, akromatiske farver og brækkede farver. For at give en uddybende forklaring er der først nødvendig at have en forkundskab om nogle elementer der forklarer hvad farve er. Skal det menneskelige øje opratte farver er der en betingelse at der er en lyskilde. Dette kan være f. eks. solen eller elektrisk lys. Lys består af elektromagnetisk stråling, der bevæger sig fra lyskilden med forskellige bølgelængder. Bølgelængdene kan spænde fra ganske korte til kilometer lange bølger. Det vi opfatter som synlig lys strækker sig fra bølgelængder omkring 380 til omkring 780 nanometer, så der er kun en meget lille del af lyskildens bølger vi opfatter som lys. Vores opfattelse af farver er kemisk og fysiologisk betinget. En genstands molekylære sammensætning reagerer på lysbølgene ved at absorbere eller reflektere lysbølger. Ser man f. eks. en grøn genstand, er det fordi den kun reflekterer de grønne lysbølger, mens de andre bliver absorberet. Genstandens tilbagereflekterende lysbølge rammer øjets nethinde og opfanges af farvenerveceller i nethinden. Nervecellende sender impulser videre til hjernebarken hvor de af vores bevidsthed registreres som farve. Største delen af eksisterende farver er neddempende og grålige, såkaldet brækkede farver. En blanding af lysbølger når øjets farvenerveceller, og impulsene fra en samlet påvirkning forplantes videre til hjernebarken. Her tolkes summen af lysbølgene som en ensartet farve. I 1976 viste den britiske fysiker Isaac Newton at en lysstråle der bliver ført igennem en 3-kantet prisme, bliver spaltet op i rene og klare farver, - de såkaldte spektralfarver. Grunden er at lysbølgen bøjes af gennem prismet og skaber forskellige barvebundter. Hovedspektralfarvene er rød, gul, ogrange, grøn, blå og violet. Hver af de 6 hovedspektralfarvene har en ganske bestemt bølgelængde. Dersom en genstand absorberr alle lysbølger, vil den fremtrede som sort. Modsat, - om en genstand reflekterer alle bølger, vil vi opfatte den som hvid. Sort og hvid er i denne sammenhæng akromatiske, det vil sige farveløse. Goethe beskriver fenomenet "Trübe" som noget der stiller sig i vejen for lystet slik at farvene skabes. Som f. eks. når en prisme spalter lysbølgene. Dette begrebet er et af farvelærens grundlæggende begreber. I Munchs billede "Solen", fra 1916, ser vi hvordan verden bliver til i en vibrerende udstråling af lys. Lyset støder ind i "Trübe"; - fjeld, luft- og vandmolekyler, sten, hus, græs, - dette skaber liv og farver. Nå kommer jeg 10 min forsent til kurset :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 23. november 2004 #663 Del Skrevet 23. november 2004 Heisann. :-) Oppgaven din så fin ut, den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maikana Skrevet 23. november 2004 #664 Del Skrevet 23. november 2004 Hei! Innom med en liten hilsen! Spennende å lese dagboken din, og jeg synes du er så flink til å sette ord på dine følelser rundt "henne". Det er flott at du er så ærlig med deg selv. Synes det står stor respekt av deg som "tør" å føle og ikke undertrykker det som er der, bare fordi det var litt uventet. Hmm..litt rotete skrevet kanskje, men.. Ha en fin dag iallefall :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 23. november 2004 #665 Del Skrevet 23. november 2004 hei! Elsker hyggelige tirsdagshilsninger jeg! Er det du som har skrevet om farger ovenfor..? Må si du imponerer med dansken! men, har jeg forstått riktig så går du på dansk skole og lärer språget? Imponert over at du er så oppriktig i det du skriver om. Fin eftermmiddag til deg! stine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 24. november 2004 Forfatter #666 Del Skrevet 24. november 2004 Koselig med besøk, Ferskennam, Maikana og Stine Oppgaven ja, - den ble da ferdig. Den skulle ikke være så veldig lang, men problemet var at det skulle være en faglig artikkel. Nåh - men den ble rettet. Det var noen enkelte skrivefeil, men det værste var komma´ene. Hun synes det er nødvendig at vi gjennomgår reglene, - og jeg er helt enig! Stine, - det er et FVU kurs jeg tar. (Forberedende Voksen Undervisning). Jeg går på dansk, - det tilsvarer en dansk 9. klasse, etter hva jeg har forstått. Det er flest danske deltagere, som vil bruke kurset til å komme inn på andre utdannelser. Jeg skulle ønske jeg hadde bodd i København, for så hadde jeg gått på kurs sammen med Piglet Det er et bedre kurs hun går på, - et kurs beregnet på oss skandinaver. Vil du på danskkurs, du også Stine? (Du kan like godt hoppe i det, du også. Ikke gjøre som meg, - vente i 9 år ) Maikana, - jeg kunne ikke se noe rot i det du har skrevet Ærlig med meg selv ja... noen ganger, som nå, skjelver jeg ved tanken. Samtidig kan det irritere meg grenseløst at jeg har havnet i denne situasjonen. Og jeg kan ikke annet en å undre meg over om jeg selv er skyld i det hele. Kanskje har jeg selv kjørt meg fast. Midt under det intense farge-skriveriet, sende jeg en sms til henne: "Hej XX, jeg savner dig! " Hun må tro jeg er gal Jeg forventet ikke noe svar, og hørte heller ikke noe fra henne før i dag. Da var hun både søt og humoristisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 24. november 2004 #667 Del Skrevet 24. november 2004 Takk for fin stötte, Miranda! Jeg ble veldig glad for det.. ...Men, Jeg bor ikke i köbenhavn! Litt missinformasjon fra min side , jeg bor nemlig i Malmö!..naboer over broen! Blir helt rört jeg, takk for alle linkene, det var veldig snillt av deg. Og jeg gir ikke opp!! neida, men bare lei i dag. Hater å väre deppa, og negativ, men i blandt så er det det som må til for å komme gjennom til lyset igjen. Men jeg er så suuur på han, sjefen min og kanskje det gir meg litt styrke, litt sånn fandenivoll styrke.. Og jeg flytter ikke igjen. Nei, totte gir jeg ikke opp. Ikke noe av det vi har her skal gå i stykker. Det er det jeg faktisk tenker innerst inne. Også er det godt å få klaget, bare skrive ut om sine redsler. Også er det godt å få fine ord ! Og gode tanker... Tusentakk! Håper du får den beste dagen, stine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 24. november 2004 #668 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg skulle ønske jeg hadde bodd i København' date=' for så hadde jeg gått på kurs sammen med Piglet [/quote'] Det hadde vært hyggelig! Søt OG humoristik? Ikke værst... Ellers så er det jo mange her inne som skriver at du bare skal la det bli med vennskap, men jeg stemmer nå fortsatt på å gjøre noe. Ikke minst fordi det legger press på vennskapet med så masse usagte ting og hinting. Det er ihvertfall min erfaring... Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 24. november 2004 #669 Del Skrevet 24. november 2004 Er kommareglene annerledes på dansk enn på norsk mon tro? :klø: Hei foressten.. Har det litt travelt om dagen så det blir ikke allverdens med tid til KG og dagbokbesøk. Kan jo ikke prioritere nettet foran RL eller! Heldige deg som har friuke. Jeg skal på kurs i morgen og på fredag, og bortsett i fra at jeg må stå opp tidligere enn vanlig (hardt for et stakkars B-menneske) så er det i det minste noe annet enn det jeg gjør ellers. Håper det blir lærrikt. Fortsatt god friuke! Malou-Jen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettan* Skrevet 25. november 2004 #670 Del Skrevet 25. november 2004 Hei Miranda :-) Lenge siden jeg har vært innom nå og sjekket status hos deg. Har ikke orket å lese så lang tilbake i tid, men så du hadde sent henne en SMS. Er du fortsatt ikke kommet noe lenger i forhold til venninnen din? Ser piglet skrev noen om at du har fått tips om å kun være venner med henne :-( Jeg tror heller ikke det er særlig smart, for du virker altfor bettatt av jenta til at du kommer til å klare å holde det "kun på et vennskapelig plan" tror jeg. Fortell litt om hvordan det ligger ann da :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 26. november 2004 Forfatter #671 Del Skrevet 26. november 2004 Er kommareglene annerledes på dansk enn på norsk mon tro? De er veldig annerledes. Totalt ulogisk. De setter komma på de mest mystiske steder. Prøv å legg merke til det neste gang du leser en dansk artikkel. Jeg har ikke fått introduksjon i regelverket ennå, men min tegnsetting i forhold til norske regler var helt på villspor :-? I følge læreren min har det vært endring i kommareglene gjennom de siste årene, og det er visst vanskelig for danskene selv, også. Koselig at du kommer en tur innom, Bettan Den sørgelige sannhet er at jeg er på stedet hvil. Ikke det at jeg ikke har hatt muligheter nok til å snakke om tingene. Jeg tror også hun har forsøkt å åpne opp, ved å fiske litt om hvordan mitt parforhold er. (Hun fortalte intime detaljer om seg selv, og sitt liv årene før hun ble skilt. F. eks. at de ikke sov sammen). Vel, forsent forstod jeg hva hun "hadde gang i", eller prøvde på, og siden jeg av natur synes det er ubehagelig å brette ut sitt indre, var det med andre ord ikke mye hun fikk ut av meg. (Angrer selvfølgelig nå...! - men jeg kan jo ta tråden opp igjen) En morgen i bilen sa hun at vi "ikke har noen problemer oss i mellom, - og at om det var problemer fikk vi alltid løst dem med det samme". (Det varmet mye, for jeg var fortsatt usikker på hvordan hun hadde det med at jeg syntes hun er sexy) Det er heller ikke lenge siden hun ymtet frempå at vi kan legge oss ned på brixen i fysioterapien. Hver gang går jeg i fullstendig selvforsvar, og det er jo ikke hensiktsmessig med tanke på hva jeg egentlig vil. Det er et vanskelig mønster å bryte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 26. november 2004 Forfatter #672 Del Skrevet 26. november 2004 Det hadde vært hyggelig! Det er ihvertfall min erfaring... Er det noe du ikke har fortalt? Jeg er helt enig med deg. Og Bettan. Egentlig betyr det ikke så mye om jeg får en negativ bekreftelse, - men så ville det i alle fall være lettere å komme videre. Og jeg tror vi ville være både venner og kollegaer for det... Men, kanskje en dum tanke, - men tenk om jeg får en bekreftelse på at hun holder av meg, - og at jeg mister interessen for henne?! Kunne det skje? Tenk om vi liksom ikke passer sammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 26. november 2004 Forfatter #673 Del Skrevet 26. november 2004 Takk for fin stötte' date=' Miranda! Jeg ble veldig glad for det.. [/quote'] Hei Stine, - jeg har svart inne hos deg, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 26. november 2004 #674 Del Skrevet 26. november 2004 Hei :-) , og god morgen! For å ta det med köben og sånn.., så kunne jeg faktisk tenke meg å jobbe der! Det slo meg i det jeg hadde postet innlegget til deg. Jeg kunne faktisk ha stor nytte av linkene... Og det har jeg hatt! Skal söke to jobber der over-broa. Norsktalende jaaa! Så, takk! Foreldrene ja.. De må nok få vite det. Og ikke er det så farlig heller. Som du sa, jeg hadde visst brukt nok tid der. Rett og slett. Men det er interessant hvor mye man helst vil unngå disse ubehaglighetene. Spörsmålene liksom...som man ikke alltid har svar på. MEN, jeg får skjerpings :D.. Har liksom ikke fått med meg hvor gammel din datter er jeg! Heldig er du som har en.. Jeg gleder meg som en helt til å få en selv (jeg vet det er slitsomt også.. har hört rykter om det! men..plutselig blitt helt avskyelig babysulten) Og du er söt mot mannen din! Selvfölgligheter blir bare selvfölgligheter.. Må bare si at jeg ikke får matpakke hver dag selv altså... Og du er fin som er ärlig. Med deg selv om din venninne. Og jeg virkelig setter pris på mennesker som törr å väre slik de er. Uten glasur liksom! Så takk for dagens hilsen, og ha en flott fredag og weekend! (enig med det der om tillfeldigheter, ellers kunne man bare blitt gal av å tenke på hvordan ting er og ja.., du skjönner kanskje) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 26. november 2004 #675 Del Skrevet 26. november 2004 Er det noe du ikke har fortalt? Njaa, ikke akkurat. Men jeg har jo hatt min porsjon med kjærlighets-/forelskelsesstyr jeg og. Men med folk av det motsatt kjønn, da. Men forskjellen er vel ikke så stor. Jeg skal spise norsk lammestek til middag idag, jeg... Ha en fin helg! Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettan* Skrevet 29. november 2004 #676 Del Skrevet 29. november 2004 Koselig at du kommer en tur innom' date=' Bettan Det syns jeg du skal gjøre, ta tråden opp igjen mener jeg. Og du sier hun "fisker" litt om hvordan ditt parforhold er.... vet du, jeg tror det er usikkerhet fra hennes side. Hun vet du er interessert i henne, såpass tror jeg hun har skjønt. Og hun trekker seg ikke unna på en måte som viser at du er helt på jordet om hva hun føler. Noen ganger kan det virke slik ja, at du blir usikker, men så kommer det noen positive signaler fra henne igjen. Men da er vi tilbake til noe jeg har sagt før, nemlig a thun er usikker på hva du vil. Altså, om du er ute etter et forhold, eller kun kos. Jeg vil tro at alt vil falle på plass mellom henne, så snart du gir henne en avklaring på dette. Altså at du forteller henne at du ikke har noen som helst ønsker eller planer om å avslutte det fine forholdet du har til din mann. Men, at dere har et åpent forhold der dere har sex med andre, og at han tillater at du kan ha sex med en annen jente om du føler for det. Videre at du så absolutt kunne tenke deg å ha et seksuelt forhold til henne. Da er rammene lagt og hun kan enkelt si: "beklager, jeg er ikke interessert i det". Personlig tror jeg faktisk det er dette hun også ønsker seg, ikke et forhold mellom dere to, men som sex partnere. Neste gang sier du: "Ja takk, det vil jeg veldig gjerne" så har du brutt den forsvarslinjen..... Ja, jeg vet det er lettere sagt enn gjort altså.... men rådgiver Bettan vil så gjerne at dere skal få oppleve den kosen jeg tror dere hadde kommet til å sette veldig pris på begge to.Takk takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 29. november 2004 #677 Del Skrevet 29. november 2004 Ha en fin mandag! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 6. desember 2004 Forfatter #678 Del Skrevet 6. desember 2004 Alt jeg hadde skrevet ble vekk! :evil: Hei Bettan og Ferskennam. Lenge siden jeg har vært her inne nå. Når det er arbeidsuke er det ikke tid til mye annet enn det hjemme og arbeidet... Nåh - men det jeg ville fortelle var hvordan de siste innlegg har forandret en del. Det var da jeg skulle gi Bettan et resumé at det for alvor gikk opp for meg hvilket fryktelig mønsker jeg henger fast i. Lenge satt jeg og funderte over hva jeg kunne gjøre for å bryte dette forsvars-mønsteret. Jeg kom frem til at jeg må gi noe mer av meg selv. Ikke optre som et isjell, men åpne meg litt. Så jeg ingikk en avtale. Med meg selv. Hver natt skulle jeg åpne meg én gang. Fryktelig vanskelig, egentlig. Kanskje frykter jeg sårbarheten. Det lykkedes. Praktisk talt hver natt gav jeg noe. Den ene aften hadde jeg hatt et frustrasjons-utbrudd hjemme, og dette ville jeg normalt aldri fortalt. Men jeg fortalte henne hvordan jeg pålegger meg selv for mange oppgaver, og hvordan det hele var ved å bryte sammen. Jeg startet med å prøve å si det humoristisk, men plutselig knakk stemmen. Fornuftig sa hun at det var på tide å "slå koldt vann i blodet". (Jeg visste det godt. Prøver å ikke skulle nå for mange ting når jeg jobber). Det føltes godt å snakke med henne om det. Hun går tur med hundene sine hver dag, og jeg har lenge hatt lyst til å gå med henne. Men jeg har ikke spurt, av frykt for å trenge meg på. Men, som et trinn i "øvelses-prosessen", spurte jeg henne om ikke hun hadde lyst til selskap på sine gå-turer. Hun ble glad, og sa at det hadde hun da lyst til! Hun foreslo til og med å komme til meg, så vi kunne gå gjennom "min" skog og ned til vannet. Så det er planen en formiddag, denne uken. I det hele tatt kunne jeg merke hvor positivt hun reagerte på min mer åpne fasong. He, vi kunne til og med sitte å fnise sammen av et program på TV, hvor mannen beklaget seg over at kvinnene var mer opptatt av å kysse hverandre enn de var av mennene. (Før ville jeg bare ha latt som ingenting) Likevel, hun har fortsatt sin indirekte måte å si tingene på. Etterhvert har jeg lært å tolke henne. Det startet med at hun begynte å fortelle om sin søster som har fått fjernet noen føflekker, hvor det viste seg at det var atypiske celler. Enetalen fortsatte fra hennes side, men hun spurte ikke én gang om jeg hadde vært hos legen med mine. Jeg var ikke en del av talen. Da hun var ferdig, snudde jeg meg mot henne og spurte leende hvordan hun visste at jeg ikke hadde vært hos legen. For jeg forstod at talen var rettet mot meg. Hun kikket på meg med sitt søte smil og sa at det "visste hun bare", for etter hennes mening er jeg som henne. Jeg er også en som "stikker hodet i busken" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 6. desember 2004 #679 Del Skrevet 6. desember 2004 Du og kollegaen din har god kontakt. Fint å åpne seg gradvis. Da blir det lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 6. desember 2004 Forfatter #680 Del Skrevet 6. desember 2004 Du og kollegaen din har god kontakt. Fint å åpne seg gradvis. Da blir det lettere. Koselig med klem Håper det er et skritt i riktig retning, i alle fall. Kanskje det høres litt underlig ut, at det er nødvendig å åpne seg gradvis, - men det er visst nødvendig for meg... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå