Gå til innhold

Mazzilusken kommer i 2011!


Mazilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lille snupp har gått opp 200 gram siden onsdag, og mangler bare 20 gram på å ha tatt igjen fødselsvekta. Det må vel bety at vi har gjort noe riktig..? Helsestasjonen og de på sykehuset sier to helt forskjellige ting ang amming/vekking/hvor lenge det skal gå mellom hver mating. Utrolig frustrerende, ihvertfall med helsesøstra som ringte og fikk meg til å føle meg som en dårlig mor. Hun sa vi må vekke og mate hver 3-4 time om natta. Han godeste ringte ammepoliklinikken etter telefonen fra helsesøstra, og der sa de at 5-6 timer sammenhengende søvn om natta er ok, og at barnet kan bli irritert av å bli vekket. Stoler mer på det de sier der jeg.. :sjenert: Blir jo helt ødelagt av å vekke hver tredje time når hun bruker nesten en time på å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på ammepoliklinikken du!

Iallfall når det gjelder nattmatingen!

Men... ikke regn med å bruk amming som prevensjon dersom du ikke ammer hver tredje time også på natta. Det kan være det helsetasjonen tenker på når de sier du skal vekke hver tredje time på natta. Helsesøster nevnte det for meg iallfall...

Så lenge S legger på seg som hun skal så gjør du en god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på ammepoliklinikken du, helsesøstre har det med å bli litt ensporet og kjørt fast i eldre rettningslinjer, men på sykehuset er de oppdaterte og helsestasjon kan ikke overstyre rådene fra sykehuset.

Det fikk i allefall vi beskjed om :jepp:

Du gjør nok alt riktig, Mazzi :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble som ventet en fødsel mens jeg var på ferie... også så nærme tippedatoen min, men akk så fjernt allikevel.. Uansett...

Gratulerer så utrolig mye med ei nyyyydelig lita ei! :strix::hug:

Flott fødehistorie har jeg også fått med meg :rodmer:

Og ang. amming; så lenge S går fint opp i vekt så gjør du ikke noe galt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, TuttaV! :klemmer:

Da fortsetter vi i samme spor med amminga! :jepp: Blir småsprø av å skulle gjøre alt etter klokka, så det er deilig å kunne finne våre egne måter å gjøre ting på. Stort sett vil hun ha mat etter tre timer på dagtid uansett, så det justerer seg jo av seg selv :Nikke:

Måtte sjekke tippelista nå, og det var faktisk ingen som tippa riktig! :fnise: Apropos det, i dag på helsestasjonen fikk vi vite at sykehuset hadde rapportert inn feil dato, så de fant henne nesten ikke i systemet. Håper ikke hun har blitt registrert overalt med feil fødselsdato! :klo::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D.O.A.

Måtte sjekke tippelista nå, og det var faktisk ingen som tippa riktig! :fnise: Apropos det, i dag på helsestasjonen fikk vi vite at sykehuset hadde rapportert inn feil dato, så de fant henne nesten ikke i systemet. Håper ikke hun har blitt registrert overalt med feil fødselsdato! :klo::sjenert:

:sjenert: Jeg tror faktisk jeg tippa riktig altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Jeg tror faktisk jeg tippa riktig altså.. :)

Ååh, da gjorde du sikkert det! :jepp: Jeg fant bare en gammel utgave av tippelista, og da var det sikkert ikke alle som var med! Beklager, beklager! :sjenert: Rett skal være rett! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille snupp har gått opp 200 gram siden onsdag, og mangler bare 20 gram på å ha tatt igjen fødselsvekta. Det må vel bety at vi har gjort noe riktig..? Helsestasjonen og de på sykehuset sier to helt forskjellige ting ang amming/vekking/hvor lenge det skal gå mellom hver mating. Utrolig frustrerende, ihvertfall med helsesøstra som ringte og fikk meg til å føle meg som en dårlig mor. Hun sa vi må vekke og mate hver 3-4 time om natta. Han godeste ringte ammepoliklinikken etter telefonen fra helsesøstra, og der sa de at 5-6 timer sammenhengende søvn om natta er ok, og at barnet kan bli irritert av å bli vekket. Stoler mer på det de sier der jeg.. :sjenert: Blir jo helt ødelagt av å vekke hver tredje time når hun bruker nesten en time på å spise.

Hei Mazilla, ohhh tusen takk for at du delte historien din :rodmer: blir skikkelig rørt å lese fødselshistorier som er så bra :grine:

ok her kommer *strenge* meg......og skal si en ting du må huske GODT.......du er IKKE dårlig mor fordi en helsesøster er som hun er og sier sånn......jeg er så oppgitt at noen helsessøstre ikke støtter isteden for å ordlegge seg sånn at man skal føle seg dårlig når man kommer hjem!

Nå er det ikke lenge siden fødsel og sålenge snuppa di har lagt på seg tilfredstillende ser jeg INGEN grunn at hun må vekkes på natta. Barn vil som regel si ifra når de er sultne, morsmelk barn spiser litt oftere da morsmelk fordøyer lettere.......

det finnes selvfølgelig grunner til å vekke på natta, har barnet feks gulsott, er prematur, legger ikke på seg bra nok......dette er noen grunner..........så med mindre lille snuppa di har noe av det trenger du ikke vekke henne.

MEN nattamming er bra for melkproduksjonen, men regner nok med du får ikke helt fred på natta ;)

Såre brystvorter ja, det vet jeg mye om........har du funnet årsaken til det? tar snuppa di bra nok tak på brystet? altså gaper hun høyt nok og får mye av bryst inni munn?

lufttørking er uuuberviktig, bytte ammeinnlegg ofte(gjerne ved hver amming sånn i starten), etter amming klem frem noen dråper morsmelk og smør på hele areola og lufttørk før du pakker den in igjen :) brystsalve etter luftørking, jeg smørte bra med Purilan og det var veldig effektivt ;) ellers er brystknoppbeskyttere fantastiske sånn i starten, også supre å ungå sopp sånn i starten.

håper det blir bedre snart, fleste opplever det så vit at du er ikke alene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie. :rodmer: Det hørtes jo ikke helt avskrekkende ut.

Skjønner at det har vært litt mye med besøk. Håper hverdagen går fint. :) Høres jo ut som det står bra til med lille snuppa. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mazilla, ohhh tusen takk for at du delte historien din :rodmer: blir skikkelig rørt å lese fødselshistorier som er så bra :grine:

ok her kommer *strenge* meg......og skal si en ting du må huske GODT.......du er IKKE dårlig mor fordi en helsesøster er som hun er og sier sånn......jeg er så oppgitt at noen helsessøstre ikke støtter isteden for å ordlegge seg sånn at man skal føle seg dårlig når man kommer hjem!

Nå er det ikke lenge siden fødsel og sålenge snuppa di har lagt på seg tilfredstillende ser jeg INGEN grunn at hun må vekkes på natta. Barn vil som regel si ifra når de er sultne, morsmelk barn spiser litt oftere da morsmelk fordøyer lettere.......

det finnes selvfølgelig grunner til å vekke på natta, har barnet feks gulsott, er prematur, legger ikke på seg bra nok......dette er noen grunner..........så med mindre lille snuppa di har noe av det trenger du ikke vekke henne.

MEN nattamming er bra for melkproduksjonen, men regner nok med du får ikke helt fred på natta ;)

Såre brystvorter ja, det vet jeg mye om........har du funnet årsaken til det? tar snuppa di bra nok tak på brystet? altså gaper hun høyt nok og får mye av bryst inni munn?

lufttørking er uuuberviktig, bytte ammeinnlegg ofte(gjerne ved hver amming sånn i starten), etter amming klem frem noen dråper morsmelk og smør på hele areola og lufttørk før du pakker den in igjen :) brystsalve etter luftørking, jeg smørte bra med Purilan og det var veldig effektivt ;) ellers er brystknoppbeskyttere fantastiske sånn i starten, også supre å ungå sopp sånn i starten.

håper det blir bedre snart, fleste opplever det så vit at du er ikke alene :klem:

Hei Neytiri! Jeg håpte nesten du skulle skrive noe her, ellers hadde jeg nok spurt deg.. ;) Du er jo ammeorakelet her inne! :pls::jepp:

Hun hadde bittelitt gulsott før vi kom hjem. Vi matet annenhver time på dagen og tredjehver om natta mens vi var på sykehuset og de første dagene hjemme. Jeg synes hun har mista det lille gulskjæret hun hadde, i den grad det noen gang gikk an å se det med det blotte øye. Hun våkner jo av seg selv om natta også. I natt fikk hun begge puppene kl 23.27, en pupp kl 01.12 og begge igjen 05.30, alt uten at vi trengte vekkerklokke.

Brystvortene er egentlig ikke så supersåre lengre. Det gjør litt vondt akkurat i det hun "hogger" seg fast, men det blir mindre og mindre ille for hver gang. Riktig sugeteknikk er noe av det jeg føler vi mestrer, for det fokuserte de veldig på på sykehuset.

Til torsdag har vi bestilt time på ammepoliklinikken for å forhåpentligvis lære meg å legge til. Jeg trenger nemlig ofte litt hjelp med det, og det er jo litt dumt når han godeste begynner på jobb igjen til mandag.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får hjelp på ammepoliklinikken til å legge S til puppen, så er det bare å bruke helga på å øver - så han godeste slipper å komme hjem fra jobb i tide og utide for å hjelpe deg med akkurat det!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skulle tatt seg ut om han måtte det! :ler: Jeg synes godt mennene også kunne hatt rett til å amme i arbeidstida altså! :fnise:

Vi får det til på egenhånd noen ganger, men i blant blir det bare noe tull, og da er superpappa grei å ha! ;) I tillegg er jeg avhengig av to store puter i fanget for å amme. Er/var dere andre det? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi får det til på egenhånd noen ganger, men i blant blir det bare noe tull, og da er superpappa grei å ha! ;) I tillegg er jeg avhengig av to store puter i fanget for å amme. Er/var dere andre det? :klo:

De første dagene var jeg avhengig av å ha puter i fanget, men når jeg plutselig ikke hadde puter tilgjengelig så gikk det fint det også. Men det er viktig at du slapper av når du ammer, og at du ikke spenner musklene i skuldre osv., så om du føler det er bedre med puter - så bruk puter! Øving gjør mester, så bare stå på Mazilla :jepp:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt avhengig av pute i begynnelsen jeg også, men etterhvert klarte jeg å stable opp ene foten under albuen som avlastning :ler:

Men men.. jeg slutta jo med den amminga etterhvert så jeg er nok ikke den du skal ta råd i fra.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie :) Ble litt rørt jeg! :rodmer:

Skjønner det var litt stressende å ha svigers på besøk, håper dere koser dere bare dere tre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...