Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

elt. Å gå med det som en bleie og kjenne at det liksom renner ut av deg og blir varmt i trusa... grøss. Nei takk.

Kjenner jo ikke det i det hele tatt da. Men det er mulig jeg blør så lite at det ikke er noe problem.

Det trekker inn i bindet med en gang og overflaten er helt tørr.

Syns foresten det er vondt og alt for tørt og få inn en tampong. Virker somdet er for trangt, men det vet jeg jo at det ikke er, har vært større ting der liksom. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tampong, alltid. Bruker bare bind om jeg har glemt tampong selv og må låne av noen som kun har bind. Syns det er så "slafsete" og ekkelt, for jeg bekymrer meg alltid for at noe skal renne ut, og jeg liker ikke å bli innsmurt med blod så jeg blir glatt og varm i rompa og underlivet.

Tampongen minner deg ikke på at du har mensen hver gang du går på do, og jeg er såpass dus med egne kroppsvæsker at å risikere å komme i kontakt med mitt eget mensblod er verdt alle fordelene.

Skrevet

hva gjør du om natten da? det er ikke bra for skjeden at du har tampong stappet opp der hele tiden. du må la det puste, så da bruker man bind om natten. dette er for å unngå infeksjoner og uttørking. det er helt greit at du bruker tampong på dagtid, men om natten bør du absolutt benytte deg av bind. dersom du synes det er mye søl kan du jo legge et håndkle under deg, eller du kan bruke vind med vinger. bind med vinger sitter bedre fast i trusen, de som ikke har vinger har lett for å krølle seg, å da blir det lett søl...

Det är ju rekommendationer, men jag har pratat både med min gynekolog och allmänläkare om det där och det är inga som helst problem om man har en normal "flora" där nere. Brukar man däremot vara irriterad i underlivet och kämpar med sopp och andra infektioner så kanske man ska låta bli. Men att man inte kan sova med tampong är en skröna. Det är ju i rädsla för TSS (Toxic Shock Syndrome) som man rekommenderar att man ska sova utan tampong. Men när det gäller att lufta där nere så luftar det ju bra mycket bättre med tampong än binda! Det kommer ju inte in luft i själva skjeden ändå. ;)

Med menskopp är risken för TSS näst intill obefintlig (man tror att det har något med absorbering att göra) så om man inte vill använda binda, men är rädd att använda tampong på natten så kan ju det vara ett alternativ. :)

Skrevet

en ting til. til dere som føler at dere søler. det er ikke normalt å blø mer enn 1 - 2 dl i løpet av hele mens perioden. det er ikke noe fare for at dere skal blø i gjennom bindet...

Blø igjennom, nei. Men det kan "renne" over kanten, om man er uheldig.

Jeg bruker forøvrig begge deler.

Dere som synes det er mer styr å bytte bind enn å bytte tampong, vil det si at dere kaster tampongen i do? :klø:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har store menssmerter og kramper. Da er det ikke snakk om tampong. Sener i mensen blir smertene mindre, man da blør jeg så lite at det blir alt for tørt med tampong.

Derfor blir det bind. Men jeg har kjøpt meg en Diva-cup som jeg skal teste snart (bare jeg får rotet meg til å være litt forberedt.. driver å håper at jeg ikke skal få mensen da.. så derfor blir fokuset et litt annet sted ;) )

Skrevet

en ting til. til dere som føler at dere søler. det er ikke normalt å blø mer enn 1 - 2 dl i løpet av hele mens perioden. det er ikke noe fare for at dere skal blø i gjennom bindet...

Hmmm, det kommer nok an på - det er noen som har problemer med at de blør veldig mye...

Før jeg begynte på p-pillen, hadde jeg fryktelig kraftige menstruasjoner; særlig da jeg var rundt 13-14 måtte jeg noen ganger bruke nattbind om dagen, og lekkasje om natten var nærmest obligatorisk.. :(

Skrevet

Bind er mer pes synes jeg fordi den må sitte ordentlig i trusa, den blir varm og klam, det tar større plass i veska og den er for meg bare gammeldags. Og jeg med litt problemer der nede med litt for mye sopp innimellom har det mye lettere med dette etter at jeg begynte med tampong. Og jeg sover med de et par netter når jeg har mensen.

Ville aldri funnet på å skylle den i do, folk som gjør det må jo ha lav intelligens. Men det er ikke det som det handler om i det helle tatt.

Skrevet

Jeg prøvde ikke tampong før jeg var 19, og det angrer jeg veldig på... Alle de årene med bare bind! Tamponger er som himmelen når jeg har mensen, det har blitt så utrolig mye lettere :) Bekymrer meg ikke for at det vises, at det blør for mye, og har det mye bedre.

Har også merket at når jeg bruker tamponger på dagen, blør det MYE mindre når jeg bruker bind på natten. Også veldig praktisk, siden jeg før blødde gjennom på madrassen...

Tamponger på dagen, bind på natta :jepp:

Skrevet

Jeg brukte bind fram til jeg var 15 år, så brukte jeg kun tamponger til jeg var rundt 19. Nå bruker jeg begge deler. Synes det er litt kjipt med tamponger fordi jeg ser for meg at det kan være stor infeksjonsfare, i tillegg så må man vel utvides veldig av at tampongen skal ligge der så lenge? Mulig jeg bare er tøysete.

Men ulepmen ved bind er jo at det er større fare for lukt, ikke minst kan det bli klamt til tider.

Hadde jeg turt, så hadde jeg prøvd meg på ladycup, men dersom jeg noen gang kommer til å prøve det, så blir det nok lenge til. Skal man liksom klare å tømme den på jobb? Vil helst ikke legge meg ned på rygg på doen på jobb.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg må også definitivt få testet divacupen min hjemme en del før jeg tørr å ta den på jobb. Hadde vi ennå hatt doer med vask inne på doen på jobb... Men det har vi ikke.. (ser for meg at man kan bli ganske grisete på fingrene av å sette den inn igjen etter tømming?)

Skrevet

Jeg brukte bind fram til jeg var 15 år, så brukte jeg kun tamponger til jeg var rundt 19. Nå bruker jeg begge deler. Synes det er litt kjipt med tamponger fordi jeg ser for meg at det kan være stor infeksjonsfare, i tillegg så må man vel utvides veldig av at tampongen skal ligge der så lenge? Mulig jeg bare er tøysete.

Men ulepmen ved bind er jo at det er større fare for lukt, ikke minst kan det bli klamt til tider.

Hadde jeg turt, så hadde jeg prøvd meg på ladycup, men dersom jeg noen gang kommer til å prøve det, så blir det nok lenge til. Skal man liksom klare å tømme den på jobb? Vil helst ikke legge meg ned på rygg på doen på jobb.

Du behöver inte tömma den på jobbet, det räcker i regel med 2 gånger om dagen (på morgonen och kvällen). :) Och det är lika lätt som att ta ut en tampong, så du behöver inte lägga dig på rygg. ;) Det enda du behöver tänka på är att det är skönt med tillgång till handtvätt.

Och du blir INTE utvidgad av att använda tampong! Och infektionsrisken är minimal. ;)

  • Liker 1
Skrevet

jeg bruker kun tamponger.kan ikke huske sist jeg brukte bind, synes det er veldig ubehagelig.jeg tror nesten jeg begynte med tamponger nesten med en gang jeg fikk mensten,ihvertfall ikke lenge etter jeg fikk det.

Skrevet (endret)

Begge deler er helt ok. Selv vil jeg ikke sove med tampong, så jeg bruker bind om natta. Men jeg føler meg mer renslig når jeg bruker tampong, og mensen blir ikke en stor greie hvor jeg hele tiden må tenke på om bindet sitter riktig. Dessuten synes jeg det er mindre dilldall å skifte det enn et bind. :Nikke:

Enig! Akkurat sånn føler jeg det også! :jepp: Men jeg bruker bind minst mulig. Husker det var ekkelt å bruke det på skolen fordi jeg følte meg klam/klissete hele tiden pga sterke blødninger. Det var også ekkelt å kjenne at det rant.. :spy:

Tamponger er HEAVEN!

Endret av mia83
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Bruker helst bind.

Blir også klam, men føler faktisk det er bedre enn den tørre følelsen jeg får av tampongen.

Gjest Lilje487
Skrevet

Nei, det er da ikke skjeden som er ekkelt, men blodet, rett og slett. Det er bare sånn det er, og om jeg kan unngå det så ønsker jeg ikke mensblod på hendene. Mye mulig jeg er prippen, jeg er bare skapt sånn. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Med Tampax slipper man å stappe fingrene oppi :fnise:

Dere som synes det er mer styr å bytte bind enn å bytte tampong, vil det si at dere kaster tampongen i do? :klø:

Tampax kan da kastes i do, og alle delene på den også, det er kun papir og oppløselig papp. Med mindre du er i utlandet da, hvor de har litt trangere avløp.

Ellers bruker jeg kun tampax. Fikk mensen første gang rett før jeg ble 12, og brukte vel bind en 2-3 ganger. Hadde samme problem som mange andre, følte meg innsmurt med blod, måtte vaske hele tiden, hadde vanskeligheter med å snu meg om natta, og hele greia var rett og slett veldig ubehagelig. Det finnes helt sikkert bedre bind nå enn det gjorde da, men å gå tilbake til bind ville vært uaktuelt for meg. Kan ikke finne en eneste positiv side ved det å bruke bind, men det er meg. Tampax gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg i mensperioden. :)

Skrevet

Tampax i do? Du vet det er et herk for de som har ansvaret for avløpsrensing? Tamponger skal, uansett type i avfallet :fy_fy:

Jeg hadde godtet meg litt hvis toalettet ditt hadde tetta seg :lur:

Gjest hemmelig nemmeli
Skrevet

Brukte tampong på dagen og bind om natten. Så fikk jeg hormonspiral, og ved en av de første blødningene mine etter innsetting, opplevde jeg å dra ut spiralen sammen med tampongen... :sjokkert: Kjipt! Ny spiral inn, med litt kortere tråder denne gang (jeg kjenner dem nesten ikke). Heldigvis har blødningene avtatt veldig, kun snakk om spotblødning. Men har en pakke med de minste tampongene liggende, i tilfelle jeg skal bade! :)

Skrevet

Jeg bruker alltid tampong. Synes det er ekkelt og ubehagelig å bruke bind. Ekkelt når du kjenner det renner. Føles ut som jeg har sånn Donald duck ræv når jeg går med bind. hehe. Jeg bruker kun bind hvis jeg ikke har tampong liggendes.

Skrevet

Tampax är också tamponger av absorberande bomull och inte av upplösligt papper! Så kasta varken Tampax eller vanliga tamponger i do.. Aldrig. Inte ens omslagspappret. Inte bindor heller för den delen. Det enda som ska landa i doskålen är toalettpapper och det egna avfallet. Det finns ett skäl till att det alltid är en liten extra söppelkorg på do till sådana saker. :gjeiper:

Gjest Lilje487
Skrevet

Tampax i do? Du vet det er et herk for de som har ansvaret for avløpsrensing? Tamponger skal, uansett type i avfallet :fy_fy:

Jeg hadde godtet meg litt hvis toalettet ditt hadde tetta seg :lur:

Nå har jeg brukt tampax i 13 år uten at doen har tettet seg, så tror det skal gå bra. Hvis du leser pakningsvedlegget i tampax, så er denne oppløselig og kan kastes i do. Derimot tror jeg ikke OB kan det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...