Gå til innhold

En arkeologs bekjennelser

tineline

Skal tineline skrive dagbok? Alle svar mottas med takk.  

25 stemmer

1. 1. Bør tineline skrive dagbok om det å være arkeolog, alle sorger, gleder og artige funn det bringer med seg?

• Ja
      22
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

Hei, Galithralia!

Hyggelig å høre at du syns arkeologi er interessant. Jeg syns jo historie er fascinerende på hobbybasis - særlig romersk historie. Blir liksom aldri lei av å lese fiksjon om Roma. Fiksjon, ja. Akkurat nå avslutter jeg Conn Igguldens romanserie om Caesar.

Utdannelsen min er bachelor i kultur- og samfunnsfag med fordypning i arkeologi. Deretter en MA i Experimental Archaeology (praktisk, gjenstandsfokusert forskningsmetode) ved Uni of Exeter, og til sist en norsk master i arkeologi.

Og ja, før det utdannet jeg meg til jurist. Så det er litt dumt å bli lei av jobben, for nå har jeg ikke råd til å bytte mer fag :). Gir seg forhåpentligvis etter en lutt lengre pause! Derfor søker jeg rådgiverjobber innenfor universitetssektoren så lenge, og håper på napp.

I dag fant jeg en kokegrop. Kaldt å tegne i minusgrader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Galithralia

Hei, Galithralia!

Hyggelig å høre at du syns arkeologi er interessant. Jeg syns jo historie er fascinerende på hobbybasis - særlig romersk historie. Blir liksom aldri lei av å lese fiksjon om Roma. Fiksjon, ja. Akkurat nå avslutter jeg Conn Igguldens romanserie om Caesar.

Utdannelsen min er bachelor i kultur- og samfunnsfag med fordypning i arkeologi. Deretter en MA i Experimental Archaeology (praktisk, gjenstandsfokusert forskningsmetode) ved Uni of Exeter, og til sist en norsk master i arkeologi.

Og ja, før det utdannet jeg meg til jurist. Så det er litt dumt å bli lei av jobben, for nå har jeg ikke råd til å bytte mer fag :). Gir seg forhåpentligvis etter en lutt lengre pause! Derfor søker jeg rådgiverjobber innenfor universitetssektoren så lenge, og håper på napp.

I dag fant jeg en kokegrop. Kaldt å tegne i minusgrader!

Det høres veldig spennende ut! Jeg tror nok jeg vil jobbe innenfor statsarkivet eller et museum eller noe lignende. Foreløpig holder jeg på å fulfføre min bachelor i historie og kulturfag :) Skal nok ta master neste år, i historie har jeg tenkt mest på, men vurderer kanskje å ta master i noe annet, og ta vurderte jeg arkeologi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du skal ta arkeologi, vil jeg bare advare deg mot jobbsituasjonen vår. Særlig vanskelig er det å få noe annet enn feltjobber innenfor arkeologi. Mye midlertidige ansettelser og mye nav om vinteren. Men faget er jo interessant nok, spesielt i en studie- og forskningssituasjon.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galithralia

Ja, hvis du skal ta arkeologi, vil jeg bare advare deg mot jobbsituasjonen vår. Særlig vanskelig er det å få noe annet enn feltjobber innenfor arkeologi. Mye midlertidige ansettelser og mye nav om vinteren. Men faget er jo interessant nok, spesielt i en studie- og forskningssituasjon.

Lykke til med valget!

Uff ja jeg så det! Jeg tror jeg ender med historie da, det er det jeg brenner mest fo. Men er litt bekymret for å ende opp uten jobb, men jeg føler og at historie kan brukes til så mye. Så jeg krysser fingrene mine! Lykke til du og :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Så er endelig feltsesongen over for denne gang, med alt det det innebærer. Det har vært en laaaaang tur, og nå er jeg ganske sliten. Har fått min tredje forkjølelse på tre uker, og den ble da også en skikkelig bronkitt denne gangen. Så da blir det godt å bli arbeidsledig! Har bestilt meg ferie til Australia, og skal bare kose meg sammen med en venninne og mannen hennes i tre uker. Deretter har jeg et mulig prosjekt jeg skal jobbe på i et par måneder, før det er feltsesong igjen.

Nå er jeg imidlertid svært usikker på om jeg skal ta en feltsesong til. Det er jo ikke mange andre jobber å få, men jeg kjenner at jeg ikke takler så bra å være bortreist 8 måneder i året. Det er lenge, altså! Har vært ukependler helt siden april, og hver helg består i husarbeid, ærend og kjærestetid. Venner og familie har kommet i annen rekke. Hobbyer har jeg ikke lenger, fordi jeg ikke kan a) drasse med meg store håndarbeidsprosjekter, eller b) dra dit hvor hobbyen foregår. Og å bo i kollektiv når man forlengst er ferdig med dét, er heller ikke så stas. Kjenner at det tærer litt på å alltid være den som sørger for at man kommer tidsnok på jobb, sørger for at det er ryddig på kjøkkenet, tar ut søpla og skraper bilen. Jeg blir ganske bister av at folk ikke gjør noe for fellesskapet, når jeg til og med alltid spør om noen hadde tenkt å dusje før jeg går i dusjen selv. Det sitter i ryggmargen på meg, men det har det ikke gjort på så mange av de jeg har vært sammen med i år. I tillegg sliter jeg med å sove, og har IKKE lyst til å være sosial foran TV med de jeg ser på jobben hele dagen.

Man savner sitt eget liv, rett og slett. Arbeidsvilkårene våre er det også så-som-så med, og vi har ikke mange frynsegoder. Ingen faktisk. Men nå er jeg styremedlem i fagforeninga, og da håper jeg vi får til litt ting framover. Er i alle fall godt å vite at man gjør det man kan!

Nå trenger jeg en god og lang pause fra arkeologi. Skal nyte jula og den lange ferien, og så skal jeg bruke tiden til å tenke over hva jeg vil. Jeg skal lese meg opp på den tidligste steinalderen, for det kommer snart et doktorgradsstipend som går på den, som jeg har en rimelig sjanse til å få - bare søknaden er bra nok. Jeg håper at jeg finner gnisten for faget igjen, for som mange av dere jo vet, er arkeologi egentlig veldig spennende. Ikke Indiana Jones-spennende, men artig nok.

Jeg takker for følget i denne dagboka. Tror ikke jeg kommer til å skrive så mye mer her, jeg er nødt til å få litt fri fra faget. Håper dere går masse på museum, og ser på spennende Discovery-dokumentarer i mitt fravær! Har dere forresten sett Det brente skipet? En dokumentar om en vikingskipsgrav i Nordfjordeid med flotte rekonstruksjoner og illustrasjoner. Ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...