Gå til innhold

En arkeologs bekjennelser


tineline

Skal tineline skrive dagbok? Alle svar mottas med takk.  

25 stemmer

  1. 1. Bør tineline skrive dagbok om det å være arkeolog, alle sorger, gleder og artige funn det bringer med seg?

    • Ja
      22
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Jeg skal krysse det jeg har av fingre, tær, armer og bein for deg! *krysser*

Huh, misunnelig på dyssegraving, altså. Har ikke peiling på sånt jeg - det er da ikke så mange sånne i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ojojoj, spennende! Krysser fingrene for deg jeg også! Høres ut som en kjempedigg jobb for deg!

Og enig med Pinglerten - trodde dyssegraver var typisk danske/nord-tyske fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkønsnkningene.

Ja, det fins bare maksimum 4-5 dysser i Norge overhodet, så dette var ganske sjeldent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAH er jeg ute i felt på ordentlig jobb igjen. Første stopp: Hokksund. Hokksund har litt dårlig rykte på seg, men kulturminnemessig er det helt fantastisk - her har de funnet alt fra gullskatt fra vikingtid (Hoenskatten), slipte prestisjeøkser av flint fra steinalderen og bronsealders boplasser. Det er kulturminner overalt, noe utbyggere nok ergrer seg litt over. Men det er et fint sted å jobbe for oss som liker kulturminner.

I dag begynte dagen med et møte på kontoret, hvor vi alle møtes hver mandag, i Drammen. Deretter var det ut til planområdet mitt, en fin liten blandingsskog som skal bli til boligfelt etterhvert. Her ventet gravemaskinføreren på meg, og vi la noen "sjakter" i skogen, mellom alle trærne. De ble ikke rette akkurat! Sjakter er 3-4 meter brede og så lange som det går, og vi åpner dem for å se etter bosetningsspor i form av kokegroper (kullflekker med skjørbrente stein), stolpehull (flekker i bakken av litt regelmessig form, og gjerne flere samtidig) som tyder på hus og ellers det som kan dukke opp. I dag var det ingenting, annet enn to brune flekker av uregelmessig form. Men det gjorde ikke så mye, for været var strålende og hvitveisen blomstret! Fuglekvitteret hører man skjønt ikke så mye til når man står og ser på en gravemaskin grave...

Nå har jeg fortært en diger porsjon svinestek og skal kule'n på motellet resten av kvelden. Her har jeg ordnet meg med Zeldaspill på DS'en - som jeg har spart til feltsesongen slik at jeg skal ha noe å kose meg med om kveldene. Men først skal jeg gjøre ferdig korrekturen på masteroppgaven min, som skal lastes opp og gjøres klar til publisering I KVELD. Min neste post bør inneholde opplysningen "den er levert til publisering". :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er masteren min levert til internasjonal publisering, og jeg kan sove godt etter noen svært hektiske uker. Nå gjenstår bare én ting til, så kan jeg koble ut hjernen i noen måneder. Men det skal jeg fortelle om imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hatt besøk av pressen på jobb! En journalist har plukket opp her på KG at jeg har flere utdannelser, og ville gjøre et portrettintervju med meg. Så hun og en fotograf kom ut til Hokksund, besøkte meg i felt og tok bilder av meg med verneutstyr foran gravemaskin. Etterpå gikk vi på Kinarestauranten og tok intervjuet. Det var koselig, og litt morsomt å få fortelle sin historie. Intervjuet skal komme i 'mag' til høsten. Det er ment å inspirere unge jenter som lurer på yrkesvalg og så videre, og det føles godt å være med på noe sånt! Håper det hjelper noen da, hehe.

I dag fant jeg et stolpehull, men ellers var det ikke så mye på dette feltet. Nedenfor er stolpehullet både i plan (ovenfra) og i profil (delt i to og vist i snitt). Et stolpehull er spor etter en stolpe som har vært satt i bakken, for eksempel som fundament for et hus. Imidlertid sto dette stolpehullet helt for seg selv, så kanskje det har stått en totempæl her?

post-18643-1272992373,1708_thumb.jpg

post-18643-1272992383,5165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med levering-til-publisering! :5:

Takk! Måtte bare laste opp den %&/$# oppgaven TRE ganger, fordi jeg ikke fikk vite før helt på slutten at det ikke måtte være et cover sheet på den osv... blæh. Men jeg fikk nå i alle fall lagt til de 21 kildene som mangla... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tror kanskje du hadde vært en av de siste personene jeg hadde sett for meg i Mag :fnise: Men det er jo kult da, kjempekult. Si fra når det kommer på trykk! ;)

Hm, det første jeg tenkte var at den jorda der ser ut som den var lett å grave i. Har jeg rett? :)

Edit: masteroppgave-opplastning: ewwwww. :dry: Men det ordnet seg jo!

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jorda var heldigvis deilig, løs sand akkurat der. Så løs at steinene datt ut av profilen når jeg skulle snitte (bæsj). Men gi det 20 meter i østlig retning, og blåleira tyter opp. Gravemaskinføreren lærte meg et nytt ord i dag; "Blålumsen"! Det kaller visst fagfolket det.

hilsen lumsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urkh, det var visst en kokegrop... Takke meg til for bilder, jeg er ikke sååå dreven i felt! Men nå vet jeg DET. :)

Nå er jeg i Kongsberg, hvor vi skal undersøke et stort område i forbindelse med ombygging av E134. Mer om det siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her på Kongsberg er det trivelig! Vi er tre arkeologer som skal undersøke en ny trasé for E134, som skal legges om. I den forbindelse må det store, arkeologiske forundersøkelser til, for å kartlegge den potensielle ødeleggelsen en slik vei kan forårsake. Og siden Kongsberg har svært mye bergverks- og gruvehistorie, er det flust av fornminner her!

Vi har blant annet funnet en hjulstue, som var en slags kraftstasjon med et svært skovlehjul midt oppi, og som med remmer kunne drive pumper og lenser for å pumpe ut vann fra gruvene. Ellers er det massevis av steingjerder fra gammelt av, rydningsrøyser fra gamle gårder, og mye annet. Det kan hende vi har funnet tre bronsealdergraver! Slikt er spennende.

Som arkeologer flest gjør om sommeren, bor vi på en hytte, litt usentralt. Men det er faktisk veldig fint å bo i et helt rolig område. Utenfor vinduet mitt gresser islandshester - vi bor nemlig på en gård som også er en rideskole. En av dagene skal en medarkeolog og jeg ta oss en ridetime. Det blir stas!

Ellers er ting bra. Jeg fikk ikke drømmejobben i Lofoten, men det er ganske deilig å slippe å bekymre seg om å flytte fra kjæresten også. Jeg har imidlertid fått publisert masteroppgaven min internasjonalt nå - prisen er på hele 49 euro, og jeg får noe sånt som tre prosent royalties. Det vil si at jeg tjener hele 12 kroner per bok som et eller annet snevert rart bibliotek kanskje kjøper... tja. Hvem som egentlig er så veldig interessert i steinalderkeramikk og hva man kan gjøre med den, gjenstår å se. Moro å ha den publisert, og viktig for min videre vei mot doktorgrad. Nå som jeg ikke har fått jobb likevel, er det bare å søke, søke, søke fram til jeg får stipend. Men jeg skal da være i Buskerud i en 5-6 måneder til, iallefall. :briller:

Her er noen bilder av funn vi har gjort de siste ukene. Det ser litt kjedelig ut, men denne strukturen var så stor at bare litt fikk plass på bildene. Det er den nevnte hjulstuen, og den er omtrent 3 meter x 17-18 meter i størrelse, og 2-3 meter dyp. Man kan se oppmuringen som er gjort, og en snerten arkeologbukse i det fjerne. Dette er et eksempel på et kulturminne som nok blir spart i prosessen med veibyggingen. Det ser overgrodd og fælt ut, og det er det også! Men like oppi høgget lå et stort anlegg med enda en hjulstue, demninger og vannkanaler, og alt har altså sammenheng med gruvedriften.

Mer siden!

post-18643-1274203603,6237_thumb.jpg

post-18643-1274203612,0747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Ja, det har du helt rett i! Jeg har vært MYE syk de siste ukene, og ikke hatt overskudd til å fortelle så mye. Dessuten har jeg vært litt misfornøyd med jobben, og da er det ikke så moro å legge ut om den i det vide og det brede... jeg er rett og slett litt lei av arkeologi når arbeidsdagen er over.

Og så er jeg faktisk ikke noe flink til å skrive dagbok. Men jeg kan jo forsøke litt til, før jeg gir opp.

De siste par ukene har jeg vært på et eget prosjekt på Kongsberg, og da gravemaskinen var nedi på fjerde dagen, dukket det opp noen merkelige saker. Plutselig hadde jeg et sort, tykt lag, som jeg ikke har sett maken til, og som ikke engang han som har vært 20 år i felt klarte å avgjøre hva var. Håpet er at det skal være et kulturlag, altså et gulvlag med oppsamlede rester etter menneskelig aktivitet, og det enda større håpet er at det kanskje skal være fra folkevandringstid (kanskje 1500 år gammelt, med andre ord).

Vi får nå se. Andre fine ting jeg fant på dette stedet, var en glasert krittpipe - som jo egentlig ikke er laget av kritt, men som bare kalles krittpipe. Denne er nok av nyere dato, trolig fra 1600-1700-tallet.

For tiden skriver jeg rapport på dette artige stedet, men jeg skal til legen tirsdag, og da får jeg høre om jeg kanskje kan få en 50% sykmelding eller så. Jeg sliter skikkelig med å klare å jobbe, er blitt så utrolig svimmel og slapp til tider. Og da er det jo ikke så enkelt å grave.

Skal se om jeg finner motivasjonen igjen. Er litt lettere når det ikke er feltsesong, å være glad i arkeologi. Når det er det, blir det bare som en annen jobb, har jeg oppdaget; man vil bare slippe å høre om den etter kl halv fire. :)

post-18643-1276887306,8935_thumb.jpg

post-18643-1276887380,676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aua! Pass på deg selv, slapp av nok og alt det der. Du vet. Du får ikke lov til å være syk. *se strengt på*

Hva er det for noe forresten? Bare sliten-het og sånt eller? Jeg kjenner ihvertfall igjenn det med å helst slippe å snakke om jobb etter 15:30 ;)

Fint og rart lag! jeg har absolutt null og niks å bidra med for å oppklare gåten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegget som du hadde skrevet til B.A og det var kjempenydelig :) Så tenkte jeg at jeg bare skulle snike litt her inne :sjenert: men så må jeg bare kommentere et par ting.

Nr. 1; (sånn i bunn og grunn) Så har du en driiiitkul jobb :nigo:

Nr. 2; Håper du snart blir frisk

Nr. 3; Skal i en alder av 28 kjøpe mitt første Mag til høsten :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, takk skal du ha! Det tar jeg som et kompliment, det med mag altså.

Kanskje på tide at jeg skriver litt mer her. Jeg er i mye bedre form nå, har 40% sykmelding, så jeg har tid til å syns at arkeologi er litt gøy innimellom også! :fnise:

Jeg var på byggestart for det nye Osebergskipet her forrige uke. Det skal bygges på brygga i Tønsberg, foran det kombinerte kulturhuset og hotellet der. Det var stilig! En 4-tonns eikestokk ble splittet med kiler, og det er utrolig hva gammel teknologi klarer! Jeg er jo litt nerd på gammel teknologi, og blir så glad når det funker. Dette Osebergskipet er forsket endel på i forkant, og det skal forhåpentligvis bli sjødyktig. De tidligere forsøkene har ikke gått så bra, da det ikke har blitt oppdaget før nå at det originale skipet faktisk ble satt sammen feil, da det skulle monteres for utstilling... Dermed ble denne "rekonstruksjonsfeilen" bragt videre i de neste båtene som ble bygget over denne modellen. Nå har de prøvd ulike modeller i en testtank på NTNU, og de har store forhåpninger til at de har funnet feilen. Og nå skal det altså bli skip av det!

Ikke bare var det splitting av eikestokk på programmet, men også noen halvgærne damer i full mundur som lekte volver (jada, de hevder å være skuespillere da), med sang og Håvamål. I tillegg fikk vi servert mjød (NAM) og litt viking-snacks, som lefse med kokt laks, og lefse med honning, samt blåmuggost med tranebær til. Det sies visst at vikingene fant opp blåmuggosten, men ikke vet jeg. Det skulle vel hvem som helst klare å finne opp??

Til uka er det Borremarked på Borre ved Horten. M er fra Tønsberg, og kjenner mange av disse vikingentusiastene, så vi skal dit og hilse på og se på alle raringene. Det er vel snakk om en rundt 1000 "vikinger", det vil si folk som ofte er en del av en organisert gruppe som driver med vikingtidshåndverk og går kledd i vikingklær osv. Er mye bra håndverk til salgs på disse markedene, særlig kunsthåndverk av ypperlig kvalitet. Så det blir artig å gå og titte på. I tillegg er jo Borre et helt fantastisk sted i seg selv, med 8 enorme gravhauger i skjønn beliggenhet rett ved havet. Så kom, kom! Borre er visst Nord-Europas største storgravfelt (ja, det var mange kriterier det skulle oppfylle for å stå først på lista).

Ellers har jeg diltet etter en gravemaskin på Vikersund et par dager; det vi kaller sjakting etter kulturminner (graver opp et 3-4 m bredt belte for å titte ned i bakken og se hva som kan anes der). Fant et dyrkningslag (gammelt åkerlag), men ellers ikke så mye. Vikersund er faktisk veldig koselig! Bodde på Tyrifjorden hotell, hvor jeg spiste en fantastisk god middag på terrassen, i blendende sol, med utsikt over Tyrifjorden. Feltlivet kan ha sine oppturer!

Her er bilder av Osebergstokken.

post-18643-1277544018,4373_thumb.jpg

post-18643-1277544038,015_thumb.jpg

post-18643-1277544059,3612_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, for en deilig dag! Sola skinner, det er søndag, jeg har vasket badet og skal snart spise lunsj. Og så er det dagen i dag for å skrive en liten artikkel om eksperimentell arkeologi til Historieboka.no. Det er en på jobben i Buskerud fylkeskommune som lager denne nettsiden, som tar for seg mange sider ved arkeologi og historie i Buskerud. Sjekk den ut!

Ellers er jeg heldigvis endelig i form igjen. Har hanglet lenge - egentlig helt siden i vinter, trolig pga stress. Har slått opp med moren min, og det sitter visst hardt fast i kroppen! Har vært så svimmel og leddvond, med muskelspenninger både her og der, så nå er det godt å være 40% sykmeldt for en tid. Jeg har dermed bare tre arbeidsdager i uka, noe som føles godt. Jeg ble så å si frisk over natta etter at jeg hadde fått sykmeldingen av legen, så det er nok helt klart stress. Selvom arkeologi er en morsom jobb, er det faktisk ganske vanskelig å finne roen når man er konstant på reisefot, og arbeidsgiveren min er heldigvis forståelsesfull.

Men hurra! Kroppen fungerer igjen, og jeg tror sannelig at jeg skal feire med en yogaøkt. Deilig dag. Jeg vet det høres ut som om jeg har mye på programmet, men det er jo bare koseting! Og klokka er bare ett. God søndag til alle! :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble ikke Lofoten, dessverre. Herlige Buskerud er min arbeidsplass for de neste 4 månedene, og så får vi se om jeg kan karre til meg et doktorgradsstipend med et eller annet obskurt, råviktig prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...