Gå til innhold

En arkeologs bekjennelser


tineline

Skal tineline skrive dagbok? Alle svar mottas med takk.  

25 stemmer

  1. 1. Bør tineline skrive dagbok om det å være arkeolog, alle sorger, gleder og artige funn det bringer med seg?

    • Ja
      22
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

se på alle raringene.

Heyh! :huh:

Nei vent, jeg ER jo rar :ler: Mitt neste viking-mekke-prosjekt er forøvrig en hette. Også skal jeg gå så nerdete til verks som jeg klarer og lage en så "korrekt" serk som mulig. Basert på de ca 10 cm2 av rester som vi har ;)

Hvis du blir lei av yoga kan du komme hit og hjelpe til med å skrubbe murvegg. Føler jeg får strukket både det ene og det andre da, pluss at adrenalinnivåene stidig er heftig høye sidne jeg ikke klarer å slutte å nesten-ramle ned gardintrappa. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skal dere få en bekjennelse: Arkeologi er best på TV!

(Sukk. Tolv timers arbeidsdag i dag... vel, egentlig 9,5, men bruker nesten to timer på å reise til Drammen hver vei i rushtida. Attpåtil var det flere ting på dataen som var kranglevorne og krasjet. Skulle ikke tro arkeologer trengte datamaskiner så sårt!)

(Men ikke noe som ikke fem gamle episoder av LOST og en Dr. Oetkers pizza kan kurere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hehe, det skjer fint lite for tiden, da jeg har vært sykmeldt i ukesvis, og nå har ferie. :)

Kommer sterkere tilbake, på mandag begynner jeg på jobb igjen.

I mellomtiden skriver jeg doktorgradssøknad og forsøker å få det til å bli noe fornuftig ut av det. Sukk - det er vanskelig å være arkeolog til tider, jeg må nesten få meg et stipend snart! Men vi er mange om beinet og jeg er nødt til å være kjempesmart, hehe.

Jaja, det skal bli fint å begynne på jobb igjen. Har bedt om å få litt rolige prosjekter framover, så jeg kommer for det meste til å stå og titte på en gravemaskin som graver der jeg peker. Det skal vel gå bra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake på jobb, i Flå denne gangen. Her har jeg kjørt gjennnom mange ganger på vei til hytta, og det er litt koselig å stoppe og bli kjent for én gangs skyld. Skal være her i noen uker, da riksveien skal utvides, og da må arkeologene sjekke at det ikke er spennende kulturminner (og andre kulturminner) i veikantene. Blir mye gravemaskin, og litt tur i skogen (men - det er primært i skog som ligger rett i grøfta på Rv7, så det blir kanskje ikke så mye fuglekvitter).

Neste uke blir vi to, men denne uka er det bare meg, og jeg koser meg på det nyåpnede Thon-hotellet her. Stort rom, stor seng, stor dusj. Hurra!

Ellers merker jeg at formen har kommet seg, og bra er det! Hadde en ferieuke på hytta som stort sett besto i å ligge utslått på sofaen, men forrige uke var litt bedre, og de siste dagene har jeg vært i relativt god form. Så god form at jeg har begynt å trene litt igjen! Nå skal jeg straks ta en økt for å trene gravemusklene, så er jeg klar til ukas dyster. Mer senere - når jeg eventuelt har funn.

Har forresten snart skrevet ferdig doktorsøknad, og gleder meg til å få den inn så jeg kan begynne på de neste prosjektene mine - en bokanmeldelse og et foredrag som jeg skal holde på en svær konferanse i Spania medio september. Spennende, spennende! Det mest spennende er selvsagt om jeg får stipend, men begynner å få trua nå. Spesielt på punktet "kandidatens egnethet" CVn min fyller 4 sider uten jobber, med utdannelse, forskningsprosjekter, foredrag og publikasjoner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten snart skrevet ferdig doktorsøknad, og gleder meg til å få den inn så jeg kan begynne på de neste prosjektene mine - en bokanmeldelse og et foredrag som jeg skal holde på en svær konferanse i Spania medio september. Spennende, spennende! Det mest spennende er selvsagt om jeg får stipend, men begynner å få trua nå. Spesielt på punktet "kandidatens egnethet" CVn min fyller 4 sider uten jobber, med utdannelse, forskningsprosjekter, foredrag og publikasjoner... :)

Er det såpass!? :dåne:

Men åh - jeg krysser alle fingre pg tær for deg altså! Du er doktormateriale! ;)

Grattis (?) med å være tilbake på jobb. Blir sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det! Ja, det ER grattis, er så mye mer penger å tjene når man kan hanke inn kost- og reisetilleggene i tillegg til lønn, pluss at jeg har større sjans til å få forlengelse på kontrakten når den går ut, nå som jeg faktisk JOBBER. Og det er litt deilig også! Selvom jeg eventuelt blir sliten på kvelden, er det jo ikke så mye som skal skje da. Bortsett fra at jeg må skrive ferdig den søknaden, da. Men pfffff, det går da så greit.

(Fikk ikke sove en natt, så da skummet jeg gjennom 5 artikler og skrev en side på søknaden. Isi-pisi. Kanskje jeg ikke får stipend likevel...?) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææææsj, VONDT i kneet. Visste det ikke var godt for noe å være sykmeldt så lenge. Jeg har en tendens til å få skikkelig store smerter i det høyre kneet når jeg er på starten av en periode med det vi kaller overflateregistrering, som sagt med andre ord er å gå "tur i skogen" for å se etter kulturminner i det aktuelle området. Nå er skogen ofte litt ulendt og full av steiner og oppover- og nedoverbakker, så det blir visst litt vridninger her og der. Det merkes! Nå som jeg ikke har vært på overflateregistrering på nesten 2 måneder, var problemet kommet tilbake. Det går over, men det betyr at jeg de neste dagene må ha det j... smertefullt på jobben! Ikke søren om jeg går ut i sykmelding igjen på dag 3 - for et annet problem enn det jeg hadde før.

Grumf! :kjefte:

Ellers var det en skikkelig våt dag, som ikke ble bedre av at jeg kun har en tung oljehyre som ikke egner seg i ulendt krattskog fordi den er så stiv å gå i. Klarer nesten ikke løfte knærne engang, og spesielt ikke når jeg har slagstøvler med langt skaft i tillegg. Veldig upraktisk når man skal klatre over gjerder og trestammer. Så jeg gikk uten. Og skled på en moseglatt stein som hadde gjemt seg i et bringebærkratt, og fikk rompa og resten ned i alt det blaute buskaset. Hurra! Og så fikk jeg trøbbel med PDAen (hånddataen). Kanskje har jeg mistet alle dataene jeg registrerte inn i den i dag. Det finner jeg ikke ut før fredag. MEN - det ga meg iallefall en god grunn til å gå på hotellrommet to timer før arbeidets slutt, skifte til tørt tøy og gå løs på brukermanualene. Jada, vi har to. Og PDA-problemet er der fortsatt. Jaja.

Og funn? Tja, det var da noen broer fra 1900-tallet, og et stort, fint brokar av litt eldre dato. Det var jo litt artig. Mye broer i Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest:

Det er ikke noe kult å akkurat kommet av sykemelding, og så blir man pokker meg syk av noe annet igjen. MEN "en ulykke kommer sjelden alene" så det ligger kanskje noe i det??

Det er tøft at dere finner saker og ting fra 1900 tallet, jeg digger det max :nigo:

Håper du snart blir god i kneet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt her, ville bare legge igjen lyd om at jeg synes det er spennende :)

Hei, så bra du liker dagboken min! Og takk for det, appifany! Kommer godt med, for dagen i dag har vært smertefull som ventet. Foreløpig ligger jeg på senga med beinet høyt og ispose på, og jeg sleper høyrebeinet mitt etter meg hvis jeg i det hele tatt må bevege meg ut av senga. Fy fader, så sabla irriterende! Kan ikke bøye kneet. Trolig er det fordi jeg har forkalkninger i knærne (såkalt begynnende "slitasjegikt"). Men fordi dette ikke er slitasjerelatert, har revmatologen fortalt meg at det ikke er noe farlig å belaste det. Så da belaster vi.

Akkurat nå har jeg nok overbelastet en smule, for jeg kan ikke bøye det uten at jeg stønner og skjærer snodige grimaser. Og jeg har hatt vondt i knærne i mange år, altså! Dette er noe helt spesielt. Det som peker mot forkalkninger, er at jeg nå begynner å kjenne det i det andre kneet også... der jeg har de samme problemene. Så da blir det vel verken bedre eller verre av at jeg sliter meg ut. Dumt, jeg veit det - men vi har et så hardt arbeidsmarked at for meg er det nå om å gjøre å ikke vise meg sykelig. Jeg trenger forlengelse på kontrakten fra midten av oktober, og det får jeg ikke hvis jeg er sykmeldt hele tida.

Noe mer jeg kan gjøre enn ibux 400 mg og paracet 500 mg kombo, ispose og knevarmer? Kneet over hjertet osv? Det er litt hovent...

Ellers har jeg gjort en hel del funn i dag da, og det var jo litt moro. Fant hele 9 rydningsrøyser, 6 av dem på samme sted, på en fin, rett linje. Rydningsrøyser kan man av og til se når man kjører rundt i Norges fjell og dalar, de avtegner seg ofte midt i åkeren hos noen, som en utflytende røys med masse "tørr" stein. Det er rester etter rydning av innmark, slik at man kunne dyrke eller slå.

I tillegg fant jeg en grop som sannsynligvis er veldig gammel - kanskje en kullgrop, men den hadde ingen typiske trekk. Og så fant jeg en kvadratisk kum som kunne se ut som en brønn. Den var nok av litt nyere dato, men ikke så veldig ny heller. Tipper 1800-talls. Hmmm, fant jeg noe mer da? Nei, det var dagens fangst, gitt. Jeg fant masse tissemaur i underbuksa da. De kløp godt.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, men jeg er bedre i dag! Det er nok ikke en betennelse, men en eller annen form for smerter i forbindelse med forkalkningene jeg har. Det var vondt i dag også, så jeg har brukt halve dagen på å skrive rapport på hotellrommet. Men smertene var mer ømhet og sårhet etter å ha hatt vondt - litt som dagen etter man har slått seg skikkelig hardt. Tok det med ro og valgte meg litt lett terreng. I morgen bærer det hjemover for denne uka, så da trenger jeg bare jobbe ute til ca 12 før jeg kjører. Og til uka tenker jeg beinet er bra igjen.

Fant noen kullgroper i dag, groper som ble brukt til produksjon av kull i forbindelse med jernframstilling i vikingtid og middelalder.

Men nuh - middag, og så får jeg se om jeg ikke klarer å skrive ferdig den doktorsøknaden snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, ferdig med søknaden! Det er litt ekkelt, man skal presentere seg selv og sin kompetanse, og hvorfor man er egnet til å foreta prosjektet. Jeg er ikke så god på slikt uten at det føles som ufyselig lovprisning. Hva syns dere om denne omtalen? Er den FOR mye?

The candidate

Through ten years of university studies, I have gained three Master's degrees: one in Experimental Archaeology (2006-2007) , one in generic Archaeology (2007-2009), and one in Law (2000-2006). This has given me great experience with performing independent research projects, and working with large academic texts. In addition, I have designed and performed two separate studies including experiments for Sagnlandet Lejre in Denmark. My degrees in Archaeology enable me to analyse the archaeological methodology from traditional archaeological standpoints, but my Master of Law adds to my theoretical perspective by letting me equip interpretational theory from an entirely different angle, such as pragmatic theory. In addition to this, I conducted a survey with 700+ respondents for my Master's thesis in the subject field Sociology of Law, and therefore have the necessary experience to conduct the proposed survey.

Adding to this, I have given several papers on conferences and seminars, and published articles steadily since 2008, plus a monograph. I have arranged for an exchange at the University of Exeter, where I gained my MA in Experimental Archaeology (see letter of confirmation attached to this application), where I maintain contacts. I am part of a wide network of experimental archaeo­logists in the UK, Denmark, The Netherlands, Germany and Spain. I have also cofounded The Mesolithic Resource Group, an international research group dedicated to experimenting with Meso­lithic technology with Peter Groom, MA, Msc. I intend to make use of this group for exchanging ideas regarding the experimental work that this Phd-project proposes.

As a person, I am efficient, structured and dedicated. I am also analytical and deconstruc­tionist, and not hesitant to take on radical viewpoints.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det er for mye i det hele tatt. Alt du skriver relateres til saklige ting, og det er ikke noe som for meg virker som "ufyselig lovprising", altså. Fint språk har du og. Hvis jeg skal henge meg opp i detaljer (og det må jeg, for å ha noe å pirke på) så ser det litt snålt ut at mastergradene du nevner ikke er i kronologisk rekkefølge (eldste - nyeste eller omvendt), jeg ville kanskje fjernet et par kommaer her og der, også er det et par vendinger jeg synes høres litt norsk-engelske ut ("This has given me great experience with", "I have arranged for an exchange"), men der kan det hende jeg tar helt feil. Etter å ha bodd i England har jeg ikke et veldig bevisst forhold til det der, gitt! :lol:

Jeg er ikke kjent med hvordan doktorsøknader pleier å være - hva skal du levere i tillegg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg mener "great" som i "mye", ikke som i toppers. :) Men jeg kan nok fikse på det der, ja. Min kjære veileder skal heldigvis også lese gjennom. Og pappa, som syns alt vi HFere skriver er så pompøst, hehe. De skriver bare "med bakgrunn i A har vi gjort B som tilsammen har ført til C. The End".

Alt i alt skal den 5 siders prosjektbeskrivelsen inneholde

- Abstrakt

- Problemstilling

- Bakgrunn for prosjektet

- Teori

- Metode og materiale

- Diverse (blant annet om kandidaten og utenlandsopphold og prosjektets gjennomførbarhet)

- Tidsplan

Jeg syns jeg har vært flink, som klarte å skvise dette inn på 5 sider! Men måtte gi opp luftavsnitt - det ble innrykk, gitt.

Hvilke kommaer skal jeg ta bort da? Lyst til å peke dem ut for meg?

Jeg tenkte forøvrig deg var greit å ta de arkeologiske masterne kronologisk, og så slenge på jussen til slutt, fordi den ikke er like relevant. Hvis det ikke ser logisk ut, skal jeg fikse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, det er ikke noe big deal med den masterrekkefølgen altså. Du kan jo se om det er noen andre som kommenterer det - er det ikke det så var det bare autismetendensene mine som gikk litt bananas ;)

Ang. "This has given me great experience with" så tenkte jeg ikke på at great kan bety to ting en gang. Toppers erfaring, hihihi. Det er et eller annet med "experience with" som jeg synes høres litt feil ut, men det er kanskje ikke det? :klø:

Komma:

This has given me great experience with performing independent research projects, and working with large academic texts.

I have arranged for an exchange at the University of Exeter, where I gained my MA in Experimental Archaeology

As a person, I am efficient

Også ville jeg byttet ut kommaet med et semikolon her:

I have also cofounded The Mesolithic Resource Group,

Ellers da? Planer for helga? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fænks! Det var norsk syntaks, ja! Hvis S. C. ikke sier noe på masterrekkefølgen, kan jeg gå ut fra at den går gjennom nåløyet. :)

Ja, i helga skal jeg kanskje på telttur, og så skal jeg på middag hos pappa på lørdag. Men søndag er jeg i prinsippet ledig? Hadde vært stas å ses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...