Gå til innhold

En arkeologs bekjennelser


tineline

Skal tineline skrive dagbok? Alle svar mottas med takk.  

25 stemmer

  1. 1. Bør tineline skrive dagbok om det å være arkeolog, alle sorger, gleder og artige funn det bringer med seg?

    • Ja
      22
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Det hadde vært kjempestas! Er i Østfold på lørdag og kommer tilbake søndag ettermiddag. Må rydde endel i helga, men har f.eks. tid til en kaffe på søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Åå, vær så snill og fortsett å skrive^^ Det er ordentlig interessant å lese! Spesielt når jeg vurderer å søke meg inn på arkeologstudier, eller konservering, dette virker så spennende :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk! Nå har jeg kranglet med Statens vegvesen i tre uker, så er litt demotivert for tida. De har nemlig ikke varslet bøndene i Flå om at vi komme for å grave opp åkrene deres, så dere kan jo tro det er et par iltre typer å få kjeft av her oppe!

Arkeologer jobber nemlig alltid på oppdrag fra en tiltakshaver som skal bygge ut - i dette tilfellet vegvesenet som skal bygge ut Rv7 i Flå. Vi er her for å sjekke at ikke veibygginga kommer i konflikt med kulturminnene som kan være på stedet. Det er vegvesenet som er ansvarlig, og vegvesenet som skal varsle beboere osv. Men denne gangen hadde vegvesenet glemt at vi skulle komme og grave! Så nå er jeg passe frustrert og har mest lyst til å gi opp hele arkeologien.

Det at dere er interessert, er oppløftende. Akkurat nå føles det som om arkeologi bare er noe ødeleggende, meningsløst, så da er det fint å vite at det er mange der ute som syns det er spennende!

I mellomtiden fortsetter jeg å skrive på doktorsøknaden, som skal leveres elektronisk til helgen. Tar meg fri i kveld, men har litt igjen som jeg må sitte med de nærmeste kveldene.

I helgen har jeg hatt en herlig, arkeologifri helg - det trenger arkeologer også. Noen arkeologer er litt vel oppslukt av fag, det tror jeg ikke er sunt for mentalhygienen. Så jeg har vært på kino to ganger, og plukket massevis av sopp sammen med kjæresten. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gud bedre, det var jaggu lite å hente hos meg for tida! Og jeg er ikke engang medlem i statskirken...

Saken er at jeg er ganske så lei jobben nå. Mest lei av reisinga, å aldri være hjemme, å ikke vite om jeg har råd til å ta den ferieturen jeg har bestilt meg i januar, fordi jeg ikke vet om jeg får jobb i desember, å se kjæresten bare i helgene, å aldri ha tid til venner eller mulighet til fritidsaktiviteter som jeg liker - f.eks. gå i kor og trene taekwondo... Listen er endeløs.

Har nå i alle fall fått sendt den doktorsøknaden, og håper ting ordner seg. Blir innkalt til intervju medio oktober dersom jeg er aktuell.

Ellers reiser jeg på en etterlengtet konferanse i Spania på lørdag, hvor jeg skal holde et foredrag for steinalderarkeologer fra hele Europa (og kanskje verden? Vet ikke helt hvor stor denne greia er). Blir moro! Skal treffe en av mine beste kompiser der og bare tulle, tøyse og søke etter gnisten for faget igjen. Det er faktisk mulig å synes arkeologi er det verste i verden. Merker at feltsesongen tærer på, ja! Hvis jeg bare kunne få ta doktorgrad nå, så har jeg iallefall jobb for tre år framover - eller egentlig fire, for dersom man klarer det på tre år, får man et såkalt gjennomføringsstipend på ett år etterpå. Og det vet jeg at jeg klarer, jeg er strukturert slik! I tillegg til denne konferansen, forbereder jeg nemlig en fagbokanmeldelse og en populærvitenskapelig artikkel, og skal også skrive foredraget til en artikkel. I tillegg til full jobb blir det travelt, men egentlig ikke noe stress! De tingene jeg gjør på fritida opprettholder iallefall litt av interessen for faget.

Føler jeg har litt av en krise nå. Først ble jeg jurist, og ville ikke bli dét likevel. Så ble jeg arkeolog - attpåtil med to mastergrader, og nå vil jeg ikke bli det heller. Hva skal jeg bli når jeg blir stor? Gode råd tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Føler med deg. Du er ikke alene om å være arkeolog og tenke de tankene der. Tiden vil vise hva som skjer med sånne som oss, men det ser ut som at du er kjempedyktig, og slike ordner det seg gjerne for. (Les stipendiat.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daenrys: det er godt å høre! Vi var faktisk flere desillusjonerte folk på meso2010, men det var gøy også. Fikk tilbake gløden litt.

Nå har endelig nettsiden til meg og kompisen min kommet opp: www.mesolithic.org.uk

Vi er en bitteliten forskergruppe som har tenkt å gjøre masse gøye ting i framtiden, blant annet prosessering av mat som skjell og hasselnøtter på steinaldervis. Sjekk ut! Siden skal bli bedre etterhvert, lover!

Hvilken del av arkeologien er "din" da, Daenrys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oi, da var det gått nesten enda en måned med til å være lei av jobben. Jeg har vært så lei, så lei, men nå er alt litt bedre. Jeg og min nå faste kollega (endelig vet jeg HVEM jeg skal jobbe med fra uke til uke) I, har vært rundt omkring på Ringerike på ulike prosjekter i påvente av at inneværende prosjekt skulle starte opp. Vi har blant annet gått tur i fjellet i nydelig vær, med utsikt et godt stykke inn i Oppland, gått tur på fjellet i en sekk av tåke (det samme fjellet), med utsikt omtrent 20 meter fram, gått tur i krattskog og i vakker furuskog. Såh -

Nå er vi på et prosjekt som skal vare noen uker framover. Det skal bli ny gang- og sykkelsti, og vi har startet med gravemaskin. Kirken i nærheten er fra middelalderen, og det ble i fjor funnet en spenne og en mynt fra romertid (0-400 e.Kr) på andre siden av kirkevollen. Nå er vi på motsatt side, og hva åpenbarte seg da? Joda, et sannsynlig gravfelt! Foreløpig er vi ikke helt sikre, men vi har funnet en del av en helt klassisk bronsespenne fra folkevandringstid (ca 400-560 e.Kr), og endel bein... Spennen er en typisk korsformet spenne (kan googles). Altså er funnet sannsynligvis en begravelse, eller flere, med gravgods.

I morgen kommer en gjeng fylkesarkeologer opp for å se, og se om de blir noe klokere. Det er nemlig ikke godt å si hva som skal være selve gravene der ute! Det ser mest ut som ovale, små flekker i bakken, med endel keramikk/tegl og bein oppi. En av dem hadde altså denne spennen flytende på toppen, som min kollega I skimtet blant jordmassene - en bragd i seg selv, den har nemlig akkurat samme farge som jorda den ligger i, og er ikke større en 1,5-2 cm på det bredeste. På baksiden har den et lite feste med et hull til nålen.

Da ble det litt moro å være på jobb igjen. Og ikke minst å gå på jobb i morgen også! Her skal vi nå være en stund og kose oss, og jeg kjenner igjen at jeg ble arkeolog av de riktige grunnene. Det er bare arbeidssituasjonen som er så innmari dritt!

Her er et bilde av spenna:

post-18643-1286985026,9553_thumb.jpg

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og faktisk fortsetter eventyret. I dag fikk jeg virkelig gnisten tilbake for jobben da det dukket opp en gjennompløyd gravhaug i sjakten min! Vanligvis får ikke arkeologer grave gravhauger så ofte, de er gjerne totalfredet. Men når noen i gamle dager har måka vekk haugen med plogen, får vi gleden!

Nå er det riktignok slik at jeg bare skal finne ut "om det er noe der" (og det kan man jo trygt si at det var), så jeg får ikke grave nedi restene av haugen. Men moro var det lell! Det er ganske spesielt for oss arkeologer å finne graver, så det føles litt som skattejakt nå.

Restene av gravhaugen er omtrent 4 meter i diameter, og i kantene er det en mørkere rand, som vi kaller fotgrøft. Fra Riksantikvarens hjemmeside: "En fotgrøft er en nedgravning rundt ytterkanten av en gravhaug. Ved å grave opp jord fra rundt foten av gravhaugen, kunne den bli bygd både høyere og brattere. Samtidig som gravhaugen vokste, ble dermed fotgrøften skapt. Grøften var altså lavere enn det bakken rundt gravhaugen egentlig ville ha vært og bidro slik til å gi et inntrykk av at haugen var større."

Her er et bilde. Kanten i midten var egentlig kanten på sjakten, men når vi finner noe, pleier vi å utvide i bredden. Derfor ble det nivåforskjell - vi hadde visst gått litt dypt ned i første omgang.

post-18643-1287178047,2286_thumb.jpg

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende lesning! For noen funn! Og godt å se at noe av gleden med arkeologien har kommet tilbake. Det er så tungt å miste inspirasjonen. Har du lenge igjen av sesongen? Og forresten, for å svare på spørsmålet ditt, "min" del av arkeologien er hovedsaklig forvaltning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"min" del av arkeologien er hovedsaklig forvaltning. :)

*blander seg* Min og! :goodbye:

Fy søren, Tineline - nå ble jeg misunnelig! *sikle på grav*

Jeg er alltid så usikker på hva jeg mener om forvaltningssystemet på akkurat det punktet jeg - er det ikke fryktelig klønete at én instans skal oppdage strukturene og en annen grave dem ut? Særlig når det er sånne små, enkle saker? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste svaret jeg kan tenke meg er at M er en godt voksen mann i en snasen innpakning! Man må jo være glad i en slik sjel! Nå har jeg funnet den sjette eller syvende overpløyde gravhaugen, nå begynner det å bli kjedelig. Jaja, det betyr kontraktsforlengelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ble ikke doktorgrad på meg i denne omgang, men jeg er såpass lei faget nå at jeg nok trenger en liten pause.

Nå er det kaldt å jobbe ute, har neglsprett ennå, ni timer etter jeg dro fra jobb! Brrrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre! ...eller litt bra?

Hva slags pause har du planer om?

Og nå er det forresten alt for lenge siden jeg har sett deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg den fire ukers ferien til Australia i januar, og så har jeg faktisk lyst til å være litt arbeidsledig. Men det blir ikke på en stund - fra mandag fortsetter vi å grave på prosjektet, gjennom 15 cm snø... "Undersøkelsen skal finne sted på bar og frostfri mark" my ass.

Nå har jeg skjønt endelig fått jobbe litt alene, så da kan jeg bo hos pappa, som bare bor 40 min unna. Er litt mer normal tilværelse, føler iallefall ikke at jeg er på jobb etter endt arbeidsdag.

Gladnyheten er uansett at det ser ut som om jeg har jobb minst helt til jul! "luksus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galithralia

Jeg må si jeg ble litt oppslukt i arkeologi delen og det du skriver om :popcorn: Jeg har alltid likt arkeologi, men valgte heller å studere historie. Men er fremdeles veldig fascinert av arkeologi og bevaring av kulturminner etc.

Kan jeg spørre hvilken utdanning du har? (Nå har jeg bare skumlest gjennom innleggene dine, så hvis du har skrevet det tidligere, skal jeg heller lese det skikkelig!) :fnise:

Australia i fire uker, å det må bare bli en deilig ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...