Gå til innhold

En arkeologs bekjennelser


tineline

Skal tineline skrive dagbok? Alle svar mottas med takk.  

25 stemmer

  1. 1. Bør tineline skrive dagbok om det å være arkeolog, alle sorger, gleder og artige funn det bringer med seg?

    • Ja
      22
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skrevet dagbok før, og bare gjort tafatte forsøk på blogg, men jeg syns det er koselig med dagbøkene her inne, og samtidig har det skjedd så mye i mitt eget liv i det siste at jeg stadig kupper andres dagbøker for å fortelle om det.

Så hva sier dere? Vil dere lese om hvordan en nyutdannet arkeolog uten fast jobb har det i hverdagen? Alle jobber, alle utgravninger, funn og rare situasjoner, alt det dårlige været og alle solskinnsdagene på fjellet? Alle de illeluktende prosjektene mine og de koselige dagene på leting etter akkurat den busken?

Hvis svaret er ja, lover jeg å forsøke så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og mens vi venter spent på resultatet, kan jeg skrive et introduksjonsinnlegg om meg selv.

Jeg er 30 år og utdannet meg til arkeolog i fjor. En arkeologs hverdag i Norge er ganske variert! Det handler mest om å ha en jobb i det hele tatt, og å komme seg ut i feltarbeid (=utgravninger og lignende) fortest mulig. Og så bor vi nå engang i et land med MYE snø og lange vintre, så jobbene tar også slutt... Ikke nok med dét: Det er ikke gitt at du får jobb for mer enn to-tre uker av gangen, avløst av en arbeidsledig periode, før neste korte arbeidskontrakt. Er det rart det skjer nok til å skrive dagbok i mitt liv?

Ellers bor jeg i Oslo, og har akkurat flyttet og kommet i orden i ny leilighet. Hurra! Har bodd hos min bestemor det siste halvannet året (ja, dere hørte riktig). Bestemor migrerer nemlig til Spania hver vinter, og siden jeg forhåpentligvis er i feltarbeid hele sommerhalvåret, så tenkte jeg det skulle gå greit å bo der HØYST midlertidig. Imidlertid (hehe) ble det ene vinterhalvåret til to, og det var jaggu såvidt jeg kom meg gjennom den feltsesongen, selvom mormor var på hytta hele tiden og jeg aldri var hjemme. Det er noe med de blondedukene og alle De Beste 3-i-1-bøkene som gjør meg litt utilpass.

Jeg har en kjæreste, M, som jeg har vært sammen med i to år og en stund. Og så har jeg TO jobbintervjuer i nær framtid - ett i miljøverndepartementet og ett på et museum i Lofoten, av alle steder. Så nå er det spennede tider for tineline! Jeg har også heldigvis fått feltarbeid for hele feltsesongen 2010, så om ingen av jobbintervjuene skulle gå gjennom, så har jeg iallefall inntekt en stund framover (og det er vel huseieren min glad for).

Det var litt om meg. Jeg håper å kunne fortelle litt om arkeologi på denne måten, samtidig som jeg får et sted å fortelle om alt som skjer i livet mitt, på godt og vondt. Foreløpig skjer det egentlig bare gode ting, men så er jeg egentlig en veldig positiv person også. Og jeg er veldig flink til å feire alt godt, så det er litt viktig å se ting som gode! :ler:

Da ønsker jeg alle lesere en fin kveld og lykke til med avstemningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Flertallet har talt! :fnise:

Jeg sitter her med kaffekoppen, det er sol ute, og alt stresset jeg har hatt de siste dagene har begynt å gi seg. Det har seg nemlig slik at jeg i morgen

a) skal på jobbintervju I HALVANNEN TIME (visste ikke at det var mulig - det er jo lenger enn muntlig eksamen)

b) skal holde foredrag for arkeologene på Kulturhistorisk museum, de som "betyr" noe på Østlandet

og c) skal reise til Tynset for en uke for å lage klar ting til en utstilling om steinalderen.

For å ta det første først; jeg ble oppringt på fredag med forespørsel om jobbintervju - mitt første noensinne arkeologfaglig. Vi er vanligvis aldri på intervju, fordi feltjobber blir tildelt etter erfaring og "kjenner deg"-prinsippet. Så nå er jeg spent! Jeg skal på intervju for en jobb som jurist i kulturminneavdelingen i Miljøverndepartementet - jeg er nemlig jurist av utdannelse også. Nå har jeg jo en temmelig unik fagkrets, i og med at jeg både er jurist og arkeolog, og jeg egner meg nok godt til å jobbe med kulturminnevern, så jeg håper at de skal se forbi min manglende erfaring med slik jobb. Imidlertid har jeg prøvd å lese meg opp de siste dagene, og det var jo litt stress.

Foredraget jeg skal holde, har jeg sagt ja til for mange måneder siden, så det var tilfeldig at alt falt på samme dagen som dette. Tok meg et glass vin i går og laget ferdig powerpoint-presentasjonen, og den ble så bra! Hehe. For en liten stund tilbake var jeg nervøs som bare det, men nå som jeg skal på det jobbintervjuet først, vil foredraget nok mest kjennes som om jeg er blant kjentfolk... Det er jo bra! Oppgaven handler om hvordan keramikk ble brukt i steinalderen, og jeg har gjort morsomme eksperimenter med keramikk, som å brygge øl i krukker og lage grønnsakssuppe rett på bål, i tillegg til diverse matlagringseksperimenter.

Det er denne praktiske tilnærmingen til arkeologi som har brakt meg til Nordøsterdalsmuseet, som jeg altså også reiser til i morgen ettermiddag. Heseblesende! Men det gleder jeg meg veldig til! Jeg skal nemlig opp dit for å "møblere" en steinalderhytte med gjenstander de kan ha hatt i steinalderen. Problemet er at man ikke finner noe annet enn stein, men de må jo nødvendigvis ha hatt noe annet. Jeg har laget et par kopper i bjørkenever, og et tau av pilebark, og nå skal jeg altså opp der for å garve reinskinn i bjørkeneverbad, lage en ryggsekk av reinskinn, og flette et par kurver, lage hyssing av brennesle og så videre. Så jeg koser meg!

Dere har kanskje hørt om Ötzi - ismannen? Han ble funnet da en isbre trakk seg tilbake i Ötztal i Sveits, og fordi han hadde vært frosset i nærmere 5000 år (!) var han ganske intakt. Han hadde blant annet med seg endel organisk materiale (som vi vanligvis ikke finner fordi de råtner bort), noe som er veldig spennende for arkeologer. Det man tror er en ryggsekk er dét jeg skal basere reinskinnsryggsekken på. Det kan imidlertid også ha vært en truge... hva tror dere? ryggsekk/truge

Så dette er litt av det jeg forbereder meg på. Midt oppi det hele har jeg fått tilbud om et jobbintervju på Borg museum i Lofoten, som er et av de få stedene de faktisk driver med en slik praktisk tilnærming til arkeologi. Det er potensielt drømmejobben, men det er ikke bare-bare å bryte opp og forlate alt, særlig ikke kjæresten (som fortsatt studerer). Det er mye å snakke om, men jeg har bestemt meg for at dersom jeg får jobben i miljøverndepartementet, så tar jeg den. Får jeg den ikke (jeg er 1 av 4 på intervjurunden), kan jeg vurdere den neste jobben. Miljøverndepartementet er kanskje ikke så spennende, men det er endel frynsegoder, og lønnen er god. Dessuten gir det meg en god anledning til å begynne å søke på doktorgrad snart.

Tips og kommentarer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbok! :hoppe::nigo:

Lykke til på jobbintervju i dag! En og en halv time er lenge, men - eh - du er pratsom nok til å holde ut så lenge ;)

Vet du målene på sekketrugetingen?

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg prata og prata og halvannen time gikk faktisk fort. Men min potensielle sjef prata enda mer! Så det er jo et godt tegn - jeg blir ikke særlig pratsom og ivrig når hun står ved siden av meg. :)

"Sekken" har meis-dimensjoner, hehe. jeg har ikke helt snøring akkurat nå, men mulig jeg har skriblet det ned i notatboka mi som ligger i dypet av bagasjen på Oslo S. Men snart vet jeg det nok, og da skal jeg si fra.

Nå står foredraget for tur! Det blir bare gøy, det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hei her, jeg :)

Utrolig mange spennende jobbintervjuer du har hatt/har foran deg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier hei her, jeg :)

Utrolig mange spennende jobbintervjuer du har hatt/har foran deg da!

Hei, og velkommen! Takk, jeg er spent selv. Har bestemt meg for å ikke ta jobben i Miljøverndepartementet. Jeg har forlatt jussen, og jeg får en lett kvalme og grøsninger ved å tenke på å gå tilbake til den, selv når det gjelder arkeologi-relatert jus! Så da setter jeg alt inn på det neste intervjuet. Godt å ha bestemt seg for at det er greit å flytte til Lofoten, i det minste!

Dagboke mer, ja. Det bør jeg vel. Jaaaa, ok da! Jeg har vært så travel - er på Tynset på et oppdrag for Nordøsterdalsmuseet. Siden fredag har jeg

- garvet et reinskinn

- spent opp et annet reinskinn på ramme

- sydd en ryggsekk av reinskinn

- "sydd" et pilkogger av bjørkenever, med en stropp av ...reinskinn

- "sydd" et bjørkeneverkar

- laget hyssing av brenneslefiber

- begynt på en kurv som skal flettes av pil og forhåpentligvis røsslyng.

I dag skal jeg nålebinde en liten pung av brennesle, så jeg får sette i gang snart. Alle de andre dagene har jeg vært på museet og hatt verksted der. Ååå, som jeg ønsker meg en sånn jobb! Derfor blir jobben som formidlingsansvarlig på Borg veldig attraktiv for meg, merker jeg. Bestemme publikums opplevelse fra ende til annen, med rom for å bli møkkete på henda!

På lørdag var vi på Røros, det var helt utrolig flott. Tilfeldigvis møtte vi en gruveguide, og siden jeg var med museumsfolk, fikk vi en gratis gruvetur! Fy fader, så vakkert og vilt det er der nede. Og dekning på mobilen! :) Go Netcom.

Legger forresten ved noen bilder av gjenstandene. Så snakkes vi! Jeg må gå og knuse brenneslestilker på trammen, mellom de snødekte fjellene og de herlige knallhvite bjørketrærne.

post-18643-1271834601,2306_thumb.jpg

post-18643-1271834610,5174_thumb.jpg

post-18643-1271834617,5611_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

Fytti, du er så flink, assa!

Du, hvor fint er det egentlig mulig å få neslefibre? Modern mente hun hadde lest et sted at de brukte nesle til å lage fallskjermer av under 2. verdenskrig, men jeg synes det høres litt søkt ut. Jeg vet man kan få til ganske fint og mykt stoff av det, men fallskjermer?

Jeg og J hadde egentlig tenkt oss til Røros i påska, men rakk det ikke. Er så fint der, heldiggrisen :)

Kos deg blant snø og fjell og bjørk og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Du tok et år i GB på eksperimentell arkeologi, gjorde du ikke? Ser at du kan det du holder på med i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all rosen! Jeg tok et år i Exeter - MA i experimental archaeology ja. Koste meg veldig med å lage disse greiene, selvom jeg ideelt sett også ser dem i bruk i form av eksperimenter.

Neslefiber kan være utrolig tynne - omtrent som silke. Det er bare en så j.... lang prosess å få dem dit, for man må skrelle av barken litt og litt, og for 1 stilk med nesle kan dét ta sikkert en halv dag hvis man er på mitt nivå. Blir prestisjeting (og sikkert fallskjermer i tider uten gode handelsavtaler med Kina) av slikt.

Godt jeg kan pelle på nesler mens jeg ser på nett-tv og sjekker KG! Snart må jeg lufte hunden her jeg er, så da får jeg en fin tur ut også. Ikke noen askeskyer her, i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, og takk! Ja, jeg syns det høres ganske så flott ut. Mennn... det er mange å flytte fra, så det hele er jo et spørsmål om hvor mye drømmejobben faktisk betyr. Blir nok noen lange samtaler med kjæresten!

Nå har jeg vært på spasertur i Vingelen i Tolga kommune, helt øverst i Hedmark. Man blir faktisk litt bitt av landelivets ro. Merker at jeg ikke er fremmed fra å flytte fra Oslo. Men nå - tilbake til neslene. Nå er jeg snart ferdig med en pung som rommer kanskje en fyrstikkeske når den er ferdig, det tok bare rundt regnet 10 timer hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, på vei hjem til Oslo etter endt oppdrag for Nordøsterdalsmuseet. Nå gjenstår bare at de sender meg en bit av det skinnet som ligger til garving, slik at jeg kan sy en liten pung og lage litt skinnsnor av det.

Skal bli deilig å komme hjem også! Er veldig hyggelig å være på besøk hos noen, men det føles litt mye i lengden. Heldigvis bodde jeg i en egen fløy av huset, med stue, soverom, kjøkken og bad for meg selv, så jeg kunne trekke meg litt tilbake innimellom. Da føler man seg også mindre som en slitsom gjest som sitter oppå de beboende hele tiden.

Nå er det klart for resten av året! Mandag begynner jeg i feltarbeid for Buskerud fylkeskommune, hvor jeg har kontrakt i 6 måneder. Vi starter med 3 dagers feltkurs på Holmsbu spa! Litt teit å gå på spa FØR møkka setter seg, men jeg skal ikke klage - ikke det minste! Torsdag om en uke håper jeg flyene går til Evenes, for jeg skal på jobbintervju til Lofotr vikingmuseum. Det er en jobb som formidlingsansvarlig og samlingsansvarlig for museet, som innebærer å planlegge opplevelsen i sin helhet for publikum, samt legge opp formidlingsopplegg underveis. I tillegg er det litt administrativt ansvar for samlingene de har der.

Jeg merker nå at dette nok er drømmejobben. Denne uka har jeg fått jobbe i en museumskontekst, og det virker både meningsfylt og ikke minst moro! Og dere, publikum, er arkeologenes viktigste ressurs, så jeg har veldig lyst til å jobbe med formidling.

Hva vil dere ha av opplevelser når dere oppsøker et vikingmuseum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter med 3 dagers feltkurs på Holmsbu spa!

.......that's it. Neste år søker jeg fylkeskommunen! :fnise:

Hm, har jeg lov til å svare på museumsspørsmålet? Jeg kan ihvertfall si at det jeg har lagt merke til hos venner og foreldrene mine, altså folk som ikke har så mye bakgrunnskunnskap, er at gjenstander alltid er gøy, dog med forklaringer til - ikke slik de gjør det på et visst annet museum... De tingene som gjør at man blir overrasket og får ødelagt endel illusjoner ser også ut til å fascinere mange. J er veldig flink på det, han holdt nettopp et foredrag om Oslo i vikingtiden og brukte 1/3 av det på å "ødelegge" det folk trodde de kunne om vikingtiden, for så å bygge det opp igjen med litt mer funn-relevant informasjon. Så ut som om det ble godt mottatt, folk fulgte veldig godt med!

Alle har jo et forhold til vikinger og tror de kan noe om det, det er det som gjør det til et så spennende tema! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk elsker fortellinger, gjerne fortellinger som gjør personene "levende" for dem. I alle fall var det det kidsa på Vikingskipshuset likte da jeg gikk omvisninger der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har definitivt bestemt meg for å satse fullt ut på jobbintervjuet som er til torsdagen. De driver faktisk mer med reell eksperimentell arkeologi enn jeg trodde der oppe, og har også endel forskningsrelaterte aktiviteter, så jeg tror definitivt det er veien å gå! Jeg har til og med begynt å se på muligheten for å leie bolig på Vestvågøy, hehe. Det ser vanvittig fint ut der oppe! Pingting, du har jo vært der - ligger Borg usentralt til?

I dag har jeg kost meg med en fridag, og fått trent litt. Det var deilig! Er så mye på farta for tiden, at treningsstudioet ikke blir brukt så mye som jeg har betalt for å bruke det... Men det er viktig med styrketrening, for til mandag er det ut i feltarbeid. Og da trenger man muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... såvidt jeg husker ligger det ikke helt håpløst til, faktisk. Litt utenfor de nærmeste tettstedene, men til Lofoten å være var det jammen ikke ille. Åh, også er det så fint der! :rødme:

Men du får ikke lov til å flytte.

Eller jo, for da kan jeg komme og besøke deg.

I går satt jeg forresten og hørte på din kjære legge ut om hvordan han hadde brukt paraplyen for å komme seg ut av bussen en dag. Tror du skal være litt forsiktig der, synes jeg ser en antydning til voldelige tendenser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, så var feltsesongen her. Med huff mener jeg "huff" - jeg har jo tross alt jobb! I morgen bærer det ut i arbeid i Buskerud fylkeskommune, hvor jeg i 6 mnd framover (hvis jeg ikke får jobben i Lofoten) skal kjøre rundt i Buskerud og gjøre arkeologiske forundersøkelser i forbindelse med byggesaker o.l. Egentlig en veldig deilig jobb, med svært mye fint friluftsliv, og siden jeg elsker å være ute har jeg lite å klage på. Det eneste minuset er at jeg fra uke til uke ofte må bo på minst to forskjellige steder i Buskerud, av og til har jeg ett nytt prosjekt hver dag, og det blir litt vel mye reising. Fordelen er at ingen uke er lik, og at uka går så utrolig fort!

Vi begynner fint med dette feltkurset på Holmsbu Spa, da skal vi grave litt rundt en steinaldergrav som ble rotet litt rundt i i fjor. Denne bestemte graven er bare én av to såkalte 'dysser' i Norge, et slags stående gravkammer av steinheller som er langt vanligere i Danmark og Sverige. Den er omtrentlig 5000 år gammel - det er gammelt!

Jeg skal fortelle om eventuelle funn og alle de deilige spaopplevelsene når det er overstått. I mellomtiden sitter jeg her og gjør litt forefallende ting som må gjøres før jeg reiser ut. Heretter skal jeg jo bare være hjemme i helgene, og det er for eksempel ikke noe særlig å komme hjem til full skittentøyskurv når man har et lass med møkkete klær i sekken. I går kveld hadde jeg og kjæresten en fin kosekveld med deilig middag som han lagde mens jeg puslet med oppgaven min som skal publiseres SNART. Spiste T-bone (indre- og ytrefilet på samme biffen) med glasert sjalottløk, mandelpotetpuré og kremet spinat, toppet med en deilig rødvinssaus. Til herligheten kom en nydelig vin; Amarone i 300-kronersklassen, NAM! Vi fortsetter kosen i kveld, men i litt enklere former. Så gjenstår det bare å pakke snippesken/-sekken og komme seg ut i Noregs fjell og dalar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på tre dagers feltkurs på spaet på Holmsbu i Buskerud. Det var slitsomt, men fint! Mandag jobbet vi 10,5 timer, begynte med kurs, gravde deretter en 5-6 timer for å lete etter en steinaldergrav (som vi ikke fant). Dagen etter gravde vi rundt en stående steinaldergrav (se bilde), en såkalt "dysse" som er omlag 5000 år gammel. Der fant vi flere ulike flintgjenstander, blant annet den såkalte flekken av flint som jeg også har lagt ved bilde av.

Nå sitter jeg på Evenes lufthavn og venter spent på jobbintervjuet til den nevnte drømmejobben. Jeg gleder meg! Etterpå blir jeg hentet av en venninne jeg ikke har sett på flere år, som bor i Narvik og tilfeldigvis ikke var på jobb i dag. :) Kosedag! I morgen skal jeg skrive rapport fra den første dagen på feltkurset, og til mandag bærer det ut igjen, for å grave opp et jorde.

Ha en fin dag, alle sammen!

post-18643-1272534065,385_thumb.jpg

post-18643-1272534207,8886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...