Gå til innhold

Brystoperasjon - utskrevet etter bare 1t, er ikke det lite?


Fruttipott

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal operere brystene mine om et par dager og skal legge inn silikon under muskelen. Ifølge kirurgen skal jeg kunne bli hentet og dra hjem bare 45 - 60 minutter etter at operasjonen er ferdig (bor flere timer unna). Er ikke dette fryktelig lite, med tanke på at det er en ganske stor operasjon i full narkose (som sagt under muskelen) med fare for blødninger osv.?

Jeg er interessert i å høre fra andre som har vært igjennom en slik operasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei jeg kjenner tok silikon for en liten stund siden, og for henne var det også rett ut. Men hun fikk ikke lov å være alene hjemme en stund etterpå, tror ihvertfall det var første døgnet. Hun endte opp med å få en blødning, som måtte fikses på dagen etter, og ble sendt tilbake i hui og hast... Vet ikke hvordan det blir når du er mange timer unna klinikken om noe slikt skulle skje, men man kommer vel eventuellt inn på vanlig sykehus og da kan jeg tenke meg. Ellers går det jo an å sove over på hotell i den byen du skal opereres. Men er jo de aller, aller færreste det går galt med da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruttipott

Det var det kirurgen også sa, at dersom det skulle oppstå en blødning så var det "bare" å snu bilen og kjøre tilbake, eller kjøre til lokalsykehuset. Håper inderlig det ikke skjer ...! Har litt for mange barn til å kunne overnatte på hotell, ellers hadde jeg gjort det uten tvil! :jepp:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å bli utskrevet så kort tid etter, ja. :)

Ikke sant?? Det er det inntrykket jeg også har fått, men jeg har lest (og skrevet) en del innlegg på et annet forum i utlandet (England) de siste dagene - og der er det totalt uhørt å bli utskrevet etter så kort tid. De fleste velger å overnatte, mens de som er dagpasienter blir operert på morgenen og drar hjem langt utpå ettermiddagen. De ble helt sjokkert da de leste agendaen min!! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Dette gjelder jo alle mindre operasjoner ved private sykehus, da. Ikke bare brystoperasjoner.

Er man i form så er det ingen grunn til at man skal ligge lenger enn normalt. Du får sikkert blir litt lenger dersom du ønsker det, men det vil nok koste deg noe ekstra. Dersom du hadde blitt operert ved et offentlig sykehus, så kunne du også dratt hjem etter en time dersom tilstanden din hadde tillatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stine

Jeg la inn silikon for 1 mnd siden. Jeg var på klinikken tilsammen 4,5 time ca. Synes det høres rart ut at du skal ut igjen så fort. Jeg hadde ettervirkning av narkosen + masse smertestillende mange timer etter op. Hvor skal du opereres?

Du skriver du bor noen timer unna, vanligvis sender ikke klinikker hjem pasienter hvis de bor mer enn 2 timer unna. Jeg bor 1 t og 50 min unna og klinikken jeg ble operert ved sa jeg kunne dra hjem, men at de helst ville ha meg i nærheten hvis det skulle skje noe. Bor man noen timer unna og man får en indre blødning kan det gjelde liv og død hvis man ikke kommer seg til sykehus raskt.

Jeg ville ha spurt mer om hvorfor du ikke kan være lenger på klinikken etter op. Hvis de sender deg hjem etter 1 time, ville jeg ha byttet klinikk. Virker useriøst å sende hjem pas. så kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bli skrevet ut en time etter operasjonen :O De fleste har vel narkose eller sovemedisin som de først skal våkne fra, og det tar jo noen timer. Kan jo tenkes at hvis du er våken under operasjonen, men jeg synes allikevel at du skal kunne ligge noen timer på klinikken og slappe av.

Da jeg opererte brystene, lå jeg på klinikken til jeg våknet fra sovemedisinen, og så fikk jeg mat og drikke før jeg kunne dra hjem. Lå ikke kjempelenge, men lenge nok til at jeg var i form til å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det virker litt "lettvint", men sånn er det bare. Vi har jo et lokalsykehus dersom det skulle bli alvorlige komplikasjoner etter at jeg har kommet hjem, men det beste hadde jo vært om kirurgen selv kunne ordne oppi det! Leste et sted at evt. blødninger kan skje opptil 3 uker etter inngrepet. Men klart, det er nok mest vanlig at de oppstår under eller kort tid etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hvis det virkelig ikke er forsvarlig, så blir du heller ikke sendt hjem. Men i de aller fleste tilfeller så er det ingen grunn til at du skal bli så mye lenger enn at du våkner og er relativt klar i toppen. Man bruker normalt sett ikke så lang tid på å våkne etter selve narkosen, det er heller de smertestillende som henger igjen en stund.

Komplikasjoner kan skje når som helst, men det mest vanlige er vel at de skjer under operasjonen?

Men tidligere i tråden, så sa du at du hadde flere barn, og at du ikke kunne sove på hotell i nærheten pga dette? Jeg håper virkelig at du har noen andre til å se etter og ta seg av barna de neste dagene, for det vil du neppe være i stand til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Man kan ikke bli skrevet ut en time etter operasjonen :O De fleste har vel narkose eller sovemedisin som de først skal våkne fra, og det tar jo noen timer. Kan jo tenkes at hvis du er våken under operasjonen, men jeg synes allikevel at du skal kunne ligge noen timer på klinikken og slappe av.

Da jeg opererte brystene, lå jeg på klinikken til jeg våknet fra sovemedisinen, og så fikk jeg mat og drikke før jeg kunne dra hjem. Lå ikke kjempelenge, men lenge nok til at jeg var i form til å dra.

Vært i narkose før?

Normalt sett så er man våken relativt raskt etter narkose, men dersom man har fått morfin osv så kan dette henge i mye lenger. Narkose skal brytes ned ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske normalt ja. Jeg var med et familiemedlem da hun tok silikon, og vi dro hjem en times tid etter operasjonen :) Da jeg fjernet mandlene i narkose ble vi også sendt hjem så fort jeg hadde våknet ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig ikke er forsvarlig, så blir du heller ikke sendt hjem. Men i de aller fleste tilfeller så er det ingen grunn til at du skal bli så mye lenger enn at du våkner og er relativt klar i toppen. Man bruker normalt sett ikke så lang tid på å våkne etter selve narkosen, det er heller de smertestillende som henger igjen en stund.

Komplikasjoner kan skje når som helst, men det mest vanlige er vel at de skjer under operasjonen?

Men tidligere i tråden, så sa du at du hadde flere barn, og at du ikke kunne sove på hotell i nærheten pga dette? Jeg håper virkelig at du har noen andre til å se etter og ta seg av barna de neste dagene, for det vil du neppe være i stand til selv.

Heldigvis har jeg mannen min som kan hjelpe med de små, så det skal gå bra. Har ingen andre familiemedlemmer i nærheten, derfor er det viktig at vi (og særlig mannen min) er hjemme relativt kort tid etter operasjonen. De første dagene må jeg nok belage meg på å ikke gjøre noe som helst. Håper det sitter en del smertestillende i kroppen en god stund etter operasjonen, ellers blir det en LAAAAANG kjøretur hjem. ;-)

Takk for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Første gang jeg opererte, 10 år siden, var det 3-5 timers observasjonstid etter inngrepet, og jeg følte meg redusert etterpå, svimmel og hadde litt lavt blodtrykk, holdt på å gå i bakken da jeg ble hjulpet over i stol på recoveryen, og ble kvalm og kastet opp flere ganger kommende døgn.

Denne gangen, i vinter (fjernet innleggene igjen) var det å våkne i hvilestol med teppe rundt meg, få servert brødskive, saft og kaffe, og litt hjelp til å ta på sports-bh etterpå. Ute ca 30-45 min etter at jeg kan huske at jeg våknet. Ingen kvalme eller svimmelhet, var bare litt trett. Narkose kan gjøres mye mer skånsomt nå med moderne medisiner, enn før. Å legge inn silikon er ikke et stort inngrep, heller ikke under muskel.

Klinikken min krever at tilreisende pasienter holder seg i byen til neste dag, i tilfelle komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine

Du kan jo ikke dra hjem så kort tid etterpå?? Jeg lå i noen timer etter op. Fikk mat og drikke og fikk beskjed om at jeg skulle klare å gå noen ganger frem og tilbake i gangen uten å være kvalm, svimmel etc før jeg fikk dra hjem. Dessuten skal man snakke med legen etter op og det tar jo en stund.

De første dagene etter op klarer du knapt å gjøre noe. Jeg lå 2 dager rett ut i senga og måtte ha hjelp til alt. Du skal ikke løfte armene og ikke spenne brystmusklene. Siden du skal ha under musklene så kommer det til å være veldig vondt. Da strekkes musklene mye og de kommer til å kjennes ut som kraftig muskelverk.

Jeg hadde narkose under op i tillegg til lokalbedøvelse rundt brystene. Den gikk ut dagen etterpå, så jeg hadde ikke mye smerter. Dessuten lever du på smertestillende i noen dager.

Hvilke klinikk skal du opereres ved? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dessuten skal man snakke med legen etter op og det tar jo en stund.

De første dagene etter op klarer du knapt å gjøre noe. Jeg lå 2 dager rett ut i senga og måtte ha hjelp til alt. Du skal ikke løfte armene og ikke spenne brystmusklene. Siden du skal ha under musklene så kommer det til å være veldig vondt. Da strekkes musklene mye og de kommer til å kjennes ut som kraftig muskelverk.

Jeg hadde narkose under op i tillegg til lokalbedøvelse rundt brystene. Den gikk ut dagen etterpå, så jeg hadde ikke mye smerter. Dessuten lever du på smertestillende i noen dager.

Hvilke klinikk skal du opereres ved? =)

Jeg snakket ikke med legen etterpå, noen av gangene. Snakket derimot med legen flere ganger før operasjonen.

Jeg tålte bare paracet, og klarte meg med det uten kraftige smerter, begge gangene. Det var dog vanskelig å sove, så jeg var sliten. Trengte ikke hjelp til så mye, men fikk hjelp til første hårvask, og trengte ikke lage middag selv. Jeg lå også mye første gang for å la operasjonsområdet være i fred, andre gangen kunne jeg beveget meg som vanlig, men ble smittet av influensa og ble derfor liggende.

Lokalbedøvelse går ikke ut dagen etterpå, den går ut lenge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stine

Jeg snakket ikke med legen etterpå, noen av gangene. Snakket derimot med legen flere ganger før operasjonen.

Jeg tålte bare paracet, og klarte meg med det uten kraftige smerter, begge gangene. Det var dog vanskelig å sove, så jeg var sliten. Trengte ikke hjelp til så mye, men fikk hjelp til første hårvask, og trengte ikke lage middag selv. Jeg lå også mye første gang for å la operasjonsområdet være i fred, andre gangen kunne jeg beveget meg som vanlig, men ble smittet av influensa og ble derfor liggende.

Lokalbedøvelse går ikke ut dagen etterpå, den går ut lenge før.

Rart at du ikke snakket med legen etterpå. H*n skal jo sjekke hvordan formen er og se til at alt har gått greit og veilede deg videre. Tok bare paracet jeg også, men måtte ligge i sengen 2 dager. Fikk ikke lov til å gjøre noe selv pga man ikke skal bruke brystmusklene og ikke løfte mer enn en 1/2 kg og man skal ikke ta albuene vekk fra kroppen. Jeg skjønner ikke hvordan du har klart alt alene da. Hårvasken måtte jeg også ha hjelp til, skulle jo ikke ta albuene vekk fra kroppen.

Den bedøvelsen jeg fikk gikk ut dagen etter ;) Kan hende du fikk noe annet, men den gikk ut da hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok belage meg på å ligge (tja, ligge og ligge - skal jo være ca. 45 graders vinkel har jeg hørt) i minst 2 dager, for så å være mer oppe etterhvert. Virker veldig individuelt hvor lenge man har vondt, men under muskelen er visst mye verre enn over. På klinikkens webside står det at man kan reise hjem allerede 30-45 minutter etter inngrepet! Tror nok det blir veldig vondt - håper bare at lokalbedøvelsen varer såpass lenge at bilturen går noenlunde greit!

Skal operere meg på Colosseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rart at du ikke snakket med legen etterpå. H*n skal jo sjekke hvordan formen er og se til at alt har gått greit og veilede deg videre. Tok bare paracet jeg også, men måtte ligge i sengen 2 dager. Fikk ikke lov til å gjøre noe selv pga man ikke skal bruke brystmusklene og ikke løfte mer enn en 1/2 kg og man skal ikke ta albuene vekk fra kroppen. Jeg skjønner ikke hvordan du har klart alt alene da. Hårvasken måtte jeg også ha hjelp til, skulle jo ikke ta albuene vekk fra kroppen.

Den bedøvelsen jeg fikk gikk ut dagen etter ;) Kan hende du fikk noe annet, men den gikk ut da hvertfall.

Rutinene er opptil den enkelte kirurg/klinikk, det finnes ingen lover som sier at det er kirurgen som skal kontrollere om formen etterpå er akseptabel. Informasjon om hvordan man forholder seg etterpå, kan gis på forhånd. Ingen opplysninger som må gis etter operasjonen, versus før. Sykepleier kontakter selvsagt legen hvis det er tvil om hvordan formen er.

Lokalbedøvelse har en virketid på maks noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine

Rutinene er opptil den enkelte kirurg/klinikk, det finnes ingen lover som sier at det er kirurgen som skal kontrollere om formen etterpå er akseptabel. Informasjon om hvordan man forholder seg etterpå, kan gis på forhånd. Ingen opplysninger som må gis etter operasjonen, versus før. Sykepleier kontakter selvsagt legen hvis det er tvil om hvordan formen er.

Lokalbedøvelse har en virketid på maks noen timer.

Finnes forskjellig typer lokalbedøvelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...