Gå til innhold

Mamma igjen i mai

Havfrua

Anbefalte innlegg

:hoppe: for 30 uker!

Ikke noe er så kjekt som en forståelsesfull sjef!

Blir missunnelig på den helga du beskriver! Meg også har lyst på sånn helg!

Du må kose deg masse, så satser vi på :sol: i helga!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

En hel mnd siden sist innlegg....det er for dårlig!

Helgen på Norefjell var superduper. Vi kosa oss veldig og det var morro å se jenten igjen. Ikke ofte jeg er med på samlilnger slik som dette siden foreldrene mine har flyttet fra hjemstedet mitt. Disse andre møtes jo nå og da når de er hjemme på besøk.

Vi lagde mye god mat, skravlet, kosa oss på spa, jentene var på skitur også sov vi så lenge vi ville. Vi er jo småbarnsmødre hele gjengen, så om vi ikke ligger og drar oss til 10 og 11 så er det jo luksus å få sove til 8-9 og våkne av seg selv. :ler:

Magen vokser og eser ut, og det er nok mange her på jobben som syns jeg er stor. Jeg bærer babyen veldig utenpå magen om dere skjønner, jeg var nokså stor sist gang også. Jobber fremdeles 70% og syns det fungere grei. Er på svømming en gang i uka og fyiso en gang i uka, og det gjør meg godt, men i dag har jeg fryktelig vondt i armene etter svømminga i går..... Jeg har samlet nokså mye vann i kroppen så det er nerver i klemme slik at hendene dovner bort av ingen ting...regner med at det er årsaken til at jeg har litt ekstra vondt i armene i dag.

I dag er det kun 2 uker igjen å jobbe. Har tatt ut ferie i påskeuka så første permisjonsdag er 25. april.

Barnerommet er så og si klart. Det har fått seg et strøk med maling og nå er det bare litt småplukk igjen som å re opp senga, skru opp en lampe, skru opp rullgardin og henge opp gardinene som mamma har sydd. Jeg har også vært på loftet og plukket ned babytøyet fra lillemann og der fant jeg jammen meg mye fint som jeg kan bruke igjen. Jeg visste jo ikke hva jeg fikk sist gang og kjøpte derfor en god del nøytralt tøy. Det er helt snålt å tenke på at lillemann har vært sååå liten og at vi snart skal få en til som også er like liten.....åhhh som jeg gleder meg. :rodmer:

Så som dere skjønner så begynner vi å bli nokså klare til å ta imot vesla. 6 uker igjen til termin i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden flyr avgårde hos deg også ja!

Her er det "bare" 6 arbeidsdager igjen til permisjonen og jeg er i 100% jobb.

Godt å høre at alt står bare bra til med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en uke kan krysses av i kalenderen - "bare" 5 uker til termin i morgen....her går det i nedtelling altså.

Armene mine ble bedre utover uka, men etter svømminga igjen i går så var de fryktelig vonde igjen i natt og i dag. Såpass at jeg bare måtte stå opp i natt og tilbringe resten av natta i en lenestol...

Jeg forhørte meg med fysioterapeuten min før svømminga og hun foreslå å redusere på armøvelsene, noe jeg gjorde betraktelig, men det så ikke ut til å hjelpe noe særlig. Så da er spørsmålet om jeg bør kutte ut alle armøvelser eller om jeg bør kutte ut hele svømminga. Det som derimot er veldig flott, er at bekkenet mitt fungere mye bedre enn på lenge. Jeg har ikke så vondt lenger når jeg går bl.a. men det skal selvsagt ikke mye belastning til før det blir smertefullt igjen, så det gjelder å ikke bli for ivrig. ;)

I uke igjen på jobb nå og vikaren er på plass, så jeg sitter mest og dingler og bidrar ved behov. Har ting på timeplanen 3 av 5 dager neste uke, så i tillegg til at jeg jobber kortere dager så blir noen av dagene enda kortere pga påskefrokost i barnehagen, svangerskapskontroll og ekstra UL på sykehuset for oppfølging av leie til babyen. Kjenner det er veldig bra for meg at det snart er permisjon. Da skal jeg legge meg selv til lading så mye som mulig og samle masse krefter til det som snart kommer. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Rakk ikke lade opp så mye i permisjonen jeg... rakk 2 dager fri og vips inn på sykehuset. Håper du får en fin permisjon før frøkna kommer og Ikke minst en fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker litt på det, at det er ikke sikkert at det blir så mange ukene til å lade opp på som jeg har tenkt. Men det får nå bare være, også tror jeg neppe at det kommer til å skje noe i løpet av de par første ukene uansett.

Ikke så mange tingene som gjenstår nå, men litt småpjus er det jo selvsagt. Det har jeg tenkt å kose meg med over påske når poden er på plass i barnehagen igjen.

På fredag var jeg på UL på sykehuset og vesla hadde lagt seg med hodet ned, men det var ikke festet. Hun lå akkurat som jeg trodde, så nå føler jeg at jeg har er ganske god feeling på hvordan det skal føles ut, for det gjorde jeg ikke sist gang. Følte aldri noe press på blære bl.a. og det gjør jeg nå. Om jeg skulle føle at noe endret seg, så var det bare å ta kontakt så skulle hun ta meg inn igjen på ny UL. Veldig greit å ha en lav terskel for å ta kontakt med sykehuset igjen altså. Jeg fikk kjønnet bekreftet nok en gang, så nå kan jeg virkelig slå meg til ro med at det er en jente der inne. Vekten ble estimert til 2,8 kg og ca fødselsvekt om jeg går til termin på ca 3,7 kg. Fin størrelse med andre ord.

Formen sånn ellers er helt grei. Bekkenet er ikke så verst om dagen men har mye vann i kroppen. Jeg prøver å være flink til å bruke armene minst mulig, for det får jeg virkelig igjen for om natta. Ordner og styrer jeg for mye, så får jeg det igjen i form av vondter i armene om natta og dertil dårlig nattesøvn. Men den dårlige nattesøvnen om dagen tar jeg som trening på tida som skal komme etter fødsel. Godt jeg har muligheten for å legge meg nedpå litt på dagtid for det kjenner jeg at jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 uker til termin i dag!!! :jepp:

De siste dagene har magen sunket veldig, faktisk så mye at naboen også påpekte det i går. Så i dag skal jeg ut og kjøpe meg ammebh-er. Da er det siste på plass og jeg trenger bare å pakke fødebagen, så er jeg klar. Veldig spent på når det vil skje altså. Lillemann kom en uke før termin, så det er vel lov å håpe på det en gang til.... :lur:

Riktig god påske til alle dere som er innom her og leser. Håper dere får en fin påskeaften. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I dag runder jeg 39 uker og det er altså ikke lenge igjen til termin. Veldig spennende altså, og jeg er sååå spent på om hun finner veien ut snart. Håper jeg slipper å gå helt til termin denne gangen også....

Min kjære mann har tippet fødsel til fredag mens jeg holder en knapp på 8. mai...men vi får nå se. En spent storebror spør ihvertfall ofte om dagen om når babyen skal komme ut, så det er tydelig at han skjønner at nå er det like før. Også syns han at mamma har veeeldig stor mage. :ler: Lille søtnosen min spurte også her om dagen da vi holdt på inne på badet; Mamma, tror du babyen kommer til å bli glad i meg? Mange tanker i hodet på den gutten der om dagen, det er helt tydelig.

Dagene nå er veldig rolige. Jeg prøver å gjøre minst mulig og bare slappe av og gjøre ting som jeg har lyst til. Har lest 2 bøker på 5 dager f.eks. og sett filmatiseringen av Jane Eyre på dvd. Det ble noen tårer ja....nydelig bok og kjempefin filmatisering som var veldig tro mot boka. Anbefales på det varmeste til de av dere som ikke har sett eller lest den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 uker :hoppe: syns tida har gått veldig fort jeg!

Den kommende storebror er definitivt forberedt på at det er noe som skal skje snart - og som kommer til å endre litt på livet sånn han kjenner det! Og det er jo godt å vite når det nærmer seg så veldig!

Masse lykke til med siste innspurten og fødselen om du ikke er innom her imellomtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Endelig er ventetiden over og torsdag 12. mai, 2 dager før termin, kom lille snuppa vår til verden. 3750 gr, 50 cm lang og 34 cm rundt hodet. :hjerte:

Fødselen startet med vannavgang litt over kl 07. Siden det var missfarget var jeg på telefonen med føden ganske med en gang, og fikk beskjed om å komme inn på sjekk. Riene kom innen en halvtime og da jeg var på plass på sykehuset 0830 så konstaterte de 7 cm åpning. Føler jeg nesten fikk de gratis siden riene så langt på langt nær hadde vært vonde. En time etter ankomst på sykehuset kom lille jenta vår til verden og veide 3750 gr og var 50cm lang og 34 cm rundt hodet. En utrolig kjapp og grei fødsel med andre ord, og formen er superbra.

Lille snuppa tror jeg er verdens snilleste lille baby. Melka flommer hos meg, så hun spiser og sover og er superfornøyd liten baby. :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gratulerer så mye! :rodmer: (en sånn fødsel vil jeg også ha, men det er vel kanskje å forlange for mye? :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unner ALLE en sånn fødsel jeg altså, Belle. :tommelsmil:

Takk for gratulasjoner Daria og Belle. :klemmer:

Nå har det gått en drøy uke siden vi kom hjem fra sykehuset med lille snuppa vår, og hun viser seg å være en utrolig snill liten baby. Jeg er overbevist om at min erfaring og ro midt oppi det hele smitter over på henne, men hun er virkelig supersnill altså....bortsett fra i ettermiddag. Jeg har prøvd å tenke litt etter hva det kan komme av, og tror det må være de tre koppene med kaffe jeg helte nedpå hos naboen i ettermiddag, for etter at hun våknet kl 15 så fikk jeg henne ikke til å sove skikkelig før over 20 i kveld....og så lenge har hun ikke vært våken sammenhengende for å si det sånn.

Vanligvis sover hun intervaller på 3-4 timer og kan være våken et par timer, og er nokså forutsigbar på soving og spising, men på fredag flesket hun til med 8 timer sammenhengende søvn. Vi la henne i vognbagen på stua i 20-tiden og da våknet hun ikke igjen før klokka var 04...jeg holdt på å få sjokk! :overrasket:

Ammingen går så det suser. Litt såre brystvorter i starten selvsagt, men nå har det gått seg fint til også. Jeg har masse melk og frøkna spiser som en helt. Jeg har kalt henne et matvrak siden dag èn på sykehuset, for hun var ikke fornøyd med bare råmelken min og måtte få endel erstatning før melka kom skikkelig igang på døgn 3, den dagen vi dro hjem fra sykehuset. Da hun var 6 dager gammel var vi tilbake på sykehuset for å ta hørselstesten og blodprøver + veiing, og da hadde hun på under en uke tatt igjen fødselsvekten sin som var 3750 og veide 3995. Ingen sak når man har nok mat og ammingen fungerer. :jepp:

Det er nok litt vanskelig for storebror midt oppi det hele, og han tar det ut i sinne mot meg og pappan hans. Mot babyen er han heldigvis bare snill og godt, og skal gjerne kose på henne, holde henne osv og spør hvordan det går med henne. Det er gjerne når jeg sitter og ammer at reaksjonene hans kommer, men i dag har det faktisk gått bedre enn på lenge, så håpet er at han begynner å venne seg til den nye tilværelsen og ser at mamma og pappa er minst like glad i han nå som før. Men han kan være en real prøvelse altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med snill baby. :rodmer:

Forstår veldig godt at det kan være vanskelig med storebror altså. Vi har et vennepar som fikk sin andre for 4 måneder siden, og toåringen der i huset oppfører seg akkurat sånn som din gjør. Han er utrolig snill med bayen, og det er så søtt å se hvor glad han er i ham, men han driver og tester grenser med foreldrene sine, ja. Nå er han jo i rette alderen til å begynne med sånt også da, men jeg tror nok ankomsten til babybror var en stor omveltning for ham. Heldigvis blir det bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst GRATULERER så mye med lille snuppa!

Ikke noe er som en snill baby, som har matvett og godt sovehjerte!

Regner med det går bare bedre og bedre med storebror etterhvert også. Det er en STOR omveltning i livet hans å bli storebror - og ikke minst er han jo i den alderen der grenser virkelig skal testes ut også da.

Godt å høre at alt står bra til med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk Hege. :klem:

Det går seg nok til og det skulle bare mangle at det kom en reaksjon fra storebror. Helt normalt, men den første tiden hjemme når barseltårene satt løst, så var det ikke bare bare å takle han. Føler det går bedre nå heldigvis. :tommelsmil:

I dag har jeg vært på trilletur t/r jobben. Det er ikke sååå langt det er snakk om men har nok gått i litt over en time til sammen, og det gikk så fint med bekkenet og ryggen. Kjenner jeg er litt stiv i bekkenet men utover det så var det bare godt å gå og bevege på kroppen. Herlig! :mrgreen:

Endret av Havfrua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ordnet med dåp til vesla. Det måtte enten bli 7. eller 28. august for å få den kirken vi ønsker, så da ble det 7. august. Sjansene for pent vær og at vi dermed kan være ute, er jo endel større i begynnelsen av august, men akkurat hvor vi skal ha det og hvordan vi skal gjøre det vet jeg ikke helt enda. Ikke har vi bestemt faddere helt enda heller, så vi får nå se hva vi gjør. Vi brukte opp søsken sist gang, så nå er vi veldig usikre på hva vi gjør. Det ene venneparet vi valgte i tillegg til søsken forrige gang har gått fra hverandre, og ingen av de følger opp fadderbarnet sitt den dag i dag, så denne gangen skal vi velge litt annerledes tror jeg.

Her blåser vi nesten bort om dagen. Altså ikke noe særlig trille-tur-vær, så da burde jeg vel bare komme meg ned i vaskekjelleren og rydde, vaske og stryke litt tøy...har utsatt det i mange nok dager nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med planlegging av dåp til lillesnuppa!

(tar gjerne imot pm med navn, hvis jeg får da... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...