Gå til innhold

Gode unnskyldning for å skulke jobben


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Men har du tenkt på hvor mye penger vi utretter/jobber/skaper for de timene alle ER på jobb i løpet av et år?? Da blir de fraværstimene bare småtteri!

Så vidt meg bekjent er det fordi vi jobber at vi får et gode som heter lønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he, jeg må bare le! Så mange godtroende fjols på en og samme gang. Er det noen av dere som har vært syke fra jobben mer enn 1 gang i snitt hvert år de siste par årene? Hvis ja; jeg er aldri syk og får aldri noen ekstra "feriedager", smerteterskelen er lavere hos noen. Kanskje du mener du er syk en dag mens jeg faktisk drar på jobb med samme smerter, ergo tar jeg meg en "sykedag" med god samvittighet. Man får ikke igjen 1 krone ekstra for å være lojal og trofast. I de siste jobbene jeg har hatt har jeg aldri vært syk, og jeg får ikke noe lønnstillegg av den grunn.. Så hvorfor være dum og trofast?

Uansett begynner diskusjonen å skli ut, takker for de få personene som tok poenget mitt og ga meg tips. Selvfølgelig var en av de to en mann! ;) (Mtp. hvor mange kvinner det er på forumet).

Jeg er nesten aldri syk og har derfor ikke ekstra fridager i løpet av et år. Jeg juger ikke på meg sykdom for å få fri heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig folk på det å være syk som fridager? :klø: Når jeg er hjemme fra jobb fordi jeg er syk, er det jo nettopp fordi jeg er syk og ikke klarer å gjøre noenting. Ligger rett ut i senga og har det fælt. Ville jo mye heller vært på jobb og vært frisk og rask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for de som tydeligvis tror at det å være hjemme syk er det samme som å ha deilige fridager.... grow up!!! kjære min, fatter dere ikke forskjellen på en feriedag og på å være hjemme pga syk, så har man virkelig mangel på ett eller annet.

Og til stakkars deg som ikke får lønnstillegg for å være frisk... nei, du får lønn beregnet etter den jobben du gjør!!! du får ikke lønnstillegg fordi du er på jobb i jobbtiden og gjør den jobben du allerede får lønn for!!

noen har virkelig ikke skjønt hvordan velferdssystemet fungerer, og det er derfor det blir snylting som igjen fører til innsnevring av velferdsgoder, som å få betalt når man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på søvn.

dersom man jobber så mye at man får for lite søvn, så har man vel opparbeidet seg avspassering, har man ikke? Hvorfor ikke bruke den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så vidt meg bekjent er det fordi vi jobber at vi får et gode som heter lønn :)

Jo men jeg er en underbetalt fattig liten jævel, 3-årig høgskoleutdannelse (ingeniør) og får 320 000,- i året, da gidder jeg ikke å tenke på etikken eller moralen i dette. Prøver bare å komme enklest mulig ut av det. Det som teller er pengene og på hvilken måte de kommer inn på kontoen min bryr jeg meg ikke om. Om det er realt arbeid, trygd, påjugde sykedager, underslag, dealing eller hva det måtte være.

Mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg litt og! Som flere andre sier, ta deg en feiriedag. Ikke skulk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Jeg er møkkadrita lei av alt dette maset til Jens S. om stadig å få ned sykefraværet.

Hører snart ikke annet.

I løpet av et stressende arbeidsår (fulltid) er det faen meg godt å få noen dager fri, jeg blir syk bare av tanken på den fulle arbeidsuka, 5 på 2 av, 5 på 2 av, og en jobb og sjef som bare maler på og det baller på seg med mer og mer og mer hele tiden.

Gir du jobben din en finger så tar den hele hånden til slutt, og skulle du bli nervøs og syk av det så er det ingen som hverken takker deg eller husker alt du gav for dem.

Nåmmen, har du bare 2 dager fri hver uke og 5 ferieuker i året? (og nærmere 16 timer fri hver dag) Prøv å dra hodet ut av rævva og sammenlign med andre land i verden, sammenlign med hvordan folk hadde det her i landet for 50-60 år siden!

Du burde skamme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel helt greitt å ta seg en litt "halvsjuk" dag om en er sliten og trøtt ? Bare det ikke skjer oftere enn 1-2 ganger i året så synes jeg det er helt ok.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mangel på søvn fører til at du ikke kan jobbe, så er vel det i seg selv gyldig fravær. Kommer jo an på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nåmmen, har du bare 2 dager fri hver uke og 5 ferieuker i året? (og nærmere 16 timer fri hver dag) Prøv å dra hodet ut av rævva og sammenlign med andre land i verden, sammenlign med hvordan folk hadde det her i landet for 50-60 år siden!

Du burde skamme deg.

Oooooohhhhhhh, shame, shame, shame, shame on me....

Nei jeg har jobbet med meg selv for å ikke ha samvittighet. Da jeg hadde samvittighet tok jeg med jobben hjem, drømte om den om natta og ble gradvis syk av det. Gikk på både Vival og Sobril mm.

Og det livet er ikke noe å stå etter for å si det sånn. Derfor tar jeg bare en og en dag av gangen nå og planlegger aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg skjønner TS godt!

Jeg har selv skulket jobb pga fest og julebord ;) Drep meg!

Gode grunner kan være: UVI (som jente hvertfall), hodepine så kraftig at du spyr, spysyke/ekstrem kvalme, voldsomme menssmerter, forkjølelse, influensa, ryggsmerter.

Kommer jo an på hvilken jobb du har.

Selv hadde jeg ikke muligheten til å bruke feriedager eller noe annet, skulle jeg ha fri MÅTTE jeg spille syk. Og dessuten var resten av teamet syke og "syke" i hytt og pine, da følte jeg ingen dårlig samvittighet for å være "syk" selv, iom at jeg aldri var ekte syk.

Men gud så mange ærlige og politisk korrekte det var her:o In real life skulker de fleste jeg kjenner hvertfall. (men dette er snakk om ekstrajobb i butikk og sånn, ikke viktige yrker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ingen grunn for å ta en egenmeldingsdag, som noen over her sier så er det en tillitssak mellom deg og arbeidsgiver.

Jeg har gjort det samme selv, men det er klart det er mye enklere når du sitter i en drittjobb med drittkollegaer, drittsjefer og drittlønn. kunne det ikke ramlet meg inn å gjøre noe sånt, for jeg trives i nåværende jobb, men jeg gidder ikke sitte på pidestall og si at det jeg gjør skal alle andre gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å skulke jobb én eller to ganger i året. Jeg gjorde det faktisk i forrige uke. Pga. høyt arbeidspress og stress på jobb følte jeg meg til slutt så sliten, trøtt og lei at jeg trengte en dag fri. Jeg var ikke syk i tradisjonell betydning, men jeg trengte absolutt en dag fri, ellers hadde det klikket for meg. Og hvor deilig det var! :tommelsmil:

Diverse unnskyldninger man kan bruke: har spydd hele natta, matforgiftning, kraftige menssmerter, urinveisinfeksjon, diare (ja, bare si det, så spør ikke sjefen noe mer), vondt i halsen.

Så lenge man ellers har god arbeidsmoral og er sjeldent syk ser jeg ingen problem med å skulke jobb en dag (sist jeg gjorde det var for to år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting: du bør ikke si at du har influensa, og så dukker du opp på jobb neste dag og er 100% frisk. Influensa går ikke over i løpet av en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er en av dem som ikke har en fulltidsstilling - ergo får ikke fridager/ferie. Men det er ofte jeg jobber 4-5 dager i uka likevel, fordi jeg "må" ta på meg en del ekstra.

Syns det er verken illojalt eller umoralskt å ta en "sykedag" et par ganger i året. Og da går det ikke på "næsj, tror ikke jeg orker jobb i dag ass", men mer at man føler seg utslitt, holder snart på å klikke, huset er rasert og så videre.

Har aldri gjort det selv da, selv om jeg har vært ganske nære av og til.

Tror også det kommer litt an på hvilken jobb man har, om man har mye ansvar, og om det blir vanskelig å erstatte deg med en annen den dagen fordi du er midt opp i noe eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du må ha en god historie å komme med. Du har ikke noen opplysningsplikt ovenfor arbeidsplassen om hvorfor du sykemelder deg.

Jeg jobber mye natt, og mottar derfor mye sykemeldinger, og jeg merker at mange skal liksom høres så syke ut som mulig og si hvorfor og bla bla bla.. Det holder med å si "jeg er syk, kommer ikke i dag"... Noe mer er du ikke pålagt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...