Gå til innhold

Gode unnskyldning for å skulke jobben


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvorfor du må ha en god historie å komme med. Du har ikke noen opplysningsplikt ovenfor arbeidsplassen om hvorfor du sykemelder deg.

Jeg jobber mye natt, og mottar derfor mye sykemeldinger, og jeg merker at mange skal liksom høres så syke ut som mulig og si hvorfor og bla bla bla.. Det holder med å si "jeg er syk, kommer ikke i dag"... Noe mer er du ikke pålagt å si...

Ja, helt enig. Man trenger ikke forklare hva slags sykdom man lider av. Men hvis man er borte fra jobb en dag, og har et godt forhold til sjefen er terskelen lavere for å fortelle hva det gjelder. Jeg hadde feks fortalt sjefen min at jeg hadde matforgiftning eller kraftige menssmerter. Men det er jo opp til en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, så rart at sykefraværet går i taket...

Enig! Man har faktisk fritid mesteparten av døgnet, pluss to hele dager i uken og 5 uker ferie. Så om man er sliten og huset er rasert, kan man faktisk hvile seg og rydde når man har fri. Som TS, som ikke ville på jobb pga mangel på søvn. Ærlig talt, gå å legg deg å sov da, istedenfor å henge på KG, så ville du vært opplagt til jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Enig! Man har faktisk fritid mesteparten av døgnet, pluss to hele dager i uken og 5 uker ferie. Så om man er sliten og huset er rasert, kan man faktisk hvile seg og rydde når man har fri. Som TS, som ikke ville på jobb pga mangel på søvn. Ærlig talt, gå å legg deg å sov da, istedenfor å henge på KG, så ville du vært opplagt til jobb i morgen.

Enig!

Folk er så pinglete at det er helt utrolig. Ikke mye vikingblod å spore når folk syter og bærer seg over å jobbe 7.5 timer om dagen, og i tillegg syns det er så hardt og slitsomt at de syns det åååh så enorme arbeidspresset er en god grunn til å være "syk".

Syns det er flaut å komme fra en nasjon med spjælinger.

Heldigvis er ikke alle sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg er en underbetalt fattig liten jævel, 3-årig høgskoleutdannelse (ingeniør) og får 320 000,- i året, da gidder jeg ikke å tenke på etikken eller moralen i dette.

Hva i alle dager har du gjort for å ikke ha mer enn 320k i året som ingeniør?

edit: skriveleif

Endret av feuerstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne argumentasjonen holder ikke. Det er klart det blir store millionbeløp om man legger sammen antall arbeidstimer til alle personer som er borte fra jobben i Norge i løpet av et år. Det sier seg selv.

Men har du tenkt på hvor mye penger vi utretter/jobber/skaper for de timene alle ER på jobb i løpet av et år?? Da blir de fraværstimene bare småtteri!

Det er dette man må sammenlikne mot.

Jeg er møkkadrita lei av alt dette maset til Jens S. om stadig å få ned sykefraværet.

Hører snart ikke annet.

I løpet av et stressende arbeidsår (fulltid) er det faen meg godt å få noen dager fri, jeg blir syk bare av tanken på den fulle arbeidsuka, 5 på 2 av, 5 på 2 av, og en jobb og sjef som bare maler på og det baller på seg med mer og mer og mer hele tiden.

Gir du jobben din en finger så tar den hele hånden til slutt, og skulle du bli nervøs og syk av det så er det ingen som hverken takker deg eller husker alt du gav for dem.

Nei, prøv heller å komme gjennom livet med minst mulig mas og energitapping.

Jeg veksler mellom å skylde på omgangssyke (oppkast/kvalme en gang, andre veien en annen gang), feber, voldsom hodepine, ryggvondt mm.

Mann

Kan du ikke lufte for sjefen din at du ønsker å gå ned i stilling? Vinn-vinn, bedriften kan kanske innsette en ekstra + at du får mer fri. Dersom sjefen din ser verdien av at du fortsetter i en redusert stilling og vurderer den til å være bedre enn at du jobber et annet sted så får du viljen din. I motsatt fall så er han kanskje ikke så imponert over de timene du utretter/jobber/skaper for samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Hva i alle dager har du gjort for å ikke ha mer enn 320k i året som ingeniør?

edit: skriveleif

Gjort den feilen å bli bioingeniør, kanskje? :vetikke: Selv nyutdannede tjener vanligvis mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort den feilen å bli bioingeniør, kanskje? :vetikke:

Er vel bare bioingeniører som kanskje anser seg selv som ingeniører ja. Ser man på fagplanen er det åpenbart at de ikke er ingeniører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Er vel bare bioingeniører som kanskje anser seg selv som ingeniører ja. Ser man på fagplanen er det åpenbart at de ikke er ingeniører.

Da mangler en del real- og tekniskefag, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dillemaet er ganske greit for meg. Jeg jobber kun på provisjon. Ergo tjener jeg ikke noe særlig penger hvis jeg er syk hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina argument om att använda en sjukdag för att få fri är bland annat sånt som har lett till att vi i Sverige har karensdag vid sjukdom - alltså du får INGENTING i ersättning från jobbet första dagen du är sjuk.

Den positiva sidan med sådana regler är att de som är "sjuka" (skulker) inte lika gärna gör det, sjukfrånvaron på måndagar (efter en blöt festhelg) har minskat och likaså de som får "ont i magen" vid fredagslunch och måste gå hem (för att hinna till hytten).

Det negativa är att de som faktiskt ÄR sjuka och har tight ekonomi faktiskt går till jobbet lite halvsjuka och smittar andra med influensa.

Risken är också att arbetsgivaren faktiskt kommer på dig och du blir av med egenanmmälningsdagarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

nemlig, da slipper du helt å finne på noe jug.

JEg hadde skammet meg om jeg brukte egenmeldingsdager uten å være syk, men det er klart, jeg er jo altfor politisk korrekt i følge mange på kg.....

Da er vi flere i den politiske korrekte klubben... :) her er det heldigvis mulighet for å opparbeide seg fleksitid og den benyttes når behovet for en fridag melder seg for en som aldri er syk. Og med fleksfri eller feriedag så kan jeg gjøre hva jeg vil, kan til og med møte en kollega sånn tilfeldig på gata uten dårlig samvittighet. Jeg lever fint som et politisk korrekt raritet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Enig!

Folk er så pinglete at det er helt utrolig. Ikke mye vikingblod å spore når folk syter og bærer seg over å jobbe 7.5 timer om dagen, og i tillegg syns det er så hardt og slitsomt at de syns det åååh så enorme arbeidspresset er en god grunn til å være "syk".

Syns det er flaut å komme fra en nasjon med spjælinger.

Heldigvis er ikke alle sånn da.

Det er noen som gjerne vil tjene myyye penger men som ikke orker å jobbe for dem, sjefen krever så mye osv. De fleste er heldigvis ikke sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi flere i den politiske korrekte klubben... :) her er det heldigvis mulighet for å opparbeide seg fleksitid og den benyttes når behovet for en fridag melder seg for en som aldri er syk. Og med fleksfri eller feriedag så kan jeg gjøre hva jeg vil, kan til og med møte en kollega sånn tilfeldig på gata uten dårlig samvittighet. Jeg lever fint som et politisk korrekt raritet jeg.

Vi har også den muligheten, fleksitid og mulighet til å opparbeide seg avspassering. :)

Og ja, da kan jeg gå ut uten å tenke på grunn dersom jeg møter en kollega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det vanlig/normalt/i alle fall godt mulig å få farrang med diaré og oppkast på sommeren? Om ikke, eller uansett: Trenger en VIRKELIG god unnskyldning for å slippe jobb et par dager i sommer, hvor viktig det er kan ikke forklares. Det må være noe sjefen lett vil tro på, og som definitivt vil holde en hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Spinell

HALLO svar da. HASTER!!!!

Lyv om akkurat hva du vil, så får vi håpe skjebnen biter deg i ræva så du pådrar deg den sykdommen du løy på deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

h*n ene har på jobben er veldig oppfinnsom. Her er det noen:

ungen er syk

nå ble jeg syk, smittet av ungen

den andre ungen ble syk, smittet av meg..

<- disse går i runde

bilen startet ikke

ei uke senere

bilen startet ikke igjen!

sov dårlig i natt

vondt i ryggen

musesyke

kyssesyke

infuensa

forskjølelse

planleggingsdagen i barnehagen

Vel, unnskyldinger er vel ganske vanlige, ikke noe spesielt med de. Men er ikke det rart at en person eller hans/hennes unger er ALLTID syke bare på mandager? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Her har vi unger som alltid er syke på fredager. Fy faen så provoserende for oss andre.

Jævla umoralske drittunger som skulker jobb og juger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere skjønner, jeg blir drept om jeg møter opp, men ingen må vite at jeg faktisk skulker, så spar deg for å kalle med drittunge. Og det er ikke på en fredag! Dette blir sannsynligvis de siste ordene jeg skriver på en datamaskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...