Gå til innhold

Stoffet drømmer lages av


Klips

Anbefalte innlegg

Tror dette med å ha fått barn og måttet bistå med tjenester og oppmerksomhet har ødelagt meg, er nå mer lykkelig en søndag der jeg renser alle spisebordstolene (hvitt skinn) og oljer terassemøbler enn en lørdag der jeg bare ligger på ryggen og leser boken min.

Eller kanskje det er all propagandaen om å carpe diem og se på solnedganger, så lenge jeg gjør noe nyttig trenger jeg ikke fundere på om fritiden blir brukt på det ypperste fritid har å by på.

Men spisebordstolrensing med P1 til en søndag, jammen kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har prosjektet vart i 90 dager.

(Prosjektet går ut på å øke bevisstheten rundt hva jeg bruker pengene mine og tiden min på.)

 

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet uken i frisørstolen, farget håret rødt, eller rødbrunt, mahogni, eller hva slags treslag er det nå man bruker for å beskrive rødbrunt hår? Skal visst matche øynene mine, som er brune men ganske lyse/gylne og veldig populære der ute blant folk.

Tror jeg kommer til å klippe det kort igjen ganske snart, typisk når man har spart til litt nedenfor skuldrene, hva? Men langt hår er litt kjedelig på meg, dessuten: alle har langt hår, kort er mye mer "typete" som min mor ville si. Ulempen er at det er så deilig når datter lager frisyrer på meg. Jeg har klippetime om tre uker, får boltre meg i fancy oppsatser frem til det.

Kort rødt hår blir tøft tror jeg, men ikke superkort og ikke superrødt, fordi det som er dødstøft på en 20-åring plasserer deg raskt i en helt annen bås når du er 40. En litt patetisk en. Se på meg hvor crazy jeg er! Funnet meg sjæl, nemlig. Derimot når jeg blir 60 kan jeg gjøre hva jeg vil igjen, tipper jeg, for da er jeg forbi stadiet der man vil kalle det å "prøve for hardt" :ler:

Jepp, jeg bryr meg :)

I dag skal jeg til tannlegen, og har tenkt å belønne meg selv med Linnea Myhres bok, om den ikke er utsolgt alt. Etter alle twittermeldingene i går tror jeg at jeg kan glede meg.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var utsolgt, så da kjøpte jeg... ehm... ni andre :sjenert:

Gikk i en ordentlig bokhandel, en som har bøker utover ti på topp, en hylle med krim og resten pynt og fjas. Er så herlig i sånne bokhandlere som har bøker. Noe av det beste jeg vet :)

Og så nevnte jeg hårklipp for noen kolleger og de mente at det måtte jeg absolutt ikke gjøre :ler:

Typisk når man akkurat har bestemt seg, liksom.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bokhandelen hadde masse Helene Uri, så jeg kjøpte alle de første bøkene, før den hun ble kjent for, de jeg har lest&elsket + et par til. På to dager har jeg slukt (igjen) dyp rød 315 og Honningtunger. De er fantastiske, synes jeg, løp & kjøp! Grugleder meg til engel av nylon, har lest den også før, og den er vond.

Leste først mamma sine eksemplarer av disse, vel verdt å gi Uri 25 øre i royalties (eller hva nå forfattere får) for å vise hvor høyt jeg elsker disse bøkene, samt eie dem selv og lese så mange ganger jeg vil. + gi henne litt reklame (her).

Ellers har jeg vært på møte i københavn i dag, og rakk å hente barna, det føles som en bisarr type effektivitet. Og hatt middagsgjester.

:)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Jeg har bare lest De beste blant oss og liker godt måten hun skriver på. Da får jeg skaffe meg flere :) Blir overvekt av utenlandsk litteratur på engelsk for tiden siden jeg bare kjøper bøker på Kindle'n, av økonomiske grunner, men det er mye flott norsk. På studiet mitt nå må jeg lese en del norsk litteratur, gleder meg.

Ha en fin helg, damer :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nylig hjemkommet fra fantastiske :hjerte: Berlin :hjerte:

En søndag hjemme før det er (grytidlig opp, gru gru) jobb i Helsinki.

Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med fått lyst til å lære meg tysk. Tenk så kult det hadde vært!

Får stå på listen over hva jeg skal fylle tiden med når ikke alt går med til å ha barn. Ikke at jeg har en sånn liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra en som tenker mer enn meg: "Det startet med et brev fra meg selv i fremtiden"

Hva ville vi gjort om vi hadde mottatt et sånt brev? Jeg forestiller meg at det står at det går bra. Det man drømmer om og frykter. Det går bra. Slik som fortiden gikk bra. For meg i hvert fall. I etterkant er den trygg, man skulle engstet seg mindre, for det gikk jo bra. Hva ville man gjort hvis man visste at det gikk bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Sakset fra en som tenker mer enn meg: "Det startet med et brev fra meg selv i fremtiden"

Hva ville vi gjort om vi hadde mottatt et sånt brev? Jeg forestiller meg at det står at det går bra. Det man drømmer om og frykter. Det går bra. Slik som fortiden gikk bra. For meg i hvert fall. I etterkant er den trygg, man skulle engstet seg mindre, for det gikk jo bra. Hva ville man gjort hvis man visste at det gikk bra?

Jeg hadde i hvert fall fått usigelig mange timer til å gjøre andre ting enn å bekymre meg. Jeg er en som lammes av mine egne bekymringer, most of which never actually happens. Jeg prøver mye å tenke nettopp det du sier der; hvis man hadde fått et glimt av seg selv om ti år, tjue år eller mer, og man ser "ikke at det var helt problemfritt, men det går fint, ting ordnet seg sånn i store trekk" så hadde jeg grått av lettelse. Og så skulle jeg tatt meg et glass vin uten dårlig samvittighet og en sjokolade uten dårlig samvittighet og gjort noe hyggelig i stedet for husarbeid uten dårlig samvittighet og... ja.

Lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg skal tenke mer på det selv, og svare selv. Kanskje.

Akkurat nå lengter jeg bare hjem. Ser ut av vinduet og lengter til Berlin også. Lengter til å komme hjem og ta på Berlin t-skjorta og fundere over interessante spørsmål.

Fint i Helsinki også. Men jeg har ikke riktige sko til å gå mer i Helsinki nå, streningen fra kontor til hotell til restaurant til hotell til kontor og snart rundt på flyplasser igjen er mer enn nok for røde høyhælte. Veldig mye brostein i denne byen også.

Egentlig en gyllen sjanse til å skrive en liste over alt jeg lengter/gleder meg til og så glede meg ekstra mye over når jeg gjør dem.

- kose de vakre barna

- tenke på Berlin, i berlin t-skjorte, i en sofa i stedet for en møtestol

- tenne telys og tenke at det er ok med høst

- se film med mannen min

- trene

- lese gode bøker (skal kjøpe disse shades of gray som alle snakker om)

- strikke

- gå kveldstur

... hm, denne ble ikke så original etter at jeg var ferdig med å ha på meg Berlin t-skjorte

Jeg skal gå gjennom Berlin med google street view. Elsker google street view.

Jeg skal lese litt mer tysk historie, drømme om tyskkurs og forstørre et bilde av tv-tårnet til å ha på veggen.

Jeg skal drømme om hvilke ting jeg ville gjort et annet sted som jeg også kan gjøre hjemme. Hverdagene blir bare borte, jeg får trent og gått litt på konsert og teater, men jeg er aldri på tur til Oslo sentrum lenger for eksempel. Blanding av tiltak og at man ikke vil ta tid vekk fra familien, da må de være med og da må det liksom være mål og mening med det. Eller?

Rambling on. :ler:

Kom på noe helt annet, i de siste bøkene mine har det vært alenemødre med alenedøtre og ekstremt fine forhold, tettere. (Tror ikke nødvendigvis det ville vært slik for meg i virkeligheten). Men jeg har jo to barn, men vi er også to voksne, kan noe av det positive jeg leser om overføres? Mer glede og tetthet, mindre uoversikt og organisering? Litt svevende formulert, får komme tilbake til det.

Barna blir størret, livet går unna, og jeg må henge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ang "prosjektet" mitt, litt slack når man er på tur må være lov, jeg kjøpte altså denne nå berømte berlin t-skjorten (militærgrønn med kart over berlin delt i de fire sonene).

- en berlin bag (med bilde av marlene dietrich)

- en blodsten(?) ring, elsker sånne, har hatt to, begge har jeg mistet i et flisegulv og knust. prøver igjen

- et par retro øreanheng fra en liten sølvsmed

- en rød skinnjakke (det er veldig meg å ha rød skinnjakke er jeg redd, rød skinnjakke eller røde høyhælte eller røde boots eller rød kåpe, rødt ullskjerf. rød bukse. må alltid eie et eller flere av disse elementene. Men bruker ikke alle samtidig, da)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

- lese gode bøker (skal kjøpe disse shades of gray som alle snakker om)

Grey. Ordspill.

Og for God's sake, ikke bruk ett øre på dem :overrasket:

Nei, altså, skal ikke nekte noen å lese bøker de gjerne vil lese, men om du har lest en Barbara Cartland noen gang eller hvilken som helst bok med bilde av viktoriansk-jomfru-og-Fabio så får du tegninga... bare i moderne innpakning. Til å gråte blod av. Det dårlige språket og de oppkonstruerte intimsituasjonene tok livet av ethvert tilløp til opphisselse her jaffal. Det var omtrent like opphissende som gamle østtyske dirty filmer :fnise: (minus hårveksten, men likevel).

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting jeg har tenkt på, i etterkant av mgp jr og andre ting. Hun som jodlet for å slappe av, at de tør å synge og stikke seg frem. Jeg syns det virker som om våre barn er mye åpnere for annerledeshet og alternativer enn vi var? Jeg husker det var en i nabolaget som ikke spilte fotball da jeg var liten, de andre gutta visste ikke helt hva de skulle gjøre av ham, han var helt utenfor. Men i dag oppmuntrer jeg min sønn til å gå på dansekurs, for det ser ut til å ligge for ham. Kanskje alt har blitt verre, som man alltid antar. Men i mine naive øyne ser det ut som om mye er blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En blå neglelakk og en rosa leppestift. Begynner å bli litt slapp, skjønner jeg ;)

Men holder meg for det meste rett og slett ute av butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen med å kaste fiskesprett.

Etter legekontroll med minsten skulle vi finne klassen på tur, og vi kom først, så vi satt på stranden i høstsolen og det var så fint og jeg tenkte at jeg bruker naturen alt for lite. Men når skulle jeg egentlig gjort det?

Gi meg litt regn så slipper jeg å tenke sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har prosjektet vart i 115 dager.

(Prosjektet går ut på å øke bevisstheten rundt hva jeg bruker pengene mine og tiden min på.)

Den store forskjellen er vel at jeg ikke shopper for å shoppe lenger. Selv i Barcelona og Berlin gikk jeg egentlig ikke i butikker. Gjorde andre ting :)

Drikker dessuten te i stedet for vin de fleste kvelder og er blitt flinkere til å stå opp tidsnok til at familien får en rolig start på dagen.

Første 90 dager, 15. mai - 6. september:

- MIT, most important task

- fylt en stor flytteeske til loppemarked og ryddet kjelleren (decluttering)

- startet "1 bilde om dagen" prosjekt på Instagram

- mye (mest) penger går til barn, fotballcup m/bollesalg, markedsdag på skolen... etc

- shopping (inkluderer ikke vin, garn, blomster og bøker, for det er livsessensielt):

--- frisørx2. Med tilhørende produktkjøp (forsåvidt nødvendig, har en jobb der jeg trenger å se stelt ut)

--- et flettet hage/strandnett

--- FIRE kjoler... men var i Barcelona

--- 1 topp

--- to par klikklakker (det ene var nødvendig) samt knallrøde fake Ray Ban

--- rød skinnjakke, Berlin T-skjorte, Berlin bag, retro øreringer og blodstein-ring

--- blå neglelakk, rosa leppestift

- hvite dager: ikke overveldende mange før ferien, men i god avholds-te-steam nå

- fine ting:

(denne begynte å bli veldig lang, starter på scratch)

--- Renset spisebordstoler og hørt på søndags-P1

--- Startet arbeidsdagen med fiskesprettkasting på en fin strand

- lest:

--- "Snakk til meg" av Vigdis Hjorth,

--- "Nu, Jävlar!" av Heidi Linde

--- "Harens år" av Arto Paasilinna. Bra bøker!

--- "16.07.41" av Dag Solstad, bra når man skal til Berlin, men litt merkelig?

-På feire:

--- Virginia Woolf av Bjørg Vindsetmo,

--- A tiny bit marvellous

--- Juliet, Naked - eget innlegg om disse

--- "Life" av Keith Richards, litt langdryg, men fantastisk gode historier,

--- "Stardust" Neil Gaiman, kjente meg igjen i hans fantasiunivers fra Sandman tegneseriene. Må få igjen de utlånte tegneseriene og lese dem igjen :hjerte: .

- Etter ferie:

--- Helene Uri maraton: Dyp rød 315, Honningtunger, Engel av nylon, Kjerringer

--- Begynt på: "før jeg brenner ned" Gaute Heivoll" - den har fått innmari mye skryt, la litt til side og begynte på "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?" Johan Harstad. Middels hekta så langt, men hørt mye bra om det og.

- Syklet til jobb (etter ferien)

--- 2 dager, nå er det blitt for kaldt!

- Finne meg sjæl/hippie/friskus:

--- Gå uten bh ser ut til å være hovedattraksjonen så langt. Har ikke fysisk behov for bh, men bruker det for å se anstendig ut. Første som rives av når jeg kommer hjem fra jobb, klemmer og gnager. Så altså, uanstendig og skikkelig 70-talls. (Jeg brant den ikke, da.)

Og, mens jeg ikke kjøper noe (unødvendig) kan jeg skrive ønskeliste:

- tredemølle? Asså DET er sært. Og dyrt! Og tar plass. Og ville jeg brukt den?

- lydbok "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram. (Ellevill: Innspillingen er fra 70-tallet og er helt fantastisk.)

- en aldeles fantastisk kokebok jeg skal kjøpe i gave til alle jeg kjenner:

"Naked Ingredients" Tom Haga/Sven Erik Renaa

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute av trening.

Hele uken drikker jeg te og leser boken min og har fine kvelder med ektemann og trives egentlig best med å gjøre de tingene både barna og jeg koser oss med, lese bøker, danse til radiomusikk, gleder meg bittelitt til ektemann reiser bort og jeg kan gjøre som jeg vil og barna legger seg og jeg gjør ingenting, såklart for jeg er så ute av trening, bortsett fra at jeg drikker vin og hører på smeltemusikk (shape of my heart, most of the time, majesty, ain't no sunshine, past the mission) men jeg er nesten like glad for å drikke te som vin og virkelig noe annet skjønt (mine filmer, serier, lage album hva gjorde jeg egentlig før?) Mine bøker leser jeg uansett, strikke gjør jeg.. kveldsturer gikk jeg for noen år siden, kald natteluft, mørke og opplyste inneliv å titte inn i., Vet hvor jeg vil med dette, er det dagens situasjon som gjør at jeg ikke er meg, ja såklart, for det er mye tid som går med, men er det egentlig så mye jeg savner nå, egentlig ikke lenger, kanskje ville jeg hatt litt mer hobbyer jeg likte før, kansje ville jeg trent mer, kanskje ville jeg sett flere folk jeg ikke ser så mye nå, men egentlig er det, som jeg nesetn alltid ender opp med, hverdagen som er det jeg elsker.

Edit: :ler: la oss kalle det stream of conciousness (eller hvordan det staves) mye feil her. Det handler om en ... kanskje freee spirit? som følte seg så krampaktig fanget med små barn. Og som får livet sitt tilbake litt om litt. Og som lurer på om det er noe hun savner nå. Om hun ville vært et helt annet (og i så fall et bedre) sted om hun ikke hadd forpliktelser. Og frykt.

Og jeg tror ikke jeg kan forestille meg noe bedre sted enn jeg er. Kanskje fantasien min begynner å bli dårlig ;)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...