Gå til innhold

Til dere som HAR lappen KUN på automat gir!


Lille85

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener ikke automat er tull, men jeg foretrekker manuell i svært mange situasjoner. Det er litt for mange settinger der automatgiret begrenser handlingsrommet mitt kjøreteknisk. 

Nå er det ganske stor forskjell mellom de ulike automatgirene også, og det som er mest populært fortiden, ER tull. Ja, CVT kasser er energieffektive, men det er absolutt eneste positive med dem. 

Men jeg tror jeg ender på DSG kasse neste gang, altså automatisk manuell. 

Anonymkode: a070e...ffd

Hva er forskjellen mellom disse?

Anonymkode: 0c25e...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke automat er tull, men jeg foretrekker manuell i svært mange situasjoner. Det er litt for mange settinger der automatgiret begrenser handlingsrommet mitt kjøreteknisk. 

Nå er det ganske stor forskjell mellom de ulike automatgirene også, og det som er mest populært fortiden, ER tull. Ja, CVT kasser er energieffektive, men det er absolutt eneste positive med dem. 

Men jeg tror jeg ender på DSG kasse neste gang, altså automatisk manuell. 

Anonymkode: a070e...ffd

Følte også på det når jeg begynte å kjøre automat, men så fort vi kjøpte elbil så var det problemet løst. Regenerering føles ut som å bremse med giret.

Anonymkode: 0b06e...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vet at du ikke har behov for noe annet enn automat så er det greit å kun ta automat. Det er dog viktig å opplyse om dette i forbindelse med jobber som krever førerkort, som mange jobber gjør. Da kan det nemlig være at jobbilen har en manuell girkasse. De fleste som ser at du har førerkort klasse B antar at du kan å kjøre en manuelt giret bil. Du bør også være klar over at du ikke sitter på kunnskap om å kjøre en manuelt giret bil, og ikke har den samme grunnforståelsen for sitasjoner som kan oppstå i en bakkestart for bilen foran deg om dette er en manuelt giret bil. Du har rett og slett begrenset forståelse for traffikken om du ikke har kjennskap til manuelt girede biler, som du bør være klar over. Fordelen med å kjøre opp manuelt er at du får erfaring med et kjøretøy som utgjør en betydelig del av trafikkbilde fortsatt, som du ikke får med automat. Men det er vel neppe spesielt problematisk i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke automat er tull, men jeg foretrekker manuell i svært mange situasjoner. Det er litt for mange settinger der automatgiret begrenser handlingsrommet mitt kjøreteknisk. 

Nå er det ganske stor forskjell mellom de ulike automatgirene også, og det som er mest populært fortiden, ER tull. Ja, CVT kasser er energieffektive, men det er absolutt eneste positive med dem. 

Men jeg tror jeg ender på DSG kasse neste gang, altså automatisk manuell. 

Anonymkode: a070e...ffd

Hva er i veien med CVT automaten i dine øyne?

Anonymkode: 13aca...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får mark av å kjøre fossilbiler (de er så trege og bråkete) så kan ikke si at automatlappen har vært noe problem.

Anonymkode: 71c77...a8c

Øh... Porsche 911 er ikke akkurat treg... eller hva med Ferrari, Lambo, eller Masserati? M-serien  til BMW? Corvette og AstonMartin.. ingen er spesielt trege.... 

Anonymkode: cd429...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Øh... Porsche 911 er ikke akkurat treg... eller hva med Ferrari, Lambo, eller Masserati? M-serien  til BMW? Corvette og AstonMartin.. ingen er spesielt trege.... 

Anonymkode: cd429...99f

ja - for disse bilene er det mange som har råd til 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh... Porsche 911 er ikke akkurat treg... eller hva med Ferrari, Lambo, eller Masserati? M-serien  til BMW? Corvette og AstonMartin.. ingen er spesielt trege.... 

Anonymkode: cd429...99f

 

2 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev:

ja - for disse bilene er det mange som har råd til 🤣

De er faktisk ikke så dyre.... vanlig misoppfatning...

Anonymkode: cd429...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2010 den 12.13, Lille85 skrev:

Hvorfor valgte du å kun ta på atomatgir? Angrer du?

 

Det er visst en økende interesse for sertifikat bare på automat! :) Jeg må innrømme at jeg er helt forelsket i det!! :hjerte:

 

Kan være latskap, men hvorfor gidde å gire, om det finnes et alternativ som gjør at du slipper?

 

Og jeg HATER å gire da! Har et grådig anspent forhold til den. KAN gire, er ikke vanskelig det liksom, men jeg har en mental sperre tror jeg. Og blir stresset bare ved tanken på giren!

 

Hva? Hvorfor? Fornøyd? :)

 

Tusen takk for svar! :)

Hvis du KAN gire så er det hverken stressende eller noe mer å tenke på enn noe annet i bilen, så du KAN tydeligvis ikke gire - og det er faktisk helt greit! Ikke noe galt i å ta automat, men hvis alle som tar automat kan slutte å si "jeg KAN gire altså, det er egentlig superlett" så blir jeg glad :)

Anonymkode: 88d8b...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humbro

Jeg har hatt sertifikat på automat i snart 6 år nå, og angrer ikke sekund! 
Brukte først en formue på å forsøke å ta lappen på manuell. Fikk det rett og slett ikke til. Eier ikke ett praktisk/teknisk bein i kroppen, tror jeg. Tok pause i flere år, før jeg tok opp igjen kjøringen, og da på automat. Føler meg som en mye sikrere sjåfør når jeg har all fokus på det som skjer rundt meg, slippe å forholde meg til noe med bilen jeg syns er trøblete.

Alle er ulike, men for meg er dette det rette valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen hadde jeg et budsjett å forholde meg til, så måtte velge den billigste kjøreskolen. De hadde 2 kjørelærere, en på automat og en på manuell. Jeg startet på manuell men kjørelæreren var en sikkelig, SIKKELIG, ekkel gris.. altså, han var veldig interessert i småjenter som skulle ta lappen. Kjenner flere jenter og gutter som sier det samme, han fikk også sparken en stund etterpå.

Men uansett, jeg kunne ikke bytte kjøreskole for det hadde jeg ikke råd til så byttet bare kjørelærer som da hadde automat 😂 ble også billigere da jeg var vant til å ferdes i trafikken og slapp å lære med å gire..

12 år etter kunne jeg ikke tenkt meg å tatt manuell oppkjøring

Anonymkode: 48fbd...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...