Gå til innhold

Til dere som HAR lappen KUN på automat gir!


Lille85

Anbefalte innlegg

Manuell og automat kommer til å leve side om side i mange år fremover. Grunnen er at manuell er billigere, og for noen som skal ha en billig bil nr. 2 så er det ikke særlig aktuelt å legge ut 20k ekstra for automat. Det samme gjelder firmabiler. En annen ting er at automat ikke er særlig ideelt i kombinasjon med små motorer. Jeg kunne aldri tenke meg automat på en 1,2 Yaris, f.eks da de blir liggende å gire ned og opp osv. når man begynner på bratte strekninger. Selvsagt er det bare å legge automaten i 3. eller 2., men likevel så stjeler automaten så mye effekt at for de aller fleste er det ikke noe alternativ.

En annen ting er sportslige biler. Svært mange ønsker manuell i biler med litt større motorer som skal kjøres aktivt, som Audi, BMW osv.

Så de av dere som sier at manuell forsvinner om noen år, drøm videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Fordi stadig færre nye biler har det vel...

Korreksjon, det jeg mener, er vel at den type biler i den prisklassen jeg kommer til å sikte meg inn på, ikke har manuellgir, og det er - det - som er relevant for meg.

Men, ja - det er jo en trend at de fleste biler har automatgir.

Sannheten er vel heller at det blir flere biler som kommer med automat, enn at det er færre biler som kommer med manuell. Det begynner altså å bli mer valgfritt hva man vil ha.

Jeg personlig ser ikke nytten eller poenget med automatgir. Det koster vanligvis mye mer å kjøpe (ihvertfall dersom man skal ha dette på litt dyrere biler), det koster mye mer å bytte dersom girkassa skulle ryke og den bruker mer drivstoff.

I tillegg så liker jeg biler som har både motor og drivkraft, og litt av moroa med slike biler er å kunne dra nytte av girkassa for å komme seg raskt opp i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg personlig ser ikke nytten eller poenget med automatgir. Det koster vanligvis mye mer å kjøpe (ihvertfall dersom man skal ha dette på litt dyrere biler), det koster mye mer å bytte dersom girkassa skulle ryke og den bruker mer drivstoff.

I tillegg så liker jeg biler som har både motor og drivkraft, og litt av moroa med slike biler er å kunne dra nytte av girkassa for å komme seg raskt opp i fart.

Helt enig.

Jeg blir fort irritert av automatgirede biler fordi de ikke skifter der jeg vil, og jeg liker å ha 100% kontroll over hva bilen holder på med. Kommer aldri til kjøpe meg automatgiret bil. Jeg tror det er mange andre som meg, som faktisk foretrekker manuelt gir, så jeg tviler sterkt på at de kommer til å gå av markedet i løpet av 10 år som noen her sier.

Jeg mener egentlig det er ganske feigt å velge minste motstands vei jeg da, men om man vil det så spiller det jo ingen rolle en anonym person på nettforum syns :)

Haha, i følge Pondus.no er en bil uten manuelt gir en radiobil, (beklager den usaklige avsporingen, men det var litt morsomt bare).

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig det? De menneskene jeg er mest redd i trafikken er de som tror de har stålkontroll uansett hva som skjer,altså i alle situasjoner. De som tror de har kontroll når de kjører 130 i 60-sonen og tar forbikjøringer på vinglehelvette-veger. Fy faen, de skremmer meg.

Men jeg er enig i at du er en dårligere sjåfør hvis du føler deg utrygg på veien i generelle situasjoner. Jeg tror det er viktig å ikke tro man er verdensmester i å kjøre bil, for dette kan flytte "sperrene" dine til å tenke at det skjer ikke noe fælt uansett. Jeg er var for farene i trafikken, følger reglene, fartsgrensene og det som måtte være. Jeg syns det er mye skumlere å sitte på bil enn å kjøre bil, fordi da mister jeg kontrollen! Ja, jeg var utrygg da jeg begynte å skulle øvelseskjøre. Derfor valgte jeg automat (+ fordi jeg hadde ikke råd til å betale 1000 kroner timen for å lære å gire. En god del grådighet inn i bildet altså).

Forresten så går det ikke ann å ha "full oversikt" på vegen fordi de du kjører sammen med er mennesker som kan gjøre uberegnelige ting. Slike ting skremmer meg også. (Sånn som når bilen foran deg er på veg ut i grøfta ved flere anledninger, tramper hardt på bremsen og kjører treigt for så å kjøre fortere enn fartsgrensa 4 sekunder etterpå.)

Nå tolker du det jeg skriver, helt galt. Det er forskjell på de som du nevner, som tror de er verdensmestere og kjører idiot, og de jeg tenker på som har kontroll over de fleste situasjonene som kan oppstå.... (selvsagt kan bilen foran deg panikkbremse, og du kjører på den....og over slike situasjoner, KAN man ikke ha full kontroll selvsagt...) Men det jeg beskrev var ved normal kjøring....

Det jeg mente med en trygg og god sjåfør, og full oversikt - var at de ikke ble nervøse i forskjellige situasjoner, de kan trafikkregler, leser trafikken og trafikkbildet godt, ser evt. farer som kan oppstå, er trygge på kjøringen sin....osv..

(jeg har lappen på mc, og jeg må si jeg har lært fryktelig mye om å lese trafikken av det...Du må vurdere situasjoner mye mer, enn med bil (både fordi du er mindre og biler ikke ser deg så lett, og fordi du er mer sårbar på en mc)

Nervøse folk som kjører bil, er det skumleste JEG vet... (itillegg til verdensmestrene som du beskrev) Derfor blir jeg litt bekymret, når flere sier de er så nervøse - at de ikke klarer å kjøre manuelt giret bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tolker du det jeg skriver, helt galt. Det er forskjell på de som du nevner, som tror de er verdensmestere og kjører idiot, og de jeg tenker på som har kontroll over de fleste situasjonene som kan oppstå.... (selvsagt kan bilen foran deg panikkbremse, og du kjører på den....og over slike situasjoner, KAN man ikke ha full kontroll selvsagt...) Men det jeg beskrev var ved normal kjøring....

Det jeg mente med en trygg og god sjåfør, og full oversikt - var at de ikke ble nervøse i forskjellige situasjoner, de kan trafikkregler, leser trafikken og trafikkbildet godt, ser evt. farer som kan oppstå, er trygge på kjøringen sin....osv..

(jeg har lappen på mc, og jeg må si jeg har lært fryktelig mye om å lese trafikken av det...Du må vurdere situasjoner mye mer, enn med bil (både fordi du er mindre og biler ikke ser deg så lett, og fordi du er mer sårbar på en mc)

Nervøse folk som kjører bil, er det skumleste JEG vet... (itillegg til verdensmestrene som du beskrev) Derfor blir jeg litt bekymret, når flere sier de er så nervøse - at de ikke klarer å kjøre manuelt giret bil...

Hehe, okei, da er jeg forsåvidt enig med deg :goodbye:

Jeg tenker at det ofte er litt psykiske sperrer som gjør at (iallfall jeg) følte meg tryggere når jeg slapp å gire. Jeg er ikke nervøs når jeg er ut og kjører nå, men akkurat da jeg tok valget mellom automat og manuell var jeg nervøs generelt. Hadde jeg hatt en manuell bil å trene med hadde jeg kjørt opp med manuell uten å blunke, men jeg syntes øvelseskjøring på trafikkskole generelt var skikkelig kleint!! Slappet av ti ganger bedre når jeg endelig fikk kjørt opp, så kanskje hadde situasjonen blitt helt annerledes hvis jeg hadde hatt anledning til å kjøre manuell med en person som ikke skal "dømme" meg. Var egentlig litt redd for kjørelæreren min jeg :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg HAR lappen KUN til automat;)

Valget var lett for min del: Jeg var skeptisk i trafikken pga. en trafikkulykke med døden til følge hos min bror. Kjørte derfor ikke opp før jeg var 20 år og 4 mnd - stresset ikke, med andre ord. Mamma og pappa har kun automatgir, så den eneste muligheten jeg har hatt for øvelseskjøring har skjedd med automat. Jeg betalte også lappen selv, noe som kom på over 30.000 kroner.

Men det hadde mest med trygghet å gjøre, da. Syntes det var veldig vanskelig å komme meg på vegen, og da jeg først kom meg dit ønsket jeg helst å slippe å gire. Føler meg tryggere (har tatt kjøretimer med manuell også, fikk beskjed om at det gikk kjempebra osv. men jeg selv følte meg mer stresset).

I fremtiden planlegger jeg å ta lappen til manuell: Da trenger jeg kun å ta oppkjøringen på nytt - trenger ingen kjøretimer eller teori osv. Derfor regner jeg med å spare penger på det i lengden, når jeg først somler meg til å øvelseskjøre med manuell (altså når jeg får tilgang på en manuell bil).

Jeg fikk også høre av kjørelærer at om 10 år kom nok de aller fleste personbilene i norge til å være med automat girkasse, og at sånn sett var det et godt valg jeg tok i forhold til min situasjon.

YESSS!! flere sjeler som tenker som meg her :-D

Eg har ikke fått lappen ennå, men øvelseskjører på autumat gir ja, manuell gir er patetisk...prøvde å øvelseskjøre på det først...men sannsynligvis er eg bare litt ekstra treig så eg kom meg aldri ut av " 1.gir ....U-sving..fasen"...har ikke mulighet for å øvelseskjøre hjemme...så automatgir er topp. Hvis bilen streiker en eller annen gang , så har eg tatt bussen såpass lenge at eg overlever, har ikke så mange slektninger eg kan låne bil av, og liker heller ikke å låne ting av folk....så det er ikke et problem

og dessuten så tenker eg...eg kan jo bare ta den "vanlige" lappen senere...

men blir folk mobbet for automat gir? ble nesten gjort narr av ....d e kjipt...d e jo bare snakk om forskjellige behov...kan ikke folk skjønne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hogwash

selvsagt kan bilen foran deg panikkbremse, og du kjører på den....og over slike situasjoner, KAN man ikke ha full kontroll selvsagt...

:O

Det er da du SKAL ha full kontroll! Hold alltid lang nok avstand til bilen foran til at du rekker å bråbremse hvis nødvendig.

Forsåvidt, automat er behagelig, manuell gir mye bedre kontroll med kjørerytmen i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Alle burde ta lappen på BÅDE automat og manuelt gir! Det er så lite som skal til for å lære seg å gire, det glir fort av seg selv. Hvis man føler seg utrygg ved å kjøre manuell gir, bør man heller ikke få lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror manuell er på vei ut, hva baserer dere det på, egentlig? Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med land som Usa der, siden de har en annen kultur på automatgir, og vi har helt andre vintre her. Dessuten er det så mange i Norge som har så sterke følelser til enten automat eller manuell-gir, så det vil nok være ett marked for begge deler.

Jeg tror også det vil være et marked for begge deler. Manuell vil nok ikke forsvinne.

Og vet dere folkens, det er faktisk mindre miljøvennlig å kjøre med automatbil. Det kan jo være en grunn til å avskaffe automat i løpet av fremtiden? ;) Men forstår dere som kjører automat, er jo lettvint og greier. Jeg føler meg bare mer konsentrert når jeg kjører ved å gire, siden jeg begynner ofte å tenke på andre ting når jeg kjører med automat fordi det er så sykt lett. Nå skal det nevnes at jeg ikke har lappen enda da... men om ikke så lenge forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle burde ta lappen på BÅDE automat og manuelt gir! Det er så lite som skal til for å lære seg å gire, det glir fort av seg selv. Hvis man føler seg utrygg ved å kjøre manuell gir, bør man heller ikke få lappen.

Tar man lappen for manuell, har man automatisk lappen for automat :)

manuell gir er patetisk...

Kan du begrunne dette?

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Noe jeg fant på en morsom nettside, et fantastisk argument for manuelt gir :

At a gas station in a bad neighborhood, a man pulled a gun on me and told me to get out of the car. Then he saw the stick shift, yelled "Shit!" and ran off. IMMD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell gir er patetisk?? hehe. Arrti utsagn.

Klart det er mest praktisk å ta lappen for begge deler! Kan ikkje sjå for meg 1 god grunn til å BERRE ta lappen på automat??! Kva skulle det vere då? Har man tatt lappen med gir, så har man for begge deler. Mest praktisk, absolutt.

Kanskje synest man at man har råd til en ny svær bil og berre kunne tenke seg å køyre med all slags luksus, men ting kan jo fort skifte, slik at man heller vil nøye seg med ein billigare bil! Og då er det greit å ha lappen på begge deler ;)

Dessutan er eg av heilt annan erfaring når det gjeld å føle seg trygg med autoimatgir, mange eg kjenner som har skifta frå bil med gir til bil med automatgir seier dei føler seg meir utrygge -særlig på glatta. Clutchen er ein liten trygghet for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manuell gir er patetisk...

Dagens :hoho:

Men seriøst, vil absolutt anbefale alle å ta "vanlig" lappen. Mulig noen tror at manuell gir er vanskeligere enn det faktisk er, men ikke vær redde for dette! Og i og med at vi faktisk bor i Norge, ville jeg ikke kun hatt automat. Både antall biler med manuell gir, og hvordan automat kan være på vinterføre er grunner til å ha valgmuligheten for manuell gir åpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg at TS er ute etter svar fra de som har lappen kun på automatgir, men jeg er interessert i å si min mening i denne saken.

Jeg har førerkort for manuelt gir, det gir meg store fordeler i hverdagen. Til deg som bare har førerkort for automat. Hva om du har funnet en jobb du ønsker å søke på, og jobben krever førerkort. Førerkort har du jo, så du søker på jobben. Når du kommer inn til intervju, så sier de at du får firmabil og at det er manuelt gir på den. Da må du takke nei til jobben fordi du ikke kan kjøre bilen.

Du leverer bilen din inn til reparasjon, du får tilbud om en lånebil til bilen din er ferdig. Det er ikke alltid du får velge og vrake mellom manuell og automat, bare så det er sagt. Og da ender du opp UTEN bil.

Jeg er helt enig med det at i bykjøring er det aller best med automat gir.

Jeg vil bare si det, at til dere som tenker å kjøre opp til automat og som gjør det fordi foreldrene deres bare har automat-biler. Jeg kjørte bare automatbil når jeg øvelseskjørte med foreldrene mine. Dette angrer jeg ikke på. Selvfølgelig hadde det vært greit å lært manuell giring så tidlig som mulig, men slik ble det altså ikke. Det som var positivt for meg ved å gjøre det på denne måten var at jeg fortere lærte meg trafikkbildet og alle reglene i trafikken. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kjøre opp for manuelt gir, det var egentlig ikke noe spørsmål en gang. Da jeg kom til kjøreskolen og skulle ha mine første kjøretimer hadde jeg selvfølelig kjøretimer med manuelt gir. Jeg klumset jo litt i starten, men jeg lærte giringen rimelig bra på første kjøretime. Så til dere som aldri har kjørt manuell og som er nervøs for å kjøre det; det kommer til å gå så bra! Kjørelærerne er kjempeflinke, og de kommer aldri til å sende dere ut på hovedveien uten at de er sikker på at dere klarer det.

Jeg anbefaler dere virkelig å kjøre opp for manuell! STÅ på! You can do it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg tok lappen på manuell gir, det gir meg større frihet når jeg vet jeg kan kjøre begge deler. At det er litt stressfullt og vanskelig i begynnelsen når man skal lære seg å gire gjelder jo for de aller fleste. Folk må jo selvsagt gjøre som de vil, men jeg synes ikke det alltid er riktig å velge den enkleste løsningen bare for å unngå det som føles vanskelig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at TS er ute etter svar fra de som har lappen kun på automatgir, men jeg er interessert i å si min mening i denne saken.

Jeg har førerkort for manuelt gir, det gir meg store fordeler i hverdagen. Til deg som bare har førerkort for automat. Hva om du har funnet en jobb du ønsker å søke på, og jobben krever førerkort. Førerkort har du jo, så du søker på jobben. Når du kommer inn til intervju, så sier de at du får firmabil og at det er manuelt gir på den. Da må du takke nei til jobben fordi du ikke kan kjøre bilen.

Du leverer bilen din inn til reparasjon, du får tilbud om en lånebil til bilen din er ferdig. Det er ikke alltid du får velge og vrake mellom manuell og automat, bare så det er sagt. Og da ender du opp UTEN bil.

Jeg er helt enig med det at i bykjøring er det aller best med automat gir.

Jeg vil bare si det, at til dere som tenker å kjøre opp til automat og som gjør det fordi foreldrene deres bare har automat-biler. Jeg kjørte bare automatbil når jeg øvelseskjørte med foreldrene mine. Dette angrer jeg ikke på. Selvfølgelig hadde det vært greit å lært manuell giring så tidlig som mulig, men slik ble det altså ikke. Det som var positivt for meg ved å gjøre det på denne måten var at jeg fortere lærte meg trafikkbildet og alle reglene i trafikken. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kjøre opp for manuelt gir, det var egentlig ikke noe spørsmål en gang. Da jeg kom til kjøreskolen og skulle ha mine første kjøretimer hadde jeg selvfølelig kjøretimer med manuelt gir. Jeg klumset jo litt i starten, men jeg lærte giringen rimelig bra på første kjøretime. Så til dere som aldri har kjørt manuell og som er nervøs for å kjøre det; det kommer til å gå så bra! Kjørelærerne er kjempeflinke, og de kommer aldri til å sende dere ut på hovedveien uten at de er sikker på at dere klarer det.

Jeg anbefaler dere virkelig å kjøre opp for manuell! STÅ på! You can do it :)

Jeg vet ikke om det var meg du mente, men jeg kan iallfall svare ut i fra min situasjon:-)

For det første så blir det jo litt "spekulering" i disse påstandene dine, som jo forsåvidt er korrekte. Hadde jeg søkt jobb hvor bil er nødvendig osv. så hadde jo det blitt mitt problem når jeg plutselig ikke kan kjøre bilen. Nå føler jeg meg nokså sikker i min yrkesretning (sykepleie), så jeg ser ikke det store problemet her. Jeg ønsker ikke å jobbe innen hjemmesykepleien, og for å jobbe på sykehus/sykehjem er det ikke spesielt problematisk å evt. kun ha kortet til automat;-) Dette stemmer selvfølgelig da bare i min situasjon, men jeg tenker at de som har ambisjoner om slike jobber kanskje kjører opp til manuell i utgangspunktet?

Når dette er sagt så planlegger jeg jo da å kjøre opp til manuell, for jeg er helt klar på at det er lurt å kunne begge deler. Jeg tar meg bare ikke råd til å betale 1000 kroner pr. kjøretime da jeg ikke vet hvor lang tid det ville tatt meg. Hadde foreldrene mine betalt kortet (noe som det virker som at er veldig vanlig) hadde jeg vært 30.000 kroner rikere i dag, og sikkert hatt kortet til manuell!:) Det var ikke min "ønskesituasjon" å kjøre opp til automat, absolutt ikke!

Så til neste uthevede punkt ;-)

Jeg har jo da ikke kommet så langt i livet enda at jeg har fått kjøpt meg bil.. Jeg er student, og holder meg til føttene/bussen/sykkelen. Derfor er jeg jo da så heldig at jeg enda ikke er blitt avhengig av bil. Jeg ser for meg det at bilen hadde måtte inn til rep. som ganske uproblematisk, selv uten lånebil. Jeg er så godt vant, og det er så bra kollektive tilbud her, så jeg skulle klart å kommet meg dit jeg ville med eller uten bil. Dette vil selvfølgelig forandre seg den dagen jeg har barn i barnehage osv, men så har jeg jo en samboer med kortet til manuell så vi hadde vel klart oss da også.

Som en liten avslutning: Det blir litt mye "spekulasjoner" synes jeg, og kanskje litt mye negative holdninger. Å klare seg uten bil når man er student uten barn i noen uker (eller år for den saks skyld) er ikke så problematisk at jeg ville ha betalt flere tusen for det andre alternativet. Men det er meg!:D Hadde nå det å hatt kortet til manuell vært helt avgjørende tror jeg de fleste av oss automatkjørere ville tatt ny oppkjøring på flekken. Jeg stresser ikke med det, på lik linje som jeg ikke stresset med å ta lappen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Essi89

Jeg tenkte ikke spesielt på deg da jeg skrev det. Men generelt egentlig. Ikke alle vet hva de skal utdanne seg til når de er 18 år og fortsatt går på videregående. Hadde nå aldersgrensen for oppkjøring til bil vært 23 så hadde ting kanskje vært litt annerledes da de vet litt mer hvordan situasjonen er og blir.

Nå vet jeg ikke hvor mye det koster å ta førerkortet for automatgir, kanskje du kan fortelle meg det? Men jeg betalte ikke 30 000 kr. for å kjøre opp til manuell (2 år siden). Jeg betalte 23 000. Ja det er mye penger, og kanskje prisene varierer fra by til by. Ikke vet jeg.

Jeg ville egentlig bare påpeke at det lønner seg i lengden å ha førerkort for manuelt gir. Selvfølgelig hvis man har råd/mulighet til det. Og jeg mener at det at foreldrene bare har hatt automat egentlig ikke er noen unnskyldning. Kjørelærerne er som regel kjempeflinke og giringen lærer du fort selv om du bare har kjørt med automat før.

Jeg er selv student og kjører bare bil når jeg er hjemme og får låne bil. Kollektivtransport er flott for oss som er studenter. Men nå var det vel egentlig ikke det dette dreide seg om. Det er godt å slippe å tenke på at man senere i livet er nødt til å ta førerprøven på nytt. Så hvis argumentet er at man ikke har råd til å ta det for manuelt og at man derfor tar førerkortet for automat så skjønner jeg det veldig godt. Da er det jo et valg mellom å kjøre opp for automat eller å ikke kjøre opp i det hele tatt ennå. Men nå var innlegget som sagt ikke rettet bare mot deg, men generelt mot de som ikke vil kjøre opp for manuell av andre grunner enn økonomien.

Uansett anbefaler jeg alle å kjøre opp til manuell en eller annen gang. Ja, har du rukket å bli 50 år så kan du kanskje begynne å revurdere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Essi89

Jeg tenkte ikke spesielt på deg da jeg skrev det. Men generelt egentlig. Ikke alle vet hva de skal utdanne seg til når de er 18 år og fortsatt går på videregående. Hadde nå aldersgrensen for oppkjøring til bil vært 23 så hadde ting kanskje vært litt annerledes da de vet litt mer hvordan situasjonen er og blir.

Nå vet jeg ikke hvor mye det koster å ta førerkortet for automatgir, kanskje du kan fortelle meg det? Men jeg betalte ikke 30 000 kr. for å kjøre opp til manuell (2 år siden). Jeg betalte 23 000. Ja det er mye penger, og kanskje prisene varierer fra by til by. Ikke vet jeg.

Jeg ville egentlig bare påpeke at det lønner seg i lengden å ha førerkort for manuelt gir. Selvfølgelig hvis man har råd/mulighet til det. Og jeg mener at det at foreldrene bare har hatt automat egentlig ikke er noen unnskyldning. Kjørelærerne er som regel kjempeflinke og giringen lærer du fort selv om du bare har kjørt med automat før.

Jeg er selv student og kjører bare bil når jeg er hjemme og får låne bil. Kollektivtransport er flott for oss som er studenter. Men nå var det vel egentlig ikke det dette dreide seg om. Det er godt å slippe å tenke på at man senere i livet er nødt til å ta førerprøven på nytt. Så hvis argumentet er at man ikke har råd til å ta det for manuelt og at man derfor tar førerkortet for automat så skjønner jeg det veldig godt. Da er det jo et valg mellom å kjøre opp for automat eller å ikke kjøre opp i det hele tatt ennå. Men nå var innlegget som sagt ikke rettet bare mot deg, men generelt mot de som ikke vil kjøre opp for manuell av andre grunner enn økonomien.

Uansett anbefaler jeg alle å kjøre opp til manuell en eller annen gang. Ja, har du rukket å bli 50 år så kan du kanskje begynne å revurdere :fnise:

Det koster ikke mer å kjøre opp til automat i utgangspunktet, men det kommer ann på hvor du kjører opp og hvor mange timer du har. Prisene har økt mye de siste årene, så minseprisen er nå høyere enn den var for to år siden (sambo kjørte opp for snart 4 år siden og da hadde han ingen ekstra kjøretimer og alt det obligatoriske havnet på rundt 17.000. Nå har den prisen gått mye opp, spesielt i store byer, og det obligatoriske kommer på over 20.000.) Så skal jeg være ærlig å innrømme at jeg hadde en 6-7 kjøretimer, så for meg ble det over 30.000, og du vet jo helt sikkert at det er mye penger for en student:O hele sommerjobblønna mi gikk til den dumme rosa lappen:p *hehe*

Jeg nevnte det med at foreldrene mine kun har automat i forhold til økonomien også. Jeg ville ha trengt flere kjøretimer hvis jeg skulle ha kjørt opp til manuell, og det hadde jeg ikke råd til. Hadde mamma og pappa hatt manuell hadde jeg kanskje lært giringen med en gang, slik at jeg hadde hatt råd til å finansiere førerkortet uansett.

Er HELT enig i at det må være godt å slippe å tenke på å ta lappen "på nytt"... Og at en kan kjøre alle slags biler. Jeg kom bare med eksempler på når det ikke er så "nøye" om en har kortet til manuell eller automat. ;-)

Ja, også tok jo jeg kortet da jeg var 20,5 år, så jeg hadde jo allerede valgt og begynt min utdanning. Selvfølgelig har du rett i at ikke alle vet hva de skal bli når de er 18 år... Glemmer nesten av at jeg var et par år eldre enn gjennomsnittet da jeg tok lappen *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så lærer du fint å gire i løpet av de ca 20 timene som er obligatoriske. Sensor stryker deg ikke om du kveler bilen i et kryss eller i en motbakke. Det er bare snakk om å håndtere bilen relativt bra. Den perfekte giringen kommer etter hvert som du kjører mer og mer med manuell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så lærer du fint å gire i løpet av de ca 20 timene som er obligatoriske. Sensor stryker deg ikke om du kveler bilen i et kryss eller i en motbakke. Det er bare snakk om å håndtere bilen relativt bra. Den perfekte giringen kommer etter hvert som du kjører mer og mer med manuell...

Godt mulig, men ville ikke ta den sjansen. :gjeiper:

Dessuten så får du jo ikke begynne med det obligatoriske før en er så og så flink i trafikken, så giringen skal en da kunne før det obligatoriske.

Det er et faktum at trafikkskoler ofte gir det "noen kjøretimer flere enn du trenger". Jeg skiftet kjørelærer (fordi det ble travelt for min kjørelærer). Det siste han hadde sagt til meg var at jeg trengte to timer til, og at disse skulle jeg få med neste kjørelærer.

Da jeg kjørte første timen med den nye kjørelæreren sa han at "ja, da kan du jo begynne med det obligatoriske, dette var så bra at vi trenger ingen flere timer". Så sa jeg "åja, da kan jeg avbestille den andre timen den forrige læreren satte opp for meg?" og fikk til svar "ehh. nei hvis du allerede har skrevet opp en time så må du vel ta den, hvis den andre kjørelæreren følte at du trengte den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...