Daria Skrevet 23. mai 2024 Forfatter #38521 Skrevet 23. mai 2024 Når jeg ser sykkelløp, vil jeg gjerne se sykkelløp. Ikke lange tilnærmet reklameinnslag med tomprat med lokale mostprodusenter...
Daria Skrevet 24. mai 2024 Forfatter #38522 Skrevet 24. mai 2024 Det ringte på døren - ikke ringeklokken nede, men døren til leiligheten - og der sto det en montør som la muntert i vei på bergensk om et nett som ikke virket og en nøkkel og forventet tydeligvis at jeg visste hva han snakket om. Det er mulig jeg så like opplyst ut som jeg følte meg - og like lekker og presentabel, nylig hjemkommet fra trening... Vi ble enige om at han skulle prøve hos naboen - hun pleier tross alt å ta seg av sånt...
Daria Skrevet 24. mai 2024 Forfatter #38523 Skrevet 24. mai 2024 Tour of Norway går i dag forbi Låtefoss - til glede for alle med velutviklede Øystein Sunde-assosiasjoner
Daria Skrevet 24. mai 2024 Forfatter #38524 Skrevet 24. mai 2024 (endret) Daria skrev (På 21.5.2024 den 19.43): 21.05: 11 lest, en kjøpt. I kategorien for "Hvorfor har jeg ikke lest denne før?" kan jeg i dag presentere Evelyn Waughs Gjensyn med Brideshead, i en ny og god oversettelse fra 2017. Aristokratisk dekadanse fra mellomkrigstiden, studentliv i Oxford på 20-tallet (alltid fantastisk å lese om - eia var man der (ikke at man som kvinne hadde adgang...)), kunst og kjærlighet - og katolisisme, en adskilig viktigere komponent enn man kanskje skulle tro. Samt en teddybjørn kalt Alyosius, og ren språklig nytelse. 24.05: 12 lest, en kjøpt. Zadie Smiths Swing Time utspiller seg på flere tidsplan parallelt. Det begynner (nesten) med slutten, hvor noe avgjørende åpenbart nettopp har hendt, og derfra rulles både hovedpersones oppvekst og voksenliv opp - fra et belastet London-område til jetsetliv og en afrikansk landsby, med temaer som i kjent Smith-stil inkluderer fattigdom, rase, kjønn, utviklingshjelp og hvite privilegier. Jeg henger stort sett med på hvem, hva, hvor og når (det siste er mest utfordrende), men det går litt fort i svingene på slutten. Endret 24. mai 2024 av Daria
Daria Skrevet 24. mai 2024 Forfatter #38525 Skrevet 24. mai 2024 Tunneltrøye - en nyvinning for sykkelløp på vestlandet...
Daria Skrevet 26. mai 2024 Forfatter #38526 Skrevet 26. mai 2024 Lunsj-søndag - jeg ble hentet litt før 11 og var hjemme i 16-tiden. En venninnes nye leilighet er inspisert - nybygd og lekker og med utsikt - og noen timers skraving gjennomført. Vi skulle vært fem og endte med å bare være tre; veldig synd med de som manglet, det er så sjelden vi får samlet alle, men hyggelig å treffes.
Daria Skrevet 26. mai 2024 Forfatter #38527 Skrevet 26. mai 2024 Daria skrev (På 24.5.2024 den 16.30): 24.05: 12 lest, en kjøpt. Zadie Smiths Swing Time utspiller seg på flere tidsplan parallelt. Det begynner (nesten) med slutten, hvor noe avgjørende åpenbart nettopp har hendt, og derfra rulles både hovedpersones oppvekst og voksenliv opp - fra et belastet London-område til jetsetliv og en afrikansk landsby, med temaer som i kjent Smith-stil inkluderer fattigdom, rase, kjønn, utviklingshjelp og hvite privilegier. Jeg henger stort sett med på hvem, hva, hvor og når (det siste er mest utfordrende), men det går litt fort i svingene på slutten. 25.05: 14 lest, en kjøpt. Diktene i Nils-Aslak Valkepääs Vindens veier er over 40 år gamle, men klimasak og samenes rettigheter er jo ikke akkurat uaktuelle temaer... Her er også årstidenes gang og kjærlighet båpde til naturen og til kvinnen, i mange fine bilder og formuleringer. Dessuten er dette også en kunstbok, med kulltegninger og tresnitt. Vener av Bernhard av Annemarie Scwarzenbach handler om torløs ungdom i Tysland og Paris ca 1930 (boka er originalt utgitt i 1931). Bernhard, lykkebarnet alle elsker, er musikkstudent og flytter til Paris, hans venn Gert drar til Berlin for å male, men også vel så mye på grunn av maleren Leon, og Ines blir sittende fast i pene rike pikers innholdsløse liv. Det søkes etter lykke og kjærlighet i mange former og med varierende hell. Innholdsmessig er det kanskje ikke så nyskapende (hvertfall ikke i dag, det var nok mer vågalt da), men fint fortat - jeg liker den tilstedeværende fortelleren.
Daria Skrevet 27. mai 2024 Forfatter #38528 Skrevet 27. mai 2024 Jeg var ikke helt forberedt på at klokka hadde passert 10 med god margin da jeg våknet i dag Ingen plikter, ingen planer, uforutsigbart og variabelt vær og ditto kropp - da blir det en rolig dag med formiddagstv fra BBC og huslig sulling i reklamepausene. Jeg har vært en tur i kjelleren og har planer om en tur ut til glasskontainer og postkasse, og der ender nok dagens mosjon og utferdstrang...
Daria Skrevet 27. mai 2024 Forfatter #38529 Skrevet 27. mai 2024 I anledning styrtregnet har det lokale bassenget åpnet for en (forhåpentligvis) kort periode, med usedvanlig høy vannstand. Det var en gang en gate, nå vasser folk med vann nesten til knærne...
Daria Skrevet 27. mai 2024 Forfatter #38530 Skrevet 27. mai 2024 Og ikke overraskende har bassenget en lokal filial i kjelleren... Jeg tok turen ned for å sjekke ståa (med gummistøvler), og på det planet boden min er (det nederste av kjellerens to...) sto vannet så høyt (og så skittent) at det ikke fristet å gå nærmere. Jeg tror ikkr jeg har noe veldig viktig stående på gulvet der (det har jo vært oversvømmelse der før, man lærer), og jeg får uansett ikke gjort noe med det nå.
Daria Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #38531 Skrevet 28. mai 2024 I hvilken verden - annet enn min mors, åpenbart - er 9.30 et naturlig tidspunkt for en telefonsamtale? Er det behandlingsdag er jeg enten allerede ute av huset eller et sted på veien mellom seng og ytterdør; er det fridag er sannsynligheten stor for at jeg ikke har stått opp, jeg er hvertfall ikke ferdig med frokost og morgenrutiner. I dag var jeg mellom fysio og bibliotek (fordi kaféen jeg hadde tenkt å mellomlande på hadde strømbrudd...). Jeg har også rukket å legge igjen en god sum på apoteket (og spart litt på 2 for 1 på solkrem. Enkelte ting har jeg blitt flinkere på med årene, inkludert faktor høyere enn 12...) og sjekket vannstanden i kjelleren. Vi har gått fra basseng til dammer...
Daria Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #38532 Skrevet 28. mai 2024 (endret) Daria skrev (På 26.5.2024 den 19.25): 25.05: 14 lest, en kjøpt. 27.05: 15 lest, en kjøpt. Ida Hove Solbergs Var det grønt er en dikt samling hvor apokalypsen er nær - eller kanskje har den kommet? Verden, naturen og menneskeheten står på spill, men en kjærighet har allerede forsvunnet. Dikt jeg liker, men sliter med å si så mye fornuftig om... Endret 29. mai 2024 av Daria
Daria Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #38533 Skrevet 28. mai 2024 Ting tyder på at jeg uforvarende gjorde noe lurt på 17. mai, da jeg delte et gammelt russebilde med to vgs-venninner på messenger. I dag brukte begge den fellestråden til bursdagsgratulasjoner, og plutselig hadde vi en felleschat gående. Jeg har hatt sporadisk kontakt med begge, men de har visst knapt snakket sammen siden skolen (en har stort sett bodd utenlands). En sånn lavterskel-tråd burde vi jo klare å opprettholde... Dessuten endte det i en timeslang telefonsamtale og halvkonkrete planer om å møtes for oss som har den muligheten
Daria Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #38536 Skrevet 29. mai 2024 Ny Øystein Sunde-referanse: Når mannen som selger dyre høyttalere faktisk heter Ståle...
Daria Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #38537 Skrevet 29. mai 2024 Theo som gir Brent beskjed om Stop touching the cacti! må jo være et av årets MC-øyeblikk 🌵
Daria Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #38538 Skrevet 29. mai 2024 Daria skrev (På 28.5.2024 den 11.21): 27.05: 15 lest, en kjøpt. Ida Hove Solbergs Var det grønt er en dikt samling hvor apokalypsen er nær - eller kanskje har den kommet? Verden, naturen og menneskeheten står på spill, men en kjærighet har allerede forsvunnet. Dikt jeg liker, men sliter med å si så mye fornuftig om... 29.05: 16 lest, tre kjøpt. AJ Pearces Mrs Porter calling er bok tre om Emmy og livet i redaksjonen på et dameblad i London under krigen. Jeg elsker disse bøkene, som er dameromaner i orets rette forstand - romaner fulle av kapable, ressurssterke kvinner og vennskapene, jobbene og livene deres. Det er menn her, det er til og med en veldig søt kjørlighetshistorie, men det er bare en liten del av det. Det er på mange måter også feelgood-romaner, fulle av humor og varme, men ikke bare - det er tross alt en krig her, og lommetørkle anbefales. Det er alltid en fare for at serier - og farfattere - man elsket ved første møte taper seg etterhvert, men denne levde opp til forventningene på alle måter. Forhåpentligvis kommer det flere - krigen er jo ikke over... To bøker i postkassen i dag - en liten flis og en murstein, men begge smale på hver sin måte. The life of Rebecca Jones av Angharad Price er en walisisk roman - originalt skrevet på walisisk - om en jordbruksfamilies møte med 1900-tallets modernisering. Spying and the crown handler om den britiske kongefamiliens forhold til etterretningstjenesten, og går rett inn i bokhyllas ikke ubetydelige samling om britisk rojal historie...
Roadrunner Skrevet 29. mai 2024 #38539 Skrevet 29. mai 2024 Daria skrev (3 timer siden): Theo som gir Brent beskjed om Stop touching the cacti! må jo være et av årets MC-øyeblikk 🌵 Jeg er på hæla denne uka... Ikke sett noe siden forrige uke så har en jobb å gjøre til helgen 🙈
Daria Skrevet 29. mai 2024 Forfatter #38540 Skrevet 29. mai 2024 Jeg skal prøve å holde avsløringene på et minimum
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå