Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Det ble ikke bunad - kombinasjonen varme, litt laber form og reise ut av byen med tog og buss, med alt det innebærer av trinn og trapper, tilsa at lett silke var en bedre løsning enn tung ull. Jeg angret litt da jeg kom ut og så alle bunadene, og var gdt fornlyd med valget resten av dagen. Jeg har sosiaisert med familie - til og med tenåringen dukket opp etter hvert - og spis pavlova og is; nå er sofaen min venn resten av dagen.

Det fineste jeg ser på 17. mai er forøvrg tenåringer - pyntet og fine i konfirmasjonsdresser, sommerkjoler og bunader, ute og feirer og har det fint med venner, gjerne med flagg i hånda. Ikke fordi mor han insistert på at de skal pynte seg (antar jeg, i de fleste tilfeller, men fordi det faktisk er naturlig for dem også. Allmenn, lavterskel feiring for alle aldre og nordmenn i alle varianter (dame på ca 60, svartkledd med glitrende hijab og flagg i hånden var også en av dagens bedre observasjoner) - vi som land og samfunn har jo fått til noe her (men kaféen i første kunne godt videreført fjorårets suksess og hatt stengt i dag...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Det var ikke et bevisst valg å spare finalen av Bake-off (jeg fant aldri ut når det faktisk gikk på tv og har strømmet alt i appen) til 17. mai, men det føles jo passende. Favoritten min henger fortsatt med, så jeg håper det beste og krysser fingrene...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet dagen med en covid-test ( en setning jeg ikke har skrevet på en stund...), siden gårsdagens antydninger til en gryende forkjølelse tok seg opp i løpet av natta og jeg uansett hadde en test liggende. De to strekene kom fort... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo kjipt. Håper du får en lett runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg fortsatt smakssans (*bank i bordet*), det er jo framgang fra sist... :fnise: Satser på at det ikke blir så mye verre enn dette, og at jeg kan møte verden igjen på tirsdag. Det mest frustrerende er jo ikke å være syk, men å risikere å måtte avlyse timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende. Jeg kom på at puste-appen min har en minuttlang øvelse for (eller mot) tett nese og ga den en forsøk - den hadde faktisk umiddelbar effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut. Høres ut som noe min allerginese kunne hatt godt av til tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust inn, pust ut, hold pusten i 10 sekunder mens du rister på hodet. Gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det må testes. Er litt slitsomt å puste for tiden.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg først og fremst leser ut av denne artikkelen, er at "flere profilerte mediepersoner" er imponerende lettlurte og dårlige på kritisk tenkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne fremme et forslag om rasjonering eller karenstid på enkelte (eller alle) plagsomme ting. Som sykdom (jeg har allerede to svært tilstedeværende på fulltid, jeg trenger ikke midlertidige tillegg), bortimot søvnløse netter (tre på rad begynner å merkes. Særlig i kombinasjon med og ikke urelatert til overnevnte tilleggssykdom) og døde tanter (to på under en måned er definitivt for mye, selv om den ene hadde passert 80 og bodde på sykehjem). 

Dagens store og mer prosaiske spørsmål er hva jeg skal gjøre med psykologtimen som har avbestllingsfrist senere i dag - skal jeg satse på at formen tar seg opp i tide eller avbestille for sikkerhets skyld? Det kan skje mye på to dager (og litt søvn hadde sikkert hjulpet), det koker ned til hva som vil være mest bittert - å måtte betale for ubenyttet time fordi jeg ikke ble bra nok i tide eller gå glipp av en time jeg kunne ha hatt, men valgte å avbestille... :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 16.5.2024 den 18.40):

16.05: Åtte lest, en kjøpt (og en bestilling sendt...).

Litteratur för amatörer er et utvalg tekster Agneta Pleijel - svensk forfatter og kulturskribent siden 60-tallet - har skrevet om litteratur i løpet av sin karriere. Anmeldelser, artikler og essays, for- og etterord. Det er mange forfattere her som er ukjente for meg - flere enn jeg forventet - og det varierer litt hvor mye interesse og nysgjerrighet jeg klarer å mønstre, også for kulturdebatter som foregikk før min tid. Men kapittelet om Tomas Tranströmer gir meg lyst til å hente ham fram fra hylla igjen.

Det går unna på Helgelandskysten - bortsett fra at Roy Jacobsen i Rigels øyne har sendt Ingrid bort fra Barrøy og ut på leting etter en russer fra forrige bok. Letingen setter henne i kontakt med nye sider av krigen og krigsoppgjøret og sender henne helt sør til Indre Østfold. Boka glir godt, jeg leser hele på noen ettermiddagstimer, men jeg blir aldri veldig grepet og engasjert (i motsetning til anelderne som triller seksere og superlativer på omslaget). Det er en historie jeg burde bli rørt av, men jeg blir mer irritert og litt oppgitt over Ingrid (og tar meg i å lure litt på dette med mannlige forfattere som skriver om kvinnlige hovedpersoner og om det er en del av det :vetikke: ).

18.05: Ti lest, en kjøpt.

En oppsummering av gårdagens aktivitet før jeg går i gang med dagens...

Bare en mor er den siste (foreløbig...) av Roy Jacobsens bøker om Ingrid fra Barrøy. Det har blitt ca 1950 (det er ikkke helt enkelt å henge med på tidens gang her, man må bite seg merke i det de gangene det refereres til et barns alder - det er ikke gitt at det kommer andre tegn på at det har gått et par år i en bisetning), det er igjen folksomt på Barrøy og havet gir og havet tar på så mange måter. Ingrid er fortsatt overmennesket (jeg har lest litt anmeldelser og sett at jeg ikke er alene om å henge meg opp i det...) som styrer og bestemmer over alt og alle og tydeligvis takler alt. Serien er full av mennesker som forlater barne sine og/eller går til grunne på ulikt vis, men Ingrid står i alle stormer og tar til seg alle trengende unger. Det blir rett og slett litt mye (også av fiske...).

Therese Bohmans Den andra kvinnan handler som tittelen antyder om en elskerinne - noe så klisjéfylt som den unge uutdannede sykehuskantinevikaren og den godt etablerte 20 år eldre overlegen. Tilsynelatende. I praksis handler det om klasse og økonomisk og kulturell kapital, om fordommer og forventinger på både det individuelle og samfunnsmessige planet. Den navnløse hovedpersonen og fortelleren er den skoleflinke arbeiderklassetjeien som har snublet litt underveis på sin klassereisevei og står fast et sted i midten, mellom sin bakgrunn og kollegaer og sin universitetsstuderende venninne og dennes middelklasseomgangskrets. Hun ser begge sider med et skarpt blikk, men ikke seg selv like klart - det gjør til gjengjeld leseren. her kan ok de fleste møte seg selv i døra og kjenne litt på egne fordommer - det gjorde hvertfall jeg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyet til litt og temperaturen falt merkbart - det var ganske deilig. Utfordringen med lett feber i 25+ og knallsol er å kjenne hvor mye av varmen som er egenprodusert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 18.5.2024 den 12.56):

Fascinerende. Jeg kom på at puste-appen min har en minuttlang øvelse for (eller mot) tett nese og ga den en forsøk - den hadde faktisk umiddelbar effekt. 

Puste-app??? Høres interessant ut… Hva heter den appen?

Daria skrev (20 timer siden):

Jeg vil gjerne fremme et forslag om rasjonering eller karenstid på enkelte (eller alle) plagsomme ting. Som sykdom (jeg har allerede to svært tilstedeværende på fulltid, jeg trenger ikke midlertidige tillegg), bortimot søvnløse netter (tre på rad begynner å merkes. Særlig i kombinasjon med og ikke urelatert til overnevnte tilleggssykdom) og døde tanter (to på under en måned er definitivt for mye, selv om den ene hadde passert 80 og bodde på sykehjem). 

Dagens store og mer prosaiske spørsmål er hva jeg skal gjøre med psykologtimen som har avbestllingsfrist senere i dag - skal jeg satse på at formen tar seg opp i tide eller avbestille for sikkerhets skyld? Det kan skje mye på to dager (og litt søvn hadde sikkert hjulpet), det koker ned til hva som vil være mest bittert - å måtte betale for ubenyttet time fordi jeg ikke ble bra nok i tide eller gå glipp av en time jeg kunne ha hatt, men valgte å avbestille... :vetikke:

God bedring. :klem3: Håper Mr.Covid stikker av fortere enn fort. Han er alltid en uvelkommen gjest… 


Jeg støtter forslaget ditt fullt ut. Mer enn nok sykdom og død her også… 

Hva endte du opp med? Avbestille eller ta sjansen på at du blir frisk nok til å gå?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen heter Breathwrk, man kommer langt med gratisversjonen (jeg har ikke testeb hverken betalutgaven eller alternative apper og har sånn sett ikke noe sammenligningsgrunnlag...).

Timen er ikke avbestilt, det ligger an til en kamp mellom vilje og fornuft i morgen. Og følelser, ikke minst - det faktum at det er så få timer igjen og de derfor føles så verdifulle veier jo tungt. 

Formen er relativt sett ikke så verst (og hva som er rent covid-forårsaket og hva som er påvirket/forsterket/inspirert av manglende søvn, uregelmessige måltider, uorden i alle vaner og rutiner og ikke minst mer eller mindre variasjoner over de faste utfordringene er jo et spørsmål ingen kan svare på), det mest avgjørende - og det vanskeligste å bortforklare og ignorere - er feberen som fortsatt henger litt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vilje og fornuft var skjønt enige om at formen slett ikke var så verst i dag (men at å avlyse morgentrenngen hos fysio fortsatt var en god avgjørelse - jeg hadde egentlig en dobbeltbooket dag), så det ble tur til vestlendingen for å snakke livet og døden, Roussau og Voltaire og barneoppdragesens to skoler. Kreftene var derimot ikke så klare for den overraskelsen det var at bussholdeplassen hvor jeg skulle gå av på vei hjem var stengt og den ekstra turen det innebar. Men det kunne vært verre - jeg oppdaget det i tide til å komme meg av på holdeplasse før, som fortsatt er gangavstand. Holdeplassen etter kommer først etter en femminutterstur på motorveien...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 19.5.2024 den 12.25):

18.05: Ti lest, en kjøpt.

21.05: 11 lest, en kjøpt.

I kategorien for "Hvorfor har jeg ikke lest denne før?" kan jeg i dag presentere Evelyn Waughs Gjensyn med Brideshead, i en ny og god oversettelse fra 2017. Aristokratisk dekadanse fra mellomkrigstiden, studentliv i Oxford på 20-tallet (alltid fantastisk å lese om - eia var man der (ikke at man som kvinne hadde adgang...)), kunst og kjærlighet - og katolisisme, en adskilig viktigere komponent enn man kanskje skulle tro. Samt en teddybjørn kalt Alyosius, og ren språklig nytelse.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i en lignende kategori hos meg, nemlig «hvorfor har jeg ikke lest?». Det forsterket seg etter at jeg først besøkte eiendommen hvor filmen ble spilt inn, og SÅ så filmen etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stått på burde-vil-og-skal-lista i årevis, men veien derfra kan være uventet lang - eller, i andre tilfeller, overraskende kort. Ingen av delene har noen åpenbar forklaring... Men noen filmatisering har jeg ikke sett - burde jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har lest under syriner og latt meg underholde av tenåringsgutter (det var nok ikke deres intensjon :fnise: ) i dag. En ting er at Lene Marlin plutselig lød fra en av mobilene (det er tross alt min tenåringstid), men måten de ordlegger seg på er jo ganske fascinerende - fullt av engelske ord, men med norsk syntaks og bøyning. Hu flasha titsa sine (sannhetsgehalten i enkelte av påstandene er jo en annen sak...) og Han cheata på hu og hu cheata på han - språknerden blir både frastøtt òg tiltrukket av en sånn omgang med språket :ler:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...