Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har riktignok leseiveren min måttet vike for andre presserende aktiviteter i mai, men jeg har jo et håp om at det snart vil bli tid til å sette seg ned med en god bok igjen. Jeg har jo nettopp gått til innkjøp av en gyngestol som er perfekt til formålet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne jeg gjort, men jeg tror biblioteket ville protestert (og de har allerede fått den tilbake)... Men les den, absolutt :jepp:

Skrevet
Dallandra skrev (4 minutter siden):

Nå har riktignok leseiveren min måttet vike for andre presserende aktiviteter i mai, men jeg har jo et håp om at det snart vil bli tid til å sette seg ned med en god bok igjen. Jeg har jo nettopp gått til innkjøp av en gyngestol som er perfekt til formålet. 

Oh, gyngestol drømte jeg om i mange år - en videreføring av huskene jeg elsket som barn. Så kom svimmelhet og balanseutfordringer og lysten gikk over - nå foretrekker jeg ting som står stødig...

Skrevet

Jeg har to gyngestoler nå, faktisk. En gammel og sliten lik den min mormor alltid satt i. Den er annektert av bikkja, men jeg har en plan om å levere den til en møbeltrekker når hunden ikke er mer. Og så denne nye. 

Hvordan planen om å eie to gyngestoler passer inn i planene om å flytte inn i noe mindre er heller usikkert. Kanskje må vi revurdere størrelsen på vår neste bolig. 

Skrevet

Noen ting må man jo prioritere å få plass til...

Skrevet

Ark lokker med kvantumsrabatt om dagen - kjøpt minst to bøker, få 30% på begge (eller alle). Sånn apropos fulle bokhyller... Jeg har jo uansett planer om en Oslo-relatert bok i avskjedsgave til han som velger å forlate byen (denne by som ingen forlater uten å få merke av den - om ikke annet i bokhylla :fnise: ), så jeg burde jo benytte anledningen, det er bare sunn økonomisk fornuft.

Skrevet

Nå måtte jeg tenke meg om når du skrev "han som forlater byen" men jeg tror hjernen min falt ned på vesterled... 

Skrevet

Alternativet var at jeg lever et ukjent dobbeltliv du ikke vet noe om? :lur: :ler: 

Skrevet
Daria skrev (45 minutter siden):

Alternativet var at jeg lever et ukjent dobbeltliv du ikke vet noe om? :lur: :ler: 

Du har knapt energi til det livet jeg vet om..... :ler:

Skrevet

Jeg har hvertfall ikke energi til å aktivt holde noe skjult :ler:

Skrevet

Jeg kom meg til min morgentime hos fysio og gjennomførte en akseptabel økt, ikke minst med tanke på at begge timene forrige uke utgikk, og jeg kom meg til biblioteket og fikk hentet resten av bøkene om Ingrid fra Barrøy. Så skulle jeg bare komme meg hjem - men i mellomtiden hadde kongen av Danmark begynt å nærme seg (salutten fra Akershus lyder i skrivende stund, så da går de vel i land akkurat nå) og begge direktetrikkene mine sluttet å gå.

Det er da det har sine fordeler å bo sentralt og være lokalkjent - jeg har minst 14 alternative løsninger på stående fot. Jeg valgte en som tok meg via Jernbanetorget og Oslo City og fikk hamstret turkjeks hos Normal, det har stått på planen en stund. Aldri så galt osv...

Skrevet

Det er kongebesøk i landet ja… Kanskje man skulle finne fjernkontrollen, og få på nyhetene. Kongelige begivenheter er kjekt å få med seg :jepp:

Daria skrev (På 12.5.2024 den 17.55):

Det ble glitter og glam til den store gullmedalje? :ler:

Jadda… :ler:  Verten prøver fortsatt å bli kvitt glitt fra gulv og møbler :ler: 

Skrevet (endret)

Jeg er populær hos vepsen i år - akkurat nå har jeg en i vinduet og en i pengetreet. Stort sett fnner de veien ut igjen selv også, eller, de blir hvertfal borte...

I dag har det skjedd svært lite, annet enn en tur i butikken. Jeg hadde en plan om å fortsette de siste dagers trend med å gjøre nyttge ting i små etapper, men kroppen var ikke så interessert. Formen føles ikke nevneverdig annerledes, det er bare det lille ekstra overskuddet som kan omsettes i aktivitet som glimrer med sitt fravær og som gjør at det føles unødvendig å presse meg i utrengsmål. Det vil uansett bli aktivitet for både kropp g sjel i morgen - i dette været er det jo ikke aktuelt å ikke komme seg en tur på festningen etter at vestlendingen har sagt sitt.

Sauen Shaun skrev (På 14.5.2024 den 16.59):

Jadda… :ler:  Verten prøver fortsatt å bli kvitt glitt fra gulv og møbler :ler:

Omtrent like gjenstridig som barnåler, har jeg hørt :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 13.5.2024 den 18.13):

13.05: Fem lest, en kjøpt.

I Karen Joy Fowlers We are all completely beside ourselves kommer familiehemmeligheter i en helt ny variant. Rosemary går på college på 90-tallet og hadde en gang både en søster og en bror, men nå er begge borte. Eller? Jeg gaper såpass da avsløringene begynner å komme at jeg ikke vl gjenta dem, men det dreier seg blant annet om psykologi (jeg får noen øyeblikk av nerdegjenkjenningsglede), forskning, etikk, hukommelse, evolusjon og dyreforsøk, og ikke minst historiefortelling. Overraskende mørkt, overraskende morsomt og svært godt fortalt. 

De usynlige er første bind i Roy Jacobsens kvartett om Ingrid som vokser opp på øya Barrøy på Helgelandskysten på 1910- og 20-tallet. Værhardt og utfordrende og et slitsomt liv, men samtidig er det ikke en dyster historie - mer usentimentalt og realistisk. Det er ganske lettlest, med korte kapitler som går unna, men samtig mer ukjente ord enn jeg er vent til å treffe på i romaner - det sier nok aller mest om min manglende kjennskap til fiskeuttrykk og -redskap... :ler: 

15.05: Seks lest, en kjøpt. 

I Roy Jacobsens Hvitt hav er Ingrid fra Barrøy blitt voksen, det er krig i landet og øya er forlatt - så lenge det varer. Ingrid er et sånt menneske jeg beundrer, men samtidig egentlig ikke liker. Hun er driftig og geskjeftig på - over - grensen til det irriterende, og jeg ar meg i å lure på hvorfor så mange lar henne holde på. Man må ikke nødvendigvis like en romankarakter for å forstå dem eller for den saks skyld like boka, men det er noe som butter litt for meg her. Dessuten blir jeg litt distrahert av et svangerskap jeg synes varer påfallende lenge og lurer litt på om det er jeg eller Jacobsen som surrer (det er siker meg, men...).

• Liker 1
Skrevet

I dag bare nyter jeg. Etter noen hektiske uker på jobb og på hjemmebane har jeg nå bare fri et par kvelder. Helgen skal tilbringes på Østlandet, vi jobber oss gjennom Lars Myttings forfatterskap i lydbokform på kjøreturene (Hele trilogien i fjor). I morgen tror jeg det må bli Hel ved

leser da vi var yngre  av Oliver Lovrenski mens jeg drikker bobler i kveld, ute i solnedgang. Tenk, FØR 17. mai. Ikke akkurat hverdagskost på disse trakter, og slettes ikke før nasjonaldagen. Minnes en klassevenninne som alltid brukte stillongs til og med 16. mai. 

Skrevet

Sommeren har jo eksplodert den siste uken - her er syrinene i ferd med å springe ut, det ervikke vanlig kost før 17. mai.

Lars Mytting har jeg ikke lest, men jeg skal nok begi meg ut på trilogien en gang...

Skrevet

Det ble utelesing (etter snørr, tårer og en tur innom barndommen - hva hadde vært bedre for lille Daria her?), i dag, i ganske fantastiske omgivelser. Alt blomstrer jo nå - kastanjer, frukttrær, syriner, spirea (og løvetann); jeg satte meg midt i prakten med syriner over meg og et tre i full blomst rett foran meg (og en mange hundre år gammel mur i ryggen). Sikkert til irritasjon for fotograferende turister, men se jeg bryr meg... *min by*

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

15.05: Seks lest, en kjøpt. 

16.05: Åtte lest, en kjøpt (og en bestilling sendt...).

Litteratur för amatörer er et utvalg tekster Agneta Pleijel - svensk forfatter og kulturskribent siden 60-tallet - har skrevet om litteratur i løpet av sin karriere. Anmeldelser, artikler og essays, for- og etterord. Det er mange forfattere her som er ukjente for meg - flere enn jeg forventet - og det varierer litt hvor mye interesse og nysgjerrighet jeg klarer å mønstre, også for kulturdebatter som foregikk før min tid. Men kapittelet om Tomas Tranströmer gir meg lyst til å hente ham fram fra hylla igjen.

Det går unna på Helgelandskysten - bortsett fra at Roy Jacobsen i Rigels øyne har sendt Ingrid bort fra Barrøy og ut på leting etter en russer fra forrige bok. Letingen setter henne i kontakt med nye sider av krigen og krigsoppgjøret og sender henne helt sør til Indre Østfold. Boka glir godt, jeg leser hele på noen ettermiddagstimer, men jeg blir aldri veldig grepet og engasjert (i motsetning til anelderne som triller seksere og superlativer på omslaget). Det er en historie jeg burde bli rørt av, men jeg blir mer irritert og litt oppgitt over Ingrid (og tar meg i å lure litt på dette med mannlige forfattere som skriver om kvinnlige hovedpersoner og om det er en del av det :vetikke: ).

Skrevet

Bunadsserken er strøket. Jeg skal ikke påstå at den ble rynkefri, men forbedringen var påfallende. Om jeg faktisk orker å ha den på i den varmen som er spådd i morgen er jo en annen sak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...