Skravla Skrevet 8. september 2022 #33001 Skrevet 8. september 2022 Sitat Although he is heir to the throne, Prince William will not automatically become Prince of Wales. However, he immediately inherits his father's other title, Duke of Cornwall. His wife Catherine will be known as the Duchess of Cornwall De har en egen "kroningssermoni" i Wales før han faktisk blir Prince of Wales. Charles ble det en eller annen gang på 60-tallet.
Skravla Skrevet 8. september 2022 #33002 Skrevet 8. september 2022 Det var vel Charles som arvet tittelen Duke of Edinburgh etter farens død. Men det er mulig den går videre til Edward nå som Charles har ny tittel.
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33003 Skrevet 8. september 2022 Svar er aldri langt unna...
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33004 Skrevet 8. september 2022 Skravla skrev (3 minutter siden): Det var vel Charles som arvet tittelen Duke of Edinburgh etter farens død. Men det er mulig den går videre til Edward nå som Charles har ny tittel. Det har alltid vært meningen at den tittelen skal ende hos Edward - det er derfor han er den eneste av dronningen sønner som ikke hatt hertugtittel til nå. Jeg mener å huske (ta det med andre ord med en klype salt) at den seremonien Charles hadde i Wales var dronningens idé og rent seremoniell, ikke en tradisjon med noen formell funksjon - m3en det betyr jo ikke at de ikke vil gjøre noe liknende igjen, alle tradisjoner må jo begynne et sted...
Skravla Skrevet 8. september 2022 #33005 Skrevet 8. september 2022 Seremonien var kanskje ny, men det er ikke automatikk i at man blir Prince av Wales som tronfølger. Det har alltid vært noe man har blitt gitt av monarken. Charles fikk tittelen først da han var 11 år tror jeg. Og altså ikke da moren ble monark. Hun hadde for øvrig aldri tittelen Fyrste/Prins av Wales og naturlig nok heller ikke hennes far.
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33006 Skrevet 8. september 2022 Det er forsåvidt litt interessant, at hun aldri fikk den tittelen. Hadde kong George tenk å gi henne den etter hvert uten å komme så langt, eller utgikk det fordi hun var kvinne? Vår løsning med kronprins(esse) er jo litt enklere å forholde seg til... Jeg husker kronprins Håkon i et intervju en gang snakken om den kvelden kong Olav døde - noen hadde tiltalt ham som kronprinsen og hans umiddelbare respons hadde vært Min far er ovenpå...
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33007 Skrevet 8. september 2022 Nicola Sturgeon, den skotske førsteministeren, vant en overlegen seier i ministertale-duellen, både på innhold, framføring og antrekk. Det skal jo dog sies at hun har litt mer erfaring også.
Skravla Skrevet 8. september 2022 #33008 Skrevet 8. september 2022 https://en.wikipedia.org/wiki/Investiture_of_the_Prince_of_Wales Seremonien som Dronningen holdt for Charles var ikke noe hun fant på. Den er tradisjonsrik. Fant dette når jeg sjekket om det noen gang hadde vært en kvinnelig fyrste av Wales. Noe det ikke har. Når har vel de fleste kvinnelige tronarvinger blir kastet ut i det, men Victoria var jo tronarving en stund, og Elizabeth. Noe som kan tyde på at dette kun gjelder mannlige tronarvinger.
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33009 Skrevet 8. september 2022 En walisisk politiker var involvert i å innføre den moderne varianten - det er det som kalles å fri til sitt primærpublikum Jeg likte også denne detaljen - britene er tradisjonelle, men også pragmatiske... Earlier, peers were also invested; however, the investitures for peers ceased in 1621, at a time when peerages were being created so frequently that the investiture ceremonies became cumbersome. Der var Gyles Brandreth på plass i studio også - jeg lurte på hvor han hadde gjemt seg...
Skravla Skrevet 8. september 2022 #33010 Skrevet 8. september 2022 Jeg synes det er så trist (og vondt) å se henne helt alene uten noe støtte i Philips begravelse. Det knekker meg litt hver eneste gang. Men nå er det sengetid for arbeiderklassen.
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33011 Skrevet 8. september 2022 Leggetid her også - fysio venter meg kokka 8 i morgen tidlig...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33012 Skrevet 9. september 2022 King Charles III høres fortsatt litt rart ut... Tilbake foran BBC etter morgenens utskeielser. I første pause (fordi jeg må sette meg mellom hvert sett) kommenterte jeg stølheten etter forrige times nye øvelse (som vi ikke hadde gjentatt). -Oi, den glemte jeg jo, den må vi ha med. Det var godt du nevnte - selv om du kanskje angrer litt nå... Min vanlige kafé åpnet tydeligvis sent i dag (lapp på døra og den slags er tydeligvis oppskrytt), så jeg måtte ty til plan B. Der var det påfallende flere folk, men mye bedre musikkvalg - i stedet for (for) høy popmusikk var det dempet jazzpiano. Nå blir det noen rolige timer for å lade opp - en venninne meldte uventet sin tilstedeværelse i byen, så plutselig har jeg sosiale planer i ettermiddag
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33013 Skrevet 9. september 2022 -I have personally greatly valued her wise advise, sier Liz Truss i sin tale til Parlamentet om dronningen - som hun hadde én kort audiens med for tre dager siden...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33014 Skrevet 9. september 2022 Kongen er på vei til London. BBC vurderte at direktebilder av flyet som tar av var viktigere å prioritere enn talene i Parlamentet, politikerne kan jo tolke det som de vil...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33015 Skrevet 9. september 2022 Kongen har inntatt sin hovedstad. 👑
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33016 Skrevet 9. september 2022 Jeg har hørt denne historien før, men den er jo fantastisk
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33017 Skrevet 9. september 2022 Har spist aspargesrisotto og panna cotta og skravlet i nesten tre timer - vel verdt både å gå slipp av kongens tale og at beina nå er fulle av mauring. Dessuten ble vi servert av en ung mann under opplæring, han hadde tilløp til 90-tallsgardinhår og vekket gammel fjortisnostalgi jeg etter hvert innså skyldes at han minnet om en svært ung Brendan Fraser... NRK melder al Beat for beat er tilbake i kveld. Jeg er skeptisk til ordene "fantastiske artister" i kombinasjon med Marion Rav og tre ukjente navn, og mine følelser for Atle Pettersen er jo velkjent, men jeg gir det vel en sjanse likevel...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33018 Skrevet 9. september 2022 To minutter, jeg har allerede mutet Marion og den grønne mare og har sterke meninger om antrekket til Alte, både fargene og dette å dytte opp ermene på en blazer...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33019 Skrevet 9. september 2022 Outkast som pianoballade. Det er øyeblikk som dette som får alle som innbiller seg at de har et minimum av musikalsk kred til å styre langt unna... Nei Atle, det var virkelig ikke nydelig...
Daria Skrevet 9. september 2022 Forfatter #33020 Skrevet 9. september 2022 Og da var det nok for denne gang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå