Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

07.11: En lest, ingen kjøpt

Hilde Susan Jægtnes' Jeg grunnla De forente stater er en roman om Alexander Hamilton, en av USAs founding fathers og for mange av oss nå mest kjent som hovedpersonen i musikalen Hamilton. Boka følger Hamilton så å si fra vugge til grav, og her kommer mange til orde - ham selv og hans nærmeste, men også mer perifere karakterer (og et tre). Noen bare en gang, andre gjentatte ganger i løpet av boka. Synsvinkelen skifter i hvert eneste kapittel, og det er ikke alltid åpenbart med en gang hvem det egentlig er som fører ordet. Det krever litt av leseren, men bidrar også til å heve boka. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor den er Brageprisnominert, eller hvorfor nrks anmelder kalte den en lesefest. Muskalnerden kan jo ikke helt la være å legger merke til forskjeller i historien som forteller her og den som fortelles i musikalen, det er mulig det vil medføre et visst research-behov (og det er også mulig at jeg allerede har en aktuell bok eller to i hylla :plystre: )...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (1 time siden):

Enkelte er ikke fornøyde hvis de ikke finner noe de kan klage på...

Nemlig…

Daria skrev (1 time siden):

Dagens pussige opplevelse/nyeste innsikt i de merkelige måtene kroppen min fungerer på nå: Jeg var ute og gikk tur, bar stavene ubrukt i den ene hånda og det kjentes ut til at jeg skulle klare meg uten dem en lite stykke til. Så stoppet jeg for å se på et par fugler, og i det jeg skal gå videre ser jeg ikke en ørliten hump i veien. Det kvalifiserer ikke engang til å snuble, jeg bare støter det dårlige beinet så vidt borti, og den lille uventede bevegelsen er tydeligvis nok til å trigge alle svakheter både i beinet og balansen, og å gå videte uten stavbruk er plutselig fullstendig uaktuelt. Bill. mrk. Sart plante...

Det må være fryktelig ubehagelig når det endrer seg sånn på sekundet 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg ikke beveger meg så langt utenfor døren uten at stavene er med - det er en smule uforutsigbart sånn generelt, selv om dette var ekstremversjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres skummelt ut! :sjokkert:

Godt du hadde med deg stavene! Går det bedre igjen nå, eller tar det noe tid før du er tilbake der du var før "snublingen"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk seg til - jeg blir gjerne sliten og ustø i løpet av en tur, men som regel ikke fullt så brått. Jeg nevnte det for psykofysio, som mente det var en sjokkreaksjon som kan avlæres - kroppen må bare lære seg at det går fint. Flere synapser som skal endres :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens feilkobling (om skylda ligger mest hos meg eller Aftenposten skal være usagt...): Jeg leser overskriften Dropper økt frikortgrense og klikker meg inn for å sjekke - dette er jo i min interesse, jeg har spart vanvittig mye på det i år. Den første setningen er Frikortgrensa forblir på 60.000 kroner og det tar meg litt tid å innse at det er snakk om frikort som i skatt, ikke som i tak på egenandeler... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (1 time siden):

...kroppen må bare lære seg at det går fint. Flere synapser som skal endres

Det høres så enkelt ut... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? Bare en ubetydelig liten omkobling av hjernen å legge til i listen av endringer og reparasjoner som både hodet og kroppen driver med for tiden... Hos psykologen sist (ja, jeg har kommet til "psykologen min sier"-stadiet - det vil sikkert skje igjen. Lev med det...), etter at vi snakket om områder og endringer å jobbe med, la han til Hvis du vil, da. Det er lov å ikke ville endre ting også - du har jo mye ufrivillige endringer i livet ditt nå. Jeg tror jeg skal legge det til samlingen av nyttige setninger å ta med seg sammen med radiografens Du trenger faktisk hjelp nå. Du er jo ikke bra. i vinter og gamle fysios Du har lov til å si nei. Du trenger ikke gjøre alt bare fordi jeg sier det. I avdelingen for ting man egentlig vet, men trenger å høre fra andre av og til likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 7.11.2021 den 18.03):

07.11: En lest, ingen kjøpt

Hilde Susan Jægtnes' Jeg grunnla De forente stater er en roman om Alexander Hamilton, en av USAs founding fathers og for mange av oss nå mest kjent som hovedpersonen i musikalen Hamilton. Boka følger Hamilton så å si fra vugge til grav, og her kommer mange til orde - ham selv og hans nærmeste, men også mer perifere karakterer (og et tre). Noen bare en gang, andre gjentatte ganger i løpet av boka. Synsvinkelen skifter i hvert eneste kapittel, og det er ikke alltid åpenbart med en gang hvem det egentlig er som fører ordet. Det krever litt av leseren, men bidrar også til å heve boka. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor den er Brageprisnominert, eller hvorfor nrks anmelder kalte den en lesefest. Muskalnerden kan jo ikke helt la være å legger merke til forskjeller i historien som forteller her og den som fortelles i musikalen, det er mulig det vil medføre et visst research-behov (og det er også mulig at jeg allerede har en aktuell bok eller to i hylla :plystre: )...

08.11: Fire lest, en kjøpt.

Det ble visst noen timer i lesestolen i dag...

Land of the living av Georgina Harding veksler mellom to plan - Charlies opplevelser som soldat i India og Burma under krigen og hans første år som nygift etter å ha kommet hjem, hvor både han og kona må venne seg til hva krigen har gjort med ham. Lavmælt og dramatisk på en gang, en historie mer om mennesker enn om krig.

Ace av Angela Chen er en amerikansk sakprosabok om aseksualitet og identitet. Interessant, men den blir veldig amerikansk etter hvert når den graver seg langt ned i identitetspolitikk og rettighetsfokus og behovet for å sette navn på absolutt alt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt det diskriminerende at det at jeg ikke har kjæreste gjør det vanskelig for meg å gifte meg...

Syngja er Lars Amund Vaages svært personlige bok om å leve med et autistisk barn - samt om prosessen ved å skrive en sånn bok. Det han skriver om forholdet til datteren er sterkt og rørende, men meta-delen blir litt for pratsom for meg. Hvorfor forlaget har valgt å kalle det en roman kan man jo bare lure på...

Det er noen år siden sis jeg faktisk kjøpte månedens bok i Bokklubben, men jeg følte et akutt behov for å eie også siste del i det som var Gunner Staalesens 20 år gamle Bergenstrilogi, som nå uventet har blitt til en kvartett. Jeg har nemlig de tre andre i innbundet utgave, de er veldig fine og den nye - 2020 Post festum - er i samme stil. Jeg ville jo følt at det var et hull der... Jeg er i gang med gjenlesing av første bind og husker enda mindre enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (1 time siden):

Det virker som du har gode folk til å hjelpe deg nå. :jepp:

Jeg er veldig fornøyd med de behandlerne jeg har rundt meg. Hvorvidt jeg har hatt flaks, ikke har så store krav og forventninger, evnt er lett å ha med å gjøre, eller om det generelt stort sett er bra folk i helsevesenet skal være usagt (sannsynligvis en kombinasjon av alt), men jeg har vært borti mange det siste året og har ikke hatt grunn til å klage på noen. Det vil alltid være noen man har bedre kjemi med enn andre og andre man treffer på en dårlig dag (for dem eller for meg...), men det er jeg sjelden jeg i sånne sammenhenger treffer noen jeg virkelig ikke går overens med. Jeg hadde en gang en fastlege som tilsynelatende hverken hadde humoristisk sans eller forståelse for ironi, da slet jeg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den store vekkerklokke-uka, med relativt tidlige avtaler hver dag. I morgen trenger jeg riktignok ikke være ute av huset før 10.30, men jeg kan jo glatt sove til kokka ti... Dagens plikter er allerede gjennomført, jeg var på plass på sykkelen hos fysio da 9-nyhetene tonet ut i rommet. På fredag forventes samme innsats allerede en time tidligere, det begynner å nærme seg perverst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Det er den store vekkerklokke-uka, med relativt tidlige avtaler hver dag. I morgen trenger jeg riktignok ikke være ute av huset før 10.30, men jeg kan jo glatt sove til kokka ti... Dagens plikter er allerede gjennomført, jeg var på plass på sykkelen hos fysio da 9-nyhetene tonet ut i rommet. På fredag forventes samme innsats allerede en time tidligere, det begynner å nærme seg perverst...

Velkommen tilbake til en mer "normal" døgnrytme :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom en indignert flokk fugler forbi - det salutteres fra festningen og de er ikke glade. Det nederlandske kongeparet er på statsbesøk, jeg antar at det er en sammenheng...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at det ikke var så lett for Siv Jensen å skulle at over etter Carl I. Hagen. Men nye leker er jo alltid en god avledningsmanøver :fnise: 

«Vi kom frem til at vi måtte avlede Carl; gi ham noe å holde fingrene i. Dermed konstruerte vi Fremskrittspartiets Seniororganisasjon. Vi hadde egentlig ikke behov for et sånt nivå, men vi rigget det til, også for at Carl skulle få penger.»

Jeg har mye i mot Siv Jensen på mange områder, men det står litt respekt av at hun har stått i det som FrP-leder i så mange år og  holdt den gjengen i ørene, samtidig som hun, som omtrent den eneste profilerte i det partiet,  har klart å holde seg selv skandalefri. Å være ung (hun var jo det da hun tok over) kvinnelig leder har nok være ganske mye tyngre der enn det ville være i ethvert annet parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk noe så sjeldent som et spontant besøk - lillebror befant seg tilfeldigvis i nærheten og lurte på om det var mulig å komme innom for en kopp te. Jeg soer ikke at vi sjelden snakker i telefonen, men da jeg så at han ringte midt på en hverdag var min første tanke Shit, hva har skjedd nå? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt nesten rojal nærkontakt i dag - jeg kom ut fra psykologen og hele kortesjen (den er lang!) kom forbi, med to vinkende kongepar i midten. De oppholdt også bussen da jeg var underveis en time tidligere, så de har åpenbart fartet sentrum rundt...

Nydelig høstdag i dag, jeg var egentlig litt frustrert da jeg sto på Egertorget og så hele Karl Johan og Spikersuppa i strålende sol og tenkte på hvor deilig det hadde vært å rusle den veien hjemover, ta en pause i sola her og en tur innom Fretex der og kanskje en te et sted underveis. I stedet brukte jeg det jeg hadde av krefter på en tur innom Ark for ny bibelleseplan og en ny bok fra salgshylla og på å ta årets ullkåpe hos Gudrun Sjödén i nærmere øyesyn. Den var fin, men det var også åpenbart at den fasongen og den lengden ikke ville være så fin på meg (og jeg sparer en del på det...). Fikk litt sol og utelesing på Aker brygge til slutt, det er jo ikke så lang omvei :sol: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjente jeg på reiselyst for første gang siden pandemien startet. Jeg gikk forbi et reisebyrå med reklamer for turer til Kanariøyene på nyåret, og tenke at en uke med bare avslapping, varme og bøker, helt uten avtaler, trening og noe som må følges opp, en gang utpå vinteren, på et sted hvor det faktisk ikke er så mye å gjøre og dermed heller ikke å gå glipp av, hørtes særdeles fristende ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (18 minutter siden):

I dag kjente jeg på reiselyst for første gang siden pandemien startet. Jeg gikk forbi et reisebyrå med reklamer for turer til Kanariøyene på nyåret, og tenke at en uke med bare avslapping, varme og bøker, helt uten avtaler, trening og noe som må følges opp, en gang utpå vinteren, på et sted hvor det faktisk ikke er så mye å gjøre og dermed heller ikke å gå glipp av, hørtes særdeles fristende ut...

Mangler ikke du og moren din en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...