Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Effektiv formiddag: Fysio, kafétur og biblioteket, og hjemme på sofaen før klokka 12. Det ligger vel i kortene at resten av dagen blir adskillig mindre effektiv og mer sofasentrert... 

Fysio hadde en ny, hard og krevende step-øvelse å by på, av det slaget jeg nok vil kjenne i morgen også. Da var det jo tvingende nødvendig med en lang pause med bok, te og cookie på nærmeste kafé (hvor jeg stadig tok meg i å krysse beina...) før jeg kunne gå videre til biblioteket. To bøker levert, to reserveringer hentet og ytterlige to bøker spontanlånt - da går jeg ikke tom for lesestoff denne helgen heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Og der ble jeg plutselig oppmerksom på at jeg ligger på sofaen - med beina i kryss :skratte:

Endret av Sauen Shaun
Skrevet

Nemlig :ler: Jeg har rettet på meg selv så mange ganger det siste døgnet - på kaféen strakte jeg til slutt ut beina på hver side av bordbeinet, da ble det straks litt vanskeligere. Inntil jeg glemte meg og flyttet på dem igjen, da :fnise: 

Skrevet

Og jeg dro til meg beina da jeg satt ved skrivebordet - med dem i kryss... @Daria har startet en ny trend. 

Skrevet

Jeg må huske å si det til pm-fysio neste gsng, at dette får ringvirkninger - hun blir sikkert fornøyd :ler:

Skrevet
Daria skrev (På 11.10.2021 den 20.38):

11.10: Seks lest, tre kjøpt.

Paulina Brens The Barbizon er et lite stykke kvinnehistorie, om The Barbizon, New Yorks ledende residential hotel for kvinner på 1900-tallet, hvor man kunne bo en natt eller et liv. (Hotellet er nå nedlagt og gjort om til leiligheter, men noen av hotellets mangeårige beboere holder stand, beskyttet av gamle lover). Et sted som i sin storhetstid fra 20- til 60-tallet hadde kjente beboere som Molly Brown, Grace Kelly og Sylvia Plath og bød på alt fra afternoon tea, bassen og bibliotek til konserter og forelesninger - men mennene slapp aldri lenger enn inn i lobbyen. Som peppermø uten den store sansen for matlaging og husarbeid er det jo en litt besnærende tanke... I tillegg til å være historien om en bygning og kvinnene som bodde der, er det også et innblikk i kvinnefrigjøringens framvekst - hvor Barbizon gikk fra å være en del av frigjøringen til å bli det motsatte.

15,10: Syv lest, fire kjøpt.

Tordis Ørjasæters Vi er ikke alene er en bok om annerledesbarnet i litteraturen - nærmere bestemt om bøker der foreldre skriver om sine barn med varianter av autisme, enten det er i skjønnlitterær- eller sakprosaform. Her er Sigrid Undset og Olaug Nilssen, Gunilla Bergström og Märta Tikkanen, Lars Amund Vaage og Arne Skouen - mye jeg har lest og mye jeg vil lese. Ørjasæter, som selv har en autistisk (nå godt voksen) sønn hun har skrevet bøker om, skriver med stort personlig engasjement, kunnskap og innsikt - det er både interessant og berørende.

På innkjøpssiden lå Odysséen på dørterskelen sammen med avisene i dag tidlig - siden jeg har mye igjen og måtte levere tilbake bibliotekseksemplaret...

Skrevet

*avkrysser anklene - igjen*

Det ble en svært sofasentrert dag, den formiddagen var tydeligvis helt på grensen av hva jeg tåler. Forsøkene på å gjøre noe særlig nyttig i løpet av ettermiddagen ble ganske kortvarige, men man har jo alltids bøker å prioritere... Helgen er planløs og yr varsler sol, det kan jo bli utelesing av sånt. Sesongen går vel mot slutten og neste uke har regn på værmeldingen og mange avtaler i almanakken, så man får benytte de mulighetene som byr seg.

Skrevet

Jeg leser cvene til de nye statsrådene (papiravisas kortversjon) - det er jurister og statsvitere (og en uten høyere utdanning), ymse politiske og andre verv, hjertesaker og reality-tv-erfaringer. Så kommer jeg til olje- og energiminister Marte Mjøs Persen: Storridder i den islandske falkeorden. Jeg antar at det sikkert har sammenheng med noe besøk av noe slag mens hun var ordfører i Bergen (utveksling av ordenstitler er jo ikke så uvanlig på høyere plan, selv om jeg trodde ap-politikere pleide å avslå sånt (og særlig når de har bakgrunn fra RV og Rødt), men det er jo ganske spenstig å ha på cven :ler: 

• Liker 1
Skrevet

Nå måtte jeg jo sjekke, og utnevnelsen var i forbindelse med et statsbesøk fra Islands president. Dessuten oppdaget jeg at hun er mor til trillinger på 9 år - det høres ut som travle dager...

Skrevet

Jada, jeg vet at navnet skjemmer ingen og at jeg er en smule barnslig nå, men altså:

Ajkic og hans faste regissør Lasse Gallefoss utforsker rusens mange sider.

Gallefoss? :overrasket: :rulle: 

Skrevet

Jeg ramlet innom en episode av Nigella, og hun lager sjokoladekake med amaretto. :sikle: Jeg føler veldig sterkt at dette er noe jeg må prøve når anledninger byr seg - jeg har jo amaretto i skapet

Skrevet

Tid for Stjernekamps mest ubrukelige sjanger - men det må jo sies at Alexandra bør ha et visst fortrinn...

Skrevet

Jorunn så seg selv sveve blant nordlyset, og jeg så behovet for muteknappen...

Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Tid for Stjernekamps mest ubrukelige sjanger - men det må jo sies at Alexandra bør ha et visst fortrinn...

Av ren nysgjerrighet  - hva er det? 

Skrevet

Joik. Jeg har overhodet ikke noe utgangspunkt for å mene noe om hva de presterer...

Skrevet

Joik og Jorunn Stiansen.... to gode grunner til å ha muteknappen nær. 

Skrevet

Det får jo fort en undertone av kulturell appropriasjon.

Joik er som en hel kultur, sier Carina - og burde sløyfet som... 

Skrevet

Alexandra hører veldig skarp og nasal ut i mine ører, men igjen - jeg aner jo ikke hvordan det egentlig skal og bør høres ut :vetikke: 

Skrevet

Joik er veldig spesielt og det er vanskelig å si noe om det er riktig og bra. I de fleste andre genre kan man i det minste høre om tonene er sure eller melodien er feil til teksten.... 

Skrevet

Men jeg har veldig sans for Emil. Aner ikke hvem han er men han er god som trener og dommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...