Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 7.10.2021 den 17.00):

07.10: Fem lest, tre kjøpt.

En uke inn i oktober og jeg har allerede passert septembers samlede resultat...

Nat Tate : An American artist 1928-1960 er en tynn kunstnerbiografi - om en kunstner som aldri har eksistert. Det aller mest spennende her er egentlig etterordet hvor forfatter William Boyd gjør rede for hvordan karakteren og etter hvert boka oppsto, og hvordan det tok av på måter han hverken hadde forutsett eller tilsiktet. Jeg kom over den fordi kunstneren er en bifigur i Boyds roman Any human heart, og for meg er det først og fremst den koblingen (samt at je3g har litt kjennskap til kunstmiljøet i NY i den aktuelle perioden) som gjør den morsom å lese. Ikke minst ler jeg høyt av at Peggy Guggenheim siteres på at Tate var a great lover - hun var kjent for å ha kjennskap til miljøet på mer enn en måte :fnise: 

Felemakaren er siste tilskudd til Edvard Hoems familiekrønike, om forfaren som marsjerte til København for å delta i Napoleonskrigene, ble kapret av britene i et forsøk på å frakte korn til Norge og sad i "prisonen" i lange år, som en annen Terje Vigen, før han endte som felemaker i Kristiansund. Jeg er litt fascinert over at det nesten gikk an å leve av det der ute på 1800-tallet. Hoem er som alltid best når han har litt tidsavstand til stoffet sitt og kan slippe fortellergleden løs uten å ha altfor mye historisk fakta å støtte seg til og/eller være bundet av - det er ikke viktig for leseren hvorvidt et dødsfall egentlig skjedde på våren eller høsten, det er skildringen av enkemannen som står og spiller ved graven som berører.

11.10: Seks lest, tre kjøpt.

Paulina Brens The Barbizon er et lite stykke kvinnehistorie, om The Barbizon, New Yorks ledende residential hotel for kvinner på 1900-tallet, hvor man kunne bo en natt eller et liv. (Hotellet er nå nedlagt og gjort om til leiligheter, men noen av hotellets mangeårige beboere holder stand, beskyttet av gamle lover). Et sted som i sin storhetstid fra 20- til 60-tallet hadde kjente beboere som Molly Brown, Grace Kelly og Sylvia Plath og bød på alt fra afternoon tea, bassen og bibliotek til konserter og forelesninger - men mennene slapp aldri lenger enn inn i lobbyen. Som peppermø uten den store sansen for matlaging og husarbeid er det jo en litt besnærende tanke... I tillegg til å være historien om en bygning og kvinnene som bodde der, er det også et innblikk i kvinnefrigjøringens framvekst - hvor Barbizon gikk fra å være en del av frigjøringen til å bli det motsatte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symesterskapet sett :opplyser:

Og nå kom jeg rett inn på Tv2 og nasjonalsangen på Ullevål, og kjenner gåsehuden kommer snikende. Fullsatte tribuner med solid allsang. DET er lenge siden det! 🇳🇴

Skrevet

Det er mulig jeg måtte svelge en ørliten klump i halsen - enda så i utakt det var (mistenker at det har litt med tv-lyden å gjøre...).

Klar til å begi deg ut på slipssying?

Skrevet (endret)

Irritasjonsvarsel! :frustrert: Jeg hadde tidlig legetime i dag - jeg stiller på venteværelset i god tid og tar fram bok og tålmodighet. Det går ti minutter over tiden - innenfor normalen. Det går 20 minutter over tiden - nå begynner det å bli uvanlig forsinket, særlig til å være såpass tidlig på dagen, og det er jo litt rart at jeg ikke har sett legen overhodet, jeg ser rett inn i kontorgangen og ingen har vært hverken inn eller ut av døra hennes mens jeg har sittet der. En halvtime over tiden banker jeg på hos legesekretærene og spør - Nei, hun er ikke her i dag, vi har prøvd å kontakte pasientene. Jepp, jeg hadde ett ubesvart anrop fra legekontoret (som jeg hadde grunn til å anta handlet om noe annet) fredag morgen. Ingen beskjed på mobilsvar, ingen sms, ingen endring i oppsatt time på helsenorge - for da ville jeg a)fått beskjed om endring og b)ikke fått smsen jeg fikk med påminnelse om dagens time på søndag - to dager etter at den tydeligvis var avlyst. Jeg påpeker alt dette og får til svar at vanligvis ringer de flere ganger og legger igjen beskjed (det hjalp jo meg nå...) og at de anbefaler at man lagrer legesenterets nummer, så man ser hvem som har ringt, og at det er pasientens ansvar å følge opp. Jeg påpeker - nå mer enn en smule irritert og provosert - at de gangene jeg har prøvd å ringe tilbake er resultatet at den jeg får tak i er en annen enn den som ringte, de vet ikke hvem som har ringt og hvorfor, men vedkommende vil nok ringe igjen (derfor har jeg voktet telefonen ekstra påpasselig både fredag og mandag), og minner igjen om at jeg faktisk fikk påminningssms søndag. -Nå har vi snakket om dette, bites jeg av med. '

Altså, jeg skjønner at timer blir avlyst, feil skjer og rutiner glipper, men da forventer jeg at de som har gjort feilen beklager (det hat jeg gjort mye på jobb, også når det ikke har vært mitt ansvar), og ikke legger skylden på meg. Hadde hennes umiddelbare reaksjon vært Oi, beklager, dette skulle du ha fått beskjed om heller enn Vi har prøvd å ringe, men mange tar ikke telefonen,  hadde det vært helt greit, men jeg blir så provosert når jeg kaster bort tid og krefter og i tillegg får beskjed om at det egentlig er min egen feil, fordi noen ikke tok det ekstra minuttet det ville tatt å legge igjen en beskjed (hvilket strengt tatt er jobben deres). Det har vært så mye styr med sekretærene der nå at hadde jeg ikke vært fornøyd med legen (og ikke minst at det er litt dumt å bytte lege midt i et sykdomsforløp) ville jeg vurdert å bytte...

Endret av Daria
Skrevet

:sjokkert:

Det var da en svært så arrogant måte å møte pasienten/kunden på!? Ærlig talt! 
En enkel beklagelse, gjerne etterfulgt av noen ord om at de skal gå gjennom interne prosedyrer og se hva de kan gjøre for å forhindre at dette skjer igjen. Så enkelt og så mye hyggeligere. Og dersom pasienten ikke svarer når de ringer, så ville jeg jo for søren lagt igjen en melding på mobilsvar eller sendt en sms? Og i alle fall ryddet opp slik at du faktisk ikke fikk en påminnelse om den timen som ikke lenger er gyldig... :sukk: Kjenner jeg blir helt matt på dine vegne... 

Skrevet

Ikke sant? Godt det ikke bare er jeg som er vanskelig og urimelig. Jeg vet etter en del år i arbeidslivet (og ikke minst de årene jeg hadde telefonvakt på UDI...) at det å komme med en beklagelse når noen er grinete - helt uavhengig av om det er min feil, andres på huset sin feil, kundens feil eller bare uheldige omstendigheter ingen kunne noe for - koster meg så lite og gjør en så enorm forskjell både for hvordan kunden føler seg og hvordan hen ser på meg/arbeidsgiver/situasjonen etterpå. Derfor blir jeg så provosert når jeg er på kundesiden og blir møtt av det motsatte - særlig når jeg som her mener at både en beklagelse og et hint av selvkritikk faktisk hadde vært på sin plass. Jeg har jo opplevd før at timer blir endret og avlyst, men jeg har aldri opplevd at jeg ikke har fått klar beskjed, enten på telefon eller sms (og da har det blitt etterspurt bekreftelse på at sms er mottatt).

Skrevet

Jeg har også opplevd å gå med uforrettet sak, den gang på tannlegekontoret (reguleringsspesialist). Hadde time litt sent på dagen, og ventet tålmodig både lenge og vel. Til slutt gikk jeg til skranken og spurte, og da viste det seg at han hadde gått for dagen. :murvegg: Rett og slett glemt meg. Hadde jeg glemt timen hadde jeg sannsynligvis måttet betale full pris, mens han slapp unna med en liten "beklager" fra den kontoransatte. Festlig... 

Ellers er jo leger notorisk forsinka. Har opplevd det som første pasient den dagen også, DET synes jeg er godt gjort. Da er det jo ikke rart at man er forsinka når det drar seg mot middagstid... 

Skrevet

Fytti… Jeg hadde også blitt sur av sånn behandling… Forsinkete leger er jeg vant til (har nok venta flere døgn totalt i mitt liv), men jeg har alltid fått klar beskjed når det har blitt endringer i avtaler. 

Daria skrev (På 10.10.2021 den 21.34):

Da skal jeg la være å kommentere resultatet :ler: 

Godt du ikke spoila noe. Skal se det nå jeg. :nigo:

Skrevet
Roadrunner skrev (1 time siden):

Ellers er jo leger notorisk forsinka. Har opplevd det som første pasient den dagen også, DET synes jeg er godt gjort. Da er det jo ikke rart at man er forsinka når det drar seg mot middagstid... 

Det har jeg også opplevd - inkludert den gangen første time var klokka ti (strengt tatt var det en fysio, men det var på legeklinikk)... Det var uforskyldt, da - hun hadde lang reisevei og det var trafikkproblemer, og ikke minst ringte hun og sa fra til sekretæren, som kom til meg og informerte og beklaget, og da kan jeg godta så mangt (dessuten hadde jeg jo bok...). Det skal sies at jeg også har kommet inn før tiden både hos legen og hos fysio. Sistnevnte litt under (helt utilsiktet) press - jeg var så tidlig ute til time med gamle fysio at jeg var der før ham, og etter å ha lattermildt kommentert at jeg var ivrig mente han at han sikkert kunne klare å komme i gang litt før... Det skal ikke utelukkes at det også var den timen han lurte på om det var greit at han satt uten munnbind så han fikk drukket morgenkaffen sin :ler:  Mest imponerende var likevel den gangen jeg hadde siste time fredag og forventet både forsinkelse og en lege som bare ville bli ferdig til helgen. Ikke bare kom jeg inn mer enn fem minutter før, men hun hadde all verdens tid og var i det pratsomme hjørnet :ler: Men de setter alltid opp 20 minutters timer hos fastlegen, uansett hva timen gjelder - det gjør jo at de kan ta inn litt også. Mange av mine timer har vært fornyelse av sykemelding, da er jeg ut og inn på fem minutter. Litt forsinkelse tar jeg høyde for, men når det bikker et kvarter begynner jeg å bli utålmodig...

Sauen Shaun skrev (1 time siden):

Godt du ikke spoila noe. Skal se det nå jeg. :nigo:

Flaks - her spoiles stort sett det meste helt åpent og usjenert :ler: 

Skrevet

Jeg vekket stor begeistring hos fysio i dag - jeg fortalte om min skumle utvikling fra å aldri trene til å ha nådd det punktet hvor jeg får abstinenser av å gå for lenge uten hjemmetrening og prøver å gjøre noe med det, selv når formen er laber. Overraskende nok syntes hun ikke det var det minste skummelt - det er jo kjempebra! Jeg mener jo at det ene ikke trenger å utelukke det andre... :ler: 

Skrevet

Jeg vil gjerne opplyse verden om at jeg har vært flink og utvist både selvkontroll og måtehold. :opplyser: Jeg måtte bestille en bok (jo, det var ren nødvendighet- Odysseen er et såpass krevende langtidsprosjekt at jeg ikke kan basere meg på biblioteket), og den viste seg å være en del av Platekompaniets 3 norske pocket for 250-kampanje. Jeg klikket meg rundt, fant to til jeg hadde lyst på og oppdaget så at den nyeste boka til en favorittforfatter var kommet i pocket - og var del av 3 engelske pocket for 250-kampanjen...

...og det endte med at jeg bare bestilte den ene jeg skulle ha. *lytter til den sjokkerte stillheten*

Skrevet
Roadrunner skrev (9 timer siden):

Jeg har også opplevd å gå med uforrettet sak, den gang på tannlegekontoret (reguleringsspesialist). Hadde time litt sent på dagen, og ventet tålmodig både lenge og vel. Til slutt gikk jeg til skranken og spurte, og da viste det seg at han hadde gått for dagen. :murvegg: Rett og slett glemt meg. Hadde jeg glemt timen hadde jeg sannsynligvis måttet betale full pris, mens han slapp unna med en liten "beklager" fra den kontoransatte. Festlig... 

Høres kjent ut. Hadde time hos tannlege (ising som jeg ville ha sjekket opp) kl 10 en formiddag. Da jeg åpenbarte meg - på tiden- så var tannlegen i nabobyen. Hadde kontor to plasser. Og den gang hadde jeg ringt og bestilt time to dager i forveien så det var ikke snakk om tull med innkalling en gang. 

For mange år siden satt jeg også og ventet hos daværende lege for jeg måtte ha resept på allergimedisin. (Ikkeno' app den gang.) 50 minutter på overtid hadde legen enda ikke vist seg. Jeg reiste meg, knakket høflig på ruta til legesekretæren og opplyste om at siden jeg i grunnen var på jobb og nå hadde brukt opp tida snart så kom jeg til å forlate åstedet dersom jeg ikke var ropt opp innen 10 minutter for jeg var ganske sikker på at homeopaten nede i byen kunne hjelpe. 

Jeg kom inn 6 minutter senere. :fnise:  Intet er som å minne om at det er konkurranse. 

Skrevet

Alternativmedisinske trusler :rulle:  

Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Alternativmedisinske trusler :rulle:  

Må'ru så må'ru, og det ante meg det kunne virke...inspirerende.  Det hører med til historien at homeopat faktisk virket. Jeg tok turen likevel. Ble ikke kvitt allergien, men den ble noe dempet. 

Skrevet

På tide å avslutte oppussingen for kvelden nå, eller...?

Skrevet

Og når ble det nattero i blokka? 

Skrevet

Klokka ble vel nærmere halv tov - og så var det på'n igjen før 8 i dag, så hen ble vel ikke helt ferdig...

Dagen tillegg til gårsdagens diskusjon om varsling av timer og den slags: -Jeg pleier å sende ut sms med påminnelse om time - hvis jeg husker det, sa pm-fysio sist. Noen driver småskala og ikke så automatisert - sms kom, fra hennes vanlige nummer, med emoji. Jeg tror jeg kan stole på at den stemmer når den kommer :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Klokka ble vel nærmere halv tov - og så var det på'n igjen før 8 i dag, så hen ble vel ikke helt ferdig...

Dagen tillegg til gårsdagens diskusjon om varsling av timer og den slags: -Jeg pleier å sende ut sms med påminnelse om time - hvis jeg husker det, sa pm-fysio sist. Noen driver småskala og ikke så automatisert - sms kom, fra hennes vanlige nummer, med emoji. Jeg tror jeg kan stole på at den stemmer når den kommer :fnise: 

Noen ganger er nok småskala og den nære kommunikasjonen det aller beste...

Skrevet

Det reduserer jo risikoen for misforståelser og at informasjon blir borte "på veien" - få kokker, lite søl. Det ble jo litt latter og et umiddelbart fellesskap da ny time skulle settes opp og vi begge fant fram våre svært analoge papiralmanakker :ler: Men generelt synes jeg det er veldig greit at store deler av helsevesenet kommuniserer digitalt og deler informasjon - det er jo en fordel for meg som pasient. På fysikalske har de ikke noe felles journalsystem - da gamle fysio sluttet og nye overtok, hadde ikke hun tilgang til hans notater og visste ingenting om hva han hadde gjort og tenkt og observert ut over hva jeg kunne fortelle.

Skrevet

I kveld ser jeg Symesterskapet direkte. :opplyser:  Ingen fare i forhold til spoilere i dag… :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...