Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 2.10.2021 den 12.23):

02.10: To lest, ingen kjøpt.

Dottern er Lena Anderssons oppfølger til Sveas son og handler om Elsa, som altså er datter av Ragnar og Sveas barnebarn. I forrige bok vokste folkhemmet og sosialdemokratiet fram, nå er det individualitetens og dekonstruksjonens tidsalder. Også her føles det som om ideene og budskapet er viktigere enn fortellingen, Elsa føles mer konstruert for forfatterens behov enn en troverdig romankarakter, hun henger ikke helt sammen. Det betyr ikke at boka ikke er lesverdig og underholdende, Andersson har en skarp penn og observasjonsevne. 

03.10: Tre lest, ingen kjøpt.

Det gjøres en innsats på å kompensere for septembers begredelige lesetall :fnise: Det er ikke så ofte jeg leser en kokebok fra perm til perm, men Alice B. Toklas kokebok er like mye en erindringsbok som en kokebok (og det skal sies at jeg ikke har lest alle oppskriftene). Alice B. Toklas var Gertrude Steins livspartner, de levde et kunstner- og bohemliv i Paris i mellomkrigstiden og var åpenbart glade i mat. Her alterneres oppskrifter med fortellinger om når og hvor retten ble spist og oppskriften sikret; det er krigsdager på den franske landsbygda og foredragsturne i USA, grønnsakdyrking og reiser - og Toklas' beryktede oppskrift på hasjfudge - to små biter er mer enn nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Om et par hundre meter passerer de barndomshjemmet til Return-vokalist Knut Erik Ødegaard...

Tv2 viser sykkelløp fra Hedmarken og sørger for å opplyse om de lokale severdighetene :fnise: 

Skrevet

Yrs nedbørradar påsto at regnet skulle avta en stund, så jeg fant ut at jeg skulle ta en tur ut. Innen jeg var klar til avgang hadde den ombestemt seg... :regn: Jeg hadde regnkåpe, men går stort sett uten hette - hun i kassa på Bunnpris (jeg trengte melk til kakaoen det aldri ble noe av på fredag) lo og antydet at jeg var våt... :ler: 

Skrevet

Jeg får litt kløe av fotballspilleren som sitter i Tv2s studio og stadig snakker om sjempekjangser. Hvor vanskelig kan det være å få lydene på riktig plass, når du åpenbart behersker begge? :murvegg: Bjarte Hjelmeland hadde et nummer om akkurat det i showet sitt i går, hvor han presenterte morgendagens norsklærer (Han het Sjetil...). Det var så tatt på kornet og tett på sannheten at jeg nesten ble mer frustrert enn underholdt...

Skrevet

Kakaosesongen er offisielt i gang :kaffekopp: Før den kan fortsette må jeg kjøpe en ny boks - kanskje på tide når den gamle var merket best før 2018...

Skrevet

Revolusjonsgjengen får noen litt uventede støttespillere når slutten nærmer seg :fnise: Jeg lurer også på hvordan de fikk hentet inn Robbie Williams ca 1993 til å spille Marius...

Skrevet

De sa det skulle regne, så ble det finvær likevel. Det ble blå, blå, blå himmel... (En av Di Derres fineste)

Nå regner det riktignok (jeg kom jo nettopp hjem, så da kunne det begynne...), men jeg har sett blå himmel, sol og høstfarger fra både trikk, buss og bane i dag. Jeg har vært hos krystallegen (lillebror mente det hørtes ut som noe new age-tvilsomt :fnise: ) og fått godkjent både på krystallsituasjonen og dagens antrekk, vært på biblioteket og levert, hentet og lånt bøker og på kafé og spist scone, drukket te og lest. Ikke så verst for en mandag formiddag...

Skrevet

Men hvor amatør kan man bli? Det er kanelbullans dag i dag, og så spiste jeg ikke kanelbolle da jeg var på kafé? Jeg føler dog at Baker Samson må ta sin del av skylde - dette burde de jo ha informert og markedsført...

Skrevet
Daria skrev (På 3.10.2021 den 12.31):

03.10: Tre lest, ingen kjøpt.

Det gjøres en innsats på å kompensere for septembers begredelige lesetall :fnise: Det er ikke så ofte jeg leser en kokebok fra perm til perm, men Alice B. Toklas kokebok er like mye en erindringsbok som en kokebok (og det skal sies at jeg ikke har lest alle oppskriftene). Alice B. Toklas var Gertrude Steins livspartner, de levde et kunstner- og bohemliv i Paris i mellomkrigstiden og var åpenbart glade i mat. Her alterneres oppskrifter med fortellinger om når og hvor retten ble spist og oppskriften sikret; det er krigsdager på den franske landsbygda og foredragsturne i USA, grønnsakdyrking og reiser - og Toklas' beryktede oppskrift på hasjfudge - to små biter er mer enn nok...

04.10: Tre lest, tre kjøpt.

Bokklubben hadde jo salg på engelsk pocket nylig, samtidig som de hadde en "kjøp for 299, få gratis sitteunderlag"-kampanje. Og siden jeg mistet sitteunderlaget mitt i vår, trengte jeg jo et nytt... En moderne russisk roman delvis basert på historiske hendelser, en ulest av en av mine nyere forfatteroppdagelser og en irsk familiesaga med det lovende navnet Future popes of Ireland.  

Skrevet

Akkurat det jeg følte jeg manglet nå - en kranglete rygg :rolleyes: *knasker paracet og voltaren og går enda mer omstendelig og uelegant enn før*

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Akkurat det jeg følte jeg manglet nå - en kranglete rygg :rolleyes: *knasker paracet og voltaren og går enda mer omstendelig og uelegant enn før*

Om ikke Voltaren fungerer helt som ønsket så kan jeg tipse om Vimovo. Naproxen-basert (men mer langtidsvirkende enn Naproxen), og fungerte myyye bedre på kranglete knær her enn det Voltaren gjorde. Og mye snillere mot magen/fordøyelsen...

Skrevet

*noteter* Er ikke så bevandret i apotekhyllene, så jeg er alltid åpen for gode forslag (og ja, jeg ser at det kan feiltolkes...).

Satser på at jeg er såpass mobil at jeg kommer meg til fysio som planlagt i morgen, hun kan vel ha et par tips på lager...

Skrevet

Fysio har sikkert et ess eller to i ermet *krysser fingrene*

Vimovo er for øvrig reseptbelagt, mens Naproxen er hyllevare. :opplyser:

Skrevet

Jeg kom meg til fysio, som var helt enig i min vurdering om at det var bedre å møte opp og prøve litt enn å bli hjemme, fikk trent lit forsiktig ryggtilpasset og kom meg hjem igjen. Dessuten fikk jeg se en dame som sminket seg i fart - pudderkvasten var i full aktivitet mens hun gikk mot trikkestoppet, mens hun gikk på trikken og mens hun sto på trikken og holdt på med mobilen med den andre hånden...

Skrevet
Daria skrev (58 minutter siden):

Dessuten fikk jeg se en dame som sminket seg i fart - pudderkvasten var i full aktivitet mens hun gikk mot trikkestoppet, mens hun gikk på trikken og mens hun sto på trikken og holdt på med mobilen med den andre hånden...

:sminkedokke:

Det er så fjernt fra hva jeg kunne gjort at det ikke er fascinerende...
:fnise:

Skrevet

Jeg har sett folk sminke seg på morgentoget av og til og synes det er spesielt nok (vippetang på tog i fart ser jo ganske farefylt ut...), men da sitter de i det minste stille - hvor viktig og akutt er det pudderet at du ikke kan ta pause i det du går på trikken...? Jeg har jo (den gang jeg hadde balanse og konsentrasjonsoverskudd til sånt) vært troende til å lese mens jeg går, men akkurat ved av- og påstigning (og kryssing av veier) senker jeg boka og hever blikket...

Skrevet

Jeg holder på med Felemakaren, Edvard Hoems nyeste, og det snakkes stadig om barkasser. Ut fra sammenhengen skjønner jeg at det er en båt (den største lettbåten på et krigsskip, i følge Wikipedia), men jeg leser det konsekvent som bar-kasser og får helt andre bilder i hodet :skaal:

Skrevet

Etter å ha landet fire helseavtaler på tre dager har jeg nå landet i sofaen og har minimalt med planer de neste dagene. Men både fysio, psykomotorisk fysio og psykolog på et drøyt døgn må man vel kunne si at både kropp og sjel har fått sitt, mvh renoveringsprosjektet...

Skrevet

Med hverken så mye matlyst eller energi å snakke om, fant jeg ut at pommes frites fikk bli dagens middag. På min graveekspedisjon i fryseren fant jeg en pakke fiskepinner - de har såpass lik både steketemperatur og -tid som potetene at de kan slenges i ovnen i samme langpanne. Voilà - middag med både fisk og poteter, og med en håndfull cherrytomater er grønnsakene også på plass. Bedre samvittighet og hakket mer spennende og mettende middag helt uten ekstra innsats. Selvtilfredsheten har det også fint, om noen skulle lure :ler: 

Skrevet

Plus-size burlesque på nrk1 en tidlig onsdagskveld - i Symesterskapet, intet mindre. Hvor mange satte kaffen i halsen nå...? :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...