Daria Skrevet 22. august 2021 Forfatter #29721 Skrevet 22. august 2021 Daria skrev (På 19.8.2021 den 21.05): 19.08: Åtte lest, ingen kjøpt. I et intervju jeg ikke finner igjen og derfor siterer fritt etter hukommelsen, ble Erik Fosnes Hansen spurt om han var misunnelig på kona Erika Fatlands mange reiser, og svarte noe i retning av Misunnelig på at hun reiser til steder med veggedyr og radioaktivitet? Overhodet ikke!. Etter å ha lest hennes siste bok Høyt, hvor hun reiser rundt i Himalaya, kan jeg bare si meg enig Det er kjempeinteressant og fascinerende og lærerikt, jeg slukte de 600 sidene på en liten uke og tviler ikke på at hun har hatt store opplevelser, men jeg har - eller får - virkelig ikke noe ønske om å gjøre henne det etter. Muligens med unntak av besøket på en teplantasje i Darjeeling... 22.08: Ni lest, ingen kjøpt. Lise Sørensens Digternes damer (kjøpt brukt en eller annen gang) er et litterært-feministisk essay fra 60-tallet om kvinnen som dikterens stjernepige og frelserpige - både i diktningen og i virkeligheten, her er både Ibsens Solveig og Dorothy Wordsworth (dikterens søster) representert. Snadder for nerden, selvfølgelig, og både underholdende og informati9vt (og en liten smule syrlig skrevet). Med på kjøpet kommer også et utvalg andre artikler, primært som den danske samtidslitteraturen (anno det nevnte 60-tallet) - det skal sies at jeg mangler en del referanser der...
Daria Skrevet 22. august 2021 Forfatter #29722 Skrevet 22. august 2021 RBK-supporterne har en sang på melodien til Heaven is a place on earth. Lenge leve 80-tallet
Daria Skrevet 23. august 2021 Forfatter #29723 Skrevet 23. august 2021 Hun foran meg i køen i dag hadde sedler, men kontanter er åpenbart på vei tilbake. Jeg hadde dessuten flaks og fikk sikret meg butikkens tydeligvis eneste handlevogn - jeg venter fortsatt på svar på mailen jeg sendte dem om dette for en måned siden. Det store spørsmålet er jo hvorvidt de ikke leser mail eller bare ikke gidder å svare på dem...
Daria Skrevet 23. august 2021 Forfatter #29724 Skrevet 23. august 2021 ... så da gikk jeg et hakk opp og sendte en henvendelse til kjedens kundeservice i stedet (med henvisning til den ubesvarte mailen). Fortsettelse følger muligens... Og når jeg først er i det grinete hjørnet - det jeg får ut av denne restaurantanmeldelsen er at her kan jeg selv med forhåndsbestilt bord risikere å bli kommandert til å spise ute uten hverken solskjerming eller skikkelige stoler (som den sarte planten jeg har blitt trenger jeg ikke bare handlevogn, jeg trekker også stol med ryggstø hvis jeg skal sitte en stund), og det sier nok om dem til at det ikke er aktuelt å gå dit.
Daria Skrevet 23. august 2021 Forfatter #29725 Skrevet 23. august 2021 Jeg føler meg sunn - dagens middag var grove, hjemmelagde fiskekaker (99% fisk eller deromkring), servert med kokte nypoteter, tomater (hvorav en kortreist fra balkongen) og gulrøtter. *sier ikke noe om kjeksen jeg nettopp har spist til teen* For ordens skyld betyr ikke hjemmelaget at jeg har laget dem, men jeg har jo en far som liker å fiske og har fritidsbolig nordpå. Når faderen overfyller fryseren, tvinges overskuddet på døtrene...
Skravla Skrevet 23. august 2021 #29726 Skrevet 23. august 2021 Jeg er grønn av misunnelse over all fisken.
Daria Skrevet 23. august 2021 Forfatter #29727 Skrevet 23. august 2021 Kanskje jeg må invitere på fiskemiddag i høst - jeg regner med at bilen er fullastet når de kommer sørover om en måneds tid...
Skravla Skrevet 23. august 2021 #29728 Skrevet 23. august 2021 Daria skrev (14 minutter siden): Kanskje jeg må invitere på fiskemiddag i høst - jeg regner med at bilen er fullastet når de kommer sørover om en måneds tid... Det høres ut som en god plan.
Daria Skrevet 24. august 2021 Forfatter #29729 Skrevet 24. august 2021 Jeg fikk uventet klem på en ball og fysio ble imponert over kastearmen min - Du har ikke drevet med ballsport? Av ting jeg ikke blir beskyldt for så ofte Dessuten oppdaget jeg at det å trene vendt mot speilet er en dårlig idé - ikke (primært) fordi jeg som Narcissus blir så opptatt av mitt eget speilbilde, men det blir så mye bevegelse og distraksjoner at balanse og konsentrasjon går åt skogen og jeg ramler relativt ugrasiøst av balanseballen...
Daria Skrevet 24. august 2021 Forfatter #29730 Skrevet 24. august 2021 Daria skrev (På 22.8.2021 den 13.57): 22.08: Ni lest, ingen kjøpt. Lise Sørensens Digternes damer (kjøpt brukt en eller annen gang) er et litterært-feministisk essay fra 60-tallet om kvinnen som dikterens stjernepige og frelserpige - både i diktningen og i virkeligheten, her er både Ibsens Solveig og Dorothy Wordsworth (dikterens søster) representert. Snadder for nerden, selvfølgelig, og både underholdende og informati9vt (og en liten smule syrlig skrevet). Med på kjøpet kommer også et utvalg andre artikler, primært som den danske samtidslitteraturen (anno det nevnte 60-tallet) - det skal sies at jeg mangler en del referanser der... 24.08: 11 lest, ingen kjøpt. Sidenkatedralen er en samling artikler av Sara Danius - om litteratur, mote og foto (artiklene om det sistnevnte er det som interessert meg minst) og mer biografiske ting som tilblivelsen av Nobelkjolene hennes (Sidenkatedralen er hennes betegnelse på en av dem), kreftsykdommen hun til slutt bukket under for og ikke minst hennes redegjørelse for de dramatiske hendelsene i Svenska Akademin. Hun skriver glitrende, det er synd at det ikke vil komme mer fra hennes penn. Der det finst fuglar av Maren Uthaug er den tredje boka jeg har lest i sommer hvor handlingen foregår på, eller i det minste er relatert til, fyr. Her er det familiehemmeligheter og slekters forbannelser i flere generasjoner i årene før og etter krigen; det starter dystert og blir bare mørkere for hvert lag som avdekkes. Bokas tre hovedpersoner har hver sin del hvor deres historie fortelles, så vi til del får samme hendelser gjentatt fra nye ståsteder - det er et effektfullt fortellergrep. Men mitt syn på bygda som et litt tvilsom sted blir jo ikke mindre av fortellinger som denne...
Daria Skrevet 25. august 2021 Forfatter #29731 Skrevet 25. august 2021 Jeg hadde en plan om å bruke dagen til en biblioteksutflukt og få hentet den nye Saabye Christensen-boka som har stått som på vei til bibliotek den siste uka. Det er bare en strek i regningen - det gjør det fortsatt Med mindre det dukker opp kontrabeskjed ganske snart, må jeg legge alternative planer...
Daria Skrevet 25. august 2021 Forfatter #29732 Skrevet 25. august 2021 Dagens alternative planer ble klesvask - det skal vel ikke underslås at behovet for rent undertøy tross alt var hakket mer akutt enn behovet for flere bøker...
Daria Skrevet 25. august 2021 Forfatter #29733 Skrevet 25. august 2021 Kroppen insisterte på sin daglige tur ut, så det ble en kveldstur med tekopp på Tjuvholmen. Badesesongen er tydeligvis ikke over (en observasjon, ikke en personlig erfaring), men det er litt mindre folk i omløp nå enn det var i ferien.. Et par uker til, så er byen min igjen...
Roadrunner Skrevet 26. august 2021 #29734 Skrevet 26. august 2021 Merker godt at turistene er tilnærmet borte her ja. Plutselig var det overvekt av munnbindbruk på butikkene igjen...
Daria Skrevet 26. august 2021 Forfatter #29735 Skrevet 26. august 2021 Man skulle jo tro at tilreisende turister (særlig de som reiser til byer) var ekstra nøye på sånt, men det ser jo ikke sånn ut...
Daria Skrevet 26. august 2021 Forfatter #29736 Skrevet 26. august 2021 Albert Åberg, hvis mor alltid har vært et mysterium, er nå morløs på alle måter.
Daria Skrevet 26. august 2021 Forfatter #29737 Skrevet 26. august 2021 Daria skrev (På 24.8.2021 den 19.27): 24.08: 11 lest, ingen kjøpt. 26.08: 12 lest, ingen kjøpt. Mitt kall er selvbiografien til Ingrid Bjerkås, Norges første kvinnelige prest. Den begynner med hennes religiøse oppvåkning under krigen og slutter med at hun drar fra menigheten på Senja hvor hun virket under sin nokså korte karriere på 60-tallet. Det slår meg når jeg leser at hun er typisk for kvinnene i sin generasjon - det er ikke nødvendig å lage så mye styr for hennes del, det er jo ikke så spesielt det hun har gjort. Om hun skriver om å tale Quisling midt i mot og havne på Grini under krigen, bli universitetsstudent som 50-åring eller å sørge for realskole i prestegjeldet sitt nesten umiddelbart etter ankomst (og så ta in fem av elevene i prestegården), så framstiller hun som den mest selvfølgelige ting i verden - som nærmest bare skjedde mer enn at hun fikk det til å skje. Det blir jo ikke mindre imponerende av den grunn, hun må ha vært et spesielt menneske. Det må for så hvidt mannen hennes ha vært også, som ikke bare syntes det var helt greit at hans kone gikk fra husmor til fulltidsstudent til prest, men som også slapp alt og flyttet med henne til Nord-Norge (som på den tiden virkelig var langt borte og eksotisk, skildringene av livet der er verdt boka i seg selv), hvor han gikk inn i rollen som prestemann, styrte hus og hjem og var æresmedlem i den lokale husmorforeningen... 1
Daria Skrevet 26. august 2021 Forfatter #29738 Skrevet 26. august 2021 På vei hjem fra teatret gikk jeg plutselig og nynnet på en sang fra Which witch. Et eller annet sted hadde den tydeligvis noe felles med en av låtene til Iren Reppen (i en forestilling som heter Det er hardt å være bitch - man kan jo hevde at det er en sammenheng allerede der...).
Roadrunner Skrevet 27. august 2021 #29739 Skrevet 27. august 2021 Bare kjapt innom for å ønske en riktig god helg!
Daria Skrevet 27. august 2021 Forfatter #29740 Skrevet 27. august 2021 Helg, sier du? Hvis du insisterer Jeg har et litt svevende forhold til hverdag og helg, men Morgenbladet lå på dørstokken og da skal det jo være fredag... Helgeunderet har hvertfall skjedd allerede - jeg feide ned en brødskive fra tallerkenen med med litt for flagrende morgenkåpe og den landet utrolig nok på teppet med syltetøyet opp...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå