Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har jo en og annen bukse i klesskapet, så... *ser ikke problemet*

Det buldrer i det fjerne og himmelen har gått fra knallblå til mørk gråblå. Jeg aner at det kan plutselig bli fuktig for gutta ved bordtennisbordet (og jeg kommer selvfølgelig ikke til å stå tørt på balkongen og le rått da - hva tror dere om meg...?).

Endret av Daria
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paien jeg har tenkt på å lage så lenge at skinkerestene som var utgangspunktet for tanken for lengst er spist og brokkolien kjøpt for anledningen har blitt mer enn en smule gul i kantene, står i ovnen *føler husmorpoengene strømme på*

Styrtregnet kom og forsvant igjen, men i Tour de Frrance ser det både kaldt og vått ut. Nok en gang undrer jeg mer over at noen vil seg selv så vondt...

Skrevet

Ny uke (se, jeg har fortsatt kontroll på hvilken dag det er :ler: ), nye muligheter. Denne uka er dette med mulighetene ikke bare en floskel, med både arbeidsutprøving og nevrologsamtale på programmet kan det åpnes og lukkes for muligheter av ymse slag de neste dagene. Men i dag er det mulighetene til å bruke penger på ting jeg ikke tr5enger som er de mest nærliggende, om en liten time skal jeg til byen for å utforske Gudrun Sjödén-salget sammen med Skravla. Det skal vel ikke utelukkes at det kan by seg muligheter for en fika også...

Skrevet

En mann i bar overkropp tok nettopp push-ups på piknikbordet utenfor. Glad jeg ikke pleier å spise maten min der...

Skrevet (endret)

Jeg har ikke shoppet på salget :opplyser: Jeg fant en turkis omslagskjole med blomster, fugler og rosa dusker og et grått utsvinget skjørt i vintage-kroken i stedet... :plystre: Etter sånne utskeielser trenger man jo et par timer (og et par retters) lunsj på Olivia...

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Som en følge av nysgjerrighet knyttet til teen jeg fikk til lunsj, oppdaget jeg at Harney & sons har norsk nettbutikk (akkurat det jeg trenger - et sted til å handle te). Tilsynelatende mest rettet mot forhandlere, ettersom løsvektsteen deres kun kommer i pakninger på 450 gram - litt i overkant, selv for meg. Riktignok drikker jeg mye, men jeg liker jo også å ha et variert utvalg. Alternativet er å kjøpe med boks, og tebokser har jeg jo evig nok av, så det skal jeg ikke ha. Jeg var nesten reddet og i ferd med å lukke siden, da blikket mitt falt på en hvit te med pære og krydder. Drømmeteen. På min vei til kassen kom jeg over en te med det fantastiske navnet Victorian London Fog, svart te med vanilje og lavendel og på tilbud...

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 3.7.2021 den 18.47):

03.07: To lest, ingen kjøpt.

Etter å ha lest Colm Toibins bok om Henry James tidligere i år, var det på tide å lese noe av Henry James også. Det ble The American, mest fordi det var den som var tilgjengelig på biblioteket... Vi er i Paris, året er 1868 og amerikaneren Newman - nyrik og åpensinnet, men nokså uskolert og ukultivert, er, som amerikanere gjerne var på den tiden, på reise i Europa på jakt etter kultur og underholdninger. I Paris treffer han gamle og nye kjente, og forelsker seg i en aristokratisk kvinne av svært god og stolt familie - det får følger han ikke kunne forestille seg. Mye stolthet og dobbeltmoral, mer enn en smule kulturforskjeller og et snev av moralisme og melodrama. James var selv en amerikaner som tilbragte mye av livet i London og Paris - han visste nok hva han skrev om...

05.07: Tre lest, ingen kjøpt.

Et fyrtårn blir funnet forlatt i romjulen 1972. De tre fyrvokterne er sporløst forsvunnet, tårnet er låst fra innsiden og klokkene stoppet. 20 år senere begynner en forfatter å grave i mysteriet. Emma Stonex The lamplighters er krim, thriller og mysterium, men også mye mer. Romanen skifter fra, og tilbake mellom de tre fyrvokternes siste dager på fyret i 1972 og de tre kvinnene som ble igjen og deres liv og minner 20 år senere. Ikke overraskende viser det seg at de fleste har noe de skjuler, men ingen har det fulle bildet, og jeg er ikke helt sikker på om vi har det når boka er over heller, men det er egentlig ikke så viktig - med en god bok er det ikke nødvendigvis hvor du ender som er det viktigste, men hvordan du kommer dit.

Skrevet

På vei ned den litt bratte grusbakken med flere innlagte trappetrinn kom det først to eldre damer og litt lenger bak to til, i følge med to yngre - typisk turgruppa på det lokale gamlehjemmet på utflukt med et par assistenter. En av assistentene ropte stadig til de to foran at de måtte være forsiktig og passe på trinnene - hver gang de nærmet seg et ropte hun -Nå kommer det et trinn! I det de passerte meg mumlet en av dem irritert for seg selv og til slutt snudde hun seg og rope tilbake -Jada, vi har øyne i hodet! :fnise: Det skal sies at jeg hørte ropene før jeg så noen av dem og trodde først det var en barnehage, så jeg har en viss forståelse for irritasjonen... Men hun var nok av den påpasselige, omsorgsfulle helsearbeidertypen som bryr seg sånn generelt - hun stoppet og spurte meg om det gikk bra der jeg hadde parkert for en nødvendig pause på en strategisk plassert kasse midtveis på min vei oppover. Jeg svarte hakket høfligere (om enn litt overrasket), om noen skulle lure :fnise: 

Skrevet

En av TdF-deltakerne heter Ballerini. Sykler er jo ikke det første jeg får bilde av i hodet når kommentatorene snakker om ham... 🩰

Skrevet

Den ene TdF-kommentatoren påstå at kommunen og breddegraden de er i befant seg midtveis mellom Nordpolen og Sydpolen. Noe skurret veldig i mine ører, men det gjorde det heldigvis hos hans kollega også, som påpekte at var vel snakk om midtveis mellom Nordpolen og Ekvator. En ørliten forskjell - og en mye mer troverdig påstand :fnise: 

Skrevet

Jeg har påbegynt sommerens leseprosjekt. Odysseen skal til pers - parallelt med Daniel Mendelsohns En odyssé, om hvordan han (som underviser i Odysseen) og hans gamle far (som hadde fulgt undervisningen hans) dro på cruise i Odyssevs kjølvann og Louise Glücks Meadowlands, som også er Odysse-inspirert. Dessuten har jeg tre bøker på vei til bokklubben, fire som snart er klare til avhenting på biblioteket og den 1000 siders mursteinsromanen jeg kjøpte for noen uker siden, så jeg skal vel ikke gå tom denne gangen heller. Godt at alt vær er lesevær :nigo:  

Men nå er det :ball: som gjelder - den første av to EM-semifinaler.. På søndag er det finale, og så er det to ukers pause før OL...

Skrevet

En ting jeg ser stadig oftere og ikke skjønner er barnehagers behov for å spille høy musikk, både på eget uteområde og når de er på tur. Man skulle jo tro at de laget nok lyd selv? Og det er sjelden barnemusikk - selv om man kan lage mange vitser om likheter mellom barnehagebarn og russ, er det litt spesielt å se en gjeng med 2-4-åringer på tur til tonene av partylåtene til Venga Boys, som er lydsporet fra min russetid (enten man ville eller ikke...).

• Liker 1
Skrevet

Når det varsles regn om en liten time og legen som skulle ringe senere ringte før tiden (og det ligger tre bøker i postkassen), burde man kanskje vurdere å dra seg ut en liten tur nå...?

Skrevet

Damen med den upåklagelige timingen slår til igjen. Jeg gikk ut, jeg fant en benk og leste en stund, jeg handlet (årets første norske jordbær :sikle: ) og fikk fire regndråper i paraplyen på vei hjem. Jeg rydder på plass maten og går og åpner verandadøra - og heisann, der kom visst regnet... :regn: 

Skrevet
Daria skrev (På 5.7.2021 den 21.37):

05.07: Tre lest, ingen kjøpt.

Et fyrtårn blir funnet forlatt i romjulen 1972. De tre fyrvokterne er sporløst forsvunnet, tårnet er låst fra innsiden og klokkene stoppet. 20 år senere begynner en forfatter å grave i mysteriet. Emma Stonex The lamplighters er krim, thriller og mysterium, men også mye mer. Romanen skifter fra, og tilbake mellom de tre fyrvokternes siste dager på fyret i 1972 og de tre kvinnene som ble igjen og deres liv og minner 20 år senere. Ikke overraskende viser det seg at de fleste har noe de skjuler, men ingen har det fulle bildet, og jeg er ikke helt sikker på om vi har det når boka er over heller, men det er egentlig ikke så viktig - med en god bok er det ikke nødvendigvis hvor du ender som er det viktigste, men hvordan du kommer dit.

07.07: Tre lest, tre kjøpt.

De tre overnevnte bøkene er hentet i postkassen. En roman om frivillig barnløshet (kjøpt utelukkende på en enkelt blogganbefaling, så jeg vet ikke stort om den, men med forsideblurber fra Sophia Kinsella, Marian Keyes og Elizabeth Gilbert er vi nok i den lettere avdelingen. Sommerlesning for varme dager.), en bok om Hotel Barbizon - stedet å bo for unge kvinner som ville opp og fram i NY - og en samling tekster og dagboksutdrag fra Deborah Mitford, famøs Mitford-søster og grevinne av Devonshire.

Skrevet

Fot et helt vanvittig mål av dansken! :hakeslepp: :hoppe: :ball: 

Skrevet

Da var det slutt på moroa for Danmark... Men det er jo litt vanskelig å ikke unne England å endelig få spille finale - på hjemmebane, intet mindre. ikke minst for de av oss (som jeg innser at neppe inkluderer noen av bokas faste lesere :fnise: ) som husker Gareth Southgates straffebom i 1996. 

Skrevet (endret)

Jeg fant markjordbær på vei fra t-banen (på vei til arbeidsutprøving, ikke i sentrum) :strix: Dessuten fikk jeg tenåringsjenter-underholdning på banen, om gutter som løy på seg ekstra centimeter (i høyden...) og andre viderverdigheter, og et par bokser te er hentet på posten (og kom med et utvalg smaksprøver. En god ting, som potensielt kan få dyre følger...). Nå har jeg en ganske synkeferdig båtis, planer om en tur på biblioteket i morgen og ellers en ganske blank kalender framover. Ikke en eneste helseavtale på fire uker er jo ganske uvant, men både Ingrid Bjørnov og Jo Nesbø skal lyse opp sommeren :hoppe: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (46 minutter siden):

Nå har jeg en ganske synkeferdig båtis,

synkeferdig? :klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...