Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 6.5.2021 den 9.52):

05.05: To lest, ingen kjøpt; eller Hva jeg gjorde i stedet for å sitte foran skjermene i går kveld...

Kjell Westös Tritonus skiller seg fra det meste jeg har lest av ham tidligere på to områder: Den foregår ikke i Helsinki, men i den finske skjærgården, og den foregår i sin helhet i nåtid (borgerkrigen nevnes kun én gang, i en ubetydelig bisetning). Strengt tatt foregår den vel i en nær framtid, pandemien er stort sett et tilbakelagt tema i et samfunn tilbake i tilnærmet normal gjenge. Akkurat det føles litt påklistret, i tillegg til alle de andre aktuelle temaene som vaker i utkanten av fortellingen - klima og ressursfordeling, metoo og høyreekstremisme. Det blir litt mye, samtidig som ingen av temaene egentlig oppleves som essensielle for historien. Det som derimot er viktig og sentralt og typisk Westö, er musikken. Her den klassiske - hovedpersonen Brander er en dirigent i verdensklasse, rett over toppen av karrieren, som bygger seg et gedigent hus i skjærgården og kommer i kontakt med naboen Lindell, som spiller i det lokale coverbandet. Det handler om musikken og livet og stort sett liker jeg det godt, men altså litt mye aktuelle problemstillinger.

Sovjetistan er Erika Fatlands reiseskildring fra de gamle Sovjetstatene i Sentral-Asia. Hun reiser rundt til turistattraksjoner og øde steder hvor hun selv blir attraksjoner, treffer mennesker og forteller om gamle tradisjoner, historiske begivenheter og dagens tilstand og utfordringer (eller gårsdagens - boka er fra 2014 .Jeg googlet litt etter oppdateringer innimellom). Hun skriver levende og engasjert, jeg blir interessert og lærer masse - og får ikke det minste lyst til å reise dit...

11.05: To lest, en kjøpt.

Bokklubbestillingene mine kommer veldig i rykk og napp for tiden, jeg har tre utestående bøker - en sosietetshistorie, en roman, en diktsamling - fra tre forskjellige bestillinger gjort i mars og april. Dagens levering var en annen diktsamling - Selected poems av Edna St. Vincent Millay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det legges store og vidløftige planer - etter å ikke ha vært ute av byen på månedsvis og knapt hatt sosialt samvær med andre enn mamma, Skravla og fysio, skal jeg ut på tur og treffe andre mennesker (i flertall!) to ganger på en uke :daane:Skal en tur på jobben i morgen og vise at jeg fortsatt er i live og noenlunde oppegående, og til søster på 17. mai :danser: Det siste blir jo til og med en anledning til å pynte seg, det er også en stund siden sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på et tog! :hoppe: :tog: I striregn og tåke på en strekning jeg har reist noen tusen ganger før, men jeg er ikke så fordringsfull for tiden :fnise: I skrivende stund har jeg til og med krysset fylkesgrensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten! Både i hodet og i kroppen, og mer enn jeg har vært på lenge. Akkurat nå kjennes det som om det er sjøgang i sofaen, den følelsen har jeg ikke hatt på en stund... Veldig hyggelig å treffe folk, da, og få skravlet og oppdatert meg på litt jobbsladder. Kjenner at jeg savner å være på jobb og være i aktivitet og omgås folk, samtidig begynte jeg allerede på toget utover å merke at formen ikke akkurat er på topp - tankene mine om å begynne å jobbe litt ved påsketider var nok en smule optimistiske. I grunnen veldig greit å ha testet det såpass tett på oppstartsamtalen til uka, da har jeg en noenlunde fersk opplevelse av hvor landet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av Giro-syklistene kjørte inn i et tre - den gamle klassikeren om at tre mot en er feigt ligger jo umiddelbart på tunga...  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens stavekontroll-forslag fra Snapchat. Jeg skriver at Jeg er lat, evnt og den synes den mest naturlige fortsettelsen er Napoleons hustru. Kall meg bare Josephine...  (Og det store spørsmålet er jo når og hvorfor jeg en gang har tidligere har hatt behov for å skrive akkurat det...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke primært bråket i seg selv som plager meg med naboen (u)vane med å støvsuge tidlige helgemorgener, det er anklagen det bringer med seg. Lyden av Skal ikke du også dra deg opp av dyna og gjøre noe nyttig snart?...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (14 timer siden):

Jeg skriver at Jeg er lat,

 

Daria skrev (1 time siden):

Lyden av Skal ikke du også dra deg opp av dyna og gjøre noe nyttig snart?...

Si meg, øyner man en sammenheng her? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhy, nå synes jeg du er ufin :jolie: Det kalles ikke lat, det kalles å ha forskjellige prioriteringer. De vil ha en ren leilighet, jeg vil lese og drikke te ved sjøen.

Andre igjen (les: utvalgte lokale pensjonister) vil sitte og sludre over medbragt kaffe ved piknikbordet under kirsebærtrærne og kommentere forbipasserende (les: meg):

-Se, hun hadde fin kjole.
-Ja, den var morsom, du, med den jakken...

:fnise: Den jakken (som fortsatt var tema da jeg forsvant ut av hørevidde) er min korte, knall lilla cordføyeljakke (med sebramønstret innside 🦓), som gjør seg sammen med det flagrende skjørtet med store blomster ei nesten samme lillanyanse. Den har alltid vært i kategorien jakker som bør være åpne, men nå lot den seg ikke bare lukke uten å se ut som et pølseskinn, jeg kunne fortsatt både puste og bevege meg uten at knappene spratt opp. Her har skjedd mystiske ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 minutter siden):

Her har skjedd mystiske ting...

Sånne mystiske ting vil jeg også ha!!! :opplyser: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 11.5.2021 den 13.34):

11.05: To lest, en kjøpt.

Bokklubbestillingene mine kommer veldig i rykk og napp for tiden, jeg har tre utestående bøker - en sosietetshistorie, en roman, en diktsamling - fra tre forskjellige bestillinger gjort i mars og april. Dagens levering var en annen diktsamling - Selected poems av Edna St. Vincent Millay.

13.05: Tre lest, en kjøpt.

To Jean er en liten samling dikt og brev-utdrag Robert Burns skrev til og om sin Jean. Samlet og kommenter av Catherine Czerkawska, som også har skrevet romanen The Jewel om forholdet deres (se forrige måneds leserapporter...). Et fint supplement til romanen og introduksjon til Burns forfatterskap, som jeg ikke kjenner så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (2 minutter siden):

Sånne mystiske ting vil jeg også ha!!! :opplyser: 

Jeg setter min lit og mitt håp til at det er smittsomt og vil spre seg i skapet, jeg har noen flere plagg som kunne trengt et liknende mysterium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg setter min lit og mitt håp til at det er smittsomt og vil spre seg i skapet, jeg har noen flere plagg som kunne trengt et liknende mysterium...

Det er vel litt for langt til at jeg kan håpe på at skapet ditt kan smitte skapet mitt :sukk: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, er det noe vi har lært av pandemien er det vel at smitte er uforutsigbart og vanskelig både å forutse og spore...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Jeg er nytrent (viljestyrken utfordrer snart tålmodigheten når det gjelder å være min best trente muskel...) og nydusjet og benket i sofaen klar for fotball, med knekkebrød og lakris-og-karamell-te innen rekkevidde. Testet ut å sette opp farten lit da jeg var ute og gikk oppvarmingstur (som i tilnærmet normal gangfart, jeg prøver ikke å antyde noe om jogging eller den slags...) - det går fint noen hundre meter inntil det plutselig ikke går lenger og det raser ned i ekstra langsom sneglefart, det er nesten som å skru på en bryter, og ser sikkert innmari lurt ut :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...