Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28701 Skrevet 4. mai 2021 Det er mulig jeg ble litt bortskjemt med gamle fysio som åpnet hver time med å spørre om det var noe jeg ville ta opp, sjelden var mer enn et par skritt og en armlengde unna (jeg skulle jo ikke falle på hans vakt...) og ikke forlot salen med mindre han måtte hente noe, men det irriterer meg litt at nye går så mye til og fra underveis. -Bare gå i salen og begynn å varme opp, så kommer jeg etter hvert, og så går det fort nesten ti minutter før hun dukker opp, eller hun kan sette meg i gang med en øvelse og så forsvinne for å ordne noe annet. Jeg er jo ikke avhengig av at hun står og ser på for at jeg skal klare øvelsene og jeg blir aldri stående og vente på henne, irritasjonen er vel så mye prinsipiell - når jeg har time forventer jeg å være hovedfokuset. Av og til kan det jo dessuten ha skjedd ting som kan være greit å få nevnt før treningen begynner. Jeg er godt fornøyd med henne ellers, men akkurat dette synes jeg er litt frustrerende.
Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28702 Skrevet 4. mai 2021 Jeg overhørte en herlig historie på venteværelset i dag. En av de eldre damene beundret en annens regnkåpe (og den var stilig) og lurte på hvor den var kjøpt. Joda, hun hadde sett og beundret den i en by, men ikke kjøpt den fordi den var så dyr. Så hadde hun vært i en annen by og sittet i en drosje på vei til et seminar og kjørt forbi en butikk hvor kåpen hang i vinduet ved siden av en plakat med -50%. Hun hadde sporenstreks stanset drosjen, gitt sjåføren beskjed om å vente, tatt strake veien inn i butikken og kjøpt seg ny kåpe (en størrelse for stor, men det var det de hadde)...
Cata Skrevet 4. mai 2021 #28703 Skrevet 4. mai 2021 Sauen Shaun skrev (4 timer siden): Har ikke kjøpt en eneste billett til konsert eller teater siden mars i fjor jeg. Savner noe kulturelt jeg og... Har kjøpt billett, men savner ikke kultur. (Slekta skal på et evenement, så jeg vil være med.)
Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28704 Skrevet 4. mai 2021 Jeg zappet innom 4-stjernes middag, oppdaget at Frank Kjosås var dagens vert og klarte å se på i sikkert tre minutter før jeg fikk kløe og skiftet kanal - det må jo nærme seg rekord
Skravla Skrevet 4. mai 2021 #28705 Skrevet 4. mai 2021 Daria skrev (8 minutter siden): Jeg zappet innom 4-stjernes middag, oppdaget at Frank Kjosås var dagens vert og klarte å se på i sikkert tre minutter før jeg fikk kløe og skiftet kanal - det må jo nærme seg rekord Hva du gjør for han.....
Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28706 Skrevet 4. mai 2021 Jeg er tross alt sulteforet på det meste for tiden...
Skravla Skrevet 4. mai 2021 #28707 Skrevet 4. mai 2021 Men burde ikke han komme seg på scenen han tilhører fra høsten for eksempel???? Hvor lenge skal han ha fri lizm.
Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28708 Skrevet 4. mai 2021 Det er jo helt feil at de skal sette opp en stor musikal uten ham. Skjønner ikke hva han skal rote rundt i serier og den slags for...
Daria Skrevet 4. mai 2021 Forfatter #28709 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Dagens språkpirk kommer fra en bokanmeldelse i Dagbladet: Slektskrønikens opphavsfigur er Nitsas tippoldefar, en konditor fra den georgiske lavadelen som hadde tilegnet seg sjokoladens fortreffelige egenskaper ved hoffet i Wien. Hvordan kan han tilegne seg sjokoladens egenskaper? Ble han mørk og søt og smeltet i varmen? Han kan lære om sjokoladens egenskaper, han kan tilegne seg kunnskap om tilbereding og bruk, men han kan da faktisk ikke tilegne seg den egenskaper... (Boka har for øvrig stått på vil-lese-listen lenge, med 1100 innbundne sider er det en typisk bok å ønske seg i bursdagsgave...). Tilleggsadvarsel: Ikke en bokanmeldelse for de som ikke liker spoilere. Jeg sluttet å lese halvveis og vet allerede for mye... Endret 4. mai 2021 av Daria
Daria Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #28710 Skrevet 5. mai 2021 Butikkene åpner igjen Jeg har sett det fnyses litt over at folk er så ivrige etter å shoppe, men for de fleste handler det jo om å få tak i det man trenger når man trenger det. Jeg har mistet oversikten over hvor mange ganger de siste månedene jeg har tenkt Jeg skulle hatt xxx, jeg får stikke innom butikken i morgen, for så å innse at nei, forresten... Ikke livsviktige ting, men småting som skrivesaker, strømpebukser, hårspenner, skosåler - ting det ikke er verdt å styre med, evnt ikke tid til, å bestille på nett. Jeg overhørte en gang i vinter et par eldre damer sukke litt over det absurde i at de kunne gå på polet, men ikke kjøpe seg nye truser, og det er noe med alt det nesten-essensielle som har vært utilgjengelig. Jeg tror ikke de som bor på steder uten særlige restriksjoner helt kan forstå det - det er lett å si at det hadde gått helt fint, jeg er aldri på shopping uansett, men de fleste er innom flere butikker enn de tenker over i løpet av en måned eller tre... Jeg merker meg også at regjeringen åpner for flere lettelser for vaksinerte, da kan man kanskje bevege seg litt mer rundt etter hvert uten å føle seg fullt så ulydig. Jeg har egentlig fysio-ordre om å gå mer tur på ukjente steder og i variert terreng, det har ikke vært så lett å kombinere med å ikke skulle reise kollektivt eller bevege seg lenger ut av nærområdet enn nødvendig. Når vaksinerte ikke lenger skal telles med på besøksgrensen eller frarådes å reise innenlands, må jeg vel kunne ta banen til Sognsvann eller bussen til Bygdø en gang i uka også...
Sauen Shaun Skrevet 5. mai 2021 #28711 Skrevet 5. mai 2021 Man vet ikke hvor viktig sånne ting er, før man mister det... Jeg gleder meg mest til å kunne ta buss igjen. Legen har gitt meg klarsignal for det når jeg har fått vaksine.
Daria Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #28712 Skrevet 6. mai 2021 (endret) 05.05: To lest, ingen kjøpt; eller Hva jeg gjorde i stedet for å sitte foran skjermene i går kveld... Kjell Westös Tritonus skiller seg fra det meste jeg har lest av ham tidligere på to områder: Den foregår ikke i Helsinki, men i den finske skjærgården, og den foregår i sin helhet i nåtid (borgerkrigen nevnes kun én gang, i en ubetydelig bisetning). Strengt tatt foregår den vel i en nær framtid, pandemien er stort sett et tilbakelagt tema i et samfunn tilbake i tilnærmet normal gjenge. Akkurat det føles litt påklistret, i tillegg til alle de andre aktuelle temaene som vaker i utkanten av fortellingen - klima og ressursfordeling, metoo og høyreekstremisme. Det blir litt mye, samtidig som ingen av temaene egentlig oppleves som essensielle for historien. Det som derimot er viktig og sentralt og typisk Westö, er musikken. Her den klassiske - hovedpersonen Brander er en dirigent i verdensklasse, rett over toppen av karrieren, som bygger seg et gedigent hus i skjærgården og kommer i kontakt med naboen Lindell, som spiller i det lokale coverbandet. Det handler om musikken og livet og stort sett liker jeg det godt, men altså litt mye aktuelle problemstillinger. Sovjetistan er Erika Fatlands reiseskildring fra de gamle Sovjetstatene i Sentral-Asia. Hun reiser rundt til turistattraksjoner og øde steder hvor hun selv blir attraksjoner, treffer mennesker og forteller om gamle tradisjoner, historiske begivenheter og dagens tilstand og utfordringer (eller gårsdagens - boka er fra 2014 .Jeg googlet litt etter oppdateringer innimellom). Hun skriver levende og engasjert, jeg blir interessert og lærer masse - og får ikke det minste lyst til å reise dit... Endret 6. mai 2021 av Daria
Daria Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #28713 Skrevet 6. mai 2021 Denne ljomet plutselig gjennom rommet, med hilsen de som sto ute og vasket tagging av lesekiosken. Man blir jo litt fnistete og nostalgisk - selv om originalen unektelig er søtere (og må være på svensk. Tror det stammer fra den tiden tv3 var en all-skandinavisk kanal og det var litt tilfeldig hvilket språk det var dubbet til...).
Daria Skrevet 6. mai 2021 Forfatter #28714 Skrevet 6. mai 2021 Og har jeg først sett en Disney-video, tar youtube for gitt at jeg vil ha flere... Fomle er jo en av de skjønneste Disney-karakterene - da jeg fant kosedyr-varianten i Disney Store på Heathrow da jeg var 19, var det bare en ting å gjøre (og å hente ham fram fra kurven på soverommet er fortsatt noe av det første eldste niese gjør når hun er på besøk )
Daria Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #28715 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvor dagene blir av - ikke gjør jeg noe og ikke skjer det noe, men fredag er det visst nå igjen og mai er allerede en uke gammel Jeg skjønner heller ikke hvor det ble av den halvannen timen mellom 8.10 og 9.40, men jeg vet hvor jeg var (fysisk - hodet, ledet av underbevisstheten - har vært helt andre steder) da det skjedde... Lesebenken er dagens mål, tenker jeg, det har mest blitt kortere turer denne uka og neste uke ser ut til å bli ganske våt og grå, så man får vel benytte anledningen og finværet Endret 7. mai 2021 av Daria
Roadrunner Skrevet 7. mai 2021 #28716 Skrevet 7. mai 2021 Det slo meg plutselig at resten av mai består av 4-dagers arbeidsuker (3 dager neste uke for oss som tar fri en inneklemt fredag), og neste gang det er full uke på jobb, så skriver vi juni
Daria Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #28717 Skrevet 7. mai 2021 Mai er jo den beste måneden - full av fridager og blomstrende trær, og avsluttes med bursdag Det kom litt brått på meg da jeg så at det er Himmelspretten allerede neste uke, på den annen side kunne den ha skjedd uten at jeg merket det (med mindre jeg plutselig sto foran en stengt matbutikk og fælte meg lurt...). Med 17. mai påfølgende mandag blir det jo skikkelig langhelg,
Daria Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #28718 Skrevet 7. mai 2021 Kan melde om full måloppnåelse (uten stavbruk, men det vil nok sitte i resten av dagen...) og at kalenderen har blitt fylt opp med ikke mindre enn tre sommerkonserter i juli Nå: lunsj...
Daria Skrevet 7. mai 2021 Forfatter #28720 Skrevet 7. mai 2021 Det blir neppe så mye reising denne sommeren heller (selv om det åpnes for det, er jeg ikke overbevist om at jeg kommer til å være så veldig ivrig på de store utfluktene), da er det jo kjekt at det skjer litt her. Etter et halvår med ingenting føles utsiktene til noen konserter og sikkert en og annen middag ute ganske luksuriøst...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå