Daria Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #27561 Skrevet 27. januar 2021 Å være avhengig av jevnlige og nokså hyppige pauser på et tidspunkt hvor alle kaféer er stengt og det er iskaldt ute er ikke den beste timingen. Skal vi se, jeg kan sette meg på den benken dekket av et tjukt lag rim og fryse på meg både kattunger og det som verre er, eller jeg kan presse beinet og kroppen litt ekstra og satse på at jeg komme meg hjem uten å gå på snørra... Men krystallene har det fint, ingen tegn til bevegelse - så planen jeg hadde om å jobbe mer i januar hadde sannsynligvis funket fint... Jula er offisielt over - siste rest av pepperkakehuset er utryddet. Alt som gjenstår er halvannen pakke med julegave-sjokoladetrøfler, og jeg jobber med saken...
Daria Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #27562 Skrevet 27. januar 2021 Daria skrev (På 13.1.2021 den 19.55): 13.01: To lest, to kjøpt. Det lå visst et par bøker i postkassa... En bibliomemoir fra en forfatter jeg allerede har gode erfaringer med i den genren og en liten veskevennlig flis med to essays om hhv Venezia og Roma. Litt vinter-reising... 27.01: Tre lest, to kjøpt. Det har virkelig ikke vært en god start på leseåret (heller...), men nå begynner hodet å lande og konsentrasjonsevnen å komme seg. Overnevnte bibliomemoir er lest - Jacob's room is full of books er en rapport fra Susan Hills leseår, med innslag av fugler og andre observasjoner, og "vil lese"-listen min har lagt på seg igjen... Platekompaniet prøver å lede meg ut i fristelse på kjøpefronten - cden som ankom i dag (og var bestilt for tre måneder siden) var fulgt av en reklamefolder for bokutvalget og tilhørende kjøpsfordeler...
Daria Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #27563 Skrevet 28. januar 2021 28.01: Fire lest, ti kjøpt. Når lesingen går tregt - sats på tynne bøker - følelsen av å ha fullført noe kan være ganske inspirerende... Er du lykkelig, søster av Synne Sun Løes er en brevroman mellom to søstre som aldri har kjent hverandre - den ene ble adoptert fra Korea til Norge før den andre ble født. Eller - er det egentlig en roman? Søsteren i Norge har påfallende mange ting felles med forfatteren, og i et sluttnotat står det at n\boka er basert på faktisk brevveksling mellom henne og hennes søster. Jeg er ikke så begeistret for sånne hybridsjangere - jeg vil ha en roman eller en sakprosabok, ikke en nesten-sann-men-likevel-roman som tidvis kjennes oppkonstruert og tidvis for privat. Men det passet jo fint å lese den samtidig som mitt årlige brevskrivingsbehov blusset opp - jeg har fullført et brev i går og et i dag. For å finne den ene adressen (hvorfor kan ikke folk bare stå i telefonkatalogen (og ikke med jobbadressen)?) måtte jeg lete gjennom gamle brev - jeg har to esker med brev fra de siste 20 årene, tror jeg må lese gjennom dem og mimre en dag... De fra mormor - hun var av den gamle, dannede skole - er gjerne med tittel, adressert enten til frk. Daria eller Bibliotekar Daria...
Daria Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #27564 Skrevet 28. januar 2021 Siden man nå må logge inn med bank-id for hver eneste billett man kjøper i appene til ruter og vy, har jeg blåst støv av reisekortet (som det heldigvis viste seg å være en del reisepenger igjen på, da jeg plutselig sto der med apper som ikke ville samarbeide). Men jeg trodde og mener at man før kunne fylle på det på nett, men det kan man tydeligvis ikke lenger Sannsynligheten for at jeg husker og har mulighet til å komme meg innom et salgssted og få ordnet det før det plutselig er tomt...? 1
Skravla Skrevet 28. januar 2021 #27565 Skrevet 28. januar 2021 KJedelig at man må innom et sted for å få kjøpe da. Nå er det lenge siden jeg hadde reisekort, men det var jo veldig kjekt å fylle det via nettsiden.
Daria Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #27566 Skrevet 28. januar 2021 Det gjorde jo ting litt enklere. Ikke minst hadde det vært ekstra kjekt nå, når man helst ikke skal oppsøke noe som helst i utrengsmål, jeg primært reiser mellom to holdeplasser hvor det ikke er utsalgssteder i nærheten og enhver omvei er et ganske stort tiltak...
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27567 Skrevet 29. januar 2021 Dagens aktivitet: Ballkast på ett ben, også kalt balansetrening med distraksjon. Jeg er instinktivt skeptisk til alt som gir gymtime-assosiasjoner, men fysio har i det minste mer realistiske krav og forventninger enn gymlæreren, samt adskillig mer positive og oppmuntrende kommentarer enn en del medelever pleide å stå for. Dessuten er unektelig målet mye mer inspirerende og konkret. (Men til hjemmetreningen tyr jeg gjerne til lesing som distraksjon - og ikke bare fordi jeg ikke kan kaste ball med meg selv... ) Litt frustrasjon og rastløshet om dagen. Hodet har endelig landet litt og klarer å konsentrere seg og fokusere på andre ting igjen og er klar for å gjøre ting og gå ut i det fine været og finne på noe, men kroppen er ikke like entusiastisk...Når det da i tillegg er stengt og kaldt og generelt besøksforbud går jeg litt på veggen i alle betydninger av ordet. 1
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27568 Skrevet 29. januar 2021 Jeg har fire tomme tebokser på kjøkkenet. Jeg har også tatt grep for å sørge for at det bare er en forbigående fase... I en google-søk-triumf tror jeg også at jeg har klart å spore opp postadressen til en vgs-venninne som har bodd lenge i USA, så hun kan inkluderes i brevskrivningsraptusen min mens den varer. Jeg kunne selvfølgelig bare ha sendt henne en melding på fb og spurt, men det er jo ikke like gøy... 1
Skravla Skrevet 29. januar 2021 #27569 Skrevet 29. januar 2021 Sol som titter inn er ganske deilig. Har merket gjennom uken at dagene blir lengre fordi jeg faktisk må senke persiennene tidligere på dagen. Dessverre må solen stenges ute fra hjemmekontoret. Håper kroppen når igjen hjernen snart.
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27570 Skrevet 29. januar 2021 Det gjelder nok først og fremst å få hjernen til å akseptere at kroppen ikke helt holder følge - det er en innsikt og aksept som kommer og går...
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27571 Skrevet 29. januar 2021 Daria skrev (23 timer siden): 28.01: Fire lest, to kjøpt. Når lesingen går tregt - sats på tynne bøker - følelsen av å ha fullført noe kan være ganske inspirerende... Er du lykkelig, søster av Synne Sun Løes er en brevroman mellom to søstre som aldri har kjent hverandre - den ene ble adoptert fra Korea til Norge før den andre ble født. Eller - er det egentlig en roman? Søsteren i Norge har påfallende mange ting felles med forfatteren, og i et sluttnotat står det at n\boka er basert på faktisk brevveksling mellom henne og hennes søster. Jeg er ikke så begeistret for sånne hybridsjangere - jeg vil ha en roman eller en sakprosabok, ikke en nesten-sann-men-likevel-roman som tidvis kjennes oppkonstruert og tidvis for privat. 29.01: Fire lest, seks kjøpt. Det kom en postmann på døra med en stor bokpakke til meg En fantastisk illustrert praktbok om Värdens hufvudstäder fra 1892, og et lite utvalg teaternerd-bøker (jeg gjorde kardinaltabben å søke på "det norske teatret" i nettbutikken til Nynorsk Antikvariat - at det bare ble tre tyder på stor selvkontroll) - jubileumsboken fra teatrets 50-årsjubileum (vedlagt en haug gamle avisutklipp), en bok om veien fra tekst til forestilling med en Romeo og Julie-oppsetning fra 70-tallet som eksempel og et rollehefte fra teatrets Piaf-oppsetning (musikken fra den forestillingen finnes allerede i samlingen - et loppemarkedfunn på kassett)... 1
Roadrunner Skrevet 29. januar 2021 #27572 Skrevet 29. januar 2021 Daria skrev (23 timer siden): 28.01: Fire lest, ti kjøpt. Daria skrev (6 minutter siden): 29.01: Fire lest, seks kjøpt. Altså, dette regnestykket henger ikke på greip
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27573 Skrevet 29. januar 2021 Daria skrev (På 27.1.2021 den 21.34): 27.01: Tre lest, to kjøpt. Det var en bitteliten tastefeil - det er (var) to som er det riktige. Jeg lover...
Daria Skrevet 29. januar 2021 Forfatter #27574 Skrevet 29. januar 2021 Det er jo ikke det at jeg tror på ukeblad-horoskoper på noen måte, men jeg leser dem jo likevel. Jeg fikk et par bladet i posten fra søster da hun skulle sende noe annet (og etter skriften i kryssordene å dømme har hun fått dem fra mamma. enkelte ting har det med å vandre i vår familie ) og kunne lese følgende: Kamille, januar: Det nye året blir er ny start på det indre planet for deg. Du har behov for å reflektere og utforske, sannsynligvis fordi ting fra fortiden kommer opp eller det er noe som trenger å avsluttes før du kan gå videre i livet. Sørg for å få nok søvn og alenetid, og stol på at det intuisjonen din forteller deg er mulig, faktisk er det. Allers, uke 2 (også kjent som uka jeg ble utskrevet fra sykehuset med beroligende ord og hadde første opptreningstime hos fysio): [...] Det viktigste er at du har fått tilbake troen på at du kan få det godt. Er du avhengig av andres hjelp og støtte for å komme deg videre, vil det skje nå. [...]. Jeg har jo sett de som har truffet dårligere...
Daria Skrevet 30. januar 2021 Forfatter #27575 Skrevet 30. januar 2021 Kombinasjonen strålende sol og sprengkulde er egentlig litt slem - det ser så deilig ut, men man blir gjennomfrossen ganske fort... Jeg gikk for lag for lag på lag, puttet sitteunderlaget i veska og fikk meg nesten halvannen times frisk luft og langsom mosjon, samt litt d-vitaminpåfyll og muligens noen nye fregner. Dessuten fikk jeg postet et brev til - så langt denne uka har jeg skrevet og sendt fire. 1
Cata Skrevet 30. januar 2021 #27576 Skrevet 30. januar 2021 Fint vær her også så selv om strikketøyet frister så ble det en liten luftetur ut bare for å røre litt på beina.
Daria Skrevet 30. januar 2021 Forfatter #27577 Skrevet 30. januar 2021 -Han landet litt sånn halv-slabbedask. Dagens beskrivelse fra Anders Jacobsen om Ryōyū Kobayashi, som var et stykke unna 20 i stil
Daria Skrevet 30. januar 2021 Forfatter #27578 Skrevet 30. januar 2021 -Stöck, hva er egentlig Halvor Granerud laget av? -Godt treverk, antar jeg... Er det pent å indirekte kalle utøveren din for en treskalle...?
Roadrunner Skrevet 30. januar 2021 #27579 Skrevet 30. januar 2021 Daria skrev (22 minutter siden): -Stöck, hva er egentlig Halvor Granerud laget av? -Godt treverk, antar jeg... Er det pent å indirekte kalle utøveren din for en treskalle...? Han er jo inne på noe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå