Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

God du spesifiserer viktige detaljer, det hender jo at det vanker en og annen kverulant her... :plystre:

Ferdinand sitter under sin korkek - nok en juletradisjon som har fått en fagott-oppdatering det er vanskelig å glemme... :fnise:

Endret av Daria
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (18 minutter siden):

det hender jo at det vanker en og annen kverulant her... :plystre:

Man lærer av erfaring. 

Skrevet

Håper den falt i smak - det ligger nøye diskusjoner om ymse konfekttypers fordeler og ulemper bak valget :fnise: 

Skrevet

Hjemme i husets lune sofarede, sosialisert og begavet. Det merkes at ungene er to år eldre enn sist jeg feiret jul med dem - det tross alt litt mer tålmodighet å spore (det er jo begrenset hvor mye av den man kan og skal forvente av barn på julaften...). Dessuten blir de entusiastisk glade for alt, inkludert sokker og truser, og det er veldig hyggelig å se. Jeg fikk uvanlig lite te i år - bare en pakke, til gjengjeld fikk jeg uanstendige mengder sjokolade. Konfekt, mokkabønner og to typer trøfler samt brente mandler . om det ikke varer helt til påske, burde det i det minste holde til neste år (jeg hadde jo kjøpt inn litt selv også, for sikkerhets skyld...). Ymse strikket, et par bøker (Fosnes Hansens nye og Michelle Obamas selvbiografi), julehefte og tidsskriftabonnement og puslespill og printer og en pute jeg tror er sydd av farmors gamle kåpe og sikkert litt andre småting jeg har glemt. Man klager ikke... Dessuten fikk jeg mandelen :nigo:  

Skrevet

Ah, den umiskjennelige duften av brent støv fra en panelovn som ikke har vært i bruk på en stund...

Skrevet

Jeg har tilbragt en vakker aften i Paris Stockholm, i selskap med favorittsvensketenoren og et utvalg andre skjønnsyngende bohemer i Munch-inspirerte antrekk. Muligheten til å strømme opera på tven viste seg også være motivasjonen jeg trengte for å få chromecasten til å funke, med kyndig support fra Skravla.

Skrevet

Det snør tett! :sno: :danser: Det vil jo ikke vare, men mens det står på er det jo mye hyggeligere og lysere å se ut på enn striregnet som snart skal overta og vare fire dager til ende...

Skrevet

Et lite melisdryss hvitt utenfor her også. Allerede begynt å smelte litt, og striregn er på vei. 

GOD JUL! 🎄

Skrevet (endret)

Her er vi forbi melisstadiet og nærmer oss bomull - men de 40 mm som er varslet i morgen skal komme i vannform. Flomvarsel er utstedt...

Endret av Daria
Skrevet

Felles kjente tok turen uti bushen her for julekaffe. Koselig besøk. 

Skrevet
Cata skrev (1 time siden):

Felles kjente tok turen uti bushen her for julekaffe. Koselig besøk. 

Så koselig! 

Skrevet

Det kom en dame mot meg ytterst på Tjuvholmen og utbrøt uten forvarsel - Jeg har ikke kommet meg av sjokket! Det er noen som bader der borte - en hel gjeng! :ler: Vi var skjønt enige om at det er mange rare mennesker der ute, og at vinterbading ikke var for oss :fnise: 

Skrevet

Tradisjonell romjulsmiddag for én: Pasta med juleskinke :ler: Nå vender jeg tilbake til lenestolen for mer julete, kaker og lesing :ac:

Skrevet
Daria skrev (På 14.12.2020 den 14.58):

14.12: Seks lest, tre kjøpt.

14 år gamle Fay er borte, og hennes forsvinning berører livene til flere andre, som ikke nødvendigvis kjente henne. I Adam Thorpes Missing Fay kommer alle til orde, også Fay selv. Noen en gang, andre flere ganger og alle overlapper i varierende grad. Alt skjer i løpet av et drøyt halvår, men fortelles ikke kronologisk, så det gjelder å henge med. Jeg liker boka (om enn ikke alle karakterene. Den første omtalen jeg så på insta åpnet med ordene Don't we just hate David? - og det gjør vi... :fnise: ) lenge, men den blir litt i overkant merkelig og uklar mot slutten.

Bokklubben hadde salg på engelsk pocket for noen uker siden - resultatet  er nå i hus. (Totalt har jeg hentet tre bokpakker med til sammen åtte bøker i dag, men resten er julegaver). Tre romaner av mannlige forfattere; to som sto på ønskelisten og en plukket på måfå (som i jeg hadde hverken hørt om tittel eller forfatter, men omtalen hørtes lovende ut) fra salgssidene.

27.12: Åtte lest, fire kjøpt.

Og med dette er fjorårets rekordtall forbigått - jeg har må lest én bok mer enn i fjor (når det gjelder kjøpte tror jeg faktisk at jeg ligger et stykke bak - endelige tall vil dukke opp så snart 2021 er et faktum).

Lady in waiting er Anne Glenconners selvbiografi. Tittelen er hverken symbolsk eller ironisk - hun var hoffdame for prinsesse Margaret i 30 år. Som gift med en av Storbritannias mer eksentriske aristokrater har hun hatt et mildt sagt fargerikt liv ellers også, med en livsstil som virker relativt fjern for oss vanlige dødelige. Her er seks måneder en helt naturlig lengde på bryllupsreisen, å pendle mellom London og Karibia (fordi mannen spontankjøpte en karibisk øy) hverdagskost og den beste måten å håndtere mannens kronisk utroskap på å skaffe seg sin egen elsker - det skapte bedre balanse i forholdet. Underholdende, lett absurd og veldig britisk.

De siste tanterna av Fartma Brenner er en hyllest til 1920- og 30-årsgenerasjonen kvinner i Sverige - hemmafru-generasjonen og et blikk på retrotrendene som følger i deres kjølvann, men ikke likner så mye som man kanskje tror. Boka tar for seg tanterna i dag - hvordan er pensjonistlivet deres, hva er de opptatt av, hva kler de seg i og fyller fritiden med - kontra hvordan livet deres har vært. Sosial- og kulturhistorie.

Denis Mackails Greenery Street er siste bok i Persephone-abonnementet mitt. Jeg lyster litt på seks måneder til, men bør vel egentlig lese noen flere av de jeg faktisk har først...

Skrevet

I natt har hjernen min - åpenbart sulteforet på kulturopplevelser - laget en helt egen Wagner-opera med innslag fra Hollenderen og Ringsyklusen. Både handling og hvor den ble framført var noe uklart, men den hadde i det minste Elisabeth Teige i hovedrollen, og da klager man jo ikke :fnise: Hennes bass-mann og lommetenoren var også involvert...

Skrevet (endret)

:fnise:  Jeg sliter med å tro på Julian - mesteparten av filmen er han så klønete og tafatt og pinlig at jeg har mer forståelse for Mannys syn på ham enn på Ferskens, og så redder han plutselig dagen og verden med sin kvikke tankegang og snowboarderfaring?! (Og ja, selvfølgelig er det helt rimelig å for vente realisme og troverdige karakterer i en animasjonsfilm av det slaget... :ler: ).

Endret av Daria
Skrevet

28.12: Ni lest, fire kjøpt.

Inn i naturen er en diktantologi med norske naturlikt, inndelt etter årstiden. Den har ligget på nattbordet i hele år, så jeg har kunnet lese dem til riktig årstid. Som de fleste antologier er den variert og variabel - de gode, de mindre gode og de du lurer på hvordan hører hjemme i det temaet. Dessuten lurer jeg litt på hvordan man kan lage en sånn samling uten et eneste bidrag fra Herman Wildenvey...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...