Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde glemt hvor søt denne er - et forsvar for grafitti i ordnede former... :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Spøkelseslys" på Broadways teaterscener. Dette har jeg aldri hørt om - lurer om de har det på norske teatre også?

A drained wash of yellowish light came from a single bulb on the lip of the stage. Each Broadway theatre has one: a ghost light, which goes on as soon as the house clears out after a performance. Every theatre, it’s said, is inhabited by a ghost. The light keeps the ghost company, or acts as an offering to keep away curses, or illuminates the stage as the spectral performer plays all night. The upshot of the superstition is that, real bodies be damned, some implicit spiritual theatrical event is always under way, wherever there’s a stage.

Endret av Daria
Skrevet

Egentlig lette jeg etter noe som var litt mer dekkende for gårsdagens konsert-opplevelse med Jo Nesbø (jeg har opplevd forfatteren Jo Nesbø på scenen flere ganger, men musikeren Jo Nesbø har stått på ønskelisten lenge), men så fant jeg denne og ble minnet om at også han en gang hadde flyffy 90-tallshår... :fnise: 

Skrevet

Hva har jeg uforvarende trykket på når fn-tastene mine plutselig gjør andre ting enn før...? :klo: 

Skrevet

Trolig FN + ESC (avhengig av modell, det står gjerne FN-lock på den). Da låses funksjonstastene til sin andre funksjon.

Skrevet

Det høres sannsynlig ut - det står fn+esc med bilde av en hengelås på den, så jeg har vært inne på tanken om en sammenheng. Men hvorfor kan jeg ikke oppheve det med å trykke de samme tasten en gang til...? :sur: 

Skrevet
2 timer siden, Daria skrev:

Det høres sannsynlig ut - det står fn+esc med bilde av en hengelås på den, så jeg har vært inne på tanken om en sammenheng. Men hvorfor kan jeg ikke oppheve det med å trykke de samme tasten en gang til...? :sur: 

Det skal normalt fungere å gjenta tastekombinasjonen for å reversere den. Så rart?

Skrevet

Det var det jeg også trodde, men den gang ei...

Skrevet
På 8.7.2020 den 21.16, Daria skrev:

08.07: To lest, ingen kjøpt.

Når reglene ikke gjelder av Ariel Levy er selvbiografisk om å få voksenlivet på stell  - gjenkjennbart for de fleste av oss i Peter Pan-generasjonen, selv om det å gjennomgå en veldig prematur fødsel alene på et hotellrom i Mongolia mens din kvinnelige ektefelle er hjemme og prøver å skjule sine alkoholproblemer ikke nødvendigvis er direkte relaterbare opplevelser.

13.07: Fem lest, en kjøpt.

De siste par dagers aktiviteter kort oppsummert... :fnise: Bricks and Mortar av Helen Ashton er en roman om en arkitekts liv i sen viktoriatid og fram til tidlig 1930-tall (først utgitt i 1932). Victorian lady travellers er en samlebiografi om - tro det eller ei - globetrottende viktorianske damer som padler kano på Afrikanske floder, bestiger fjell i Himalaya og det meste annet man (ikke) kan tenke seg. Biter av lykke handler forsåvidt også om reisende damer - en gjeng gamle venninner som slår seg ned på en kakaoplantasje på Fiji. Anne Ch. Østby beviser at det faktisk går an å skrive en underholdsningsroman som ikke irriterer vettet av meg... 

Den kjøpte er første levering i mitt nye Persephone-abonnement, en roman fra 1924 om mannen som steller hjemme. Formelt sett er det en gave - bestilt for bursdagspenger - men ettersom det i praksis er jeg som har bestemt at det var det pengene skulle brukes til og har stått for både bestilling og betaling, bør den vel inn i kjøpsstatistikken...

Skrevet

Et sitat fra en av de padlende viktorianske damene hørtes så kjent ut - det hadde selvfølgelig vært på QI :fnise: Damen het Mary Kingsley, og brukte ved en annen anledning paraplyen til å bli kvitt en innpåsliten flodhest... 🦛

Skrevet

Her leses mest krim, og nå er det Hjerteløs av Jørgen Jæger som leses på Kindle. Akkurat ferdig med Orakelet av Clive Cussler (pocket - så er ikke bare ebøker for tiden). 

Skrevet

Jeg var på konsert med Jo Nesbø forrige uke - det er det nærmeste jeg har kommet krim i sommer... :fnise: 

Skrevet

Musikalradioen min er borte! :grine: Det har vært varslet noen uker, men de har reklamert hardt og mye for en erstatning - som viser seg å ikke være tilgjengelig utenfor UK :grine: 

Skrevet
15 timer siden, Daria skrev:

Biter av lykke handler forsåvidt også om reisende damer - en gjeng gamle venninner som slår seg ned på en kakaoplantasje på Fiji. Anne Ch. Østby beviser at det faktisk går an å skrive en underholdningsroman som ikke irriterer vettet av meg... 

I avdelingen for tilfeldige sammentreff kom jeg, da jeg ikke fikk sove i natt og hadde nettbrettet litt for tilgjengelig på nattbordet, over Østbys Sommer i P2-episode, hvor hun forteller historier fra en liv som bistandshustru (mannen jobber i FN. Dette forklarer jo hvor hun fikk stoff til ungdomstrilogien hun skrev på 90-tallet om diplomatbarnet Anna) - deriblant nettopp fra Fiji, hvor hun en gang var med på å dele ut BHer til landsbykvinner. En særdeles fornøyd dame på godt over 70 konkludere Eeeeehly! Tonight my husband gonna fix me up good! :rulle:  (Helt i den andre enden av spekteret forteller hun også om da tenåringsdatteren mistet en nær venninne i et selvmordsangrep - det var en lommetørklehistorie...).

Skrevet

🔇 Ikke si det til Posten, men noen har glemt å fortelle postmannen min at det bare er postombæring annenhver dag nå... 📯

Og i en relatert jeg-oppdaget-det-akkurat-nå-emoji-forvirring: Dette 🏤er et europeisk postkontor, mens dette 🏣er et japansk postkontor. Opplagt for alle og enhver, ja...?

Skrevet

Hvordan fortelle en historie... :fnise: I omtalen som ledet meg til denne konserten sto det at Unlike most of her movies, this is not family-friendly and so much better for it...

Skrevet
2 timer siden, Daria skrev:

🔇 Ikke si det til Posten, men noen har glemt å fortelle postmannen min at det bare er postombæring annenhver dag nå... 📯

Og i en relatert jeg-oppdaget-det-akkurat-nå-emoji-forvirring: Dette 🏤er et europeisk postkontor, mens dette 🏣er et japansk postkontor. Opplagt for alle og enhver, ja...?

Får du post hver dag eller er det bare at du ser postbudet hver dag?

Skrevet
10 minutter siden, Skravla skrev:

Får du post hver dag eller er det bare at du ser postbudet hver dag?

"Postbudet ringer alltid to ganger." Da blir det vel dobbelt opp? :klo:

Skrevet

Postbudet har heldigvis nøkler og slipper å ringe på. (Nøkler til inngangsdøren nede, der postkassene er, altså. Ikke til leiligheten min :opplyser: *kveler enhver mulig misforståelse i fødselen*).

Jeg har fått post både i går og i dag. Post-post, i motsetning til pakke-post, som pussig nok leveres daglig. Det er mulig deler av gårsdagens levering (som visstnok var ikke-post-dag) kvalifiserte til pakke, men det var vanlig post der også :vetikke: 

Skrevet

Jeg har ryddet i bokhyllen og sortert ut en bunke som skal doneres videre. Av de 15 utvagte er 13,5 uleste - jeg har nok hatt intensjoner om å lese de fleste en gang, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...