Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Dagens julekonsert var av det virkelig klassiske slaget - Bach og Mozart, Händel og Vivaldi og deres likesinnede. Og allsang av Deilig er jorden, det hører jo alltid med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julekrise med høy nostagifaktor i heimen - kassettspilleren laget båndsalat av julealbummet (opptakskassett, kopiert fra en eldre kusines LP en gang tidlig på 90-tallet) til New Kids on the Block :grine: Platekompaniet har den tilsynelatende på cd, men ordene "Leveringstid usikker, ikke på lager hos leverandør" er jo ikke lovende...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 21.03, Daria skrev:

05.12: To lest, ingen kjøpt.

Siste bind av Slåttekar-kvartetten til Edvard Hoem, Liv andre har levd, blir i overkant oppsummerende og full av mennesker med litt for like navn - mer slektsgranskningsrapport enn roman. Å følge en slekt i flere generasjoner er et velprøvd og velfungerende konsept, og at historien er sant er interessant, men litt struktur og spenningskurve og sånt er også fint. Dessuten burde noen korrekturlest bedre, det surres stadig med antall barn her og snubles litt i kronologi der.

Senteret av Victoria Durnak tilhører de siste års litterære barseltrend. Fortelleren er nybakt alenemor uten nettverk, men med tilknytningsproblemer og sannsynligvis et snev av barseldepresjon. Hun tilbringer mye tid på kjøpesenteret, som må sies å være befolket av noen over middels pussige figurer, henger på nettforum og gjør tross alt sitt beste for å ta seg av denne ungen hun mener hun ikke føler noe for. Litt sårt, litt rørende, og tidvis ganske morsom, temaet til tross.

 09.12: Tre lest, ingen kjøpt.

Agneta Pleijdels Spådomen er i skjæringspunktet mellom roman og selvbiografi, om oppvekst i en lett dysfunksjonell familie i Lund på 50- og 60-tallet og å finne seg selv på så mange måter.

Jeg utviste selvkontroll og kjøpte ikke en kokebok fra 30-tallet på Fretex i dag - jeg har ikke kjøpt en bok siden oktober :opplyser: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst ikke den eneste som synes Fretex tidvis driver med overprising. 10 000 for en brukt kåpe - selv om det er pels og den sikker var dyr ny - er jo hinsides, særlig i den type bruktbutikk som Fretex tross alt er. Hadde det vært i en mer eksklusiv vintageboutique hadde det vært noe annet, også fordi den type butikker ofte kjøper inn klærne de selger. Dessuten handler det også om hvem kundegruppen er - selv om mange av Fretex kunder er som meg og handler brukt fordi vi synes det er gøy, har de også en god del kunder som handler der av nødvendighet. Å sette den type priser på varene (som de tross alt har fått gratis) er et hån mot kundene. Og de store stativene med klær til 10 og 20 kroner hun snakker om er det hvertfall lenge siden de hadde i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Daria skrev:

 09.12: Tre lest, ingen kjøpt.

Agneta Pleijdels Spådomen er i skjæringspunktet mellom roman og selvbiografi, om oppvekst i en lett dysfunksjonell familie i Lund på 50- og 60-tallet og å finne seg selv på så mange måter.

Jeg utviste selvkontroll og kjøpte ikke en kokebok fra 30-tallet på Fretex i dag - jeg har ikke kjøpt en bok siden oktober :opplyser: 

Agneta Pleijdel er også bekjent av Nobeplprisvinner Olga Tokarczuk, og akkurat nå gjest hos svt pussig kledde reporter på Nobelbanketten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt drømte jeg om en kjælen måke, som gjerne ville ligge på fanget og kose. Et hint om at det er på tide å lese Tsjekhov...? :vetikke: Eventuelt et tegn på at Trond Espens Seims stadige insta-innlegg om å stemme på Måken i en "årets forestilling"-avstemning har satt seg i underbevisstheten. :fnise: (Hvor den glefsende skilpadden passer inn i bildet får Jung ta seg av...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK melder at Stortinget i dag vedtar at Ja, vi elsker er Norges nasjonalsang. Det forventes at vedtaket blir enstemmig... :fnise: Jeg har igrunnen aldri tenkt over hvorvidt dette var lovfestet eller bestemt på annen måte - sedvaneretten må jo uansett sies å være gjeldende her - men det er jo litt interessant som de skriver at det bare er vi, svenskene og britene som ikke lovfestet nasjonalsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å aktivere min nye brukerkonto (epost og andre nødvendigheter) i forbindelse med fylkessammenslåingen må jeg laste ned og ta i bruk en app på min private telefon. Dette fikk jeg sms (uten svar-, spørsmåls- eller tilbakemeldingsmuligheter) om i dag, og det må være ordnet innen i morgen. Jeg er en smule skeptisk til den framgansmåten... Siden jeg er i det kritiske hjørnet, symes jeg også en jobb-epostadresse bør baseres på etternavn, ikke fornavn. Min gamle var tre bokstaver fra fornavn + tre bokstaver fra etternavn, den nye er fornavn + første bokstav i etternavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå en eim av parfyme rundt meg da jeg gikk hjem fra konserthuset. Jeg mistenker at den store kåpen som han delvis over min egen i garderoben har noe med saken å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 21.12, Daria skrev:

 09.12: Tre lest, ingen kjøpt.

Agneta Pleijdels Spådomen er i skjæringspunktet mellom roman og selvbiografi, om oppvekst i en lett dysfunksjonell familie i Lund på 50- og 60-tallet og å finne seg selv på så mange måter.

Jeg utviste selvkontroll og kjøpte ikke en kokebok fra 30-tallet på Fretex i dag - jeg har ikke kjøpt en bok siden oktober :opplyser: 

12.12: Fire lest, ingen kjøpt.

Margaret Skjelbred, elsket lyriker og romanforfatter, kom med en novellesamling sist vinter. Jeg var taktisk og ga den til mamma i bursdagsgave, så jeg kunne låne den senere :nigo: Korte, små noveller - 17 stykker på 160 sider - hvorav mange går rett inn i det vestfoldske bygdemiljøet hun har skildret i flere av romanene sine, flere av dem så nydelige at det renner en tåre her og der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 Nyhetskanalen har britisk valgvake - med tekanne med bilde av kong Edvard VIII (han som abdiserte for Wallis' skyld (men mot hennes vilje)), samt shortbread :fnise: 

De viste også et kutt (jeg vet ikke hvor nytt det er) hvor Boris insisterer op at han kke vil be om en ny Brexit-utsettelse - I'd rather lie dead in a ditch! Jeg lurer jo litt på hvor mange som, da de så det, spontant utbrøt That could be arranged... :trampe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch. Valgdagsmålingen i Storbritannia antyder det største konservative flertallet siden Margaret Tatcher i 1987, og tidenes dårligste valg for Labour. Corbyn sitter utrygt, for å si det pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Daria skrev:

For å aktivere min nye brukerkonto (epost og andre nødvendigheter) i forbindelse med fylkessammenslåingen må jeg laste ned og ta i bruk en app på min private telefon. Dette fikk jeg sms (uten svar-, spørsmåls- eller tilbakemeldingsmuligheter) om i dag, og det må være ordnet innen i morgen. Jeg er en smule skeptisk til den framgansmåten... Siden jeg er i det kritiske hjørnet, symes jeg også en jobb-epostadresse bør baseres på etternavn, ikke fornavn. Min gamle var tre bokstaver fra fornavn + tre bokstaver fra etternavn, den nye er fornavn + første bokstav i etternavn.

Jeg fant en tilbakemeldingsmulighet og har gitt beskjed om hva jeg synes om å bli pålagt å ta i bruk min private telefon i en sånn forbindelse, og venter spent på svaret. Samtidig er jeg pragmatisk nok til å innse at jeg ikke har noe valg og har lastet ned det jeg må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkterapport fra toget og tenåringsjentene tvers over midtgangen.  

-Vi klaffer ikke, liksom. Han er ikke noe morsom og jeg er jævlig morsom - det går bare ikke...

Sånn kan man jo også si det :fnise: Men jeg skjønner jo hennes ønske om og behov for å le...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem og ramlet rett inn i Beat for Beat. Ikke vet jeg hvem guttepjokkene som prøvde seg på Michael Jackson var, men jeg vet at det låt ualminnelig grusomt. Særlig når man kommer rett fra julekonsert med nordisk tenor-skjønnsang. Tror det blir te og Kristin Lavransdatter og lussekatt (jeg lot meg friste på coop) i lesestolen istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 -Han tweaker en safety grab.

Det hender jeg lurer på om kommentatorene i freestyle ski egentlig snakker samme språk som meg (og svaret er vel strengt tatt nei :fnise: ) De er stort sett flinke til å forklare for oss uinvidde hva de faktisk mener, da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det gjelder bare å ikke drite seg ut...

Fredrik Aukland med oppmuntrende ord til sin nye ekspertkommentator-kollega Emil Hegle Svendsen. Det enkle er som kjent det beste... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par enkle tips når trikken er stappfull fordi det er forsinkelser på en lørdag i desember, og det i tillegg kjøre med gamle, korte vogner på en rute hvor det vanligvis kjøres lange:

1)Hvis de som sitter på klappsetene ved døren reiser seg, blir det plass til flere.
2)Ikke len deg mot stanga som andre holder seg fast i (og særlig ikke akkurat det hvor hånda mi er). Klarer du ikke skrive meldinger med en hånd, får du heller legge vekk mobilen. Noe du ideelt sett bør gjøre uansett - du tar nemlig opp ganske mye ekstra plass når nå stå med albuene ut og taster med begge hender.

Jeg bare nevner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...