Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

På 12.9.2020 den 10.57, Daria skrev:

12.09: Tre lest, ti kjøpt.

Jeg mistenker at jeg ikke har vært avisbudets favoritt denne uka, men nå bør det ikke komme flere bokpakker på en stund... En islandsk roman og to bind om minneverdige briter (jeg trodde det var små pocketbøker, det viste seg å være 2x400 innbundne sider...).

14.09: Fire lest, ti kjøpt.

Mer Sigrid Undset - nå om hennes forhold til Roma. Å se at jeg nå sitter med reiselyst og Roma-lengsel er ikke helt dekkende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

215 millioner kopper - det årlige teforbruket i det britiske militæret, som har innebygde tekokere i alle tanks... :fnise: 🍵 

*ser Gregg Wallace lage teposer i Inside the factory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doktor i tevitenskap - det er en tittel som ville imponert meg i de fleste sammenhenger :fnise: Han hadde faktisk forklaringen på dette belegget jeg særlig har lagt merke til i koppen når jeg lager te på hotellrommet særlig i England og Danmark - det skyldes hardt vann, og påvirker faktisk smaken. Det er mulig jeg fortsatt er en tesnobb når jeg kjøper flaskevann for å lage te på tur, men jeg har i det minste en vitenskapelig unnskyldning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste døgnet har jeg fått meldinger om tre avlyste forstillinger - det er vel neppe siste gang det skjer i høst... En Det Norske-forstilling hvor jeg måtte bytte dag, en filharmoni-konsert som forsvinner og dagens Fruen fra Havet på National, som ble avlyst på noen timers varsel grunnet sykdom i ensemblet. Sannsynligvis noe de til vanlig ville stått på scenen med uten å blunke, det har jo skjedd mer enn en gang at jeg har sittet i salen og sett skuespillere så åpenbart syke at jeg bare har lyst til å be dem gå hjem og legge seg...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark innfører munnbind-påbud på kaféer og barer - men bare når man står. Her må det jo bli så mye munnbind som dras halvveis av og på, gjenbrukes eller blir hengende på haka eller fra det ene øret at jeg ikke helt skjønner at det kan være så mye poeng i det :vetikke: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg nevnte for pappa i fjor at jeg skulle se Sarah Millican kommenterte han - som ikke er fremmed for BBC - at hun er ganske drøy, er hun ikke? Jeg hadde egentlig ikke tenkt over det, men når jeg kommer over klipp som dette skjønner jeg jo hva man mener :skratte:  I motsetning til enkelte av de mannlige komikerne som jeg kan synes er så drøye at det blir frastøtende (voldtekstvitser er aldri morsomme,, særlig ikke fra menn) er hun drøy på en mer feministisk og ikke minst morsommere måte, så jeg tenker egentlig ikke over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Både Kripos og PST har undersøkt trusselbrevet grundig. Konklusjonen er at samtlige bokstaver – med unntak av én – ble klippet ut fra Dagsavisen og Klassekampen for 7. januar i fjor.

– Det er aviser vi aldri har abonnert på, sier Laila Bertheussen – og avfeier beskyldningene.

Det er jo noe alle vet, at det er umulig å få tak i aviser på andre måter enn å abonnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor lite sekkepipe i popmusikken... Jeg oppdaget i min leting etter teksten at melodien her er basert på Loch Lomond - det har jeg aldri tenkt over (det skal vel også sies at den gang låta var stor, var jeg ikke så bevandret i skotske klassikere), men når jeg vet det er det jo opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sammenlikning... I kommentarfeltet her lærte jeg at sangen handler om to soldater etter slaget ved Culloden og at to take the low road betyr å dø. Alt man ikke vet... Jeg har en bok om Skottlands historie . kjøpt i en bruktbutikk i Glasgow - stående ulest i hylla, det burde man jo gjøre noe med...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vel mer naturlig når tv2s Tour-kommentatorer diskuterer ost, enn at en tidligere landbruksminister (Jon Georg Dale) stiller oppfølgingsspørsmål på Twitter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter jo alltid pris på at folk er enig med meg, men det var unektelig litt overraskende å finne støtte for mine mer konservative tendenser i Klassekampen...

Sitat

Her om dagen så jeg et oppsiktsvekkende bilde i en nettavis, av en friidrettsutøver i audiens hos kong Harald. Friskusen var pent kledd i hvit skjorte, dressjakke og … kortbukser. Hos kongen!

Det så intimt ut, på grensen til uanstendig.

Et par nakne knær som freidig peker mot en aldrende monark, vil neppe styrte vår statsform og sivilisasjon, men det slo meg hvor glad jeg er i konvensjoner; de gir støtte i en komplisert verden. 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 15.31, Daria skrev:

14.09: Fire lest, ti kjøpt.

Mer Sigrid Undset - nå om hennes forhold til Roma. Å se at jeg nå sitter med reiselyst og Roma-lengsel er ikke helt dekkende...

18.09: Fem lest, ti kjøpt.

Olga Tokarczuks Før plogen din over de dødes knokler er noe av det merkeligste jeg har lest i år - om en noe eksentrisk gammel dame, dyrenes hevn, jakt og astrologi. Glitrende språk, overraskende morsom og overraskende sånn generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om vi har nådd Det der er ikke en latter, det er en diagnose-nivået et sted i nærheten - og jeg har en teori om at diagnosen i stor grad er knyttet til i overkant høyt alkoholkonsum... :skaal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasende høyrøstet mann skjelte ut trafikkbetjent etter noter så skjellsordene haglet - og midt oppi denne skyllebøtten beskyldte han også sin imponerende rolige motpart for å være ufin. En nokså dristig påstand når du selv er den som står og brøler og kaller noen både dum og kuk fordi de gjør jobben sin...

Av andre observasjoner på dagens vandring med bok kan meldes om hun som med største selvfølgelighet sol seg ned i midt i en trafikkert trapp med telefonen, til tross for raden med tomme benker på begge sider, et bryllup og en hagefest, sant et par joggere med startnummer - det er viss sosialt distansert-utgaven av Oslo Maraton i dag. En av dem strakk armene i været mens han løp forbi - forventet at han jeg skulle heie...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Daria skrev:

18.09: Fem lest, ti kjøpt.

Olga Tokarczuks Før plogen din over de dødes knokler er noe av det merkeligste jeg har lest i år - om en noe eksentrisk gammel dame, dyrenes hevn, jakt og astrologi. Glitrende språk, overraskende morsom og overraskende sånn generelt...

19.09: Seks lest, ti kjøpt.

Miss Pettigrew lives for a day er deilig 30-tallseskapisme om en arbeidssøkende guvernante som ved en misforståelse havner hos en nattklubbsangerinne og gjør nytte for seg på helt nye og overraskende måter. Lett og morsom (og en smule utdatert på enkelte områder - det tar seg ikke ut i våre dager å bruke mot en mann at han ser ut til ha a little Jew in him...), og det er jo oppløftende å se at det kan være håp selv for en 40 år gammel dowdy spinster... :fnise: Visstnok en av Persephones mest populære nyutgivelser, og det kan jeg godt skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kjære, snille Primoz Roglic, hva er det du driver med? Helsprekk og tapt gul trøye på siste etappe - dette var da unødvendig :sukk: Og om noen skulle lure - mitt engasjement for Roglic skyldes selvfølgelig ene og alene at han er gammel skihopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...