Gå til innhold

'Fiete' som navn


Gjest Gjest_Alexandra_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Alexandra_*

Hei!

Er fra Tyskalnd og bor nå i Trondheim. Snart får vi barn og det finns et tysk navn som heter 'Fiete'.

Vi som tyske synes at navnet er veldig flott, men i dag fikk jeg vite at det finns et norsk sjeldsord 'fitte'

Hva tenker dere når dere lese 'Fiete'.

Kan man nevne barnet sitt sånnt?

Hilsen,

Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mira369_*

Jeg ville aldri kalt barnet mitt noe som kan assosieres med underliv. Og om hun skulle bli overvektig;"fete Fiete".Barn kan være grusomme, og dette navnet skulle vel ikke unnslippe grusomhetene vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pernille_*

Fitte er ikke opprinnelig et skjellsord, det blir bare brukt som det. Uansett om det brukes i en positiv forstand så er det fremdeles navnet på det kvinnelige kjønnsorganet, og jeg synes ikke dere skal kalle barnet deres dette. Det er så utrolig mange andre fine navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Alexandra_*

Ja - men vi som tyskere tenke helt annet. For oss har dette navnet ingen dårlig betydning.

Men vi er jo i Norge og jeg tror også at det ikke er en god ide.

Navnet sies med en lang iiieee - så det er ikke helt det samme.

Men når dere lese Fiete tenker man da alltid straks på fitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det navnet vil være til vesentlig ulempe for barnet om hun skal vokse opp i Norge, så det bør dere absolutt ikke velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Alexandra_*

ok - da vi er en gang sammen her.

kan dere nevnet meg noen flotte gutte-navner? det må være et navn som kan brukes mellom tyskland og norge.

Takk for deres hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Men når dere lese Fiete tenker man da alltid straks på fitte?

Ja det gjør vi ...

Men selv om vi ikke hadde gjort det så er ordene alt for like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en risiko, det er et faktum. En toåring i barnehagen greier ikke å uttale noe navn der man skal dra eller dytte på bokstaver.

Her hos oss har vi både en "Ferdigmann" (Ferdinand) og en "Drage" (Brage) Så dere er 110% sikret en "fitte" om dere kaller ungen noe så inderlig stygt som det navnet.

Skriv det om til Frida eller Fride istedet så hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
ok - da vi er en gang sammen her.

kan dere nevnet meg noen flotte gutte-navner? det må være et navn som kan brukes mellom tyskland og norge.

Takk for deres hjelp

Henrik er jo et fint navn som går an begge steder. Og Simon kanskje? Eller Gustav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

I går fortalte jeg om vår problem med å finne et guttenavn får barnet vårt.

Vi er fra Tyskland og først valgte vi det tyske navnet 'Fiete'. Men da fikk vi vite at det finns et norsk sjeldsord som hetter fitte. Og man kan jo ikke kalle sitt barn sånnt.

Nå fant vi et navn som er nesten det samme 'Fietje' eller man kunne jo også tenke seg 'Fiitje'.

Hva synes dere som Nordmen? Når dere leser eller hører Fietje - tenker dere da straks på fitte?

Dere må beakte at denne 'ie' eller 'ii' sies som en lang iiiiiieeee (feks: Hitra eller bil) og ikke som en fort i (feks: fikk).

Kan man kalle sitt barn sånnt i Norge?

Takk skal dere ha,

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Det er et sted i Norge som heter Fitjar, og det finnes muligens noen som har dette som etternavn.

Jeg forstår ikke hvorfor dere er så opphengt i dette ene navnet - hva om vi hadde flyttet til Tyskland og kalt barnet våre Scheise, Donnerwetter eller Verdamt Nochmal. Det er tilsvarende vi får assosiasjoner til med Fitje. Det går bare ikke.

Det var et bilfirma som hadde kalt en av bilene som Fitta. For å si det helt enkelt - den heter ikke det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person skulle presentert seg og sagt han het "Fitje" hadde jeg ikke fått noen assosiasjoner til fitte. Det spørs jo litt hvordan det uttales, hvis det er som i mitt hode, så syns ikke jeg det ville vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kompis fra Tyskland som het Alexander, og det passer jo så godt som overalt i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...