Gå til innhold

'Fiete' som navn


Gjest Gjest_Alexandra_*

Anbefalte innlegg

Sebastian er jo et nydeli navn :) :) :) men ikke kall ungen for noe som kan assosieres med et underliv,det er jo dømt til å gå galt..å et mobbeoffer i laaang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TikiWonTiki

Jeg ville ikke gjort det. For noen år siden var jeg opphengt på å finne et navn til mine fremtidige barn som ikke kunne bli sagt på en stygg måte. Jeg ville ikke at de skulle bli mobbet.

Skal barnet hete Fiete, vil det nokk ta over 10 skoleår før folk på barnets alder ikke tenker så mye på det her i Norge. Mobbing og skjellsord er mye utbredt i barne og ungdomskoler.... :(

Norge er en fæl plass for mobbing av navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil vere nesten heilt sikker på å la ungen din bli eit mobbeoffer, døyper du den eit av desse namna... Born er grusomme, og så snart dei lærer seg ordet fitte, vil dei assosiere dette med namnet til ungen...

Håper inderlig de finn eit anna namn til gutongen! Men for all del, det er deres valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes verken Fiete eller Fitje bør brukes, av den enkle grunn at barnet vil kunne bli mobbet for dette. Som allerede nevnt så er småbarn ikke så flinke på å uttale langte/korte lyder helt korrekt i starten, så det er lett å tenke seg til hva han da ville blitt hetende. Så, med tanke for barnet synes jeg dere bør velge et annet navn om dere blir boende i Norge. :):Nikke:

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ja - men vi som tyskere tenke helt annet. For oss har navnet ingen dårlig betydning.

Men vi er jo i Norge og jeg tror også at det ikke er en god ide.

Navnet sies med en lang iiieee - så det er ikke helt det samme.

Men når dere lese Fiete tenker man da alltid straks på fitte?

Ja, jeg må innrømme at fitte var det første jeg tenkte på - uavhengig av stavemåte.

Alexander er jo et fint navn. Olav, Jørgen/Jürgen, Peter, Stephan/Stefan er jo bare noen eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For øvrig synes jeg man skal ta hensyn til betydningen av navnet i det landet barnet skal vokse opp i. Jeg har en serbisk venninne som har kalt ungene sine Hèsta og Fisah. Ikke pent. De har heldigvis fått noen nærliggende norske kallenavn de bruker på skolen etc.

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere må beakte at denne 'ie' eller 'ii' sies som en lang iiiiiieeee (feks: Hitra eller bil) og ikke som en fort i (feks: fikk).

Apropos ingenting, Hitra uttales med kort i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...