Gå til innhold

Å IKKE forstå ironi og spøk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kjenner du noen som overhodet ikke forstår ironi og spøk, og tar alt bokstavelig og helt alvorlig?

Har du tenkt på at vedkommende kan ha Asperger eller noen autistiske trekk?

Å insinuere at mennesker som ikke forstår humor og ironi lider av et slags handicap' date=' det kalles ironi.[/quote']

Ok, da er det ikke jeg som er dårlig på tolkning.. jeg forsto tråden som at noen mennesker som av omgivelsene blir sett på som litt trege og humorløse, faktisk kan ha en sykdom/handicap som gjør dem slik. At de ikke bare har en gørr personlighet. Jeg tror ikke det var ironisk ment, vi får se om Abelone vil oppklare for oss. JEG holder en knapp på at det er Reddiken som må slå opp i ordboken sin! Og alle som heiet på reddiken.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man kommuniserer med andre mennesker, har man uansett et ansvar for at mottaker faktisk tar i mot det du sender. Det betyr at det ikke er mitt ansvar å oppfatte ironi og spøk - for å dra den til ytterste konsekvens - men ditt ansvar å være så tydelig at jeg faktisk oppfatter det.

Det betyr at vi må kjenne hverandre, gjerne se hverandre, har noen referansepunkter som gjør at det du sier, forstår jeg som spøk. Hvsi er vilt fremmed menneske kommer til meg å sier et eller annet teit, så er det bare teit, men hvis en god venninne sier det, så har jeg referansene og oppfatter spøken, humoren, ironien - whatever.

Det betyr igjen at når vi er her inne, skriver sms el. så mister vi mange av disse referansene, blikkene etc. Dermed krever det vanvittig mye mer, av begge parter for å fange nyansene i det som blir sagt.

Derfor kan man ikke dundre frem skriftlig her til mennesker man ikke kjenner med de samme ordene man gjør til arbeidskolleger fx.

Eller jeg kan ikke bare sende videre smser med groviser på til alle mennesker jeg har mobilnummeret til. Men jeg kunne kanskje ha fortalt samme vitsen hvis jeg traff dem.

Ja, selvsagt må også mottaker ta et ansvar. Men det største ansvaret ligger hos avsender - det gjør det i all kommunikasjon. Den som sender MÅ ta ansvaret for det den sender.

Tøft ja. Mange på trynet? Gjett 'a. Utfordrende, morsomt og lærerikt? Absolutt. Men ikke skrik hvis noen ikke forstår DIN ironi og DIN spøk, da har du simpelthen ikke vært god nok som formidler.

For å sette ting på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende at folk har et handicap? Har du ingen empati? Hva med de som lever med handicappet hver dag? Nesten så jeg ønsker du får oppleve slike utfordringer i livet ditt, så man kan se hvordan du takler det. Og prøv helst å unngå å trykke ditt handicappede selv i trynet på andre, det kan være så irriterende.

Jeg synes også det er irriterende med folk som overhodet ikke tar ironi eller spøk. Om det skyldes en diagnose som Asperger eller ei har jeg liten forutsetning for å vite, det er like irriterende uansett. For meg er det også fryktelig irriterende når jeg befinner meg i samme rom som en bestemt dame, hun er fryktelig tungpustet slik at det hveser når hun puster. Irriterende -ja. Hennes feil -nei. Sønnen min har ADD, og jeg blir gruelig irritert når han bare ikke kan få med seg de beskjeder jeg gir. Gang på gang. På gang.

Jada, jeg innrømmer det gjerne. Det er faktisk en menneskelig reaksjon, og det er mye man kan irritere seg over her i verden. Alle blir ikke irritert av de samme tingene, men de fleste har noe...

Men slik jeg ser det, så er ikke det vesentlige OM man blir irritert eller ei. Det er hvorvidt man lar det komme frem eller ikke. Å sitte å sukke og stønne over noen som er som det jeg har nevnt over, det gjør man bare ikke. Det er fullt mulig å være irritert, men likevel fremtre som høflig og smilende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... et velformulert innlegg til ettertanke Starya.

Har selv jobbet med Asperger, og det er JÆVLIG irriterende når noen må bruke nesten 4 timer fra de står opp til de går på jobb, når de egentlgi er mer eller mindre oppegående. Man må mase og mase og mase og minne på tiden hele tiden, ellers kan det ta opptil 6 timer!!

Og det må være lov å bli irritert av det. Ikke dermed sagt man sier det høyt hverken til den det gjelder eller nadre, da det er en del av hele greia man må godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, he :lol: .... ja, det er mye som kan misforståes når man bare har bokstaver å forholde oss til... (kjekt med smilyene fordi man da kan legge til litt "kroppsspråk", slik at en eventuell ironi blir tydeligere her inne!)

Det var ikke min mening å antyde at noen her inne kan ha Aspergers pga. vanskeligheter med ironien :wink: ...

Det jeg mener er; vi kjenner alle noen som ikke forstår spøk. Og JA, det kan være kjempeirriterende! Ville bare gjøre dere oppmerksomme på at det faktisk kan ligge alvorlig sykdom bak.

70 % av kommunikasjonen (minst) foregår som non-verbal kommunikasjon. Dette er kommunikasjon som de fleste oppfatter intuitivt. Et menneske med Asp. må lære det, fortolke det, og forstå alt dette intellektuelt! Tenk for et arbeid, og dømt til å mislykkes innimellom. Man går glipp av utrolige mengder informasjon... Ikke rart man kan bli sett på som mindre smart, men sannheten er at de ikke er mindre smarte.

Aspergers syndrom kan sammenliknes med dysleksi: en form for ordblindhet som går på kroppsspråk, og tolke blikk, kroppsbevegelser, kontekst, og sette erfaringer i sammeheng. Det kan være superintelligente mennesker som sliter med denne formen for "blindhet". Tenk hvor hjelpeløse de er i vårt "non-verbale" samfunn!!

4 av 1000 kan ha denne lidelsen. Ganske mye, ikke sant?

Om man får forståelse for lidelsen blir man ikke så irritert, og da kan man forholde seg til menneskene på en annen måte. Man kommuniserer tydeligere med dem, og tar dermed vare på deres psykiske helse. Aspergere er sterkt utsatt for depresjon, og andre psykiske og fysiske symptomer.

(Dette er ting jeg har studert og lest meg frem til pga. nødvendighet.... En meget "irriterende" person i min nærhet. Som også er et KJEMPEFLOTT menneske!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på at en bekjent har en sønn med Aspergers. Han sa de må være ultratydelige når de snakker til ham, for han skjønner ikke spøk eller kroppsspråk. Hvis faren f.eks sier "nei, vi gidder ikke å lage middag idag" så begynner de to mindre å knise fordi pappa tuller med dem, mens den eldste nesten begynner å grine "men, men jeg er suuulteeeen".

Hvis jeg bruker 4 t om morgenen, har jeg Aspergers da DP? oops, får kjappe meg så ikke noen får noe på meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd har skrevet mye bra her, så jeg vil gjerne signere på det innlegget!

Jeg har selv hengt rundt på diverse nettfora de siste par-tre årene, og har blitt grundig lei av all den krampaktige 'ironien' som så mange skjuler seg bak. Jeg skriver ironi i hermetegn - for det er dessverre forsvinnende få som behersker denne krevende formen for humor. I de aller fleste tilfeller blir det kjedelig, platt, banalt - og i verste fall ondskapsfullt og sårende, det de skriver. Ironi kan veldig lett bli sarkasme.

Alle komikere vet at det vanskeligste de kan gi seg ut på i enhver sammenheng, er ironi. Og det hjelper faktisk ikke all verden om mottakeren SER den som leverer budskapet heller. Uansett om en komiker prøver seg med ironi skriftlig, på radio, på en scene eller på TV, så er sjansen for å bli feiltolket og misforstått overveldende. Hva får den vanlige nettskribent til å tro at han/hun fikser dette så mye bedre? Virkelig patetisk blir det jo når et fullkomment magaplask blir fulgt av en nedlatende kommentar om at folk ikke skjønner ironi...

Og tro det eller ei; jeg HAR virkelig humoristisk sans. Jeg er bare litt blasert og stiller krav til kvalitet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kysse:

Jeg tar meg ikke nær av at barneromper tester tennene sine da. Jeg har vært på diverse nettfora i seks-sju år selv. Man kjenner lusa på gangen ganske fort :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå blir jeg litt forvirra, asså.... Er det noen her som tror at jeg snakker om nett-ironi... Det er isåfall feil. Jeg snakker om RL! Og mulig at jeg ikke forstår noenting (inkl. ironi :blunke: ), men jeg håper virkelig ikke det er meg som går under betegnelsen barnerompe med tenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til en og det via nett.

Uansett, den personen reagerer ALLTID likt, uansett hva man skriver. Ramser opp fakta og tar aldri en vits.

Utrolig kjedelig person, til å bli sprø av.

Ehm.. Jeg synes helst vi bør holde andre kommunikasjonsmuligheter som chatting, teksmeldinger etc. utenfor her. Ironi og spøker spiller på kroppspråket og tonefallet man uttrykker seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke nett-ironi jeg tenkte på, ei heller mennesker med f.eks. aspergers elle autisme. Det er helt normale mennesker som deg og meg, men som er fullstendig blottet for humoristisk sans og/eller ikke har forståelse for ironi, jeg snakka om i innlegget mitt. Og at slike mennesker kan være slitsomme å forholde seg til.

Ja, jeg vet at ironi kan være vanskelig, og hvem som helst kan ha problemer med å forstå det enkelte ganger.

Jeg vet også at når man kommuniserer på den måten vi gjør her, er det lett å bli misforstått, og det kan noen ganger være vanskelig å ordlegge seg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en fyr totalt blottet for selvironi. han tar seg selv super høytidlig og kan aldri le av seg selv. Han har på ingen måte asperger, men han har vel dårlig selvtillit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote=kris :)] Ironi kan veldig lett bli sarkasme.

Alle komikere vet at det vanskeligste de kan gi seg ut på i enhver sammenheng, er ironi.

Virkelig patetisk blir det jo når et fullkomment magaplask blir fulgt av en nedlatende kommentar om at folk ikke skjønner ironi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå blir jeg litt forvirra, asså.... Er det noen her som tror at jeg snakker om nett-ironi... Det er isåfall feil. Jeg snakker om RL! Og mulig at jeg ikke forstår noenting (inkl. ironi :blunke: ), men jeg håper virkelig ikke det er meg som går under betegnelsen barnerompe med tenner!

Kjære Abelone, det var ikke deg jeg siktet til, men Ridder Reddik og manji som begynte å skjelle meg ut for at jeg liksom ikke skjønte humoren deres. De er barneromper som tester tenner, de glefser ved enhver anledning uten å prøve å forstå hva tråden egentlig handler om, eller hva jeg mener. Alle har skjønt at du snakker om RL, men ettersom det ble så mye hets om at jeg ikke skjønte ironien i deres innlegg, så kom det litt oppklaringer om ironi IRL også.

Nå var det ikke nett-ironi jeg tenkte på, ei heller mennesker med f.eks. aspergers elle autisme.

MEN det var det Abelone tenkte på, så kanskje det var derfor ironien din ble misforstått tidligere? Og kanskje tråden skal gå tilbake til utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Abelone, det var ikke deg jeg siktet til, men Ridder Reddik og manji som begynte å skjelle meg ut for at jeg liksom ikke skjønte humoren deres. De er barneromper som tester tenner, de glefser ved enhver anledning uten å prøve å forstå hva tråden egentlig handler om, eller hva jeg mener. Alle har skjønt at du snakker om RL, men ettersom det ble så mye hets om at jeg ikke skjønte ironien i deres innlegg, så kom det litt oppklaringer om ironi IRL også.

MEN det var det Abelone tenkte på, så kanskje det var derfor ironien din ble misforstått tidligere? Og kanskje tråden skal gå tilbake til utgangspunktet?

Barneromper som tester tenner? For det første har jeg aldri glefset, jeg har heller aldri gjort noe forsøk på å bevisst fornærme deg på noen som helst måte. Men greit, om du ønsker å kalle meg barnerompe p.g.a. en liten misforståelse, så kan jo ikke jeg gjøre noe med det.

Jeg kan umulig vite hva Abelone tenker på. Innlegget hennes kan lett misforstås.

I dette tilfellet syns jeg faktisk det er du som overreagerer og glefser.

Jeg for min del, kan godt legge hele denne misforståelsen bak meg, da jeg ikke har som mål å skaffe meg uvenner her. I hvert fall ikke p.g.a. en sånn liten detalj. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Kjenner du noen som overhodet ikke forstår ironi og spøk' date=' og tar alt bokstavelig og helt alvorlig?[/quote']

Jepp. Sjefen min, og det kan være litt slitsomt ettersom jeg ofte bruker ironi til å formidle mine meninger. Mer eller mindre skjult.

Jeg tror ikke hun har Asperger, eller det VET jeg hun ikke har.

Men at dette er en tilstand som kan være udiagnosisert hos mange,, det tviler jeg ikke på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...