Gå til innhold

Å IKKE forstå ironi og spøk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kjenner du noen som overhodet ikke forstår ironi og spøk, og tar alt bokstavelig og helt alvorlig?

Har du tenkt på at vedkommende kan ha Asperger eller noen autistiske trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, har ikke egentlig tenkt over om de feiler noe, men holder meg så langt unna som mulig....sånne mennesker gjør meg overnervøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med chimp!! Blir eller har aldri helt kommet overens med slike personer som ikke tar en spøk og ikke forstår ironi, så derfor kjenner jeg ikke så mange slike mennesker eller har ingen i omgangskrets.

Faller meg ikke naturlig å omgås de.

Men i profesjonell sammenheng (jobb) klarer jeg svært godt å forholde meg til alle typer mennesker og føler at jeg klarer å omstille meg på deres premisser. Men det blir jo svært overfladisk og vennlig der og da.

Har jo prøvd meg på en spøk eller sakt noe ironisk noen ganger da, og det er ikke morsomt å bli sett rart på.... :roll:

En bør vel også være forsiktig med å tro at alle som ikke tar en spøk eller ironi har autisme eller aperger. Mange tilfeller ja, men også nei. Det er faktisk mange menneskers natur å ikke ta en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til en og det via nett.

Uansett, den personen reagerer ALLTID likt, uansett hva man skriver. Ramser opp fakta og tar aldri en vits.

Utrolig kjedelig person, til å bli sprø av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg har en i nær fam. En fleip kan oppfattes som en fornermelse og vedkommende kan bli SUR,

Nå er det ikke slik at vi fleiper likt med alle personer. Jeg har såkalt "svart" humor, men jeg prøver meg frem hos folk. Ikke alle oppfatter hva jeg mener.

Tror det har med gener å gjøre at noen ikke ser all den humoren vi andre har i oss?

Man tar konsekvensen av det. Jeg er ikke slik at jeg skyr slike mennesker som en skrev.

vi alle er forskjellig, og heldigvis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sarcasm:Ja jøss. Humor har i alle tider vært en genetisk greie. Aldri vært noe som har forandret seg opp igjenom tidene. Vi har helt klart den samme humoren i dag, som våre forfedre hadde for 500år siden. Sier seg selv, genene er jo de samme.:sarcasm:

Goosh.

Har nok mer med hvordan man har det, og ergo, hvordan man tar det.

Jeg kjenner en som er stor når det kommer til det å ikke ta en fleip. Nevnte en gang til han når vi var på byen at det ikke var så farlig hvis han ikke rakk siste nattbussen, han kunne jo bare gå til Klæbu (Klæbu; ei lita bøgd utafor trondhjæm)

Han eksploderte i en stor sky av argumenteter over hvor latterlig det ville være, hvorfor man bare ikke gjorde det, og hvor lang tid det ville tatt han.

Sånn er han med det meste, og jeg har enda ikke helt skjønt hva det er som gjør han sånn. M.a.o. hvordan han har det, i.o.m at han tar lette spøker på en slik måte.

Ang starten på tråden, (spøk og ironi), kan man legge til (eller spesifisere) om man kjenner folk som ikke tåler sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en her, han er fryktelig smart men man kan vel si hans sosiale antenner er noe uutviklet. Autist. Han har en god jobb og er dyktig i den. Jeg prøver å være grei til ham, og ikke fleipe for mye ettersom jeg ikke kjenner ham og hans særtrekk så godt. Har hørt andre si at han er skikkelig teit, og det synes jeg er urettferdig. Man må da prøve å ta ham på hans premisser, jeg synes han er veldig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som overhodet ikke forstår ironi og spøk, og tar alt bokstavelig og helt alvorlig?

Har du tenkt på at vedkommende kan ha Asperger eller noen autistiske trekk?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener, altså... :o

Joda, jeg har kjent noen sånne. Slike folk syns jeg er veldig slitsomme å snakke med. Det går ikke an å spøke, og alt må liksom forklares ned til minste detalj. Ganske irriterende, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei veslebråka' date=' kan du si noe om hvilken type jobb han er i, og hvordan han fungerer i den. Vet mange om hans handikap?[/quote']

Jeg kjenner ham ikke så godt, han kan vel sies å ha et snev av autisme heller enn at han er tungt belastet. Han jobber på drift (data). Han fungerer bra, han er dyktig og kanskje en datajobb er midt i blinken for en som lever litt inni seg selv? Data er ofte en god løsning for forskjellige handicap, som rullestol osv. Alle som jobber med ham vet om hans handicap, og de som kommer i kontakt med ham vil nok merke det /gjette ganske fort. Jeg tenkte selv første gangen at han var en litt snål skrue, men ikke mer enn resten av de på drift.. :ler: før det gikk opp et lys.

Har møtt en som er merkbart snålere, han har kraftig epilepsi og er derfor temmelig dopet. Han kan ikke ha andre jobber enn enkelt kontorarbeid, tror han sliter med å holde fokus og konsentrasjon pga de sterke medisinene. Han er heller ingen spøkefugl :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike folk syns jeg er veldig slitsomme å snakke med. Det går ikke an å spøke, og alt må liksom forklares ned til minste detalj. Ganske irriterende, ja...

Irriterende at folk har et handicap? Har du ingen empati? Hva med de som lever med handicappet hver dag? Nesten så jeg ønsker du får oppleve slike utfordringer i livet ditt, så man kan se hvordan du takler det. Og prøv helst å unngå å trykke ditt handicappede selv i trynet på andre, det kan være så irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende at folk har et handicap? Har du ingen empati? Hva med de som lever med handicappet hver dag? Nesten så jeg ønsker du får oppleve slike utfordringer i livet ditt, så man kan se hvordan du takler det. Og prøv helst å unngå å trykke ditt handicappede selv i trynet på andre, det kan være så irriterende.

Nei jeg eier overhodet ikke empati, Veslebråka. Og det fins ikke noe mer irriterende enn handicappede folk. Jeg er en sånn som banker opp folk i rullestol. Pass deg så jeg ikke kommer med mitt handicappede tryne og tar deg!

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manji: Kan du være så elskverdig å peke på spøk/sarkasme/ironi i det under for meg?

Slike folk [handicappede] syns jeg er veldig slitsomme å snakke med. Det går ikke an å spøke, og alt må liksom forklares ned til minste detalj. Ganske irriterende, ja...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knegge*

Tror VesleBråka burde se bla opp spøk/sarkasme/ironi i ordboka.

Ikke sant, Ridder Reddik? IKKE SANT!?

Jepp :ler:

Og til deg, Veslebråka: Jeg sa aldri at handicappede mennesker er irriterende. Mennesker uten humor kan være irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis tråden faktisk handler om mennesker som ikke har humor pga. handicappet sitt...og du sier "slike" er irriterende.. da blir jo ditt siste innlegg direkte usant. Glemte du å lese første innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis tråden faktisk handler om mennesker som ikke har humor pga. handicappet sitt...og du sier "slike" er irriterende.. da blir jo ditt siste innlegg direkte usant. Glemte du å lese første innlegg?

Joda, jeg leste første innlegg. Å insinuere at mennesker som ikke forstår humor og ironi lider av et slags handicap, det kalles ironi. Det var slik jeg tolket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere leser inlegget mitt "jeg hater alle som handler på butikken"

så er første svaret jeg fikk en prakteksempel på noen som ikke har forstått hva ironi og overdrevelse er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...