Gå til innhold

Til dere som har prøvd hasj..

*Lillian*

Anbefalte innlegg

Gidder ikke å lese igjennom alt her så det kan hende jeg skriver noe som andre har skrevet før meg. De første gangene man røyker hasj er det vanlig å ikke merke noe, alle fall de første to gangene. Røyker du første gang og er full er det vanlig å spy. Når du har røykt noen ganger er det vanlig å få matkick og latterkick, men dette pleier å gå over. Etter det så sier de at det er bare bra og fint. (Jeg kom bare til latterkickene og matkicket..)

Det finnes mange slanguttrykk på dop. Pepper kan bety både amfetamin og heroin. makka kan også bety amfetamin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri prøvd noe, men må innrømme at jeg har vært utrolig fristet mange ganger. Jeg kan ikke garantere for at jeg ikke kommer til å prøve mariuana, hasj eller kokain. Men én gang er nok.

Drømte faktisk at jeg røykte hasj. Det var under en gudstjenste :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hehe, du tar nok feil der gitt. Ikke begynte jeg å røyke hasj i ung alder og ikke sliter jeg med noen tanker rundt dette. Skrev innlegget rett og slett av ren nysgjerrighet. Har røyket hasj selv, men ikke i mengder og ikke så mye at jeg har blitt preget av dette på noe vis.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
  Sitat
Har røyket hasj selv' date=' men ikke i mengder og ikke så mye at jeg har blitt preget av dette på noe vis.[/quote']

Jeg sier ikke at du tar feil, men utsagnet ditt virker veldig kjent.

Jeg har et fåtall bekjente (5-6 stykker) som i varierende grad er hasjbrukere. Noen har begynt forholdsvis nylig og "festrøyker" i helgene, andre har holdt på i 3-4 år. De har imidlertid noe til felles:

- Alle som har kjent dem lenge, mener at de har forandret personlighet og væremåte etter at de begynte å røyke hasj (og ikke til det bedre).

- Ingen av de som røyker, mener at de har forandret seg på noen som helst måte.

- Alle de som røyker, vil i diskusjoner bagatellisere skadevirkningene av hasjbruk, eller benekte at det overhodet er noen. Dette til tross for at en av dem nylig fikk påvist livtruende høyt blodtrykk (i en alder av 19 år), og fikk forbud av legen mot å gå ut.

Og siden ingen som ikke bruker hasj synes det er noe særlig givende å være sammen med en person som nettopp har røykt (hysterisk fnising, logikk som ikke virker, umulig å føre en normal samtale), har hasjbrukerne funnet seg nye omgangsvenner som også mener at hasj er helt ufarlig eller i det minste akseptabelt.

Jeg har også to bekjente som, etter mange års bruk, har kuttet ut hasj. De forteller om konsentrasjons- og lærevansker, depresjoner, tiltaksløshet og humørsvingninger. Vi andre bare nikker og tenker "velkommen etter", ettersom vi i årevis har sett symptomene.

Hvilke konklusjoner man kan trekke av dette, får det bli opp til hver og en å gjøre seg opp en mening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest uff..

Akkurat nå er jeg sliten etter gårsdagens fest, det var altså "bare" alkohol, men... Jeg tenker som så at alkohol er ødeleggende nok for meg, om jeg ikke også skal begynne med hasj, marihuana etc. (Selv om jeg hører at det gir mindre bakrus, er det jo helt opplagt at det er skadelig)

Kan godt være med på at alko hadde vært ulovlig hvis det ikke hadde vært for allerede innarbeidede tradisjoner, det ER skadelig. Så jeg sitter jo i glasshus i noen grad når jeg er motstander av hasj og annen narko. Likevel!! Når jeg leser om erfaringene folk skriver om her, syns jeg det virker veldig entydig negativt - i det lange løp. Hvorfor skal jeg også begynne med hasj, marihuana eller andre ting, selv om jeg er "dum nok" til å drikke av og til? Hvorfor åpne opp for en skadelig ting til, bare fordi man allerede gjør noe annet som er skadelig..

Er egentlig veldig fornøyd med at det er folk som selv har erfaring som her skriver om virkningene - så det ikke blir en masse uerfarne moralister som messer om hvor fryktelig denne hasjen er.. Jeg kjenner også (hvem gjør ikke det?) folk som har fått masse problemer parallelt med massiv hasjrøyking, jeg for min del er overbevist om at det ikke er snakk om noen tilfeldig samtidighet..

Alko ødelegger, nark ødelegger, uff, kan vi ikke flytte til hundremeterskogen sammen med ole brumm og vennene hans, slippe å være så teite at vi ruser oss, og så er alle venner og ingen har problemer.. ;-) (Vondt i hodet nå).¤drømme seg bort¤ Sukk mitt hjerte men brist ei.

Rus ække så bra vøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
  Sitat
Alle de som røyker, vil i diskusjoner bagatellisere skadevirkningene av hasjbruk, eller benekte at det overhodet er noen. Dette til tross for at en av dem nylig fikk påvist livtruende høyt blodtrykk (i en alder av 19 år), og fikk forbud av legen mot å gå ut.

Siden de har forsøkt å røyke har de jo førstehåndskjennskap til rusen. Det vil bli som en diskusjon mellom de som drikker alkohol og avholdsfolk. Man er uenige om skadevirkningene.

Høyt blodtrykk er såvidt meg bekjent ikke noen kjent skadevirkning av hasj.

Logikken bak automatisk å tilskrive hasjen som utløsende faktor for det høye blodtrykket er feil.

Om jeg trener mye og plutselig får kreft - er årsaken til kreften at jeg trente så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
  Sitat

Siden de har forsøkt å røyke har de jo førstehåndskjennskap til rusen. Det vil bli som en diskusjon mellom de som drikker alkohol og avholdsfolk. Man er uenige om skadevirkningene.

Høyt blodtrykk er såvidt meg bekjent ikke noen kjent skadevirkning av hasj.

Logikken bak automatisk å tilskrive hasjen som utløsende faktor for det høye blodtrykket er feil.

Om jeg trener mye og plutselig får kreft - er årsaken til kreften at jeg trente så mye?

Hasj kan faktisk føre til dette, men det forutsetter at du allerede er arvelig belastet, eller at du har problemer med det fra før. Mindre friske mennesker bør være forsiktig med all form for rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Kjeder meg litt, så jeg tenkte jeg skulle høre med dere som har prøvd hasj, marihuana, weed o.l... Hvilke virkninger har dere hatt? Dere kan godt være anonyme om dere ikke ønsker å fortelle åpent, men det hadde vært interessant å høre hvordan forskjellig type mennesker reagerer på disse stoffene...

Anyone?

Lillian

Hadde en periode når jeg var rundt 16 hvor vennegjengen min og jeg så og si røyket nesten hver dag.

Da hadde vi det kjempe gøy, lo mye...men selvfølgelig var vi en utrolig sløv gjeng.

Men så fant moren min dette ut og truet med gaustadinnleggelse og hele pakka, da slutta jeg tvert.

Rundt et år senere røyket jeg igjen, da fikk jeg helt "noia" og ønsket bare at rusen skulle gi seg.

Så nå holder alkohol i massevis for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har man sånn fin rus når man beundrer seg selv i speilet i klesbutikken mens selgeren sleiker deg laaangt opp i ræva og sier at plagget var som skapt for dem.....

Det er mange illusjoner man kan ruse seg på tror jeg...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  ivanka skrev:
har satt til livs noen ...eh, kilo.

ok. tips en: ikke kombiner med alkohol. noen tolererer det bra, mens andre (også særs garvede røykere) spyr av denne kombinasjonen.  

virkninger:

hoste. røyken er mye mer intens enn tobakksrøyk.

lett svimmelhet. hvis du får i deg mer enn du tåler kan det være ubehagelig.

man kan føle seg litt slapp og tung i kroppen.

man kan få 'munchies' - matkick eller godtekick. cannabis forsterker sanseforenemmelser, og mat kan smake mye bedre enn den ellers gjør.

det samme gjelder andre sansefornemmelser - å høre på musikk f.eks kan være utrolig fascinerende.

dette betyr at sex kan være temmelig intenst.

man føler seg litt smågenial, men har problemer med å få tankene til å henge sammen og med å formulere seg. man kan oppleve å se sammenhenger og ha aha-opplevelser, som man som regel glemmer ganske fort.  

etter rundt to timer er man på vei tilbake til normal, men rusen henger gjerne i en stund lenger, så det passer ikke så godt med krevende planer før neste dag.

avhengig av hvor mye du røyker, kan du oppleve at du fortsatt føler at det går litt sakte i hodet dagen etter og at hukommelsen ikke er like god som vanlig. denne effekten er midlertidig, men betyr at hvis du studerer og bryr deg om å gjøre det bra er det for eksempel helt idiotisk å røyke hasj dagen før eksamen. (hvis man ikke er sånn som meg da...)

Synes denne beskrivelsen var veldig god, den stemmer stort sett godt på mine opplevelser. Bortsett fra at jeg ikke har satt til livs kilovis da .:ler:, og jeg har stort sett drukket før jeg har røykt.

Men en gang skilte seg ut, det var en så weird opplevelse at jeg aldri har røykt siden.

Jeg, eksen og en annen gutt var på lang kjøretur. eksen kjørte, (så han røyke selvfølgelig ikke), men jeg og han andre røykte. Gutta satt foran, og jeg bak. Pluttselig hørte jeg gutta begynte å baksnakke meg. Jeg ble helt målløs, for jeg satt jo rett der og kunne høre alt de sa! Synes de var utroolig frekke! Etter en liten stund sa jeg det til dem; "Herregud, jeg hører jo alt dere sier!" De sa at de ikke hadde sagt noe om meg, og lo til hverandre. Sånn fortsatte det. De ble grovere og grovere i baksnakkingen og lo høyt og hånlig hver gang jeg prøvde å snakke til dem. Til slutt tok jeg på meg walkman på full guffe, men jeg hørte dem likevell!! Var helt fortvila jeg!

Så var det noe med et skilt. Gutta sa at det stod "det og det" på skiltet, men jeg nekta plent og mente det stod noe helt annet. Jeg krangla voldsomt på det, og fikk dem til slutt til å snu bilen for å kjøre mange kilometer tilbake for å lese det.

I ettertid viste det seg jo at de overhodet ikke hadde baksnakka meg, de hadde bare prata vanlig seg i mellom. Og det jeg tok for ond latter mot meg, var bare litt oppgitt latter over at jeg påstod så mye dumt.

Og på skiltet stod det selvf. akkurat det gutta sa. o.sv o.s.v :oops: :oops: :oops:

Det var en utrolig rar og ekkel opplevelse, for det var SÅ ekte, mens det stod på. Jeg var sikker på at jeg hadde rett.

Vet ikke den dag i dag hva som skjedde, men han som skaffa det vi røykte sa at det kunne komme av at det var litt "hest" i det.. Ikke vet jeg, men det er ca. 8 år siden og jeg gjør det nok aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg har blitt tilbudt hasj noen ganger, men har takket nei.. Tør rett og slett ikke.. Leste en eller annen undersøkelse som viste hvor mange prosent som begynner med hardere stoffer. Kanskje en slik undersøkelse ikke viser virkeligheten så godt.. men jeg tar ikke sjansen..

Kjenner noen som har. En sa hun ble paranoid og ikke hadde noen god opplevelse. Kanskje det var noe annet en hasj...

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
  tusjen skrev:
Jeg har blitt tilbudt hasj noen ganger, men har takket nei.. Tør rett og slett ikke.. Leste en eller annen undersøkelse som viste hvor mange prosent som begynner med hardere stoffer. Kanskje en slik undersøkelse ikke viser virkeligheten så godt.. men jeg tar ikke sjansen..

Kjenner noen som har. En sa hun ble paranoid og ikke hadde noen god opplevelse. Kanskje det var noe annet en hasj...

tusjen

Tror 95% av mine venner og bekjente har prvød, eller røyker. Ingen har gått videre (dog så klart noen som har prøvd andre ting som koka, da). Når det gjelder å gå videre er det deg selv du skal være redd for, så tror du du er en potensiell narkoman bør du være forsiktig med slike stoffer.

Du kan fint få paranoia av hasj, så ikke umulig det var det. Det kan skje hvis du tar for mye og føler du mister kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naken skrev:

Men en gang skilte seg ut, det var en så weird opplevelse at jeg aldri har røykt siden.

Jeg, eksen og en annen gutt var på lang kjøretur. eksen kjørte, (så han røyke selvfølgelig ikke), men jeg og han andre røykte. Gutta satt foran, og jeg bak. Pluttselig hørte jeg gutta begynte å baksnakke meg. Jeg ble helt målløs, for jeg satt jo rett der og kunne høre alt de sa! Synes de var utroolig frekke! Etter en liten stund sa jeg det til dem; "Herregud, jeg hører jo alt dere sier!" De sa at de ikke hadde sagt noe om meg, og lo til hverandre. Sånn fortsatte det. De ble grovere og grovere i baksnakkingen og lo høyt og hånlig hver gang jeg prøvde å snakke til dem. Til slutt tok jeg på meg walkman på full guffe, men jeg hørte dem likevell!! Var helt fortvila jeg!

Så var det noe med et skilt. Gutta sa at det stod "det og det" på skiltet, men jeg nekta plent og mente det stod noe helt annet. Jeg krangla voldsomt på det, og fikk dem til slutt til å snu bilen for å kjøre mange kilometer tilbake for å lese det.  

I ettertid viste det seg jo at de overhodet ikke hadde baksnakka meg, de hadde bare prata vanlig seg i mellom. Og det jeg tok for ond latter mot meg, var bare litt oppgitt latter over at jeg påstod så mye dumt.

Og på skiltet stod det selvf. akkurat det gutta sa. o.sv o.s.v :oops:  :oops:  :oops:  

Det var en utrolig rar og ekkel opplevelse, for det var SÅ ekte, mens det stod på. Jeg var sikker på at jeg hadde rett.

Vet ikke den dag i dag hva som skjedde, men han som skaffa det vi røykte sa at det kunne komme av at det var litt "hest" i det.. Ikke vet jeg, men det er ca. 8 år siden og jeg gjør det nok aldri igjen.

Hørtes ubehagelig ut ja... Har opplevd å være like paranoid selv- men det var på amfetamin og e, visste ikke at en kunne få slike opplevelser med hasj. Så lærte jeg noe nytt idag og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
  tusjen skrev:
Jeg har blitt tilbudt hasj noen ganger, men har takket nei.. Tør rett og slett ikke.. Leste en eller annen undersøkelse som viste hvor mange prosent som begynner med hardere stoffer.  

tusjen

Min erfaring er at av de jeg kjenner som har røyket og som har begynt med sterkere ting, så har det ikke kommet som noen overraskelse. De har vært svært eksperimentelle, i opposisjon, og hatt personlige problemer de har prøvd å rømme fra.

Alle andre har kun hold seg til hasj, og også i all hovesak sluttet. Selv har jeg ikke røyket på 6-7 år, for da var det andre gang på rad jeg ble ufattelig ubehagelig svimmel. Aldri mer, sa jeg, og det har jeg holdt uten problem. Jeg ser på hasj som alkohol. Hver dag er usunt, en gang i ny og ne er ingen big deal. (Men de blir kjipe å være sammen med når man ikke røyker selv, så jeg oppsøker ikke slike folk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
  Poirot skrev:
(Men de blir kjipe å være sammen med når man ikke røyker selv, så jeg oppsøker ikke slike folk).

Selv foretrekker jeg å bare være samme med andre som røyker de få gangene jeg gjør det. Liker ikke å være med folk som ikke røyker da, for man er liksom ikke helt på samme bølgelengde, og jeg forstår folk finner det ubehagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble skikkelig lattermild.

Og så tenkte jeg utrolig merkelig.Analyserte musikk og alt.

Så ble jeg trett og sov som en stein.

Men den latterkrampen var morsom gitt.

Aldri røyk når du har drukket sier jeg bare.

Da spinnet hele verden og jeg spydde som sinnsyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Moonshadow
  Sitat
Jeg skjønner ikke hvordan folk tørr å spise ecstacy. Kan noen opplyse meg? Tenker dere over det temaet overhodet?

Første gangen jeg prøvde det, brydde meg lite hva som kunne hende.. Da var det på en måte gjort da, da jeg hadde prøvd det... Jeg driver ikke med E lengere men sleit lenge for å kutte ut.. Det er det beste jeg noen gang har opplevd og livet blir ikke helt det samme etterpå... Angret mye på at jeg prøvde det den gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Angret mye på at jeg prøvde det den gangen..

Skulle du ønske du var mer uviten? Hvilken person skulle du ønske du heller var siden du ikke ønsker å være den du er nå? (alle veit jo at personlighet er bare summen av erfaringer man skaper seg i et gitt tidsrom).

Hvem ville du vært da Tina, siden du ikke ville vært deg sjæl?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Skulle du ønske du var mer uviten? Hvilken person skulle du ønske du heller var siden du ikke ønsker å være den du er nå? (alle veit jo at personlighet er bare summen av erfaringer man skaper seg i et gitt tidsrom).

Hvem ville du vært da Tina, siden du ikke ville vært deg sjæl?

Waco

Velger å svare på vegne av *Tina* her jeg. For i utgangspunktet er jeg ikke den som angrer på noe jeg har gjort tidligere i livet. Da hadde jeg jo ikke vært den jeg er i dag, som du antyder, Waco.

MEN: akkurat når det gjelder den lille ecstacy-tabletten, eller amfetaminen for den saks skyld, så kan disse åpne en verden som ikke kan sammenliknes med den rusfrie. Ikke en gang den villeste forelskelse kan fremkalle den ubegrensede nytelsen slike stoffer kan, og da angrer man jo. Det blir som å åpne døra til fugleburet og prøve vingene sine under åpen himmel. Livet inni buret blir ikke det samme igjen. Man oppnår ikke den samme ubegrensede lykkefølelsen uten rusen, for den er jo kunstig. Derfor kan man ønske at man hadde holdt seg unna... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
  Sitat

Velger å svare på vegne av *Tina* her jeg. For i utgangspunktet er jeg ikke den som angrer på noe jeg har gjort tidligere i livet. Da hadde jeg jo ikke vært den jeg er i dag, som du antyder, Waco.

MEN: akkurat når det gjelder den lille ecstacy-tabletten, eller amfetaminen for den saks skyld, så kan disse åpne en verden som ikke kan sammenliknes med den rusfrie. Ikke en gang den villeste forelskelse kan fremkalle den ubegrensede nytelsen slike stoffer kan, og da angrer man jo. Det blir som å åpne døra til fugleburet og prøve vingene sine under åpen himmel. Livet inni buret blir ikke det samme igjen. Man oppnår ikke den samme ubegrensede lykkefølelsen uten rusen, for den er jo kunstig. Derfor kan man ønske at man hadde holdt seg unna... :wink:

Du svarte ganske bra for meg her.. Jeg ønsker jo ikke å være en annen, men kunne tenkt meg ett liv uten dopen.. Jeg hadde ikke vært en annen person uten pepper og hest, men hadde nok vært litt gladere om jeg hadde droppa den pillen den gangen.. Nå må jeg lære meg å leve igjen, lære og nyte livet uten rus og det er ikke enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...