Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er cannabiol da? Er det virkestoffet i hasj?

Hvordan virker så cannabiol på reseptorene?

Vet ikke så mye mye om hasj, bortsett fra at det virker sentralstimulerende og kan utløse psykoser, paranoide trekk og latente psykriatiske psykdommer.... osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er cannabiol da? Er det virkestoffet i hasj?

Hvordan virker så cannabiol på reseptorene?

Vet ikke så mye mye om hasj, bortsett fra at det virker sentralstimulerende og kan utløse psykoser, paranoide trekk og latente psykriatiske psykdommer.... osv

Det finnes over 200 forskjellige stoffer i cannabis. 60 av disse er med på å gi rusvirkning. Det stoffet som gir hovedrusen heter delta-9-tetrahydro-cannabinol eller forkortet THC.

Hva skjer når man røyker hasj? Det vanlige er at cirka 20 - 50% THC går via lungene og over i blodet. Det kan faktisk påvises at en har røykt hasj ved å ta en blodprøve hele 8 dager etter at en har røykt. Har det dannet seg depoter av THC (ved regelmessig røyking, cirka hver 6 - 8 dag) kan dette påvises i hele en måned etter inntak. Det at det dannes depoter av THC kan forklare det sløve og passive preget en som bruker cannabis jevnlig har, selv om han ikke har røykt i en tid.

Den som er ruset kan ha en fornemmelse av bedre kontakt med andre som er tilstede. De kan også føle at smak, lukt og sanseopplevelsene er styrket.

Det motsatte kan også skje. Man kan få angst og forfølgelsesideer noe som er særlig ubehagelig fordi man er ruset.

Klem Frk. Leksikon :wink:

(cannabinol er også å finne i feks. sjokolade, og er årsaken til at det er ENORMT fristende ta èn sjokoladebit til, når man først har begynt...)

Skrevet

Har ikke røyket mye, men jeg synes det er langt bedre enn alkoholrus. Så dersom det er rusen man er ute etter, og vil slippe unna dagenderpå, er det jo en fin greie. Fin sovemedisin også, ihvertfall for meg. Men som med absolutt alt annet, er det en måteholdsgreie her. Jeg ville aldri røyket hver helg, men en joint innimellom, i ferier og slikt, er greit.

Virkningen? Bortsett fra det andre har sagt, så kan man føle seg veldig pen. Ihvertfall i forhold til med alkoholrus. Tankerekker blir umulige å følge, og sanseinntrykk blir mye sterkere. Satt og så på MTV en gang etter en runde med pipa. Det var en musikkvideo hvor en basketball spratt mot skjermen, og både jeg og venninna mi fikk følelsen av å bli slått i panna, selv om TV'n sto fem meter fra oss.

Røyker veldig sjelden nå, og hvis jeg røyker er det sammen med kjæresten. Man blir utrolig følsom, så sex kan bli utrolig bra. Dersom man ikke sovner først, da.

Til slutt. Aldri drikk og røyk. Og tenk over at det forskjell på en joint i måneden og en i timen, og også på styrken og typen på det du røyker. Jeg har ikke tenkt å forsvare hasjrøyking eller anbefale det, men det er ikke stempel på et dårlig menneske hvis man røyker. Uansett skal valget respekteres... og man burde ikke røyke når ikke-røykere er til stede. Det er kjipt for alle.

Skrevet

Har prøvd hasj en 5-6 ganger, har stort sett bare blitt kjempetrøtt jeg...bortsett fra en gang hvor jeg nok ble det som kalles helt "stein", klarte ikke å få ræva opp av sofaen en gang. Synes bare det var svært ubehagelig.

Trur ikke jeg gidder å prøve dette noe mer, er trøtt nok fra før av, he he.

:hakeslepp:

Men for all del - de som synes det er digg å røyke hasj må gjerne gjøre det for meg, har flere venner som gjør det innimellom. Og det får være deres sak. Kan ikke si at jeg har merka noe spesielt på dem, men så skjer jo dette stort sett i festlig lag, og da er jeg vel kanskje en smule berusa selv - på alkohol vel og merke, så det er kanskje derfor jeg ikke legger merke til at de blir steine.

Gjest Fighter
Skrevet
Forøvrig samme hva en røyker så sløver det ned sansene. Jeg har vært skikkelig deppa det siste halvåret pga. samlivsbrudd' date=' og har hatt et stort behov for å røyke litt, men jeg har ikke gjort det. Det skal visst være mye lettere å bli psykisk avhengig av hasj enn fysisk har jeg hørt. Så når jeg føler at jeg virkelig "trenger" en røyk, holder jeg meg langt unna.[/quote']

Veldig lurt. Hasj vil nok forverre depresjonene dine. Hold deg unna,du.

Gjest sexysadie
Skrevet

til alle nysgjerrige

Hva med å ta en titt på dette forumet:

www.overgrow.com

Her er d mye snadder for slike som synes d er deilig med ei bønne og for de som er nysgjerrige på det....

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes over 200 forskjellige stoffer i cannabis. 60 av disse er med på å gi rusvirkning. Det stoffet som gir hovedrusen heter delta-9-tetrahydro-cannabinol eller forkortet THC.

Hva skjer når man røyker hasj? Det vanlige er at cirka 20 - 50% THC går via lungene og over i blodet. Det kan faktisk påvises at en har røykt hasj ved å ta en blodprøve hele 8 dager etter at en har røykt. Har det dannet seg depoter av THC (ved regelmessig røyking, cirka hver 6 - 8 dag) kan dette påvises i hele en måned etter inntak. Det at det dannes depoter av THC kan forklare det sløve og passive preget en som bruker cannabis jevnlig har, selv om han ikke har røykt i en tid.

Den som er ruset kan ha en fornemmelse av bedre kontakt med andre som er tilstede. De kan også føle at smak, lukt og sanseopplevelsene er styrket.

Det motsatte kan også skje. Man kan få angst og forfølgelsesideer noe som er særlig ubehagelig fordi man er ruset.

Jeg trodde ikke det var lov til å kopiere tekst fra andres sider, uten å gi kilden, jeg........

http://www.hjemme.no/kunnskap/rusinfo/cannabis.html

Her er den.

Gjest Motstander
Skrevet
Kjeder meg litt

Kjeder du deg? Les en god bok, se en bras film, surf på nettet, ring en venninne, skriv et brev, lytt til musikk, lag god mat, gå en tur, dans...

Man trenger da ikke narkotika selv om man kjeder seg? Bruk fantasien på noe som er gøy og som du ikke tar skade av. :)

Skrevet

:ler:

Jeg mente ikke jeg skulle røyke hasj fordi jeg kjedet meg i første innlegget da! :ler::ler:

Jeg kjedet meg så derfor skrev jeg hovedinnlegget :wink:

Lillian

Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov til å kopiere tekst fra andres sider, uten å gi kilden, jeg........quote]

Hva om man er vanvittig bra på å memorisere, gjelder de samme bestemmelsene da? :ler:

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

de første gangene blir man ikke alltid "skev"og d er veldig opp til person til person når man for første gang BLIR skev"blir man virkeli skeiv noen blir paranoide til de grader mens andre ink.mej sjøl brister ut i latter,etter som årene går avtar den heftigste effekten men blir mer et avslappa forhold,det finns utallige typer hasj og gress men det beste er det de amerikanske stater;hydroponic-genmanipulert eller chronic om du vil anbefaler forskjellige farger-typer HAZE(gress)Hvit Kashmir hører også me på lista HASJ:libaneser,haze-hasj,superpollen noen av mine favoritter :lol:

Kjeder meg litt, så jeg tenkte jeg skulle høre med dere som har prøvd hasj, marihuana, weed o.l... Hvilke virkninger har dere hatt? Dere kan godt være anonyme om dere ikke ønsker å fortelle åpent, men det hadde vært interessant å høre hvordan forskjellig type mennesker reagerer på disse stoffene...

Anyone?

Lillian

• 3 uker senere...
Skrevet

Hasj blir ansett som den snilleste i kategorien narkotika, det er vel en av grunnene til at flere&flere prøver det. MEN, det man sjelden hører om er alle som faktisk blir skikkelig avhengig av stoffet.Vet av flere tilfeller som har blitt utrolig psykisk hekta på dette stoffet, og kasta bort år av livet sitt på det!! Du tenker sikkert at det umulig kan skje deg, men det tror jeg alle har tenkt, også har det skjedd noen likevel!

Du finner sikkert ut av selv om du skal prøve dette eller ikke, men advarer deg nå uansett...og en ting til..; flere som aldri har vist om dystre fortidsminner eller latente angstproblemer eller personlighetsforstyrrelser har greid å finne ut av dette ved hasjrøyking.. Konklusjon; Det er like greit å la være..

Gjest Anonymous
Skrevet

Har prøvd ett eller annet en gang.

Vi var to stk i Christiania, København og kjøpte en "standard". Vi var helt uerfarne og ante ikke hva den inneholdt. I tillegg var vi ganske fulle på alkohol i utgangspunktet.

Jeg vet ikke pr idag hva det var vi røyka i lange, dype drag.

Venninda mi ble knisete og syntes alt var morsomt.

Jeg opplevde en angst helt uten sidestykke, hjertet slo som besatt og i flere timer var jeg overbevist om at jeg skulle dø. Det gikk i bølger gjennom kroppen som en fysisk og psykisk følelse. Dette er det desidert verste jeg noensinne har opplevd.

Jeg forholdt meg så rolig som mulig for å ikke skremme vettet av henne ved å vise hva jeg gikk igjennom.

Ett par timer etter vi hadde kommet tilbake til hotellet spydde jeg.

Panikkfølelsen kom i avtagende styrke i ett par dager før jeg følte at det var ute av systemet.

Jeg kommer aldri til å prøve noe lignende igjen.

Er forresten taknemlig hvis noen vet fortelle hva det var vi mest sansynlig fikk i oss.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har prøvd både hasj og marijuana, men hasj har jeg kun prøvd 2 gang.. og marijuana har jeg røyket på daglig basis..

Med marijuana er det iallfall slik for meg: Først så blir jeg ør, så kjennes det som om blodet stivner og enten klarer jeg ikke gjøre noen bevegsler eller så gjør jeg den samme bevegelsen de neste 30 minuttene.. Jeg kan også le veldig mye.. Og prate utrolig mye.. om alt mulig..

Det som er verst er paranoiaen som enkelte gang følger med.

Jeg anbefaler ikke hasj eller marijuana, da det er ulovlig, men om noen har tenkt å prøve er det viktig å gjøre det med noen erfarne for å gjøre det med en annen som ikke har prøvd leder ofte til den "paranoiaen". Begge er livredd for å bli tatt og vil prøve å virke straight om noen kommer inn. Gjør det på et avslappet sted.

Marijuana og hasj er ikke farlig i seg selv, men det fører ofte til farligere stoffer. For tre år siden trodde jeg aldri at jeg kom til å røre narkotika, men etter å ha prøvd marijuana.. gang på gang.. så fikk jeg vel et mer fritt forhold til andre narkotiske stoffer og også lyst til å lære mer om dem, ikke nødvendigvis ta dem. Men nok om det.

Om du vurderer å ta stoff generelt oppfordrer jeg deg/dere til å se filmen "Spun". Den tar for seg historien til en av medlemmene i bandet Smashing Pumpkins. En tid da han var på amfetamin og alt i livet hans dreide seg om amfetamin og han endte med å binde dama til senga si i 4 døgn for tiden gikk så fort. Det er litt skremmende å tenke på. :-?

• 1 måned senere...
Skrevet
Kjeder meg litt, så jeg tenkte jeg skulle høre med dere som har prøvd hasj, marihuana, weed o.l... Hvilke virkninger har dere hatt? Dere kan godt være anonyme om dere ikke ønsker å fortelle åpent, men det hadde vært interessant å høre hvordan forskjellig type mennesker reagerer på disse stoffene...

Anyone?

Lillian

Hm, jeg kan ikke begrunne hvorfor - men jeg får en følelse av at du egentlig lurer på hvordan folk har taklet det i ettertid?

Kansje begynte du å røyke i ung alder selv, og sliter med diverse tanker rundt dette idag.. jeg vet ikke?

Gjest John Doe
Skrevet

Hasj er et hallusinogoent stoff og vil defor fungere med forskjellig virkning på den enkelte. Fellesnevnere er: slapphet, løs latter, økt matlyst, en bli lett introvert, og så blir det meste litt annerledes- slik at en slipper å kjede seg.

Allikevel vil jeg, som har noe års erfaring, ikke anbefaleå starte en hasj-karriere fordi du kjeder deg!! Finn på noe mer konstruktivt! Dop kan fungere greit for ressurssterke folk uten altfor mange andre problemer. Men for andre igjen kan det være veldig skadelig! Og da psykisk, man får ingen fysiske skader (astamtikere unntatt) eller fysisk avhengighet.

Når det gjelder hvorfor folk tar extacy, er det bare ett svar: prøv det selv, så skjønner du.. Det er helt vanvittig, synd at det spiser opp hjernen din og reduserer deg til et paranoid skjelett. Norsk skremselsbasert narkotikapolitikk har vel neppe hjulpet..

Takk for meg

Skrevet

Det er forskjellig fra person til person. Jeg har et par års erfaring med hasj/marihuana selv, og jeg kan si at ikke en eneste gang var rusen lik.

Jeg sluttet fordi jeg ikke lenger hadde så mye tillit til "vennene" mine... Og rusen var ikke alt det andre skulle ha den til å være. Dette var mens jeg gikk på videregående(1997), og merket ganske godt at korttidshukommelse og slikt ikke var helt up to date.

Har prøvd et par ganger etter '97, men det var ikke noe kult i det hele tatt. Eneste grunnen til at jeg aldri prøvde noe annet, var fordi jeg var livredd for det, så jeg ser den dag i dag at det fort kunne gått galt, ja.

Men har man et avslappet forhold til det hele, så er det godt mulig at man får mer ut av det hele enn det jeg gjorde den gang.

Skrevet

Har prøvd hasj et par gang mer nå etter at jeg postet litt tilbake.

Jeg skal røyke neste helg og det kommer ikke til å forandre livet mitt.

CalvinCalvin: Var ikke det hun spurte om.

Skrevet

CalvinCalvin: Var ikke det hun spurte om.

:ler: -og derav;

'..jeg får en følelse av at du egentlig lurer på...

Følelsen har jeg fremdeles :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...