Gå til innhold

Når du er sykemeldt, har du dårlig samvittighet overfor jobben?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

DErsom du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg får alltid så skrekkelig dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt. Er du hjemme hele sykemeldingsperioden, eller går du på jobb så fort du er i bedre form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke direkte dårlig samvittighet, men føler meg av en eller annen grunn litt useriøs :tristbla: . Egentlig veldig merkelig, for alle blir jo syk!

Jeg er borte i hele sykemeldingsperioden, orker ikke krølle mer enn jeg må - det blir jo som regel leid inn vikar i hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke :) Er jeg syk så er jeg syk. Jeg blir derimot sint når arbeidgiver ringer for å mase om at "man kan vel jobbe litt alikevel". Akkurat som om legen skulle ha skrevet ut 100% sykemelding uten grunn. En som var redd for å si ifra kunne jo følt seg presset til å jobbe selv om h*n trengte hvile for å bli frisk :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt egenmelding eller sykemelding så lenge jeg har jobbet (15 år).

Eneste gangen jeg har vert hjemme fra jobb er hvis barna har vert syke. Til og med da har jeg dårlig samvittighet.

Jeg har prøvd å forsove meg noen ganger når jeg har vert ekstra trøtt en morgen, men heller ikke det får jeg til :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har jeg i grunnen ikke. Sist jeg var sykemeldt var det pga betennelse i hoftene som gjrode at jeg ikke var i stand til å gå, hadde så vondt at tårene spratt bare jeg skulle forandre stilling. I den formen hadde jeg ingenting på jobb å gjøre, og jeg trengte ro og hvile for å bli frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DErsom du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg får alltid så skrekkelig dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt. Er du hjemme hele sykemeldingsperioden, eller går du på jobb så fort du er i bedre form?

Dine bekymringer sier meg at du egentlig skulle ha vert på jobb. Er man SYK,så har man ikke slike tanker om jobben eller andre. Du kunne kansje arbeidet 50%. Smelding er for syke folk. Nå må dere se forskjell på syk,plage,litt tufs,svært syk......slakk i puddingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxidriver

De få gangene jeg har vært hjemme fra jobb, har jeg kjent dårlig samvittighet. Men jeg har begynt å "gi mer faen", ikke i jobben, men i forhold til den dårlig samvittigheten.

Er jeg først syk, er det klare derfinerte regler, som gir meg rettigheter og plikter. Men syns at det er synd at jeg skal få dårlig samvittighet bare for at jeg krever min rett.

Det er NHO og Siv Jensens manipulasjon, som antas å være noe av årsaken til den kollektive dårlige samvitghet man har mens man er sykemeldt. "Alle kjenner jo noen som tar en 3 dagers[sic]". Og når man gang på gan hører slikt blir man jo farget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er NHO og Siv Jensens manipulasjon, som antas å være noe av årsaken til den kollektive dårlige samvitghet man har mens man er sykemeldt. "Alle kjenner jo noen som tar en 3 dagers[sic]". Og når man gang på gan hører slikt blir man jo farget.

Men det er jo sant, da. Vel, selvsagt ikke alle... Men alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har tatt en tredagers selv om de ikke var syke, slik at de kunne få langhelg. De fleste av disse har ellers god arbeidsmoral. Jeg synes ikke det er greit, men utbredt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo sant, da. Vel, selvsagt ikke alle... Men alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har tatt en tredagers selv om de ikke var syke, slik at de kunne få langhelg. De fleste av disse har ellers god arbeidsmoral. Jeg synes ikke det er greit, men utbredt er det.

Det har jeg aldri gjort, og kjenner heller ingen som har gjort det. Som jeg vet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo sant, da. Vel, selvsagt ikke alle... Men alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har tatt en tredagers selv om de ikke var syke, slik at de kunne få langhelg. De fleste av disse har ellers god arbeidsmoral. Jeg synes ikke det er greit, men utbredt er det.

Enda et bevis på at sykemeldingsordningene i dette landet er altfor gode. Tre karensdager og 80 % ytelse deretter hadde gjort mye her. Det vil ingen "gå konk" av å være syk, men det vil likevel lønne seg å være på jobb, som det bør (etter min mening) gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har dårlig samvittighet for at jeg er sykemeldt. Som regel hjelper det å huske på hvorfor jeg er sykemeldt, og innse at jeg hadde ikke vært til noen nytte på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enda et bevis på at sykemeldingsordningene i dette landet er altfor gode. Tre karensdager og 80 % ytelse deretter hadde gjort mye her. Det vil ingen "gå konk" av å være syk, men det vil likevel lønne seg å være på jobb, som det bør (etter min mening) gjøre.

Du har nok rett der, men nå må jeg nesten påpeke at dette med å "ta langhelg" ikke er noe som skjer hvert år, og det er som regel fordi man vil være med på noe konkret, ikke for å ligge hjemme på sofaen og dra seg (selv om det sikkert skjer det også). Om det var noe jeg virkelig ville vært med på hadde nok ikke 80% lønn stoppet meg. Jeg tok langhelg fordi jeg ville være med kjæresten for å besøke svigers som bodde langt unna, og det er den eneste gangen jeg har benyttet meg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et bevis på at sykemeldingsordningene i dette landet er altfor gode. Tre karensdager og 80 % ytelse deretter hadde gjort mye her. Det vil ingen "gå konk" av å være syk, men det vil likevel lønne seg å være på jobb, som det bør (etter min mening) gjøre.

Ehh jeg hadde faktsik "gått konk" med en sånn ordning... Bare så vidt det går rundt her, med full lønn!

Så med en sånn ordning hvet jeg sannelig ikke hva jeg skulle gjort alle de gangene jeg virkelig har vært syk, og innlagt f.eks???

Og ja jeg har kjempe dårlig samvitighet når jeg er sykemeldt, samtidig som jeg vet at jeg ikke hadde hatt noe på jobb å gjøre...

Vannskelig følelse egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DErsom du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg får alltid så skrekkelig dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt. Er du hjemme hele sykemeldingsperioden, eller går du på jobb så fort du er i bedre form?

Jeg får dårlig samvittighet når jeg er syk, ja. Mest fordi jeg vet at de ikke alltid klarer å skaffe vikar, og dermed kan det bli ganske stressende for dem som er på jobb. Men så skal det jo en del til for at jeg skal holde meg hjemme også, så jeg prøver å ikke tenke for mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulippa
DErsom du er sykemeldt, får du dårlig samvittighet overfor jobben? Føler at du skulle vært der? Føler at de tror du ikke er syk?

Jeg får alltid så skrekkelig dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt. Er du hjemme hele sykemeldingsperioden, eller går du på jobb så fort du er i bedre form?

Nei, får ikke dårlig samvittighet. Men det stresser meg litt å tenke på alt jeg må ta igjen når jeg er tilbake på jobb igjen.

Endret av Tulippa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...